Räkna ut foderstat

Bukefalos 30 år!

Johannna1

Trådstartare
För första gången på 7 år har jag skickat in höanalys
Kvoten blev 5.2
Socker 120
Smärtbart råprotein 34
Omsättbar energi 7
Jag tog ingen mineralanalys vilket jag ångra nu
Jag använder mineralerna vitafor solid kommer upp i rätt mängd selen, men behöver mer magnesium fosfor o kalcium
Har tittat på lite olika höanalyser och utifrån de räknar jag med att ändå hästarna får i sig en hel del mineraler från höt
Eller hur ska jag tänka ?

Hur vet du att du behöver mer makromineraler om du inte gjorde nån analys?

Jag hade skickat in en ny analys på makro-och mikromineraler. Det är mer intressant för mig än MJ och smb. rp.

Kvoten blev 5.2
Socker 120
Smärtbart råprotein 34
Omsättbar energi 7
Jag använder mineralerna vitafor solid kommer upp i rätt mängd selen, men behöver mer magnesium fosfor o kalcium
Har tittat på lite olika höanalyser och utifrån de räknar jag med att ändå hästarna får i sig en hel del mineraler från höt
Jag säger som föregående, makro och mikromineralanalys är väldigt viktigt. Har sett analyser där allt ser perfekt ut för att sedan ha enorma mängder järn eller mangan. Mj och protein är i stort sett bara viktigt om du har en häst med särskilda behov, tex väldigt lättfödd. Socker är ju bra om man har sockerkänslig häst, annars ganska oviktigt. Din analys fungerar säkert om du har en medelhäst, ja förutom då att du inte har en aning om det är enormt med järn/mangan eller låg/hög kvot c/p vilket påverkar enormt för alla hästar. Ofta behåller analysföretaget ditt prov ett tag så du kanske kan begära makro/mikromineralanalys efteråt.

Kvoten blev 5.2
Socker 120
Smärtbart råprotein 34
Omsättbar energi 7

Hästen får i sig absolut mest av det mesta via grovfodret eftersom det utgör de flesta hästars nästan totala intag. Du behöver således även mineralanalys för att överhuvudtaget veta vilka och hur mycket mineraler du behöver ge. Generellt är det alltid brist på vissa ämnen men det är viktigt med en bra balans av tex Kalcium och Fosfor så därför behöver du analysen på höet.

Jag säger som föregående, makro och mikromineralanalys är väldigt viktigt. Har sett analyser där allt ser perfekt ut för att sedan ha enorma mängder järn eller mangan. Mj och protein är i stort sett bara viktigt om du har en häst med särskilda behov, tex väldigt lättfödd. Socker är ju bra om man har sockerkänslig häst, annars ganska oviktigt. Din analys fungerar säkert om du har en medelhäst, ja förutom då att du inte har en aning om det är enormt med järn/mangan eller låg/hög kvot c/p vilket påverkar enormt för alla hästar. Ofta behåller analysföretaget ditt prov ett tag så du kanske kan begära makro/mikromineralanalys efteråt.

Jag får maila och höra med de Känns lite ruttet att betala över 1000kr när jag vara behöver analys på mineralerna

Man kan be dem bara analysera mineralerna. Det har jag gjort de gånger fodret redan hade analys av MJ och smb. rp. :)
Jag har bett om enbart mineralanalys när jag redan haft energi mm, har aldrig varit några problem alls.
Det gick jättelätt att få analys för mineralerna 🙂
Supertrevliga
Det visar sig att det räcker med bara höt
Magnesium var högt men det gjorde ingenting så länge det bara kom från grovfodret
Tyvärr så kan jag ju då inte ge mineraler för att få upp selenet
Någon som har tips på bra märke som har selentillskott?

Det gick jättelätt att få analys för mineralerna 🙂
Supertrevliga
Det visar sig att det räcker med bara höt
Magnesium var högt men det gjorde ingenting så länge det bara kom från grovfodret
Tyvärr så kan jag ju då inte ge mineraler för att få upp selenet
Någon som har tips på bra märke som har selentillskott?

SeloE tycker jag är toppen. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar