Räknas det verkligen alltid som självförsvar?

Uppsåtsläran är svår och jag tänker inte göra anspråk på att ha mer än en grundläggande förståelse, trots två års arbete på domstol (plus att jag är sjuk just nu och därmed inte tar något större ansvar för vad jag skriver :D ).
Som fotnot apropå ämnet uppsåtslära: Johan Thyrén, av studenterna allmänt kallad Thyrax, professor i straffrätt vid Lunds universitet är nog den som haft störst betydelse för uppsåtsläran. En färgstark person och om honom finns det många historier och anekdoter, inte minst om hur han undervisade.
 
Som fotnot apropå ämnet uppsåtslära: Johan Thyrén, av studenterna allmänt kallad Thyrax, professor i straffrätt vid Lunds universitet är nog den som haft störst betydelse för uppsåtsläran. En färgstark person och om honom finns det många historier och anekdoter, inte minst om hur han undervisade.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig ens hört namnet på karln (även om jag kanske läst nåt han skrivit, eller inte, jag minns aldrig namnet på folk). :D
 
Jag kan ärligt säga att jag aldrig ens hört namnet på karln (även om jag kanske läst nåt han skrivit, eller inte, jag minns aldrig namnet på folk). :D
Jag googlade och han dog 1933. Kan vara därför inte jag heller hört talas om honom.
 
Måste skriva att det blivit en intressant utveckling av den här tråden. Har väl inte läst allt så noga mer lusläst lite, men tycker det är kul att läsa (även om ämnet inte är det mest rosaskimmrande i brist på bättre ord). 😅
Intressant att lära sig mer om inte annat. 👍🏻
 
Som fotnot apropå ämnet uppsåtslära: Johan Thyrén, av studenterna allmänt kallad Thyrax, professor i straffrätt vid Lunds universitet är nog den som haft störst betydelse för uppsåtsläran. En färgstark person och om honom finns det många historier och anekdoter, inte minst om hur han undervisade.
Jag kan ärligt säga att jag aldrig ens hört namnet på karln (även om jag kanske läst nåt han skrivit, eller inte, jag minns aldrig namnet på folk). :D
Menas Johan Thyrén som levde i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet så är det väl inte alla som har hört talas om honom. Såklart att det var andra undervisningssätt på den tiden än det är idag liksom.

Det som han är mest känd för är väl att han tog fram arbetsdomstolen. Det är det jag kommer ihåg om den mannen i alla fall.

Men det kanske finns fler Johan Thyrén?
 
Jag googlade och han dog 1933. Kan vara därför inte jag heller hört talas om honom.

Googlade också och jag kände igen några andra döingar som nämndes i samband med honom, tex Schlyter och von Lizst. Lär väl ha stött på dem i rättshistorian om inte annat (en kurs jag gärna glömmer av många anledningar).

Tillägg: Hittade faktiskt Thyréns namn i en artikel av Borgeke som jag tydligen har läst nån gång på nån kurs. Som sagt, jag och namn...
 
Googlade också och jag kände igen några andra döingar; Schlyter och von Lizst. Lär väl ha stött på dem i rättshistorian om inte annat (en kurs jag gärna glömmer av många anledningar).

Tillägg: Hittade faktiskt Thyréns namn i en artikel av Borgeke som jag tydligen har läst nån gång på nån kurs. Som sagt, jag och namn...
Vi hade en hel del om honom i arbetsrätten. Han var väldigt vänstervriden och kämpade för arbetaren.
 
Jag kan ärligt säga att jag aldrig ens hört namnet på karln (även om jag kanske läst nåt han skrivit, eller inte, jag minns aldrig namnet på folk). :D
Det är klart att han nog är mest känd i Lund, jag hade antagligen inte heller känt till honom om jag inte själv varit lundensare fast då är förstås straffrätten heller inte det område jag intresserat mig mest för inom juridik.
 
Jag har uppfattat honom som borgerlig men jag kan mycket väl ha fel.
Jag orkar inte googla, för jag sitter på jobbet, men det var väl han som tog fram den moderna arvsrätten också? Och förutom arbetsdomstolen så såg han väl till att dödsstraffet avskaffades, plus gjorde en massa andra reformer inom dåtidens kriminalvård?

Det finns säkerligen massor att googla fram om man orkar, men det var vad jag kommer ihåg från juristutbildningen, och jag har rätt så bra minne, men jag kan ju också ha fel förstås. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Happimess
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 075
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 032
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 822
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp