Rädda förhållandet - förvirrad

EmelieL

Trådstartare
Jag har varit tillsammans med en underbar kille i nio månader nu. Vi har träffats i över ett år och det var kärlek vid första ögonkastet. Allt flöt på från första stund, jag är oerhört kär i honom och han visar/berättar att han är det i mig.

För några månader sedan inträffade något som nästan raserade allt. Jag orkar inte gå in på exakt vad som hände men hans beteende mot andra tjejer och en lögn om att han hade sovit i samma säng som en annan tjej har gjort att jag inte litade alls på honom.

Vi har pratat om detta, han är ångerfull och visar genom ord och handling att han vill satsa på oss. Jag kan dock inte släppa det som hänt. 90% av tiden är allt underbart men resterande 10% har jag en gnagande oro och osäkerhet inom mig. Jag har insett att det inte längre handlar om vad han gör och inte gör utan det sitter i min hjärna. Min fråga till er är därför - hur tar man dig ur den situationen? Vad kan jag göra för att få mina känslor att överensstämma med mitt intellekt? Jag VET att jag kan lita på honom men jag känner det inte och min hjärna har en "hang up" på att tänka ut worst case scenarios.


Hjälp mig! Jag vill att detta ska funka, jag älskar honom och han älskar mig...
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Om det ska funka MÅSTE du förlåta honom ....på riktigt och acceptera det som hänt, inte lätt men enda chansen att det ska funka...
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Du VET att du kan lita på honom, men du känner det inte. Låter som om din magkänsla försöker säga dig nåt. Nu vet vi inte vad han gjort i andra förhållanden, eller hur gammal han är (tonårssynder är lättare att förstå/bortse ifrån) men det kanske ändå är så att tid tillsammans är enda sättet att känna det du vet.

Ni har ju inte varit ihop så länge att ni riktigt känner varandra än, man försöker ju dölja sina sämsta sidor så länge det går (hide the crazy!) Nån sa att man vet inte vad ett förhållande tål innan man haft magsjuka ihop.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Prata. Och när ni har pratat klart pratar ni lite till.
Jag blir lite förvirrad - har han uttryckligen varit otrogen eller bara sovit i sängen med en annan tjej? Vad menar du med beteende mot andra tjejer?

Nio månader är inte särskilt lång tid på att fördjupa ett förhållande. Ge det tid och håll en öppen kommunikation. Prata framförallt om svartsjuka, det kanske visar sig att ni har helt olika syn på det hela.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Jag tror att du måste avväpna dina egna rädslor. Vad är det du är rädd för? Vad är det värsta som kan hända? Är det troligt att det händer? Och vad händer ifall det värsta händer?

Plocka ner dina rädslor till så små beståndsdelar som möjligt.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Martha: Problemet är att jag inte vet HUR jag ska förlåta honom helhjärtat? Jag vill göra det, men kan inte riktigt för att jag hakar upp mig på allt som hänt...

Teilani: Helt rätt att det fortfarande är nytt. Vi har väl sagt att det enda vi kan göra är att ge det tid så att jag litar på honom igen. Men jag känner att jag inte kan skilja på om min oro är hjärnspöken eller magkänsla som kanske faktiskt stämmer. Rent rationellt så upplever jag att jag borde kunna lita på honom i och med hans handlingar och ord efter allt som hänt. Han verkar uppriktigt vilja satsa på oss.

Hier: Jag vet inte om han varit fysiskt otrogen mot mig. Men han har haft konversationer på internet med tjejer (oftast personer i hans närhet) som jag klassar som otrohet och som han efter att vi pratat om det också anser vara otrohet. Enligt honom har han endast sovit i samma säng som den här tjejen. Det är en vän, men inte jättenära, till honom som behövde sovplats efter en utekväll. Han har en soffa som jag tycker att hon borde sovit på istället. Till saken hör att han, tills jag tjatade fram sanningen, sa att hon hade sovit på soffan. "För att han var rädd att förstöra något genom att säga som det var" Jag kan tillägga att alla konversationer inträffade innan övernattningen så vårt förhållande var redan i gungning plus att jag inte visste att han hade en kompis som sov över och "traskade in" hemma hos honom för att överraska honom precis när hon skulle gå. Lagom chockerande!

Ramona: Min största rädsla är att jag släpper garden och det kommer fram om ett tag att det har inträffat något igen. Det värsta som kan hända är nog just det och att jag, om det skulle hända något liknande igen, känner att jag MÅSTE göra slut för att jag inte kan leva med mig själv om jag accepterar att bli behandlad så. Och att vara utan honom skrämmer mig minst lika mycket... Jag tror inte att det kommer att hända igen, för vad jag vet så tar han mycket hänsyn till mina åsikter om detta sen vi pratade om det. Men jag känner det inte till 100% som sagt. Jag är också rädd att jag ska förlåta och acceptera nu och att något i framtiden gör att det istället är han som gör slut. Då skulle jag inte stå ut med att jag accepterat detta nu.

Inser att jag är alldeles för stolt för att kunna lösa problemet, eller ens för att ha ett förhållande kanske. Kan vara en bra idé att börja i den änden gissar jag. Släppa prestigen och inse att man aldrig har några garantier oavsett vad som har hänt tidigare...
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Vad tråkigt att inte känna tillit fullt ut, jag förstår att det kan vara svårt att förlåta och komma över. Ge det tid. Men fundera också över om det ÄR troligt att det händer igen eller om det bara är känslan att det har hänt som gnager. Fråga och tänk själv VArför du tror han gjorde som han gjorde... Var ni inte på det klara vad som är otrohet för er och är ni det nu...? Att han inte ville berätta sanningen är lite varningstecken... och att din känsla kvarstår
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Om du inte kan förlåta honom helhjärtat så är det bara du som förlorar på det, att gå med den där gnagande känslan är verkligen inte roligt!
Prata med honom om hur du känner, hade det varit jag så hade jag gjort slut med en gång. Redan blivit totallurad av en kille som också skrev med tjejer på nätet, "bara" umgicks med tjejer på ett kompissätt, allt kom ju fram i slutändan, men jag måste kast under tiden tills sanningen kom fram.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

För mig framstår det som att du underkänner dina egna känslor när du säger att du har "hakat upp dig" och har "hang ups".

Samtidigt som du verkar tro eller tycka att det förnuftiga vore att tänka som han säger att du "ska" tänka.

Varför underkänner du vad du själv känner i ditt förhållande?
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Ramona: Min största rädsla är att jag släpper garden och det kommer fram om ett tag att det har inträffat något igen. Det värsta som kan hända är nog just det och att jag, om det skulle hända något liknande igen, känner att jag MÅSTE göra slut för att jag inte kan leva med mig själv om jag accepterar att bli behandlad så. Och att vara utan honom skrämmer mig minst lika mycket... Jag tror inte att det kommer att hända igen, för vad jag vet så tar han mycket hänsyn till mina åsikter om detta sen vi pratade om det. Men jag känner det inte till 100% som sagt. Jag är också rädd att jag ska förlåta och acceptera nu och att något i framtiden gör att det istället är han som gör slut. Då skulle jag inte stå ut med att jag accepterat detta nu.
Du menar att du kan leva med det en gång men inte två gånger? Har jag förstått det rätt då?

För mig känns det som att du är livrädd för att vara ensam och hellre tar en man du inte kan lita på än att vara själv och singel tills du hittar någon som du faktiskt kan lita på.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Det ligger nog en del i det du säger. Jag trivs väldigt bra med att vara i ett förhållande och är inte alls sugen på singellivet. Däremot vill jag gärna tro att det inte är av rädsla för att vara ensam utan för att jag faktiskt vill vara med just den här mannen.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Att förlåta är en handling, det betyder inte att alla tankar och känslor per automatik försvinner och ersätts av glada och positiva såna. Du får nog ge det tid och påminna dig själv om att det är hjärnspöken och inte verklighet.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Jag upplever att jag inte kan släppa det som har hänt och att jag hela tiden triggar igång mig själv att tänka fram "värsta scenariot". I och med det har jag svårt att släppa det som hänt och därför upplever jag det som hang ups. Jag ältar det fram och tillbaka och hittar (hittar på?) nya fråge tecken hela tiden. Jag vet liksom inte längre vad som är mina hjärnspöken och vad som är logiskt tänkande och en naturlig reaktion på det som hänt och jag antar att det är därför jag inte riktigt tycker att mina känslor är legitima.

Jag har inte sett det som att jag försöker uppfatta situationen så som han säger att jag borde förut, men det har du faktiskt väldigt rätt i. Kanske för att jag verkligen vill att det han säger ska vara sant, kanske för att jag faktiskt på riktigt tror att det är sant. Du ser, jag kan inte ens skilja på det längre ;)
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Jag vet liksom inte längre vad som är mina hjärnspöken och vad som är logiskt tänkande och en naturlig reaktion på det som hänt och jag antar att det är därför jag inte riktigt tycker att mina känslor är legitima.
Men älta det med oss på Buke då? Eller fråga några kompisar vad de tycker är normalt och vettigt?

Du ska ju inte behöva gå omkring och må dåligt ifall det går att lösa problemet.
 
Sv: Rädda förhållandet - förvirrad

Du säger att 90% av tiden är det underbart. Det låter som att det är tankar som dyker upp helt plötsligt. Jag tror inte att du ska försöka ignorera dem utan istället bara notera att tanken finns där och medvetet bara lägga den åt sidan. Du har redan konstaterat att det inte finns någon verklighetsförankring till din oro. Ta vara på det som är underbart istället och hantera oron på ett medvetet men lugnt sätt.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 385
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp