Foderstatshjälp

iNHALE

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så fundamentalt olika att jag ser ut att behöva göra två helt olika foderstater. Förra året räckte det med att bara justera mineralgivan lite mellan skördarna men detta året är det som natt och dag.

Såhär ser grundgivan ut beräknat på endast 13 kg grovfoder, inga övriga tillsatser. Hästen är inte en tabellhäst utan har ett behov som ligger snäppet över vad tabellen tycker att hon ska ha. Förra vintern krävde hon ca 20% över tabellvärde avseende MJ och protein för att hålla ett lagom hull.

Hur ska jag räkna för att balansera detta på ett bra sätt? Färdigblandade mineralfoder ser ut att vara helt uteslutet för att få detta att gå ihop.

Salt och selen är ju inga större problem att rätta till men sen då?

Skärmbild 2023-10-15 122234_skörd2.png
 
Exakt vad undrar du kring? Balansera mineralerna mot varandra?

Jag har gjort ett exceldokument till mig själv för att underlätta. Gör bara nya flikar när vi byter grovfoder. Har lagt in formler för att enkelt se hur tex mineralkvoterna ser ut osv.
Det tar lite tid första gången men är inte särskilt svårt, ett tips 😊
 
Exakt vad undrar du kring? Balansera mineralerna mot varandra?

Jag har gjort ett exceldokument till mig själv för att underlätta. Gör bara nya flikar när vi byter grovfoder. Har lagt in formler för att enkelt se hur tex mineralkvoterna ser ut osv.
Det tar lite tid första gången men är inte särskilt svårt, ett tips 😊
Precis, vet inte riktigt hur jag ska balansera ffa järnet och om jag behöver tänka på något speciellt iom det höga magnesiumet.
 
Precis, vet inte riktigt hur jag ska balansera ffa järnet och om jag behöver tänka på något speciellt iom det höga magnesiumet.
ditt järn är ju verkligen inte bra, där finns tidigare trådar på forumet, nu har jag inte jätte mycket sparat, men denna artikel gällande mangan snackade jag nyss om med en kompis, så kan tipsa om https://drkhorsesense.wordpress.com/2013/12/17/hold-the-manganese/

Från Spaderäss "
"Ett överskott av mangan i kroppen utsöndras inte i urinen som för många andra mineraler utan i gallan vilket gör att överskottet antingen tas upp i kroppen på nytt eller hamnar i träcken. Vid större överskott av mangan kan dock levern ha svårt att hinna med att utsöndra allt mangan. Mangan oxideras liksom järn snabbt i kroppen. Fritt mangan binds vid samma transport- och lagringsprotein som järn – transferrin och ferritin. Fritt mangan liksom fritt järn uppfattas av kroppen som farliga ämnen beroende på deras benägenhet att reagera med syre och skapa fria radikaler som kan skada cellstrukturer. När ett större överskott av mangan ackumuleras i kroppen har manganet en tendens att söka sig till hjärnan. Studier på andra djurarter har funnit en länk mellan mangan och neurodegenerativa sjukdomar.

Dr. Kellon rekommenderar att hålla manganhalten i foderstaten låg särskilt om järnhalten är hög. Dock bör mängden mangan i foderstaten inte understiga halva zinkmängden och vara minst 20-50% över NRC:s minimimängder."

Detta är ju gällande mangan, men den är ganska hög i ditt grovfoder med.
Gällande båda järn och mangan, så är det ju inte alls bra i ditt foder. Jag kör på vitafor strong för "bas" behovet, sen Forageplus rena mineraler - koppar, zink och aminosyre får hon bredvid. Men mina värden på fodret är inte alls lika tokiga som dina, problemet är ju att du med den foderstats tabellen inte kan köra efter dom % satser som syns där, utan du behöver matcha upp dom, vilket kan bli något av ett pyssel.

Sen behöver du ju även tillsätta salt. Proteinet hade jag inte varit så bekymrat för då många hästar behöver mer än tabellvärde.

Jag är dock ingen expert, men ville iaf dela med lite info om det kan hjälpa. Det kostar lite att köpa Forageplus, men jag köpte själv förre året och har kvar massor, jag hade 100% köpt därifrån med om jag vore du. (kanske finns någon att köpa i Sverige). Men det blev faktiskt inte så värst dyrt även med moms och allt när jag ser hur lång tid dom har hållit mig.
 
Precis, vet inte riktigt hur jag ska balansera ffa järnet och om jag behöver tänka på något speciellt iom det höga magnesiumet.
Ja du behöver ju helt klart tillsätta zink, koppar och ev mangan. Men jag är lite osäker på om det är rimligt att balansera upp till 1:1 resp 1:4 iom att järnet är så himla högt. Jag tror att det är den bästa vägen, men någon annan kanske har ännu bättre koll.

Jag har skrivit upp att man vill ha en kvot på 2 för kalcium/magnesium. Minns dock inte vart jag fått det från..
 
Ja du behöver ju helt klart tillsätta zink, koppar och ev mangan. Men jag är lite osäker på om det är rimligt att balansera upp till 1:1 resp 1:4 iom att järnet är så himla högt. Jag tror att det är den bästa vägen, men någon annan kanske har ännu bättre koll.

Jag har skrivit upp att man vill ha en kvot på 2 för kalcium/magnesium. Minns dock inte vart jag fått det från..
kanske från Spaderäss? minns något liknande men har inte koll heller. Kanske finns någon guru som kan hoppa in med. Personligen hade jag nästan övervägt att köpa annat hö med dom järnvärden

@TS:
Finns några gamla tråder här: https://www.bukefalos.se/threads/fo...jag-balansera-denna-foderstat-hjaelp.1412733/ , https://www.bukefalos.se/threads/jaern-och-kaliumoeverskott-vad-goera.1088188/ , https://www.bukefalos.se/threads/jaernoeverskott-och-insulinresistens.1185869/ har inte läst dom men kanske kan hjälpa-
 
"
Kvoten mellan järn och koppar enligt NRC:s rekommendationer är 4:1 (440:110), dvs. samma kvot som jag rekommenderade.

Många foderexperter (bl.a. Dr. Kellon och Kentucky Equine Research, KER) rekommenderar kvoten 3:1 mellan zink och koppar istället för 4:1. Du kan söka på KER:s hemsida för en förklaring.

Mangan är ett mineral som är lite komplicerat att hantera. Vid normala halter i grovfodret (runt 40 ppm) så kan man följa NRC:s rekommendationer och sätta kvoten mellan zink och mangan till 1:1. dvs. lika mycket mangan som zink i foderstaten. Kvoterna Fe:Mn:Zn:Cu blir då 4:3:3:1.

Problem uppkommer när grovfodret innehåller både höga halter järn och mangan.

Ett överskott av mangan i kroppen utsöndras inte i urinen som för många andra mineraler utan i gallan vilket gör att överskottet antingen tas upp i kroppen på nytt eller hamnar i träcken. Vid större överskott av mangan kan dock levern ha svårt att hinna med att utsöndra allt mangan. Mangan oxideras liksom järn snabbt i kroppen. Fritt mangan binds vid samma transport- och lagringsprotein som järn – transferrin och ferritin. Fritt mangan liksom fritt järn uppfattas av kroppen som farliga ämnen beroende på deras benägenhet att reagera med syre och skapa fria radikaler som kan skada cellstrukturer. När ett större överskott av mangan ackumuleras i kroppen har manganet en tendens att söka sig till hjärnan. Studier på andra djurarter har funnit en länk mellan mangan och neurodegenerativa sjukdomar.

Dr. Kellon rekommenderar att hålla manganhalten i foderstaten låg särskilt om järnhalten är hög. Dock bör mängden mangan i foderstaten inte understiga halva zinkmängden och vara minst 20-50% över NRC:s minimimängder.

I TS fall blir som jag skrev halva zinkmängden 99 mg/kg foder vilket egentligen skulle innebära ett tillskott av 99-85 = 14 mg mangan per kilo foder. TS kan naturligtvis tillsätta denna mängd mangan om hon/han vill men jag tycker inte att det är nödvändigt i detta fall. Grovfodret innehåller redan mer än dubbla behovet av mangan så risken för manganbrist hos hästarna är mycket liten.

Man måste komma ihåg att NRC:s kvoter gäller vid angivna minimimängder i foderstaten. Innehåller foderstaten mineralmängder långt över minimimängderna kan man naturligtvis justera kvoterna utan risk för att mineralbrist uppkommer.

Om hästarna inte är IR så skulle man kunna öka kvoten Fe:Cu något och på så sätt minska tillskottet av zink och koppar. Kanske sätta mängden zink i foderstaten till den dubbla manganhalten, dvs. 170 mg zink/kg foder. Då blir kopparhalten 57 mg/kg foder och kvoten Fe:Cu hamnar på 4,6:1 vilket är helt rimligt för icke IR-hästar.

TS säger dock att hästarna har fått grovfoder från samma vall under många år så det är troligt att de har en hel del järn lagrat i kroppen. Jag skulle därför rekommendera TS att hålla kvoten Fe:Cu = 4:1 och att kalka vallen för att få ner järnhalten i fodret kommande år."
 
@QueenLilith Järn brukar ju ligga lite på högre sidan, men inte såhär. På första skörden hade vi 66 mg/kg och på andra skörden var vi uppe i 345 mg/kg.

Gällande att byta grovfoder så finns det dels inte plats att lagra mer än ett par balar åt gången och det förutsätter ju att man kan hämta från bonden när man behöver, och då kan det inte vara för långt om det ska vara rimligt att hämta 2-4 balar per gång bara.

Hur mycket behöver jag lägga till för att få kvoten Fe:Cu till 4:1?
 
Hur mycket behöver jag lägga till för att få kvoten Fe:Cu till 4:1?
Du har ju 3139,5 mg järn.
Du skulle behöva lägga till 717,5 mg koppar och 2902,9 mg zink för att balansera upp. Men jag vågar inte svara på hur bra det är för hästarna att överdosera så himla mkt på allt..
Mangan har jag läst någon gång att man inte behöver vara lika noga med sålänge behoven uppfylls.
 
Du har ju 3139,5 mg järn.
Du skulle behöva lägga till 717,5 mg koppar och 2902,9 mg zink för att balansera upp. Men jag vågar inte svara på hur bra det är för hästarna att överdosera så himla mkt på allt..
Mangan har jag läst någon gång att man inte behöver vara lika noga med sålänge behoven uppfylls.
ja jag hade varit väldigt tveksam till sån stor överdosis av järn.
 
ja jag hade varit väldigt tveksam till sån stor överdosis av järn.
När jag googlade förut så fick jag upp inlägg från spaderäss där det lät som att det är ok sålänge man balanserar, för då hämmar de andra mineralerna järnupptaget. Men jag vet inte om det stämmer.
 
När jag googlade förut så fick jag upp inlägg från spaderäss där det lät som att det är ok sålänge man balanserar, för då hämmar de andra mineralerna järnupptaget. Men jag vet inte om det stämmer.
I tarmen tävlar alla tvåvärda metalljoner om samma receptor. Dvs även kalcium och magnesium går på samma receptorer, förutom zink, koppar och mangan. Jag har försökt hitta studier på vilken dos järn som tolereras hos hästar men hittar ingen vettig långtidsstudie, bara studier som kartlagt akut toxicitet, men jag tror verkligen inte att 3 g järn/dag är något jätteproblem i sig. I USA tex så är ju iron overload mer av ett problem än här, och jag hittade någon amerikansk källa som sa att upp till 5 g per dag tolereras av storhästar. Oklart vad de har för evidens dock. Jag hade nog ändå försökt hitta andra lösningar, men går det inte så går det inte liksom. Det är ju få som analyserar varje fält man släpper sina hästar på, så det är nog inte första gången en häst får i sig så mkt järn...
 
I tarmen tävlar alla tvåvärda metalljoner om samma receptor. Dvs även kalcium och magnesium går på samma receptorer, förutom zink, koppar och mangan. Jag har försökt hitta studier på vilken dos järn som tolereras hos hästar men hittar ingen vettig långtidsstudie, bara studier som kartlagt akut toxicitet, men jag tror verkligen inte att 3 g järn/dag är något jätteproblem i sig. I USA tex så är ju iron overload mer av ett problem än här, och jag hittade någon amerikansk källa som sa att upp till 5 g per dag tolereras av storhästar. Oklart vad de har för evidens dock. Jag hade nog ändå försökt hitta andra lösningar, men går det inte så går det inte liksom. Det är ju få som analyserar varje fält man släpper sina hästar på, så det är nog inte första gången en häst får i sig så mkt järn...
Jag tror det blir extremt svårt att lösa det med nytt grovfoder. Detta är hösilage, förvaring till torrhö finns inte öht (om man skulle lyckas få tag i det) och det är bara jag som kommer byta grovfoder isf vilket gör det svårt att få tillräckligt snabb åtgång på balarna innan de blir dåliga. Så jag får nog försöka pussla med detta så gott det går. Eventuellt kanske det skulle kunna gå att blanda ut det med hösilage från första skörden där värdena är mer normala, så att man isf kör 50/50 men det får jag kolla med stallägaren om då grovfoder ingår i hyran och h*n bestämmer i vilken ordning balarna ska öppnas.
 
Jag tror det blir extremt svårt att lösa det med nytt grovfoder. Detta är hösilage, förvaring till torrhö finns inte öht (om man skulle lyckas få tag i det) och det är bara jag som kommer byta grovfoder isf vilket gör det svårt att få tillräckligt snabb åtgång på balarna innan de blir dåliga. Så jag får nog försöka pussla med detta så gott det går. Eventuellt kanske det skulle kunna gå att blanda ut det med hösilage från första skörden där värdena är mer normala, så att man isf kör 50/50 men det får jag kolla med stallägaren om då grovfoder ingår i hyran och h*n bestämmer i vilken ordning balarna ska öppnas.
Kan det vara värt att göra en ny analys och se om värdena blir lika höga då?
 
Jag tror det blir extremt svårt att lösa det med nytt grovfoder. Detta är hösilage, förvaring till torrhö finns inte öht (om man skulle lyckas få tag i det) och det är bara jag som kommer byta grovfoder isf vilket gör det svårt att få tillräckligt snabb åtgång på balarna innan de blir dåliga. Så jag får nog försöka pussla med detta så gott det går. Eventuellt kanske det skulle kunna gå att blanda ut det med hösilage från första skörden där värdena är mer normala, så att man isf kör 50/50 men det får jag kolla med stallägaren om då grovfoder ingår i hyran och h*n bestämmer i vilken ordning balarna ska öppnas.
När vi fick så höga järnvärden ett år så stod det i analysen att de (SVA) misstänkte att provet kontaminerats. Vi pratade med bonden och mycket riktigt så hade han fått punktering men valt att fortsätta köra ändå varpå jord slungats in i höt. Vi hittade små tussar med jord i höbalarna men det var inget som hästarna åt. Kan det vara så att något liknande har hänt era balar, att jord kommit in på något sätt?
 
Förra vintern krävde hon ca 20% över tabellvärde avseende MJ och protein för att hålla ett lagom hull.

Lite lustigt att du nämner det där! Enligt allas vår guru Spaderäss som för nuvarande verkar vara aktiv annorstädes så uppger svenska analysföretag regelmässigt för höga energivärden. Han har testat många skördar och jmf med Equi Analytical i USA och även pratat med Dr Kellon, och tydligen är förklaringen att diskrepansen sker pga hur omräkningen från energivärdet till kor/idisslare sker i och det faktum att hästar är sämre på att utnyttja energi från grovfodret jmf med idisslare (ca 30 % sämre). Man ska räkna med 25-30 % lägre energivärden än de som anges på svenska analyser!

Min häst är hyffsat lättfödd och när jag köpte henne formligen rullade hon fram, stackarn. Dock så när jag har provat att fodra enligt foderstatsprogrammen så har hästen utöver att självfallet gå ner i vikt blivit VÄLDIGT hungrig och märkbart irriterad men jag fick liksom inte ihop det annars (hade tom startat en tråd ang bekymret här tidigare). Och inte undra på liksom när hon fått 30 % mindre än hon eg ska ha! När jag började justera foderstaten med tanke på ovanstående så är hästen mätt och nöjd och ändå lagom i hull och foderstatsprogrammens uträkningar "stämmer" helt plötsligt 😊

Edit: hittade min gamla tråd

https://www.bukefalos.se/threads/hu...at-ut-med-utraekningen.1516969/#post-20191081
 
Senast ändrad:
När vi fick så höga järnvärden ett år så stod det i analysen att de (SVA) misstänkte att provet kontaminerats. Vi pratade med bonden och mycket riktigt så hade han fått punktering men valt att fortsätta köra ändå varpå jord slungats in i höt. Vi hittade små tussar med jord i höbalarna men det var inget som hästarna åt. Kan det vara så att något liknande har hänt era balar, att jord kommit in på något sätt?
I vårt fall är det stallägaren själv som samlat in provet i samband med att det pressades, så provet är handplockat från strängarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 008
Senast: Lavinia
·
L
Foder & Strö Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan...
Svar
14
· Visningar
1 049
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp