Bukefalos 28 år!

Detta agg mot blandraser?

Sv: Detta agg mot blandraser?

Hugger en knapp..

Först när jag såg tråden så tänkte jag..nä inte en sån tråd till.

Men lite har jag tänkt om fast jag håller på med renrasavel. Martha har ju verkligen en poäng i detta med renrasavel där hundarna inte kan fungera. Hur ska man kunna försvara det mot en blandis som har avlats med rätt hundar och som har ett bra liv, kan andas, röra sig mm?
Ja jag tycker det är jättesvårt. Vi har ju en blandis här hemma. En som är 50% BC och 50% schäfer. Nu anser inte jag hon är den bästa mentalt, men bortsett från det så vad ska jag säga. Hon har inga som helst kroppsliga fel och då syftar jag inte på detta att blandisar skulle vara friskare. Utan att hon kan röra sig, andas osv..
Sen har vi vår lilla Mops, som iofs är väldigt pigg och följer med på det mesta. Men ju längre tiden går med henne så inser jag ju att aldrig någonsin jag skulle ha ett gott samvete att sälja mopsvalpar och tänka att hoppas de håller sig friska. Men jäklar vad jag gillar rasen ändå :love:
När jag säljer schnauzervalparna vet jag att jag gjort vad jag kan och schnauzerklubben har sina riktlinjer man ska följa.

Jag var fullt bestämd i början att jag skulle avla på mops, för det är ändå helt otroliga härliga hundar. De är roliga, pigga och har väldens humor :rofl:
Men så fick jag veta att en av syskonen till min har ett fel som är ärftligt. Nu är det inte stor chans att det finns hos min (för hon har det inte så man ser det iallafall) och jag skulle kunna para med en hane som man absolut vet inte har dessa generna, för då skulle inte valparna få det. Men då ska man också veta det och det ska undersökas och sånt görs inte.
Hade kontakt med rasklubben och de tyckte jag kunde avla på min, bara jag använder en frisk hane. Men för mig känns inte det ok, vilket jag också sa. Men ju mer jag frågade, ju mer rann allt ut i sanden.

Tyvärr så har en annan syster till min mops fått valpar, så den uppfödaren tänker inte alls som jag. Och det har också visat sig att mamman till min och en bror har fått op för knäfel. Och ändå tar man valpar på ett syskon. Jag fattar det inte :mad:

Jag som tycker det är kul att ha kontakt med mina hundars uppfödare, men tyvärr jag har jättesvårt att hålla kontakten med denna, för vad ska jag säga. Jag kan inte stå upp och tycka som hon eller prata avel, vi tänker ju helt olika. Så därför blir det endast nåt mail eller skriver i gästboken ibland.

Ja hur ska man då kunna försvara renrasavel när det går till så här.
Nu går det till så här med blandavel också. Men just att kunna stå upp och säga att renrasavel är bäst. Ja jag kan det inte, utan då får jag försöka få fram hur jag gör och tänker och hur mitt avelsarbete fungerar.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....renrasuppfödare av redan defekta raser kastar jag i soptunnan, hela jäkla bunten....

:bow::bow::bow:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....renrasuppfödare av redan defekta raser kastar jag i soptunnan, hela jäkla bunten....

Det är ju klart.
Men som Lena skrev, är det inte lättare att veta om en renrasig hund är rätt mer än en blandras?
Säg att 2 renrasiga hundar paras för att få fram första ledets blandras. Okej, där kan du ju se vad tik och hanhund har för meriter, hd status mm
Men sen får du en hund du inte kan tävla i vissa grenar och inte ställa ut.

Tycker att det finns såpass mycket olika raser redan så alla borde hitta en som passar.

Sen har flesta blandraser jag träffat inte hört till första ledet direkt utan 3dje, 4de mm. Hur vet du då vad du får i kopplet?
En bra familjehund?
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

KL
Vilken är då fördelen, undrar jag, med att köpa en Blandras istället för en sund, väldokumenterad renras? Förutom inköpspriset?
Och/eller att avla på Blandras, istället för på dokumenterat sund renras? Förutom priset?
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

KL
Vilken är då fördelen, undrar jag, med att köpa en Blandras istället för en sund, väldokumenterad renras? Förutom inköpspriset?
Och/eller att avla på Blandras, istället för på dokumenterat sund renras? Förutom priset?

Nu svarade inte jag eller höll med om en sund framavlad renras utan som det stod, avel på så kallade renraser som får svåra deffekter men som ändå tillåts i avel. Som tex schäfer som nästan går på haserna, hundar med mycket skinn som får svåra exem, plattnosade hundar som knappt får luft, bortavlad päls som inte kan värma hunden och dessutom gör så den inte tåler solen..kan fortsätta länge:mad: Dessa uppfödare älskar sina hundar och lever för den rasen men vad är det för nåt att sträva mot när hunden inte kan vara hund utan är i behov av en massa hjälp för att må bra? När den tvingas avlivas pgv sina höfter, måste täckas så fort den går ut för att inte frysa eller smörjas in på sommaren med solskydd för att inte få brännskador osv?

Jag är inte bara emot hundar som fortsätter avlas trots hälsoproblem utan även andra djur som är hårlösa, platt näsade osv som inte är fullt fungerande i sin kropp eller hälsa utan en människas hjälp. Tycker det är jävligt grymt att avla fram djur som inte tillåts ha naturligt skydd eller en naturligt fungerande rörelsemotorik bara för att det anses som vackert i människans ögon!

Så det jag syftade på va att en blandras kan tilltala mig mer om den är sunt framavlad till skillnad från en renrasig hund som har hälsoproblem som tillkommit under åren då den avlats fram och fortsätter avlas på utan hänsyn till uppkomna hälsoproblem.

Jag skulle om jag hittade rätt ras självklart kunna köpa en renras men jag kan lika väl köpa en blandras om jag vet bakgrunden så som föräldrar, hälsa och lynne. Däremot så är det så klart ett säkrare kort med en renras om uppfödaren är seriös, har sunda och friska hundar då man vet vad man får till skillnad om man nu köper en blandras från någon som inte kan kolla upp referenser hos på de hundar den har avlat på.

Har själv en blandras så skulle jag varit emot att införskaffa blandras så skulle det varit en aning dubbelmoral eller hur;). Tyvärr så gick jag emot mig själv den gången och köpte henne utan att känna ägaren eller känna till föräldrarna men som tur så fick jag en helt underbar hund som passade mig som handsken, en frisk, pigg 9 åring är hon nu och jag skulle inte byta bort henne mot nåt i hela världen.

Allt behöver inte vara svart eller vitt, det finn sunda renrasiga hundar och sen finns det också sunda, stabila blandraser.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Sorry såg nu att du hade skrivit KL men svara hur jag anser:)
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Jag tycker, som blandrasägare, att det är ganska tråkigt att alltid läsa om hur hemskt det är med blandraser och att det bara är de renrasiga hundarna som "duger".

Hmm... detta får du gärna leta upp och visa för mig var du har läst (om det är på buke du menar) för jag har inte sett ett enda inlägg där själva blandrasen har sågats som en dålig hund, däremot att den ogenomtänkta aveln av hunden har varit dålig.

För mig kommer det aldrig att bli aktuellt med en blandras. Jag vill veta vad jag får, jag vill kunna tävla, jag vill kunna kolla häslostatistiken så långt bak det bara går i linjerna. Därmed har jag inte sagt att jag inte tycker att blandraser ska få finnas.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Narcissa.....jag håller fullständigt med dig i allt. Det som får mig att se rött är de sk seriösa hunduppfödare som medvetet avlar på hemska defekter så djuren inte kan leva normalt. Sen kommer det små viktigpettrar på buke och pratar om saker dom inte ens vet vad det handlar om...för en blandras ÄR fel....whatever.....

Du får också jätte gärna visa mig vilka inlägg du syftar på där folk anser att själva blandrasen är fel och inte den ogenomtänkta aveln av den, för själv har jag inte sett eller kunnat tolka något inlägg som sådant.


..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....renrasuppfödare av redan defekta raser kastar jag i soptunnan, hela jäkla bunten....

Det gör nog de flesta andra här också om du tittar runt lite.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

KL

Jag vill inte provocera någon nu, utan bara få svar på en fråga som har följt mig genom de flesta liknande trådar tidigare i samma ämne. I många trådar där blandraser/blandrasavel tas upp så komemr alltid någon och skriver att det minsann finns renraser som är avlade dåligt och bla bla. Det är inte det vi diskuterar utan blandraser. Kan ni inte komma med något bättre? Eller är det allt ni har för att rättfärdiga blandraser? Det blir nämligen alltid samma sak: Vi är nästan alla överens om att oplanerad avel är dåligt, oavsett om föräldrarna är av samma ras eller olika.

F.Ö
Lenas fråga ska bli spännande att få svar på :)
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

*kl*
Har läst och begrundat....
Jag kan bara säga ett det är alla oseriösa människor som blandisaveln attraherar som jag kräks på! Människor som utan en tanke, blandar raser som inte har medvarandra att göra (läs ex. bobbis/rottis)
Det blir jäkligt snygga hundar med, minst sagt, mkt att önska mentalt, många ggr!
Men alla dagar i vecka så tar jag hellre en seriös blandisuppfödare än en oseriös renrasdito!
Men finns dessa seriösa uppfödare? Det vore ju lite idé att organisera sig isf!:idea:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

delvis KL

En av de sämsta anledningen till varför man vill avla på blandras eller oreggad blandras är att renrasiga är såå dyra och renrasuppfödaren vill bara tjäna pengar..

När blev man rik på uppfödning av renrasuppfödning?:eek:
En seriös uppfödare ser ju till att följa hälsoprogrammet, meritera avelsdjur (jakt, vall, utställning mm), väljer avelsdjur med omsorg (inte ta första bästa hanhund som är billigast), importerar mm Id-märker, vaccinerar mm valparna...

Vilka utgifter och krav har blandisar på sin uppfödning och sina avelsdjur. Min hund var inte ens ID-märk eller vaccinerad:(
Hur många blandisuppfödare hälsotestar sina avelsdjur?

har sett plannerade kullar med vansinniga korsningar... tex schäfer/tax, amstaff/kinesisk nakenhund, BC/rottweiler/dobbermann
Hur tänker man vid sådanna parningar?:crazy:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

*kl*
Kom och tänka på en sak till.. Hur kommer det sig att folk över lag är sååååå dåligt pålästa när det gäller att skaffa sig hund?
Skaffar man sig en häst så har man i allmänhet gått på ridskola i flera år och lärt sig rida, plus att man springer i stallet flera dagar i veckan och bara är helt salig om man får borsta sin älskling.
Man läser allt man kommer över och drömmer om den dagen man kan få äga en egen..
Med hund verkar det mest vara att man får syn på en annons i lokaltidningen eller på bl*ket och åker å köper dagen efter:confused:
Säger inte att det alltid är så men påtagligt ofta! Kan själv räkna mig dit innan jag blev mer involverad i detta med hund!
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

KL: En anledning till att renrasiga hundar ses som "sjuka" är att de sjukdomar som finns inom rasen/vissa linjer blir dokumenterade och uppföljda. Rasföreningar och SKK sätter upp riktlinjer och krav, försäkringsbolagen gör riskanalyser, valpköpare blir medvetna osv.

Osunda raser och extrem utseendeavel, visst finns det! Men vad har det med blandrasavel att göra? Att en sak är fel betyder inte att en annan är rätt.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

...alla parningar kanske inte r planerade ( tax /sch t ex)
Jag har fått en kull med blandraser som absolut inte var planerad, vi märkte det när tiken hade 9 dgr kvar och trodde bara tt hon började bli fet ( 8,5 år var hon)
våra valpar var både besiktade, maskade , id märkta o vaccinerade vid leverans...pappan höfldedsröntgad , mamman var inget kollad , men hon var sch/bc/collie och led inte av något till sin död 14 år o 8 mån gammal.

Jag är inte det minsta oseriös faktiskt.....

..tiken blev kastrerad efter detta
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Osunda raser och extrem utseendeavel, visst finns det! Men vad har det med blandrasavel att göra? Att en sak är fel betyder inte att en annan är rätt.

Nej, men man kanske inte ska kasta sten i glashus...avel som avel och hundar är dom ju alla.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

ooooh sa bra skrivet!! Manga, manga bra asikter i denna trad o det varmer i hjartat o lasa... :love:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....renrasuppfödare av redan defekta raser kastar jag i soptunnan, hela jäkla bunten....

Jag också! :)
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

KL: En anledning till att renrasiga hundar ses som "sjuka" är att de sjukdomar som finns inom rasen/vissa linjer blir dokumenterade och uppföljda. Rasföreningar och SKK sätter upp riktlinjer och krav, försäkringsbolagen gör riskanalyser, valpköpare blir medvetna osv.

Jga har dock svårt att se SKK/FCI som en genomseriösa organisationer när man faktiskt tillåter avel på raser som Neapolitansk mastiff, räkschäfer, engbull osv och ser utställningar som meriterande.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Go liten lurvboll du har på bilden!
Mitt bidrag till diskussionen är att som vanligt styr tillgång och efterfrågan marknaden oavsett vad det gäller. Blandrashundar är lätta att få tag på, alla perioder under året. Många köper blandrashundar på grund av detta och på grund av att priset är något lägre. Fast jag har sett att även priserna på blandrashundar har varit skyhöga beroende på vad som varit populärt. När Paris Hilton och diverse började visa upp sig med småhundar sköt helt plötsligt utbudet av hundar med små raser i sig i höjden.

I och med att blandraserna är billigare har fler folk råd att köpa dem, hur många kan ge 15 - 18 000 kr som vissa raser kostar? Ju fler folk som köper, desto högre risk att någon som inte borde ha hund skaffar sig en. Lättillgänglighet borgar inte alltid för genomtänkthet, tyvärr.

Jag har själv köpt blandras tre gånger, en gång av en slump (skulle bara följa med en annan valpköpare, dömt att misslyckas!) och de andra två gångerna för att jag gick igenom hur många raser som helst i halva Sverige och ingen uppfödare kunde tillhandahålla någon valp inom det närmaste halvåret. Det blev väldigt akut när ena hunden blivit påkörd och den äldre hunden höll på att sörja ihjäl sig här hemma. Då har man inte lust att vänta nära 9 månader på en ny utan skaffar det som är lättare att få tag på, dvs blandras.

Nästa hund, däremot, ska bli en renrasig eftersom jag snöat in mig på en cockerspaniel, av alla raser... Vi ska börja kontakta uppfödare i vår för att se om det finns någon ny liten vän till salu närmare hösten.

Men, åter till ditt inlägg. Agget mot blandraser beror kanske på att de är så lättillgängliga och aveln många gånger är okontrollerad. Många blandisar får tyvärr dåligt rykte för att de blivit aggressiva och svårhanterliga, särskilt blandningar av skarpare raser som säljs billigt. Men detta rättfärdigar inte rasavel, som även den har sina brister och där inte alla är så väldigt seriösa. Men vissa garantier kan man ju få genom kennelklubben. Även om jag inte har en aning om hur kontrollerna utförs.
/Sessiagh
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 223
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Huntaway är från början en blandras som innehöll BC, den togs fram genom att korsa vissa modiga hundar som hade lätt till skall, detta...
Svar
12
· Visningar
2 049
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hejsan. Jag måste ju erkänna att jag i första hand föredrar renrasigt, eller med full hand ska jag kanske säga oavsett om jag "bara"...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Casper
·
Övr. Hund Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 893
Senast: zeniakas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp