Bukefalos 28 år!

Sv: Rävar!!!

gejsa skrev:
Tänk vad lustigt eg. Jag såg den här veckan på Animal Planet om just rävar. Där var det en hanne som hade skabb. Hans hår på svansen var avskavd och lite på kroppen var pälsen också borta. Han var ledarhannen och hade två stycken honor som han varje år betäckte. Konstigt nog blev varken honor eller ungar smittade av skabben. Det gick ett år sedan när våren kom så fick man se hannen och honorna igen. Då sa han som pratade att skabben hade försvunnit på hannen. Konstigt va? Jag trodde faktist när skabben hade kommit så långt som det hade gjort på honom att han aldrig skulle klara sig. Jag blev arg att dom överhuvudtaget hade gjort en film om rävarna när dom såg att hannen hade skabb. Jag trodde nästan att det skulle sluta med att dom skulle visa att alla dog i skabb på vintern. Så jag blev glatt överraskad.

Ja, visst kan ett fåtal rävar blir friska igen efter ett skabbangrepp. Men tyvärr får de sällan pälsen tillbaka eftersom huden blivit så skadad av kvalstrenas grävande. Därför skulle dessa rävar ändå duka under i norra Sverige, för de överlever aldrig -30 grader. Möjligtvis att de skulle klara sig i södra Sverige om de har ett bra revir ur födosynpunkt och kan bygga på ett riktigt rejält fettlager. Fettet kan då fungera som kompensation för bristen på päls med att hålla värmen.
 
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
Nu gäller tydligen ett stort antal generationer med genetisk förändring.
Några generationer tar det nog.

Men det är genetisk utsortering och ingen genetisk förändring.
Det är en väldigt stor skillnad på det.
För en förändring så krävs det en mutation, och dessa kommer inte vare sig på kommando eller förutsägbart.
Nu så sorteras det bara mellan gener som redan finns i populationen.
 
Sv: Rävar!!!

SusanneO skrev:
Men hallå, har du inte hört talas om att en fälla måste ses till minst 2 ggr/dygn om man gillrar en levandefälla. :confused: Om vi nu skulle råka få en frisk räv i den som till råga på allt är mamma, så nog tror jag att valparna överlever några timmar utan sin mor. Rävarna lever ju faktistk i par (norra Sverige) eller i familjegrupper (södra Sverige). Det är hanen och "extramammorna" som står för matleveransen. Mamman är kvar med rävungarna de första veckorna innan hon också ger sig ut på jakt.

Vi har rävfällan på vår egen gård, så jag kan lova att vi märker om en räv går i den. Och då kan jag också lova att eventuella rävungar inte behöver vara utan mat eftersom vi kan släppa räven med detsamma om det är en frisk räv.

Här är det dessutom inte bara EN skabbräv som passerar, det passerar några styckern varje år. Alltid denna årstid, samt även framåt vintern. Jag tror ingen människa kan se dessa rävar utan att det gör ont i hjärtat. Jag anser att det bästa är att ta bort dem. Både för rävens skull, och för de friska artfränder som den skulle hinna smitta innan den själv dog.

Ok! Trodde att du hade någon sorts fälla där dom dog i direkt.
Men har nu kollat upp jakttiderna på räv. Och INGEN jakt tillåts i juni i hela Sverige. Vad svarar du på det?

Håller med om att man ska hjälpa dom stackars rävarna som har skabb. Men om det nu är så att dom kan tillfriskna så låter det ju lite absurbt att avliva dom eg.
 
Sv: Rävar!!!

SusanneO skrev:
Ja, visst kan ett fåtal rävar blir friska igen efter ett skabbangrepp. Men tyvärr får de sällan pälsen tillbaka eftersom huden blivit så skadad av kvalstrenas grävande. Därför skulle dessa rävar ändå duka under i norra Sverige, för de överlever aldrig -30 grader. Möjligtvis att de skulle klara sig i södra Sverige om de har ett bra revir ur födosynpunkt och kan bygga på ett riktigt rejält fettlager. Fettet kan då fungera som kompensation för bristen på päls med att hålla värmen.

Var har du hört/läst det?
Förvisso var det bara EN räv som hade skabb på TV-programmet. Men den räven hade iaf fått tillbaka hår på svans och dyl.
 
Sv: Rävar!!!

Jakttiderna på räv är olika beronde på var i Sverige man bor, och är anpassad just efter när honor har ungar för att inte ska riskera att skjuta rävmammor. Längst jakttid finns i norra Sverige. Men det finns ju alltid undantag...

Skyddsjakt

§ 2 -Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogs-möss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snö-skata), gråsparv och pilfink som kom-mer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

den 1 juli-den 30 juni.

§ 9 - Rödräv och korp får jagas, om det behövs för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tam-djur och i renskötselområdets kalvningsland

den 1 juli-den 30 juni.

§ 16 - Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller och mård får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna

den 1 juli-den 30 juni.

Jag tror att även rävskabben faller in under skyddsjakt, pga den skada skabben kan ställa till med, men jag är inte helt säker så jag ska kolla upp det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rävar!!!

Jag har nog läst det lite här och var faktiskt. Jag kommer inte ihåg alla källor, men en bra bok som tar upp skabben är "Rovdjurens liv och roll i nordisk natur" (Erik R. Lindström, 2001). Jag kan citera ur boken om du vill, annars är det en mycket läsvärd bok (inte bara om skabben!) om du vill försöka få tag på den och läsa den själv.
 
Sv: Rävar!!!

SusanneO skrev:
Jakttiderna på räv är olika beronde på var i Sverige man bor, och är anpassad just efter när honor har ungar för att inte ska riskera att skjuta rävmammor. Längst jakttid finns i norra Sverige. Men det finns ju alltid undantag...

Skyddsjakt

§ 2 -Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogs-möss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snö-skata), gråsparv och pilfink som kom-mer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

den 1 juli-den 30 juni.

§ 9 - Rödräv och korp får jagas, om det behövs för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tam-djur och i renskötselområdets kalvningsland

den 1 juli-den 30 juni.

§ 16 - Rödräv, grävling, hermelin, vessla, iller och mård får jagas inom område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning samt inom ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar, om det behövs för att förhindra skada inom anläggningarna

den 1 juli-den 30 juni.

Jag tror att även rävskabben faller in under skyddsjakt, pga den skada skabben kan ställa till med, men jag är inte helt säker så jag ska kolla upp det.

Lustigt av dig att du skriver upp allting här. Jag har också läst detta. Och läser du riktigt noga allt du själv varit så noga med att skriva så ser du väl själv att du inte får döda räven om man ska hårddra det.
Räven har bara gått förbi eran gård inte gjort någon skada eller annan olägenhet?!.
Det står ju överallt om räven gör någon skada etc......
Det står inte någonstans om räven har rävskabb så får den dödas oavsett datum.
 
Sv: Rävar!!!

Jag tolkar lagtexten som att man inte måste vänta innan räven har bitit ihjäl ett djur innan den får avlivas. Det står " om den kan" och "om det behövs för att förhindra". Rent lagligt tolkar jag att räven får skjutas, vare sig den har skabb eller inte, om den utgör en risk. Nu är inte jag en person som anser att räven ska skjutas bara för att den gör besök i hönsgården, för då är det man själv som brustit i sitt skydd av hönorna. Och väljer man att ha hönsen fritt gående så får man räkna med att räven kan ta en och annan.

Hur som helst så tänker jag inte fortsätta argumentera om man får döda skabbräv eller inte. Jag håller på min åsikt att det bästa för vissa skabbrävar är att få sitt lidande avkortat. Det är bara att ringa till sin egen polismyndighet om man vill göra på rätt sätt.
 
Sv: Rävar!!!

Jag tolkar texten att man inte får skjuta förrens det är fara för något annat djur. Det tycker jag inte att det är när man råkar se en räv gå förbi ens gård. Du vet ju tex hur det är med vargen. Där måste den t o m ha dödat några djur innan man får döda den. Jag undrar om det inte är t o m att den får bara skjutas när den håller på och dödar ett djur. Rätta mig om jag har fel.

Nej du behöver inte sitta här och argumentera om man får döda eller inte. Men det här är ju ett forum som man diskuterar så jag trodde att du iaf var intresserad eftersom du själv hoppade in här i vår diskussion.
Och du! Jag har också skrivit att man ska hjälpa rävar med rejält skabb alltså att döda. Men jag blir lite fundersam när dom andra såsom inte_ung och Lia skriver att det kan gå bort av sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävar!!!

Ja, du har rätt. Om en varg angripit tamdjur och det finns skälig anledning att befara ett nytt angrepp så får vargen dödas om det sker i direkt anslutning till angreppet.

Vad gäller det som Lia och inte_ung skrivit om utläkning av skabb så kan jag citera ett stycke från den bok jag nämnde tidigare:

"Räven dör normalt efter några månader av uttorkning och utmärgling. Det finns emmellertid också rävar, som överlever och läker ut ett skabbangrepp".

Att räven ändå återhämtat sig så pass bra förklaras så här:

"Återhämtningen har troligtvis gått till så att de rävar, som från början hade ett visst skydd mot skabb, var de enda som överlevde, och deras anlag var därmed de som fördes vidare till nästa generation; ett effektivt urval till förmån för motståndskraftiga rävar således. Samtidigt kan man tänka sig ett urval hos skabbdjuren. De aggressiva varianter, som i början hela tiden kunde spridas vidare till nya rävar, dog till slut ut då rävstammen blev för gles. De skabbdjur, som inte gick så hårt åt sina värdar, hade däremot större möjlighet att spridas vidare i en gles rävstam, eftersom värden (räven) levde så mycket längre och hann träffa andra rävar".
 
Sv: Rävar!!!

Ja hur man än vänder och vrider på det så är det inte bra. Men vi får väl hoppas att det till slut tar död på skabben iaf.
 
Sv: Rävar!!!

Jag tror tyvärr inte att vi kommer bli av med skabben. I bästa fall utvecklar räven en sådan motståndskraft att skabbdjuret inte kommer ha någon effekt på stammen. Men vi kan kanske också vänta oss att nångång i famtiden få ett stort utbrott igen.

Hur som helst, det forskas fortfarande på detta lilla odjur, och fäller man en skabbräv vill SVA gärna ha in dem. Ta isåfall kontakt med viltavdelningen.

Nu skäller hundarna på våran skabbis igen. Inte kul att ha den strykandes här helt oskyggt varje natt. :(
 
Sv: Rävar!!!

Jasså, förr skulle man ju bränna upp dom så fort dom hade skjutits så inte smittan överfördes.
Ja, det är inte roligt för dom stackarna.
Har verkligen haft tur och inte sett någon skabbräv på bra länge nu. Alla är så fina som man ser på långt håll.
 
Sv: Rävar!!!

O ja! Friska rävar är otroligt granna! :)

Fram till förra sommaren hade vi en räv som hade våran gård inom sitt revir. Höll man sig uppe på nätterna slog det aldrig fel, då fick man se honom gå efter strandbrinken längs sin vanliga rutt. När jag skaffade höns och ankor för några år sedan så sade folk direkt att jag måste skjuta räven för den kommer att ta mina fåglar. Men jag sade nej. Jag ansåg att det var jag som fick ha dem skyddade i en rovdjurssäker rastgård, eller alternativt vara beredd på att en och annan blev rovdjursmiddag om jag lät dem gå fritt. Så med mina fritt gående höns och ankor har jag varit väldigt noga med att alltid stänga in dem på kvällarna. Jag visste ju att vi hade våran räv som passerade varje natt!

Under dessa år utgjorde räven heller aldrig några problem, inte en enda höna blev middag till honom. Men förra våren drabbades stackaren av skabb. :( När sommaren kom hade skabben gått ordentligt åt räven, mager så enbart skinnet höll ihop honom, pälslös, och så skadad vid ögonen att han bara kunde kisa med smala springor. Hungern drev honom till att driva omkring helt oskyggt även dagtid. Det hann stryka med några kycklingar innan räven fångades.

Det var sorgligt, för innan skabben drabbade honom var det en otroligt grann och kraftfull räv. När han så slutligen föll för en kula så var det inte långt kvar innan han skulle ha dukat under för skabben. Med den räven var det precis som att våran gård förlorade en själ, för det blev tomt på något vis. :cry:

Var glad för att du på länge sluppit se det elände som skabben kan leda till! Skabbräven som stryker omkring här nu, är snart i samma stadie. Det handlar om bara dagar innan han kommer börja stryka omkring även dagtid. Och då ingår inte våran gård i hans revir, utan det är en ungräv på vandring som normalt inte hade stannat kvar här.
 
Sv: Rävar!!!

Vad fint du skrev om räven. Man blir ju riktigt rörd ju.
Ja, jag har en riktigt fin räv här också.
Jag tänkte skaffa höns när vi flyttade hit för 7 år sedan. Men folk sa till mig att då kommer ju räven att ta dom om du inte är försiktig. Jag som är sådan djurälskare skulle ju bli så förtvivlad då. Så jag hade inte hjärta att skaffa mig höns.

En granne sköt en alldeles frisk rävunge för några somrar sedan. Bara för att den var så tam och tog sopor ur hans sopkärl. Hade det varit jag så hade jag nog ordnat det på något annat vis i stället för att skjuta en alldeles frisk räv. :mad: Tex flytta kärlet in till garaget ett tag.
Men en del har ju inte något hjärta verkar det som.

Ja, "vår" räv kommer och går nästan samma väg varje dag också. Vad vi ser så är den frisk.
Nu när det är så varmt också så lider dom nog ännu mer. Inbillar mig det iaf.
Hoppas "din" räv inte har hunnit skaffa ungar också som ligger i ett gryt och är skabbiga som ungar. :(
 
Sv: Rävar!!!

Det borde väl gå att fånga in en "vild" räv och kurera den mot skabben på motsvarande sätt som med hund?
Om man vill stå för besvär och kostnad.

Kommer att tänka på vilt som hamnar på fel sida av vägstängsel. Dom borde väl kunna skjutas med sömnpil i st f med kulor?

LIA
 
Sv: Rävar!!!

gejsa skrev:
Vad fint du skrev om räven. Man blir ju riktigt rörd ju.
Ja, jag har en riktigt fin räv här också.
Jag tänkte skaffa höns när vi flyttade hit för 7 år sedan. Men folk sa till mig att då kommer ju räven att ta dom om du inte är försiktig. Jag som är sådan djurälskare skulle ju bli så förtvivlad då. Så jag hade inte hjärta att skaffa mig höns.
Tack för komplimangen! :o

Jag tycker du kan skaffa höns även om ni har rävar inpå knuten! Räven utgör sällan någon fara så länge man är noga med att stänga in hönsen på kvällarna. En mycket billig och bra livförsäkring! :D Vi har alltid haft, och har fortfarande rävar som ofta passerar. Vi hade till och med en räv som hade våran gård inom sitt revir (räven som fick skabb som jag skrev om). Det är också den enda räven som tagit fågel för mig, och han lyckades bara ta kycklingar.

vill man absolut inte riskera att räven tar någon höna så kan man alltid ha dem i en rovdjurssäker rastgård.

gejsa skrev:
En granne sköt en alldeles frisk rävunge för några somrar sedan. Bara för att den var så tam och tog sopor ur hans sopkärl. Hade det varit jag så hade jag nog ordnat det på något annat vis i stället för att skjuta en alldeles frisk räv. :mad: Tex flytta kärlet in till garaget ett tag.
Men en del har ju inte något hjärta verkar det som.

:mad: :mad: :mad:


gejsa skrev:
Ja, "vår" räv kommer och går nästan samma väg varje dag också. Vad vi ser så är den frisk.
Nu när det är så varmt också så lider dom nog ännu mer. Inbillar mig det iaf.
Hoppas "din" räv inte har hunnit skaffa ungar också som ligger i ett gryt och är skabbiga som ungar. :(
Nej, nuvarande skabbis har nog inga ungar. Det är en vandringsräv som normalt bara skulle ha passerat gården utan att stanna till. Alltså ingen räv som hunnit skaffa revir än, och därmed har den heller inga ungar att släpa hem mat till. Och även om det skulle vara en räv som hade ett etablerat revir så skulle den inte ha det kvar längre för i det skicket så skulle räven inte orka hålla kvar det. Och heller inte fixa hem mat, varken till sig själv eller sin familj. Och ungar? Nej, ett djur i det tillståndet har inga ungar. En hona skulle inte ens bli dräktig, och blev hon det så skulle fostrena aborteras. Och skulle det trots allt födas någon stackars unge så skulle hon inte ha mjölk åt den. Och skulle hon ha en skvätt mjölk så skulle den sina ganska snabbt eftersom hon är oförmögen att jaga och inte får tag på mat. Osv. :cry:

Njut av eran räv! Vi uppskattade iallafall inslaget av våran räv på gården fram till han blev sjuk. Så vacker att se på när midnattssolen sken i hans röda päls under den nattliga rutten längs strandbrinken. :bow:
 
Sv: Rävar!!!

LIA skrev:
Det borde väl gå att fånga in en "vild" räv och kurera den mot skabben på motsvarande sätt som med hund?
Om man vill stå för besvär och kostnad.

Kommer att tänka på vilt som hamnar på fel sida av vägstängsel. Dom borde väl kunna skjutas med sömnpil i st f med kulor?

LIA

Det går säkert, men är det praktiskt möjligt att husera en vild räv i tre veckor, som det tar för behandling?
Det är inte ens tillåtet att ha vilda djur så länge om man inte är en viltrehabiliterare med godkända anläggningar.
Tror heller inte att tid och pengar skulle läggas ner på skabbrävar för ändamålet att få dem friska. :(
 
Sv: Rävar!!!

Och skulle man rädda räven från skabb så skulle den nog gå tillbaka till sina gamla revir och vad finns det där, jo skabben ligger där och bara väntar på sin värd igen. Troligtvis och tyvärr.
Vi tog faktist en räv en gång eller rättare sagt min man kom hem med en räv som hade blivit påkörd. Den linkade lite och var en rätt så ung räv.
Vi hade den i en box i en vecka och gav den hund- och kattmat.
Sedan gjorde vi iordning en dörr med hönsgaller vid vår ev hönsgård. Efter andra natten hade den bitit sönder en liten, liten bit på nätet och slingrat sig ut. Sedan såg vi inte röken av den räven något mer.
Det var ju meningen att vi skulle släppa den när den var helt bra i benet. Men tydligen så kände den sig så instängd så den bet sig igenom. Så där ser man hur bra ett hönsnät är. *ironi*

Jo, jag har tänkt i dom banorna. Men jag vill ju att hönsen ska gå fritt på dagarna. Det räcker att man ska åka bort en liten stund så kan ju räva komma fram och ta en höna. Så jag vågar inte det ändå.

Jag höll ju t o m att mista mitt första föl år -99 när ett LO smög på det på kvällen. Det tog ett rådjur i stället så han var kvar här hela dagen därpå. Låg på en sten och solade sig. Så vi har t o m kort på den. Det ni!!
 
Sv: Rävar!!!

Idag var skabbräven här och hälsade på igen. En hög hönsfjädrar visade vad som hänt. Trots hund och folk på gården, kom räven knallandes tillbaka för ännu ett byte. Den är i mycket dåligt skick, vilket visas av att vi knappt fick den att försvinna. Till helgen ska vi försöka skjuta den.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 102
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 870
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp