Rädda eller ej?

Sv: Rädda eller ej?

Jag tänker någonting i stil med "Fan vad jag inte gillar att sådana slakterier finns, men det lär ju inte lukta direkt gott vid något slakteri och vad tusan ska hända med hundarna nu då?"
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag tycker det är rätt att ingripa, särskilt om verksamheten är olaglig i landet. Sedan får man utvärdera hundarna, och se om de bör avlivas eller om det finns andra alternativ. Jag tycker INTE att man ska skeppa dom till Sverige för att säljas som sällskapshundar, utan jag tyckera tt det ska lösas på plats.
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag läste hela den långa artikeln i Härliga Hund. Den ger en lite annan bild, och med ledning av den, så ja rätt att rädda.
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag tycker det är rätt att ingripa, särskilt om verksamheten är olaglig i landet. Sedan får man utvärdera hundarna, och se om de bör avlivas eller om det finns andra alternativ. Jag tycker INTE att man ska skeppa dom till Sverige för att säljas som sällskapshundar, utan jag tyckera tt det ska lösas på plats.


Jag håller med detta uttalande.
 
Sv: Rädda eller ej?

Håller också med.

OT och kanske känslig fråga, men det är förbjudet att handla med hundkött etc här också va? Eller?
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag läste hela den långa artikeln i Härliga Hund. Den ger en lite annan bild, och med ledning av den, så ja rätt att rädda.

Har du lust att lite kortfattat berätta vad som står där som inte kom med i artikeln som det länkades till i första inlägget?
 
Sv: Rädda eller ej?

Framförallt var det hur organisationen arbetar, de arbetar ffa för att förbättra situationen på plats. Det var inget 'rädda alla hundar från slakt och omplacera dem', utan arbeta för att få bort de illegala slakterierna, och varför. Inte bara pga djurhanteringen utan risken för människorna som äter det där köttet (rabies osv). Det är inga 'versionsskillnader' (förutom på en punkt, om polisen begärde hjälp av organisationen eller tvärt om), utan den i härliga hund är lite mer utförlig och har mer bilder mest.
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag tycker det är rätt att ingripa, särskilt om verksamheten är olaglig i landet. Sedan får man utvärdera hundarna, och se om de bör avlivas eller om det finns andra alternativ. Jag tycker INTE att man ska skeppa dom till Sverige för att säljas som sällskapshundar, utan jag tyckera tt det ska lösas på plats.

Instämmer också .
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag tycker det är rätt att ingripa, särskilt om verksamheten är olaglig i landet. Sedan får man utvärdera hundarna, och se om de bör avlivas eller om det finns andra alternativ. Jag tycker INTE att man ska skeppa dom till Sverige för att säljas som sällskapshundar, utan jag tyckera tt det ska lösas på plats.


Håller helt med..
 
Sv: Rädda eller ej?

Jag kommer inte åt artikeln i Härliga Hundar men o "räddarens" egen blogg läggs mycket tonvikt på räddande/omplacering.
När det gäller att stoppa verksamheten tycker jag det är självklart rätt.
PL
 
Sv: Rädda eller ej?

Vi vill för allt i världen inte ha dessa hundar till europa!
Vid lokal omplacering kan man ju undra hur stor del av hundarna som möter samma öde på en annan illegal anläggning.
PL
 
Sv: Rädda eller ej?

I artikeln står inget mer om vad som hände med hundarna sen än vad som står i expressenartikeln, förutom att det i HH står att många av hundarna är väldigt aggressiva.

Om organisationen/föreningen står 'bla bla.. med målsättningen att förändra missförhållandena i Asien, bla bla. Under 2008 hade föreningen 400 betalande medlemmar, de skänker över 20 000 kr till Asien varje månad. Pengar som är värda mer än det tiodubbla på plats gör mycket nytta'.

I övrigt poängteras mer än i expressenartikeln att det är olagligt att plåga djur på Filippinerna, att det är de illegala hundslakterierna som hundarna far illa hos och att även rabiessmittade hundar slaktas och detta är en stor smittrisk för människor som äter köttet, och att hälften av de 1000 personer som dör i rabies varje år har smittats genom att äta kött.

Men, artikeln kan ju vara tillrättalagd den med förstås.
 
Sv: Rädda eller ej?

Min åstikt är att om förhållandena är rätt beskrivna är omedelbar rätt utförd avlivning det enda djurskyddsmässigt acceptabla.
PL
 
Sv: Rädda eller ej?

jag håller med gabbi. går det att få liv i dem igen och omplacera på plats, så bör man försöka. nu vet jag inte hur det är för andra på filippinerna, men mina släktingar därifrån har inte precis hund som vi har hund i sverige. det ställs inte lika höga krav på att de ska vara modiga, nervfasta, supersnälla mot allt levande osv, eftersom de tillbringar den mesta tiden på tomten och aldrig kommer in i huset. det "räcker" med att de är söta att se på och tycker om att bli klappade.

jag tror också att risken för att de hamnar på slakteri igen är liten. köper man hund från ett rescue center så gör man ju en aktiv och genomtänkt handling och förmodligen är hunden inte helt gratis (?). det är billigare för slakterierna att plocka upp hundar direkt från gatan.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 464
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Sootie
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 153
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp