Bukefalos 28 år!

Räv enda konstaterade DNA vid död häst

Förresten.. Klippt från artikeln:

Betyder detta att även om fölet hade dött av andra skäl och en varg varit framme och ätit av ett redan dött föl så är det "vargens fel"? Det är väl exakt det som räven bevisligen gjorde, men vad jag hört är det inga ramaskri efter räven.

Finns det ett dött djur ute i skogen eller på markerna så får man nog räkna med att vilda djur kommer och äter av det. Både räv och varg.
Och appropå klippet, menar hon att en varg kan komma fram mitt på dagen (och lämna räv DNA) men inte en räv? De är väl ungefär likvärdigt.
 
Står i artikeln att hon ska ha sett fölet mitt på dagen och sedan hittat den på kvällen om man ska tro det. Så det kan ju vara några timmar som man inte hade koll, men det är väl rätt vanligt ändå.
Modig räv som vågade sig fram under dagen! Men det verkar vara rätt stora marker, kanske räven kände sig trygg med gott avstånd från bebyggelse.

Jag har stått i köksfönstret och sett räven snoka runt på tomten när vi precis gått in för att äta lunch. Den har stenkoll på när folk är ute och inte, och går utan att tveka och kollar om vi glömt något eller någon (höna) ute när som helst på dygnet.
 
Skulle det vara någon inre orsak blir det nog nära på omöjligt att ta reda på vad dessutom, alltför mycket är förstört.
Tror inte vederbörande skulle vara intresserad av en sådan undersökning ändå för det skulle väl troligen visa ännu tydligare att det inte handlar om varg.
 
Tror inte vederbörande skulle vara intresserad av en sådan undersökning ändå för det skulle väl troligen visa ännu tydligare att det inte handlar om varg.
Skulle vara trevligt att kunna motbevisa henne dock.

Men iofs så verkar hon tycka att det är skandal om så en varg bara ätit av den, även om den dött av andra skäl 🤷‍♀️
 
Jag blir så trött på folk. Jag såg delningen på min facebook, har flera gemensamma bekanta (som också är rädda för varg) och bor där nere. Oj vad vatten de fick på sin kran. Och oj vilket hat. Nu är inlägget såklart borttaget innan flertal kommentarer från folk som inte vill ha varg att länsstyrelsen minsann döljer sanningen etc etc (vi kan gå vidare till ridsporttidningar och jakttidningar för att se samma diskussioner under dessa artiklar).

Vilket jävla myndighetsförakt för att man inte får bevis för sitt hat, och om man då, som till exempel jag med flera här, ställer sig ifrågasättande till om det verkligen var varg, eller frågar vad de hade för skydd, eller liknande, ja då är man vargälskare som borde skjutas enligt de mest hatande. Om inte annat ska man minsann själv flytta till ett ställe ut i skogen där det finns varg så man minsann får se....
Jag orkar inte bry mig om folk har ett hat mot vargar.
Men detta misstänkliggörande av myndigheter, och totalt blånekande av grundläggande saklighet och logik i resonemangen. (oavsett vilket ämne som för tillfället stoppas in i mallen) Jag tror faktiskt att det är lika destruktivt samhällshotande som aktiva terroristhandlingar om det på sikt ska fortsätta i den omfattning det har fått och med så många följare.
 
Jag orkar inte bry mig om folk har ett hat mot vargar.
Men detta misstänkliggörande av myndigheter, och totalt blånekande av grundläggande saklighet och logik i resonemangen. (oavsett vilket ämne som för tillfället stoppas in i mallen) Jag tror faktiskt att det är lika destruktivt samhällshotande som aktiva terroristhandlingar om det på sikt ska fortsätta i den omfattning det har fått och med så många följare.

Och Rysslands trollfabriker jobbar med att underblåsa precis sånt här. Det är destabiliserande.
 
Det skulle ju dock synas på obduktionen, alltså om en spark i huvudet gav skalltrauma och hjärnblödning/hjärnödem och därmed död.
Har de gjort en fullständig obduktion med syfte att fastställa dödsorsak?
Jag tänker mig att en utredning som har som syfte att klargöra om ett djur är rovdjursdödat inte innehåller fler undersökningar än vad som behövs för att komma fram till en slutsats i den frågan. Och då lämnar man kanske en del som kunde gett mer svar om dödsorsaken outrett.
 
Jag vet inte, är absolut inte insatt i fallet.
Om djurägaren vill veta vad fölet dött av känns det ju rimligt att hen begär (och betalar) en obduktion men så viktigt kanske det inte är för djurägaren. Verkar mer viktigt att få alla att tro att det rör sig om en vargattack?
Min uppfattning är att ingen obduktion gjordes, bara en ytlig bedömning och provtagning. Jag hade nog velat ha en obduktion, men jag hade ju också antagit att fölet dött av någon inre orsak som jag gärna viljat få vetskap om. Ja, hon lade alla sina kort på att det var varg och framställde det som att länsstyrelsen bekräftat det i första artikeln så hon vill nog inte bli mer påmind om hur fel hon hade.
 
Min uppfattning är att ingen obduktion gjordes, bara en ytlig bedömning och provtagning. Jag hade nog velat ha en obduktion, men jag hade ju också antagit att fölet dött av någon inre orsak som jag gärna viljat få vetskap om. Ja, hon lade alla sina kort på att det var varg och framställde det som att länsstyrelsen bekräftat det i första artikeln så hon vill nog inte bli mer påmind om hur fel hon hade.
Svårt att obducera en kropp som tömts på inälvor. Det var ju det som ätits upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördagskvällen hittade Cecilia von Braun ett 80-kilos föl dött i hagen på gården Högaskog utanför småländska Nybro. Fölet var dödat...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter När Cecilia von Braun utanför småländska Eriksmåla skulle se till sitt Irish cob-föl på lördagens kväll fick hon en chock. Fölungen låg...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra helgen hittades ett föl dött och delvis uppätet i sin hage och hästägaren misstänkte en vargattack. Nu har Länsstyrelsens...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett fyra veckor gammalt föl har hittats halvätet på en gård i Småland. Länsstyrelsen utreder men ägaren är säker på att det rör sig om...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp