Bukefalos 28 år!

Räv enda konstaterade DNA vid död häst

Skillnaden i hur mycket kraftigare revbenen blivit. Det nyfödda har ju inte mycket kraftigare revben än ett rådjur medan bilden på detta föl har grovare/tjockare revben.
Nej dödat av räv tror jag inte, ett 80 kg friskt djur rår inte en räv på:D.
Ah, du tänker så! Bevisligen har det lyckats, om det inte även var något annat djur. Men ett 80 kilo föl tänker jag är inte så värst gammalt.
 
Om fölet självdött av kolik eller något annat, då hade inget rovdjur haft orsak att bita det i strupen. Jag har bestämt för mig att lodjur brukar döda rådjur genom att bita dom i strupen men det står inget om att det skulle kunna vara det. Jag tror räven kom efter att fölet dödats, efter att den som dödade det ätit sig mätt.
Det finns inga DNA spår efter annat än räv, och ändå hävdar du att fölet dödats?

Vi "fårvärlden", är de som utsätts oftast, och hårdast, av rovdjursangrepp, och tyvärr av "lösa hundar".

Så snart ett befarat rovdjursangrepp inträffat, så kommer Länsstyrelsen med inkallad personal, och spårar, undersöker kadaver, och tar DNA-prover.

Länsstyrelsen fuskar inte, de gör en gedigen utredning, och är det varg så identifierar de varg, är det Lo, hund, eller björn, så identifierar de det också.
För att "förvaltningen" av rovdjur alls ska ha trovärdighet, så måste det gå rätt till.

Säger de "räv", så ska vi lita på det.
 
Som jag läste artikeln säger ägaren att den fått strupen krossad men inga synliga bitmärken fanns.
Och att besiktningen säger att det inte finns några dödliga bett.

Blev den ens biten öht undrar jag?
Men hur i all världen skulle fölet ha kunnat få strupen krossad utan att ha blivit biten? Och att få strupen krossad är dödligt.
 
Men hur i all världen skulle fölet ha kunnat få strupen krossad utan att ha blivit biten? Och att få strupen krossad är dödligt.
Länsstyrelsen nämner ingen krossad strupe vad jag sett och det finns inget dödande bett enligt undersökningen. Hypotetiskt, om vi föreställer oss att strupen ändå är krossad, kan det ske efter det faktum att fölet dött likaväl. Jag hade velat läsa en obduktion om dessa påstådda bett och deras faktiska djup.
 
Jag tänker att om en varg hade tagit ett struptag om fölet och hållt där ca 2-4 minuter så hade det garanterat funnits varg-DNA där.

Har för mig att kattdjur håller struptag länge medan vargar mest börjar äta innan djuret är dött.
 
Jag blir så trött på folk. Jag såg delningen på min facebook, har flera gemensamma bekanta (som också är rädda för varg) och bor där nere. Oj vad vatten de fick på sin kran. Och oj vilket hat. Nu är inlägget såklart borttaget innan flertal kommentarer från folk som inte vill ha varg att länsstyrelsen minsann döljer sanningen etc etc (vi kan gå vidare till ridsporttidningar och jakttidningar för att se samma diskussioner under dessa artiklar).

Vilket jävla myndighetsförakt för att man inte får bevis för sitt hat, och om man då, som till exempel jag med flera här, ställer sig ifrågasättande till om det verkligen var varg, eller frågar vad de hade för skydd, eller liknande, ja då är man vargälskare som borde skjutas enligt de mest hatande. Om inte annat ska man minsann själv flytta till ett ställe ut i skogen där det finns varg så man minsann får se....

Jag har bott nära varg i hela mitt liv, först strövargar, nu vargrevir inte långt här ifrån, har kompisar med både får/lamm och shetlandsponnystuteri. Mina ston, ett par russ, står på ett stuteri för shetland där de går ute året om i stora hagar i skogen. Vargen går förbi runt om men aldrig har vi varit utsatta. Räven tog min lösspringande kanin vid ett tillfälle, och vi har ett örnpar här som jagar över gården ibland och har tagit nåt husdjur från grannarna, thats it liksom.

Därmed inte sagt att jag inte förstår problemet när vargen väl tar lamm (vilket det ju oftast handlar om) eller som senast en liten ponny, men det här hatet... Var kommer det ifrån?

Denna människa har drivit drev mot varg i flera år, känns lite illa att just hon skulle bli utsatt när de flesta (inte alla) av oss vanliga människor med husdjur klarar oss med stängsel, uppsyn och liknande åtgärder. Jag skulle tippa på att fölet dött naturligt av en spark eller liknande, sedan har djur festat på det. En skabbräv skulle mycket väl kunna vara framme snabbt. Frågan är hur länge fölet har fått ligga, det ser inte nydött ut på bilderna och det är så lätt att säga att man tittade till det för några timmar sedan när det kanske var kvällen innan/tidigt på morgonen/bara tittade över flocken. Man vill ju inte misstro folk men med den agendan finns kanske anledning att tro att det är andra saker som är lite förbättrat i orden också när det kommer till tillsyn etc. Just sayin.
 
Jag blir så trött på folk. Jag såg delningen på min facebook, har flera gemensamma bekanta (som också är rädda för varg) och bor där nere. Oj vad vatten de fick på sin kran. Och oj vilket hat. Nu är inlägget såklart borttaget innan flertal kommentarer från folk som inte vill ha varg att länsstyrelsen minsann döljer sanningen etc etc (vi kan gå vidare till ridsporttidningar och jakttidningar för att se samma diskussioner under dessa artiklar).

Vilket jävla myndighetsförakt för att man inte får bevis för sitt hat, och om man då, som till exempel jag med flera här, ställer sig ifrågasättande till om det verkligen var varg, eller frågar vad de hade för skydd, eller liknande, ja då är man vargälskare som borde skjutas enligt de mest hatande. Om inte annat ska man minsann själv flytta till ett ställe ut i skogen där det finns varg så man minsann får se....

Jag har bott nära varg i hela mitt liv, först strövargar, nu vargrevir inte långt här ifrån, har kompisar med både får/lamm och shetlandsponnystuteri. Mina ston, ett par russ, står på ett stuteri för shetland där de går ute året om i stora hagar i skogen. Vargen går förbi runt om men aldrig har vi varit utsatta. Räven tog min lösspringande kanin vid ett tillfälle, och vi har ett örnpar här som jagar över gården ibland och har tagit nåt husdjur från grannarna, thats it liksom.

Därmed inte sagt att jag inte förstår problemet när vargen väl tar lamm (vilket det ju oftast handlar om) eller som senast en liten ponny, men det här hatet... Var kommer det ifrån?

Denna människa har drivit drev mot varg i flera år, känns lite illa att just hon skulle bli utsatt när de flesta (inte alla) av oss vanliga människor med husdjur klarar oss med stängsel, uppsyn och liknande åtgärder. Jag skulle tippa på att fölet dött naturligt av en spark eller liknande, sedan har djur festat på det. En skabbräv skulle mycket väl kunna vara framme snabbt. Frågan är hur länge fölet har fått ligga, det ser inte nydött ut på bilderna och det är så lätt att säga att man tittade till det för några timmar sedan när det kanske var kvällen innan/tidigt på morgonen/bara tittade över flocken. Man vill ju inte misstro folk men med den agendan finns kanske anledning att tro att det är andra saker som är lite förbättrat i orden också när det kommer till tillsyn etc. Just sayin.
Står i artikeln att hon ska ha sett fölet mitt på dagen och sedan hittat den på kvällen om man ska tro det. Så det kan ju vara några timmar som man inte hade koll, men det är väl rätt vanligt ändå.
Modig räv som vågade sig fram under dagen! Men det verkar vara rätt stora marker, kanske räven kände sig trygg med gott avstånd från bebyggelse.
 
Jag kan tänka mig att det är några andra djur som vågat sig fram och äta då också (med tanke på att de verkar ha hittat annat DNA också men inte kunnat artbestämma), så räven åt nog inte allt som är borta.
 
Står i artikeln att hon ska ha sett fölet mitt på dagen och sedan hittat den på kvällen om man ska tro det. Så det kan ju vara några timmar som man inte hade koll, men det är väl rätt vanligt ändå.
Modig räv som vågade sig fram under dagen! Men det verkar vara rätt stora marker, kanske räven kände sig trygg med gott avstånd från bebyggelse.
Många rävar är helt utan rädsla. Vi hade en gång en räv som strök kring hönshuset där det stod en bil parkerad med två stora hundar i som skällde rejält, ej normalt för gården ifråga, och vi stod 5 människor och pratade och skrattade innanför stalldörren max 20m bort.
 
Förresten.. Klippt från artikeln:
- Jag såg henne mitt på dagen och hon hittades död på kvällen. Visst kan hon ha självdött eller blivit ihjälsparkad av en annan häst i hagen, säger Cecilia von Braun och fortsätter:
- Men sen då? Ska det ha kommit en flock rävar då och på dagtid ätit av fölet? Det är osannolikt. I min värld är detta varg.
Betyder detta att även om fölet hade dött av andra skäl och en varg varit framme och ätit av ett redan dött föl så är det "vargens fel"? Det är väl exakt det som räven bevisligen gjorde, men vad jag hört är det inga ramaskri efter räven.

Finns det ett dött djur ute i skogen eller på markerna så får man nog räkna med att vilda djur kommer och äter av det. Både räv och varg.
 
Många rävar är helt utan rädsla. Vi hade en gång en räv som strök kring hönshuset där det stod en bil parkerad med två stora hundar i som skällde rejält, ej normalt för gården ifråga, och vi stod 5 människor och pratade och skrattade innanför stalldörren max 20m bort.
Hunger gör nog mycket 😅
 
Man vill ju inte misstro folk men med den agendan finns kanske anledning att tro att det är andra saker som är lite förbättrat i orden också när det kommer till tillsyn etc. Just sayin.
En liknelse jag kan dra är föräldrar till försvunna barn som hävdar att de "bara kollade bort en stund" och sen visar det sig att barnet var utan uppsyn i en halvtimme. Men man vill inte framstå som en dålig förälder så man drar en vit lögn och intalar sig själv något annat. Så är också skeptisk till tidsintervallerna när vi bara har en människas återberättelse att förlita oss på, men men..
 
Står i artikeln att hon ska ha sett fölet mitt på dagen och sedan hittat den på kvällen om man ska tro det. Så det kan ju vara några timmar som man inte hade koll, men det är väl rätt vanligt ändå.
Modig räv som vågade sig fram under dagen! Men det verkar vara rätt stora marker, kanske räven kände sig trygg med gott avstånd från bebyggelse.
Fast rävar brukar inte vara särskilt skygga, vi har rävar ganska ofta runt stallet, de brukar jaga på åkrarna utan att ta någon notis om oss (sork och möss då, inte kallblodsföl) och en eventuell skabbräv brukar ju vara i princip tam och helt orädd om det gått långt och den är hungrig.

Ja, om man ska tro det. Jag har svårt att tro folk alls som vill driva en tydlig agenda baserat på hat eller rädsla, spelar inte så stor roll vad det handlar om faktiskt....
 
En liknelse jag kan dra är föräldrar till försvunna barn som hävdar att de "bara kollade bort en stund" och sen visar det sig att barnet var utan uppsyn i en halvtimme. Men man vill inte framstå som en dålig förälder så man drar en vit lögn och intalar sig själv något annat. Så är också skeptisk till tidsintervallerna när vi bara har en människas återberättelse att förlita oss på, men men..
Eller en sån enkel sak som när man "bara tittade bort en kort stund" när man fyller på vatten hos hästarna och möts av en sjö i hagen... :rofl:

Alla är inte så bra på att bedöma tid, jag är en av dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördagskvällen hittade Cecilia von Braun ett 80-kilos föl dött i hagen på gården Högaskog utanför småländska Nybro. Fölet var dödat...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter När Cecilia von Braun utanför småländska Eriksmåla skulle se till sitt Irish cob-föl på lördagens kväll fick hon en chock. Fölungen låg...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra helgen hittades ett föl dött och delvis uppätet i sin hage och hästägaren misstänkte en vargattack. Nu har Länsstyrelsens...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett fyra veckor gammalt föl har hittats halvätet på en gård i Småland. Länsstyrelsen utreder men ägaren är säker på att det rör sig om...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp