Bukefalos 28 år!

Raka tovig äldre katt?

Lotus

Trådstartare
Gammelkattan har för varje år blivit hårigare och hårigare, och nu har tovorna redan börjat komma fast de brukar dyka upp runt mars annars. Hon vill bara bli kammad på sina egna villkor och jag får klippa lite då och då, och i år tror jag inte det är hållbart utan skulle vilja helraka henne innan jättetovan är ett faktum, men då måste man väl söva, eller hur?
Katten är 16 år och förvisso fräsch för sin ålder, men ändå. Hur stor risk är det att söva? Andra tips?
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Det räcker att vet ger kattan lugnande för att kunna raka henne för det är ju inte en smärtsam procedur. Skulle tro att hon inte orkar slicka sig lika mycket som förr och att det är mest därför som tovorna kommer tidigare. Om hon får gå ut så kanske hon fryser om hon blir rakad nu? I så fall kan du kanske klippa av pälsen med vanlig sax och lämna 1/3 av den? Blir inte snyggt men man får tänka på kattans bästa. Och så låta vet raka då vädret blivit mildare.
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Klipper när jag kommer åt men det är som sagt på kattens villkor så det blir lite si och så och jag hinner inte med att få bort i samma takt det skapas nya.

Skulle antagligen kunna spara en "mohikan" på ryggen även om hon rakas, för där får jag kamma, men under magen och bak på "låren" blir det tovor. Hon har kattlucka men har bestämt att man inte går ut på vintern, även om det är fem plus tydligen ;-)

Ah, om lugnande räcker är det inte alls är lika riskabelt för katten som att söva? Vore ju prima!
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Vet inte varför, men min katt fick stora tovor ett år och jag hade inte mer en rett ut en tova eller klippt den så blev det en ny. När jag beställde tid hos vet sa det att jag skulle låta henne fasta om det skulle behöva ge lugnande.

Nu var min katt så otroligt snäll och lugn så det gick att raka henne utan något, men det gjorde en hälsokontroll före i alla fall. Prata med veterinären, det borde gå att provklippa henne först och se om det går.

Men helklipp katten du i alla fall eftersom hon ändå är inne och det blir säkert mycket snyggare också en någon konstig frilla ;)
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Jag valde att raka magen på vår ena katt i somras, långhårig som rör sig ute på inhägnad på vår baksida. Tovor varenda dag.
Veterinärkliniken vi går hos har en hundfrisör på plats som hjälpte mig, katten var helt vaken och det gick jättebra. Beror ju lite på vart det ska rakas, hade tänkt att sedera vår lite men det behövdes inte som sagt. Ska man bara raka ryggen på katten t.ex. tycker jag att det går tillräckligt snabbt att göra för att man ska kunna undvika att söva/ge lugnande, speciellt om det är en äldre katt.
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Hur stor risk är det att söva?

Inte så stor risk alls, men är hon äldre så bör man kolla lever- och njurvärden först för att kunna anpassa medel och doser därefter.

Ofta är en sövning snällare mot kroppen än vad lugnande är. En del individer med hjärtfel tex är man rejält försiktig med lugnande, men sövning är mindre riskabelt.
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Raka inte svansen! Det tar för evigt för den pälsen att växa ut.;)
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Det är alltså under och på sidorna av magen och på "låren" och bakåt jag inte får kamma eller klippa tillräckligt. Krage, rygg och svans går skapligt och tovar inte lika mycket då det inte är lika ullig päls, så där behövs inte rakas egentligen.
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Min behövde också bara klippas under magen och lite på sidorna. Jag tycker inte att man behöver klippa mer en det som behövs.

Fast jag känner ett par stycken som helklipper själva kropparna på sina långhårskatter varje vår. Det är katter som går ut och inte bara får en massa tovor utan också pinnar och skräp som trasslar in sig i pälsarna. Riktigt fint klippta är de med stor krage och tjock svans kvar :)
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Nu har jag bokat rakning för kattan men blir lite orolig då de vill prova raka henne utan lugnande. Är det verkligen att rekommendera, tro? Fast man kanske ska vara mer orolig för personalen än katten, eller vad tror ni?

Hon har såna där tovor som sitter jättenära huden på obehagliga ställen och jag är rädd att hon ska bli stressad och att de ska göra illa henne, som den hönsmamma jag är.

Ska jag boka om och be om lugnande istället (måste boka en tid då veterinären är där då isf)? De ssade att de rakade hittekatter och allt, och bara behövt lugnande tre gånger hittills, så jag kanske ska sluta oroa mig?

Hälsn Velig och Hönsig
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Sluta oroa dig. Testa utan lugnande, de lär avbryta om katten inte klarar det.
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Jodå det finns. Två olika varianter för päls (samma märke) Hair & skin heter den ena och den andra heter longhair. Kanske inte blir helt tovfri i framtiden men skulle hälften försvinna är det ju ett klart framsteg. Skickar PM om märket då jag inte vet om man får skriva sånt i trådar. Längesen jag var aktiv medlem.

/Linnea
 
Sv: Raka tovig äldre katt?

Men det finns inget foder som motverkar tovor?! Inte ens Royal Canin har något så magiskt!
De flesta foder i den kategorin hjälper katterna med hårbollar i magen men inte för att katten aldrig skulle kunna få tovor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 626
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 864
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 835
Senast: Lager
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp