Bukefalos 28 år!

räkna ut behov?

N

Nora

Hur räknar man ut hästens näringsbehov inför att göra en foderstat?
 
Sv: räkna ut behov?

Man utgår ifrån hästens vikt, ev. arbete och ras/typ. Det finns tabeller att utgå ifrån men de är gjorda efter medelhästen o är bara som riktlinjer - man måste alltid se till individen och tänka efter om det kan tänkas räcka (eller vara för mycket).

T ex är underhållsbehovet, enligt tabeller, för en varmblodig häst på 500kg 56MJ. Men i mina öron låter det ganska lite... Det skulle innebära 7kg av ett normalt hö (med 8MJ) och inget mer.
 
Sv: räkna ut behov?

Var hittar man dessa tabeller? Självklart måste man även se till individen.
 
Sv: räkna ut behov?

Jag har dom i böckerna... T ex Hästens närinsgbehov och utfodring (Christina Planck och Margareta Rundgren). Den kostar bara ca 150kr att köpa på nätet! ;)
 
Sv: räkna ut behov?

Så här räkna man ut grunden

MJ ( energi)

0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75

Smb.rp (protein)
Ovanstående resultat x 6 =

Ca
0,4 x MJ =

P
0,3 X Mj

Mg
0,15 x Mj =

Detta är grunden. Sen får du lägga på träning i % samt kanske ras osv. Jag brukar aldrig göra rastillägg.

Glöm inte dina ögon...detta är bara ett hjälpmedel. en del hästar är inga tabellhästar och kräver mer/mindre än vad siffror visar. MEN, det är något att starta med.
 
Sv: räkna ut behov?

Jag använder de tabellerna till att börja med så får man en bra grund liksom, sen får man justera efter individen, använda lite sunt förnuft :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: mily
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 298
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp