Rädsla för tvättmaskinen

MaRomer

Trådstartare
Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips.

Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull. Men världens goaste. Skiter knäck om tomten kommer gåendes och går under namnet "Miffot" här hemma. Han är kort och gott inte en hund du vill ha som vakt, men är ändå himla trevlig. Helt enkelt feg och gömmer sig gärna bakom den äldre tiken och gormar och visar sig tuff där. Men backar om någon går emot honom.

Där fick ni lite insikt i hans "typ".

Nu har vi dock et smärre problem. Vi har alltid haft tvätt och tumlare i badrummet. Dvs han har aldrig någon sin störts av detta utan har lätt kunnat ligga där inne i värmen. För värme det gillar han.

För 1 år sedan flyttade vi delvis ut på landet. Och för 3 v sedan beslöt vi oss för att nu är det nog på att kånka tvätt. Och köpte då en kombinerad tvätt och torktumlare. Som vi har i en vrå jämte köket. I vårt lilla torp på 40kvm + loft. Och nu har vårt lilla miffo problem.

Tvättprogrammet verkar funka ok. Han springer och gömmer sig och vill helst av allt sitta i bilen. Men det funkar. När det ska tumlas däremot. Hej och hå! Tror vi fått en mullvad då han ömsom kryper under ungarnas säng, försöker gräva sig ut genom ytterdörren eller försöker komma under soffan. Nog för att han är liten, men så jäkla optimistisk behöver han inte vara;-) Och så darrar han som ett asplöv och flåsar. Bäst funkar det när vi sitter i soffan och han kan ligga under våra ben (på golvet). Men tvätt+tork tar sådär 5 timmar. Och så länge kan vi inte sitta. Släpper vi ut honom under denna tid r det koppel eller lina som gäller. Han skulle lätt springa till skogs utan att se sig om. Svansen mellan benen och öronen bakåt.

Vi har inga problem med lydnaden och ber vi honom sitta jämte tvättmaskinen så gör han det, om vi står jämte. Vi daddar inte med våra hundar utan är av den sorten att "de får faktiskt acceptera". Problemet är acceptabelt när vi är "nere". Men då jag jobbar natt skulle jag vilja slänga in en maskin på dagen, som är klar när jag vaknar... Jo men visst, funkar skitbra i teorin... Vi sover på loftet, och det kommer jag inte ändra på. Men hunden försöker ju gräva sig ut.

Så, varför denna stress kring tumlaren? Något ljud som vi inte uppfattar? Både tvätt och maskin hörs i princip inte. Han är känslig för förändringar i hemmet och magen pajar direkt vid flytt eller renovering. Men efter 3 veckor trodde vi att han skulle vant sig.

Tiken, 10 år gammal golden vid namn Nickie aka "Blondie", snarkar så fönsterrutorna skorrar..... Och även vi människor väljer att totalt ignorera den hysteriska Rottan.

Och vad är vel en tråd här utan en bild på den omtalade Mr Diezel!
10372052_10152026360401353_1704291000435288343_n.jpg
 
Väldigt fin hund:heart Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, men kan berätta att min gjorde likadant när det kom till diskmaskinen när vi köpte ny, fast den va tystare! Hmm, en dag så var det licksom som en polett hade trillat ner och han gav blanka f** i den..:confused:

Hoppas hans pollett trillar ner snart med :up:
 
Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips.

Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull. Men världens goaste. Skiter knäck om tomten kommer gåendes och går under namnet "Miffot" här hemma. Han är kort och gott inte en hund du vill ha som vakt, men är ändå himla trevlig. Helt enkelt feg och gömmer sig gärna bakom den äldre tiken och gormar och visar sig tuff där. Men backar om någon går emot honom.

Där fick ni lite insikt i hans "typ".

Nu har vi dock et smärre problem. Vi har alltid haft tvätt och tumlare i badrummet. Dvs han har aldrig någon sin störts av detta utan har lätt kunnat ligga där inne i värmen. För värme det gillar han.

För 1 år sedan flyttade vi delvis ut på landet. Och för 3 v sedan beslöt vi oss för att nu är det nog på att kånka tvätt. Och köpte då en kombinerad tvätt och torktumlare. Som vi har i en vrå jämte köket. I vårt lilla torp på 40kvm + loft. Och nu har vårt lilla miffo problem.

Tvättprogrammet verkar funka ok. Han springer och gömmer sig och vill helst av allt sitta i bilen. Men det funkar. När det ska tumlas däremot. Hej och hå! Tror vi fått en mullvad då han ömsom kryper under ungarnas säng, försöker gräva sig ut genom ytterdörren eller försöker komma under soffan. Nog för att han är liten, men så jäkla optimistisk behöver han inte vara;-) Och så darrar han som ett asplöv och flåsar. Bäst funkar det när vi sitter i soffan och han kan ligga under våra ben (på golvet). Men tvätt+tork tar sådär 5 timmar. Och så länge kan vi inte sitta. Släpper vi ut honom under denna tid r det koppel eller lina som gäller. Han skulle lätt springa till skogs utan att se sig om. Svansen mellan benen och öronen bakåt.

Vi har inga problem med lydnaden och ber vi honom sitta jämte tvättmaskinen så gör han det, om vi står jämte. Vi daddar inte med våra hundar utan är av den sorten att "de får faktiskt acceptera". Problemet är acceptabelt när vi är "nere". Men då jag jobbar natt skulle jag vilja slänga in en maskin på dagen, som är klar när jag vaknar... Jo men visst, funkar skitbra i teorin... Vi sover på loftet, och det kommer jag inte ändra på. Men hunden försöker ju gräva sig ut.

Så, varför denna stress kring tumlaren? Något ljud som vi inte uppfattar? Både tvätt och maskin hörs i princip inte. Han är känslig för förändringar i hemmet och magen pajar direkt vid flytt eller renovering. Men efter 3 veckor trodde vi att han skulle vant sig.

Tiken, 10 år gammal golden vid namn Nickie aka "Blondie", snarkar så fönsterrutorna skorrar..... Och även vi människor väljer att totalt ignorera den hysteriska Rottan.

Och vad är vel en tråd här utan en bild på den omtalade Mr Diezel!
10372052_10152026360401353_1704291000435288343_n.jpg
 
Väldigt fin hund:heart Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, men kan berätta att min gjorde likadant när det kom till diskmaskinen när vi köpte ny, fast den va tystare! Hmm, en dag så var det licksom som en polett hade trillat ner och han gav blanka f** i den..:confused:

Hoppas hans pollett trillar ner snart med :up:


Har en känsla av att det kommer bli lättare med tiden, dock trist när man begränsas av att inte kunna tvätta kväll/natt/förmiddag :cautious:
 
Har en känsla av att det kommer bli lättare med tiden, dock trist när man begränsas av att inte kunna tvätta kväll/natt/förmiddag :cautious:

Fast det gjorde jag ändå, han fick ju lixom så snällt leva med det! Jag tror att just det att jag inte tog hänsyn till honom när det gällde mina vardagsbestyr gjorde att han en dag insåg att den inte kommer hoppa fram ur sin göma och äta upp honom. Har du någonstans där han kan gå undan (källare, förråd etc) där du kan låta dörren vara öppen?? Tror det skulle göra mycket, och att hitta på annat med honom samtidigt kaknse? träna tricks i hallen ( jag vet inte hur det ser ut hos dig så antar bara att det finns en hall utanför köket!!;)) medans den är avstängd och medans ni är mitt i ddet så han har tankarna på annat håll så sätter någon annan igång maskinen så att han inte direkt märker av den..
 
Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips.

Så, varför denna stress kring tumlaren? Något ljud som vi inte uppfattar? Både tvätt och maskin hörs i princip inte. Han är känslig för förändringar i hemmet och magen pajar direkt vid flytt eller renovering. Men efter 3 veckor trodde vi att han skulle vant sig.

Förmodligen infraljud eller ultraljud i kombination med förändringen. Hundar uppfattar ju ljud i båda ändarna av spektrat som vi människor inte hör.

Min jycke, som annars är totalt mentalt stabil, kan ibland reagera konstigt på väldigt svaga ljud utifrån, som jag själv knappast hör, samtidigt som hon kan passera stora, bullrande maskiner utomhus på en meters avstånd utan att lyfta ett ögonbryn.

Men när snöplogen kommer, eller det blåser kraftigt på natten. händer det att hon kommer och vill krypa in under täcket.

I bästa fall vänjer sig hunden så småningom, om ni bara fortsätter att ignorera och vara som vanligt.

Annars skulle jag faktiskt råda dig till att flytta ner och sova i bottenvåningen ett tag under invänjningsperioden, trots att det är det du säger att du inte vill göra. Sätt igång tvättmaskinen, gå och lägg dig, och ignorera hunden, men låt den ta skydd bakom dig, om det är det den vill. Det finns ingenting som är så lugnande för en orolig hund, som en ägare, som ligger och snusar med täcket över huvudet. (Jag använde knepet på min ADHD-valp, när hon fick tokvalpryck på kvällarna och hade svårt att varva ner. Det brukade ta max 20 sekunder innan hon damp ner bredvid mig och somnade. Och kanske fungerar det även på oro).
 
Fast det gjorde jag ändå, han fick ju lixom så snällt leva med det! Jag tror att just det att jag inte tog hänsyn till honom när det gällde mina vardagsbestyr gjorde att han en dag insåg att den inte kommer hoppa fram ur sin göma och äta upp honom. Har du någonstans där han kan gå undan (källare, förråd etc) där du kan låta dörren vara öppen?? Tror det skulle göra mycket, och att hitta på annat med honom samtidigt kaknse? träna tricks i hallen ( jag vet inte hur det ser ut hos dig så antar bara att det finns en hall utanför köket!!;)) medans den är avstängd och medans ni är mitt i ddet så han har tankarna på annat håll så sätter någon annan igång maskinen så att han inte direkt märker av den..

Fast jag måste ta hänsyn till honom, annars skulle jag inte få sova något och inte heller familjen. Efter 19 på kvällen sover både jag och barn, dvs vi kan inte tumla. Iom han gärna härjar på ungarnas rum. Och runt 06 på morgonen kommer jag hem efter jobb, dvs behöver sova. Så innan 12 kan jag inte heller tvätta.

Spelar ingen roll om vi startar maskinen när han är ute, dvs inte märker det. Han märker ju det när han kommer in. Vi bor som jag skriver i ett torp på 40 kvm... Inte mycket att röra sig på. Minimalt kök i kombi med hall och minimalt förråd där maskinen recis gick in. Vardagsrum kombinerat med köksbord och soffa, minimal hall till andra dörren, som även är passage till unganas rum. Dvs litet!

Å nej vi planerar inte att bo här hela livet;) Bara till vi byggt huset vi ska bo i sen.

wpid-dsc_29891.jpg

wpid-dsc_29881.jpg

wpid-dsc_2732.jpg

wpid-dsc_2727.jpg


Bilderna är över 1 år gamla. Men själva grejen är att det är litet;)
 
Okej i got you drift.. Ja då är det ju lite svårare. Men se det från den ljusa sidan, nu kan du börja hänga ut tvätten istället för att tumla.. Jag tvättade i kapp i helgen, så mycket mer man får tvättat när man kan slänga ut det utomhus istället ( jag har också kombinerad).:up::up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 763
Senast: paradiset
·
Övr. Hund För ca 6 månader sedan tog jag över en amstaff/pitbull tik på 3år. Fd. ägaren ville inte tala om varför han inte kunde ha henne kvar då...
Svar
5
· Visningar
1 788
Senast: Fibusen
·
E
Övr. Katt :confused: Hoppas någon kan hjälpa mej med ett litet problem vi har. Det är så att vi har väldens goaste katt. :love: Hon fyller ett år...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Emma85
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 898
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp