Räkna ut ob

Bukefalos 30 år!

Jag måste redovisa min inkomst till försäkringskassan, men i min lönespecifikation står inget om vad jag tjänat varje arbetsdag. Det står bara den totala summan. Det står hur många timmar jag jobbat och fått vanlig lön, hur många timmar jag fått ob för och hur mycket, samt inarbetade röda dagar (som jag inte begriper något av.)

Jag fattar inte hur jag ska kunna ge FK korrekt information.

Jag har aldrig jobbat med löneadministration så jag kan inte sånt här. Någon som kan råda?

Kollektivavtalet är för hotell- och restaurangpersonal supplement för turistanläggningar.
Är det inte vettigast att ringa Försäkringskassan på måndag och be om hjällp?

Vad står det i ditt anställningsavtal?
Jag hittarvinte avtalet som gäller just nu men det torde vara samma som i ett tidigare avtal. Det står säsongsanställning med startdatum och slutdatum. Sen står det hur många timmar jag har i genomsnittlig veckoarbetstid.

Jag hittarvinte avtalet som gäller just nu men det torde vara samma som i ett tidigare avtal. Det står säsongsanställning med startdatum och slutdatum. Sen står det hur många timmar jag har i genomsnittlig veckoarbetstid.
Tror att det lättaste är att försöka få tag i någon av dina chefer som rimligtvis kan referera dig till någon som hanterar din lön eller själva kan se hur dina timmar är fördelade för olika ersättningar.

Antagligen går det att hitta rätt kollektivavtal samt tilläggsavtal på hemsidan för Hotell- och restaurangfacket (HRF) och baserat på det du skrivit så är det nog detta https://www.hrf.net/app/uploads/2025/05/Grona-riksen-2025-2027-1.pdf

1785005490117.webp

Hittade inget kring OB-ersättning i supplementavtalet för turistnäringar kring annat än arbete med snökanoner.

Dock är detta inga kollektivavtal jag normalt har koll på så stor friskrivning på detta utan att kunna kontrollräkna. Det är svårt för utomstående att ge säkra beräkningar utan att också ha ditt schema och anställningsavtal med månads/timlön samt lönespecifikationen för att kolla så summorna verkar stämma.

Den som sköter din lön ska räkna ut det till dig. Sen om den/de uppgiften till dig eller försäkringskassan är upp till deras rutiner.

Läser man FK så verkar de räkna bruttolönen per dagm vilket innebär att du inte får ersättning den dag du arbetar, inklusive OB och helgarbete.

Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet, så minskar din ersättning för programmet. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Hur mycket ersättningen minskar beror på om ditt program är på heltid eller på deltid.

• Om ditt program är på heltid, så drar vi av lika mycket ersättning som du har fått i lön. Om din lön är högre än ersättningen, så får du ingen ersättning alls för den dagen.
  • Om ditt program är på deltid, så drar vi bara av ersättning om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som lön.

https://www.forsakringskassan.se/pr...g-nar-du-deltar-i-arbetsformedlingens-program

Jag jobbar heltid så vet inte men tror du behöver uppgifterna från båda arbetsgivarna.
Vad säger Fk?
Vet inte vad FK säger. Jag fyllde i vad jag trodde var rätt. Det går inte att komma nu med andra uppgifter. (Slutade det andra jobbet i maj.) Det är dead line för redovisningen. Men systemet är som gjort för att man ska göra fel. Helt hopplöst för vanliga människor utan utbildning i lönehantering eller dåliga mattekunskaper.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka