Rättigheter mot flygplats?

De tar väl ut en avgift för att köra in med taxi på området, antar jag?
Aha, det är alltså en förklaring för ett (swedavia)tillägg på priset som taxibolagen lägger på SIN avgift? Märklig formulering, jag menar - varför tar swedavia ut en avgift av taxibolagen för förbeställningar men anger ingen avgift för taxibolag på anrop? Hmm? 🤔

Edit: antar att det är en parkeringsavgift då taxichauffören lämnar sin bil och möter upp resenären i terminalen?
 
@SiZo, jag tror att det blir svårt för dig att få flygplatsen/flygbolaget att stå för frakten hem till dig, då det enligt min erfarenhet inte är så lätt att få igenom. Men också för att du ju trots allt lämnade ditt bagage på flygplatsen efter bara 40 minuter, min familj har tex (utan information) väntat i 60min på att första väskan från vårat flyg ska komma.

För några år sedan på Arlanda kom någon som jobbade där upp med två av våra väskor till gaten och bad oss öppna dem då de ville kolla närmare på något, som sen visade sig inte vara något problem. De lovade oss att väskorna i alla fall kommer med samma plan till Landvetter, vilket var viktigt för oss då vi skulle landa på Landvetter 00.30 och inte riktigt hade lust att invänta nästa plan för att få våra väskor. Väskorna kom ändå inte med och flygplatsen valde att lägga väskorna på Swedavias lost and found avdelning, de ansåg att väskorna var borttappade trots att tagen satt kvar. De tyckte också att de hade gjort helt rätt och att vi därmed antingen skulle betala 2500kr för att få dem hemkörda alternativt personligen komma och hämta dem på Arlanda 44 mil hemifrån. Pappa var vid det här laget rätt förbannad och lyckades få dem att få med på att farmor fick hämta ut dem med fullmaktspapper (som tur var skulle farmor och hennes dåvarande särbo åka till Stockholm för att hälsa på några vänner och de var snälla nog att ta omvägen förbi Arlanda också :)).
 
Swedavia driver ingen taxiverksamhet... däremot tar de ut en avgift från taxi och buss för att angöra terminalerna......
Jo, jag förstod ju det. Men det gäller nog ARN och de större flygplatserna, inte Norrköpings flygplats som det handlar om i den här tråden.
 
Gäller detta flygtaxi eller när man bokar taxin själv?
Jag tolkar det som att de inte väntar ytterligare utan att det blir bomkörning=någon annan får bilen.

Svårt att förstå logiken i att man har 90 minuter på sig om man kommer med ett charterplan från mallis men bara 60 om man kommer med ett reguljärt från Chicago eller Bangkok, även om det sannolikt räcker för det mesta, speciellt om det räcker att man har kontakt på telefon. Dock lite onödigt att föraren är på plats och väntar redan när planet landar.
Noterar också skillnaden i att föraren väntar inne i terminalen för reguljärt men bara kör fram bilen för charter ;-).

Man har ju samma marginal i båda fallen, föraren väntar i 60 min (om de inte fått tag på en). Skillnaden är att det inte går att gå rakt från planet ut till en väntande taxi om man flyger charter.

På jobbresor har man ju ofta lite mer tight med tid än efter chartersemestern, så åtminstone jag tar hellre risken att åka på ett par kronor till på fakturan i det läget. (Vårt förra taxibolag hade för vana att åka om de inte fått tag på en efter 30 min, de blev inte direkt långvariga :mad:)

Är det en privatresa brukar jag ange upphämtning en halvtimme efter landning om man verkligen måste förboka av någon anledning.

(Sen har det ju hänt att man blir dumpad på fel flygplats en sen kväll och vackert får vänta till nästa dag med att bli hemflugen. Inte får man ut några väskor då heller... Fattar inte varför folk är så himla kritiska till tåget pga risken för förseningar när det sällan blir värre än att man är en timme eller två sen hem. Flyget har så många fler moment som kan strula och då är det verkligen bara att gilla läget.)
 
Senast ändrad:
Hör med din hemförsäkring. Du har oftast 45 dagar inkluderat i den om du inte köpt extra reseförsäkring
 
Man har ju samma marginal i båda fallen, föraren väntar i 60 min (om de inte fått tag på en). Skillnaden är att det inte går att gå rakt från planet ut till en väntande taxi om man flyger charter.
Men om tiden 60 minuter börjar räknas 30 minuter efter landningen för charter så innebär det ju i praktiken att man som resenär har 90 minuter på sig från det att planet landat?
 
Men det är väl inte förlorat?

Ja och nej. Omständigheter gjorde att TS måste lämna flygplatsen innan bagaget kommoit, utan att någon servicepersonal fanns på plats om jag förstått det rätt?

Som jag sa, ringa och fråga kan man ju alltid. Det kan hända att de ersätter kostnaden för att få det hemkört 🤷‍♀️
 
Ja och nej. Omständigheter gjorde att TS måste lämna flygplatsen innan bagaget kommoit, utan att någon servicepersonal fanns på plats om jag förstått det rätt?

Som jag sa, ringa och fråga kan man ju alltid. Det kan hända att de ersätter kostnaden för att få det hemkört 🤷‍♀️

Fast jag trodde försäkringen gällde bagage som är borta. Detta vet ju ts vart det är menar jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 197
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp