Rakad katt?

G

glee

Jag vet inte alls mycket om katter men jag måste fråga.. Inatt när jag var på väg hem träffade jag en jättefin långhårig katt, men den var rakad på kroppen. Brukar man raka långhåriga katter :confused: Det såg verkligen konstigt ut... Den hade alltså lång päls på huvudet och svansen men kroppen var rakad så den såg lite ut som en pudel..
 
Det finns de katter som inte tillåter att man borstar bort tovorna, så man rakar istället.
Kallas lejonklippning och görs på klinik på sövd katt. (Kan nog finnas andra varianter på detta..)
 
Under sommaren kan man även raka vissa katter, med riktigt lång och tjock päls, för att pälsen är för tät för att huden ska andas ordentligt. Jag vet mer än en skogis/perser-korsning som har de problemen.
En del katter tycker det är jätteskönt, andra skäms något fruktansvärt :o
 
:love: fint!!
jag har rakat min skogis så att han ser ut som en pudel.manen kvar,halva benen o svansen!
det tog två o en halv timme,men det var det värt.
han är jättefin! :D
 
näää.han e jättesöt. :love:
dessutom så var det så varmt i sommras så när han var ute låg han bara o flåsade.detta blev ju såklart avsevärt bättre när han blev rakad.
han är ju inte renrakad :eek:.mer som en siames typ.
 
Det är inte ovanligt att man får raka långhåriga katter. Särskilt om dessa är utekatter. Många gånger klarar ägarna inte av att ge katten den pälsvård som krävs vilket resulterar i tovor. Dessa tovor kan göra mycket ont och den kan få svårt att röra sig om de sitter dumt till.
Dessa tovor är näst intill omöjliga att kamma ut och det är få katter som går med på den behanlingen om det gått så långt.
Alltså rakar man bort tovorna. Jag har själv varit med och gjort detta på toviga katter.
Man behöver inte alltid söva på klinik som någon sa, det har vi inte gjort på nån av katterna fast visst finns det sådana katter som inte går att raka utan att söva.
För att kritisera lite så tycker jag att de som måste söva sina katter för att de inte klarar av att hålla pälsen i trim ska ta sig en riktig funderare på om det inte är dax att lägga ner lite tid på att kamma istället med tanke på vilken risk det trots allt är att söva en katt.
HD
 
*fnissar vilt*
Jag förstår att det nog var skönt (VARFÖR gjorde inte vi så på vår New Foundland-hund när han levde?!) för kissen men hihi personligen tycker jag ju de ser dödslöjliga ut sådär ;) :angel: :D Ser siameser ut som pudlar?? :eek:
;)
 
Många gör det samtidigt med en munhåleundersökning
och slår då två flugor i en smäll.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
855
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 425
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Nu tar jag förhoppningsvis ut detta lååångt i förväg men jag funderar lite och blev nyfiken. Jag har en slags hatkärlek till min katts...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 156
Senast: Lyan
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp