Rätt raser i Fia?

A

AtletShipping

Min hund som heter Fia, påstods av "uppfödaren" när vi skulle köpa Fia, att hon var en blandras mellan Schäfer, Labrador och Golden Reteriver.
Vi fick inte se hennes föräldrar, men vi fick se hennes bror som oxå var kvar av kullen. Han såg likadan ut som fia men var chockladbrun med ljusare bruna tecken (hade även gröna ögon).
Så vi vet inget om hennes föräldrar och vilken som var vilken ras.

Men när vi hade hon hos vetrinären tyckte han att hon var mer en dobberman blandras och kanske hade rottweiler i sig.
Isåfall varför vill uppfödaren dölja det?

Fias temprament eller psyke är varken lik en Goldens eller labradors.

I övrigt har hon en otrolig vaktinstinkt, är väldigt misstänksam mot främlingar och vill gärna "skydda" en från dom både om man är ute med hon eller om nån kommer hem till en, och allt detta är hon i sig själv fast vi inte uppfostrat hon till detta.
Hon vill oxå ty sig mer till en än flera.

Vilka raser tycker ni hon har i sig? Blandraser kan ju bli hursomhelst men man kan ändå ana vilka raser de har i sig både på psyke och utseende.
Själv bryr jag mig inte avd för ras Fia är. Men är en perfekt hund för mig och är inte alls som andra hundar utan har en otrolig personlighet och förstår jättemycket, och är jätterolig.
Men det skulle vad kul vad ni tycker hon liknar.

Här är lite bilder på hon:
http://groups.msn.com/HundenFIa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1

http://groups.msn.com/HundenFIa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=6

http://groups.msn.com/HundenFIa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=7

Tryck på nästa så kan ni se fler.
 
Sv: Rätt raser i Fia?

Svårt att se på bara foton, men nog är det Dobberman och labrador i henne. Har svårare att tro att det finns schäfer, då de "lyser" igenom ganska stark i korsning med andra raser. Dock beror det naturligtvis på hur de korsat fram denna hund. Det kan ju finnas schäfer lite längre bak. Svårt att säga.

Men det är min gissning det!
 
Sv: Rätt raser i Fia?

jag tror att hon har lite schäfer i sig iaf längre bak, hennes bakdel är lixsom lite låg men då är det de enda som är likt ev ögonen.
Är min tanke.
Men hon skulle aldrig få en sån här teckning om inte hon haft dobberman i sig.
 
Sv: Rätt raser i Fia?

Doberman eller Rotweiler är det ju helt klart. Annars skulle hon inte fått en sådan Tan-teckning :)

En labrador/golden är oftast ingen modig hund. Så med lite skärpa från nån bruksras så blir det mycket väl en hund som vaktar lite vääääl mycket.

Min kompis har en Labrador/Doberman - Golden och hon ser ut som en Golden med något mer uppstående öron.
 
Sv: Rätt raser i Fia?

har kollat i Fias papper nu... Uppfödaren har skrivit att Fias pappa är Golden/Schäfer och mamman labrador.. tycker bara att det är så konstigt att hon fått en sån teckning av dessa raser :smirk:
 
Sv: Rätt raser i Fia?

Jag är inte ute efter att pika dig på något vis, men jag är lite fundersam över varför man köper en valp när man inte får träffa någon av föräldrarna? :confused:

Jag håller med de övriga, nog ser det ut att vara dobermann eller rottis i henne!
 
Sv: Rätt raser i Fia?

det kan omöjligt vara bara de raser uppfödaren påstår ;) det ser man ju rätt snabbt, men jag ser inte mkt schäfer i henne... däremot dobbis tycker jag hon ser ut att ha rätt mkt av? Men jag är ingen expert :P
 
Sv: Rätt raser i Fia?

*lånar knapp*

Jag tror att det är dobermann/rottweiler och schäfer. Hon har långt huvud och stora öron som en del dobermann har. Hon har täckhår och underull (syns tydligast på rumpan) som en rottis. Att jag tror att det är schäfer i henne är för att hon verkar vara lite "slängigare" i kroppen än som jag upplever rottisen och dobermannen, men kanske är hon ung?

Jag skulle inte bli förvånad om hon är korsning bara rottis/dobermann. De raserna är olika mentalt, vilket kan förklara varför din hund har ett litet underligt beteende.

Uppfödaren kanske ville dölja det för att hon/han insåg att en sådan korsning attraherar fel köpare.

Att den andra hunden var leverfärgad och tan förklarar att det är dobermann i henne. En del dobermann är bruna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt raser i Fia?

Ja, hundkorsningar kan bli lite av varje. Nog ser det ut som att det är dobermann i din.
Jag har haft en labrador/keeshond/schillerstövare, hon såg ut som en liten schäfer.
 
Sv: Rätt raser i Fia?

Mia_R skrev:
Jag är inte ute efter att pika dig på något vis, men jag är lite fundersam över varför man köper en valp när man inte får träffa någon av föräldrarna? :confused:

Jag håller med de övriga, nog ser det ut att vara dobermann eller rottis i henne!


Uppfödaren sa att valparnas mamma var hos hennes dotter (men hon hade en massa rottweilrar på sin gård så jag misstänker det var nån av dom)
Sen ville hon nog bli av med henne så fort som möjligt eftersom hennes bror skulle bort lr nåt..
Tyckte bara det var så synd om Fia (dels för hon var avskijld lite för tidigt tror jag för ända sen hon var valp vill hon "dia" på kuddar o filtar, vilket hon gör än)
Ville bara ha hon, så hon inte skulle stanna där eller hamna på nån hemsk plats (får såna ideer)
 
Sv: Rätt raser i Fia?

prinsessfeminist skrev:
*lånar knapp*

Jag tror att det är dobermann/rottweiler och schäfer. Hon har långt huvud och stora öron som en del dobermann har. Hon har täckhår och underull (syns tydligast på rumpan) som en rottis. Att jag tror att det är schäfer i henne är för att hon verkar vara lite "slängigare" i kroppen än som jag upplever rottisen och dobermannen, men kanske är hon ung?

Jag skulle inte bli förvånad om hon är korsning bara rottis/dobermann. De raserna är olika mentalt, vilket kan förklara varför din hund har ett litet underligt beteende.

Uppfödaren kanske ville dölja det för att hon/han insåg att en sådan korsning attraherar fel köpare.


Nä hon är fullvuxen, nästan 3 år nu.
Nog har hon underligt beteende, har aldrig mött en sån knäpp hund :D men ändå är hon min drömhund, det ända som är dumt är att hon är rädd för små barn.. men det kan bero på att när hon är i trädgården kommer där barn ibland och står och "morrar o skäller" mot henne utanför staketet ihopp om att få hon förbannad, vilket dom lyckats med.. så nu kan amn inte ha hon i trädgården lös mer man vet ju aldrig vad barnen försöker hitta på med när man inte har uppsikt, men dom barnen har fått höra på annat av mig :mad:
 
Sv: Rätt raser i Fia?

Usch, vilka störiga ungar!
Hos mina föräldrar brukar ungskitarna roa sig med att plinga på dörren när hunden är ensam hemma :mad:
För det ärtydligen jättekul när han börjar skälla....
Min farsa är inte den som är den så han har skällt ut varenda förälder på området :D
Nu har dem slutat (hoppas jag)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 336
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 169
Senast: Disen
·
D
Utrustning ..kan ni inte lägga upp bilder på hur hästen ser ut i det med eller utan ryttare, färdiga för ridtur eller under ridning. Ska snart...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Senast: axel
·
A
Övr. Hund denna gång på hund. kan säga att han är 9 år och under dom åren har INGEN gissat rätt på raserna som är i honom. inte ens ett rätt...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 554
Senast: smiling_sun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp