Rakryggad schäfer till avel?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Spirusvirus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 865
Sv: Rakryggad schäfer till avel?

Dessutom är det bara bra för en tik att få en valpkull utifall man inte steriliserar henne.

VARFÖR skulle det vara bra??? :confused: Redan här lyser din okunnighet igenom!
Dessutom heter det att man kastrerar. Oavsett kön på individen.

Förövrigt anser jag att blandraser i många fall kan bli mycket friskare och bättre individer, utifall man avlar rätt.

Vad du anser stämmer tyvärr inte med FAKTA! Ännu ett bevis på okunskap!

Dessutom - du känner väl till det ansvar du har mot valpköparna? I 3 års tid kan du bli ansvarig och skadeståndsskyldig till köparna ifall det dyker upp något fel på valparna!

Snälla tänk om:(
Visst är det kul med valpar...
Men efter en blandis utan meriter? Kolla på blocket... Det finns så SJUKT MYCKET valpar som inte har något hem. Valpar som "seriösa" tränings/tävlingsintresserade hundägare ofta väljer bort. Det är inte så ovanligt att tikägaren SKÄNKER bort valparna för att bli av med dom.

Och en seriös hanhundsägare kommer inte/borde inte vilja para sin hund med en blandis.
Varför är det bättre för tiken att få en kull? Det är en gammal skröna.
Du utsätter tiken för många risker under dräktigheten och förlossningen. Vad som helst kan hända.

Jag bor själv hemma med mina föräldrar... SOM ÄR UPPFÖDARE. Vår senaste förlossning föll på att gå åt HELLSKOTTA rent ut sagt! Och då är inte mina föräldrar ovana direkt.
Alltihopa tog ca 2 dygn. Alla föddes utan fosterblåsa och tiken var helt slut. 2valpar var lite krassliga. 1 föddes död. Tiken tappade matlusten under en längre tid. Mager var hon. Vi handmatade henne med kött (hög fetthalt) och kokade välling åt henne. Dygnet runt får man hålla koll. Hon var för trött för att ta hand om sina egna.

Nej, jag tycker du ska avstå, och om du senare i livet fortfarande är intresserad av avel kan du ju skaffa dig en renrasig och tex. tävla med (=meriter) och ta kull efter...

J Vad jag menar med att jag är ny i det här är att hitta en rakryggad schäfer (det är inte så lätt).
Lätt som en plätt att hitta rakryggade Schäfrar, dock så är det inte många som vill riskera uteslutning ur SKK/BK genom att upplåta sin hund till blandrasavel.

Jag bad inte om annat än tips vars man kan söka efter en hane till min tik.
Ni som svarat på helt andra saker kan ju sluta lägga sig i, eftersom att ni inte har någon aning om hur allt ligger till. Jag är mycket hundkunnig och har massvis med stöd runtomkring. Tänkte bara testa och se om någon vänlig själ kunde hjälpa mig i att finna en hane, somsagt.
Ja din hundkunskap lyser verkligen igenom!

Min tik är frisk, mycket arbetsvillig och jag har många som vill köpa valp av henne.).
Är hon HD/ED röntgad o hur ser hennes MH ut?
Jag har tid och pengar att ta EN valpkull på henne.
Är hon avelsförsäkrad o har du 10-20 000 undanlagda för et ev akut snitt på jourtid?
Dessutom är det bara bra för en tik att få en valpkull utifall man inte steriliserar henne.).
På vilket sätt är det bra för en tik att få valpar? På vilket sätt skulle det kompensera för en sterilisering? Vid en sterilisering så snörps äggstockarna åt, tiken kommer ff att löpa o har livmodern kvar, dessutom lär du få svårt att hitta en veterinär som utför ingreppet.
Förövrigt anser jag att blandraser i många fall kan bli mycket friskare och bättre individer, utifall man avlar rätt.
Ja i vissa fall, bland första generationen blandraser, dvs två renrasiga hundar av olika raser, då upstår något som kallas för Heterosis effekten, under förutsättning att raserna ej är behäftade med likartade fel, som t ex anlag för HD.
Om du kollar på försäkringsbolagens statistik så hamnar blandisar i mellangruppen, dvs de är lika sjuka eller friska som de flesta hundarna.

Vad gäller att avla rätt så lär du inte ha de kunskaperna iaf!

Förstår inte hur du vågar :( Avel är ju farligt, din hund riskerar att dö. Det är kanske inte jättevanligt
att hundar dör när de är dräktiga eller under förlossningen men det händer när man minst anar det
och då står man där och är hundlös och har kanske 8 valpar att flaska upp.
Nej, ursh, förstår inte hur du vågar ens tänka i de banorna.

Skulle vara väldigt intressant att höra varför du vill ta valpar på din tik.
Än har du inte skrivit några bra skäl för det.

Min tik är frisk, mycket arbetsvillig och jag har många som vill köpa valp av henne. Jag har tid och pengar att ta EN valpkull på henne. Dessutom är det bara bra för en tik att få en valpkull utifall man inte steriliserar henne. Förövrigt anser jag att blandraser i många fall kan bli mycket friskare och bättre individer, utifall man avlar rätt.

Det är en myt att risken för problem med hälsan minskar om man tar en kull.

Och jag måste säga att du inte framstår som speciellt kunnig, eftersom du vill ta fram blandrasvalpar. Som många tidigare i tråden har tipsat om, kolla hur månag schäferkorsningar det ligger på blocket...

Räknade ut att genomsnittet schäfervalpar upp till 1år som annonseras ut på blocket just nu är 636st...
106st på första sidan liksom...

Det var ett himla snack om döden! O.o
Även renrasiga har en chans att dö... Under förlossning, dräktighet, utan en tanke på avel! Varför göra det så stort nu? Jo för blocket kryllar av schäfer valpar, rena som blandade..

Visst att man behöver ha kunskap i det ena och det andra, det handlar om ett djur. Men! Man behöver inte gå kurser i genetik för att fatta saker och ting, som är rätt uppenbara.

Sen kan man inte veta MH resultat på en blandras då man inte får göra det testet.. Vilket jag tycker är lite synd.. Om man nu vill avla fram en ny ras (vilket jag vet många gör) För alla raser har börjat som blandras, och det är så det funkar.

Att ta kull på en tik för att tjäna pengar är fel..
Men tyvärr kan vi inte göra något åt det, hur mycket man än tjatar om det i forum..

Nej någon kurs i genetik behöver man inte gå, men läsa om det är en definitiv nödvändighet.

Sen kan man inte veta MH resultat på en blandras då man inte får göra det testet.. Vilket jag tycker är lite synd.. Om man nu vill avla fram en ny ras (vilket jag vet många gör) För alla raser har börjat som blandras, och det är så det funkar.

När man avlar fram en "ny" ras, handlar det om att man vill ha dom bra egenskaperna och få fram bättre hundar, tex till jakt. Där ligger det mycket tid, pengar och kunskap bakom.
Såna här parningar ger tyvärr ingenting, man tar två hundar som är fina och hoppas på att valparna blir fina. Det är ett lotteri, och oftast har du ingen aning om vad valparna kommer bli av.

Även renrasiga har en chans att dö... Under förlossning, dräktighet, utan en tanke på avel! Varför göra det så stort nu? Jo för blocket kryllar av schäfer valpar, rena som blandade..
Ja visst kan renrasiga vovvar råka ut för komplikationer o dö, det är en kalkylerad risk man tar som uppfödare, att avkomman är så pass viktig för rasen att det är värt att riskera tikens hälsa för det.

Visst att man behöver ha kunskap i det ena och det andra, det handlar om ett djur. Men! Man behöver inte gå kurser i genetik för att fatta saker och ting, som är rätt uppenbara.
TS saknar ju uppenbarligen de mest grundläggande kunskaperna i allt som rör parning.

Du o jag vet det, frågan var ställd till TS, fö får man gå MH med en blandis om den är uttagen till tjänsteutbildning. Man kan oxå få gå inofficiellt när nya figgar utbildas eller när nya banor byggs, om man har framfötterna på rätt ställe o är aktiv i sin klubb.
Att alla raser börjat som blandraser är en seglivad myt, alla raser har börjat som hundtyper, utom de allra nyaste, t ex Eurasier o Silkens.

Nya hundraser startas inte på det sätt TS avlar iaf, man börjar med en pool av renrasiga hundar som man sedan avlar på för att få fram homogena avkommor i flera generationer, det är en dyr, tidskrävande historia som spänner över decennier.

Att ta kull på en tik för att tjäna pengar är fel..
Men tyvärr kan vi inte göra något åt det, hur mycket man än tjatar om det i forum..
Vi kan påpeka det olämpliga att avla fram fler bruksblandisar som inte får tävla o oftast inte ens träna i bruksgrenarna, vilka erfarna människor vill köpa denna planerade avkomman?

Även renrasiga har en chans att dö... Under förlossning, dräktighet, utan en tanke på avel!
Har själv förlorat många, många, många djur under just dräktighet.
När man avlar på vilket djur som helst får man ju räkna med det.
Men det är en sak att förlora typ en mushona i dräktighetskomplikationer
och att förlora en hund. Skillnaden är massiv. Och ja det kan hända
vem som helst både seriösa och oseriösa. Men den seriösa vet i
alla fall om risken de tar medan oseriösa oftast inte i alla fall
verkar veta någonting om sådant alls :crazy:

Tillägg; Det framgår inte riktigt vad TS hund är blandad med annat än schäfer.
Kanske värt att tänka på saker som mdr1 också?

Senast ändrad:

KL

Tävla hit och tävla dit, den biten håller jag inte med om. Det finns dom som vill ha tex gårdshund med lite vakt eller rent av fastnar för en blandning med bruksraser men inte känner sig motiverad att betala 12000 och uppåt för meriter och linjer men som aktiverar och tränar på hobby nivå för träna olika grenar får du göra på bruks ändå, gå valpkurs och unghundskurs osv trots du har en blandning.

Jag förstår båda sidor ang renras och blandras, det finns alltid en risk med att köpa en blandning om man inte har följt upp föräldrarna och om det finns tidigare kullar från föräldrarna. Själv ska jag skaffa ny hund inom en snar framtid, jag är ingen tävlingsidiot men älskar att träna lydnad, spår osv vilket jag gjorde med min blandis tik. Jag kan visst det om jag känner för att lägga 10 lappar och uppåt tänka mig en del renraser men jag är varken intresserad av att ställa ut, avla eller något vidare intresserad i att börja tävla. Däremot tränar jag mycket hemma, med vänner och på brukshundsklubben om det vore så. Tom kan tänka mig en omplacering så alla är olika i tänket och syftet med hund.

Blir jag i framtiden intresserad av att börja tävla ja då kan jag skaffa en "bra" hund för ändamålet men som det ser ut i dagens läge så skulle jag lätt kunna tänka mig en blandis med lämpliga raser, som skulle passa i det jag ska ha den till och få en go hund ändå. Är inte för att korsa in 3-10 raser men med närliggande som inte är för olika så kan det bli en bra livskamrat som får komma hit och bo på gården. Vi får se vart det blir, det blir alltid infekterat i sådana här frågor vilket är förståeligt men som det kommer upp titt som tätt om att inte kunna ställa ut eller tävla, det tror jag dom som tänkt skaffa hund vet om och det kanske inte är det viktiga för dom. Nu flöt jag i väg från huvudfrågan men blir så trött på att det alltid ska tas upp att blandisägare inte verkar ha någon hjärna eller veta överhuvudtaget vad det är dom har på andra sidan kopplet, många kanske inte vet men det finns dom som har full kontroll också och då ska dom inte dras in i den "oseriösa" diskussion mot blandraser. Dom kommer alltid finnas så varför inte acceptera det man inte kan förändra och ta det ansvar man själv tror på?

Jaja det va inte detta tråden skulle handlar om men men.

*knapp lån*
Se framför allt till att föräldradjuren är skottfasta!!!:banana:
Jag har lärt mej idag hur viktigt det är. Och hur lätt det är med målriktad avel att få bort all skotträdsla:bow:

Blandras avel vet jag för lite om, för att ha åsikter just nu.

* Jenny *

KL

Tävla hit och tävla dit, den biten håller jag inte med om. Det finns dom som vill ha tex gårdshund med lite vakt eller rent av fastnar för en blandning med bruksraser men inte känner sig motiverad att betala 12000 och uppåt för meriter och linjer .

Men är det inte väldigt lustigt att det skulle finnas så många blivande hundägare, som är fullt beredda på hur mycket man måste jobba med och aktivera en ung bruksblandis, SAMTIDIGT som de är helt ovilliga att ta reda på simpla saker som HD/ED, MH, meriter och egenskaper hos föräldradjuren, + att de även är helt ointresserade av att betala priset för en hund som uppfyller kraven ovan.
Jag tror det är en fullständig utopi, och att det rör sig om kanske en promille av köparna av bruksblandisar som till fullo inser och anpassar sig efter hundens behov. Därav hundarna på blocket tex.
Vore verkligheten sådan att bruksblandisen generellt nöjde sig som gårdshund med lite kantarellsök, då skulle de inte hamna på blocket med texten "allergi" när de var 18 månader.

KL
Över 600 hundar m schäfer i sig på blocket nu. Säger det inget om hur stor chans det är att placera ut kanske 8-10 korsningar i bra hem.

Min tik är frisk, mycket arbetsvillig och jag har många som vill köpa valp av henne. Jag har tid och pengar att ta EN valpkull på henne. Dessutom är det bara bra för en tik att få en valpkull utifall man inte steriliserar henne. Förövrigt anser jag att blandraser i många fall kan bli mycket friskare och bättre individer, utifall man avlar rätt.

Och där bevisade du din okunnighet. För det första tror du på en myt som alla seriösa uppfödare vet inte stämmer. För det andra så vet jag ingen veterinär som steriliserar djur eftersom det är totalt idiotiskt. Men om du är rädd att din tik ska drabbas av livmodersinflammation kan du väl överväga kastration.
Ditt sista uttalande har du inget för eftersom statistiken talar emot dig. Ännu en gammal myt som du tror på.
Slutligen kan jag ju säga att det är ganska naivt att tro att alla de som "vill köpa en valp av henne" verkligen vill det sedan när det väl kommer till kritan.

Det seriösaste du kan göra nu är att ta till dig av de råd du får här och tänka över varför du egentligen ville avla.

Jag har dessutom fått intrycket att de flesta med intresse/kunskap i träning som vill ha en aktiv bruksrasblandning ofta hellre väljer en vuxen omplacering. Kanske för att man vill "rädda" en av alla blandisschäfrar som hamnat fel alternativt för att man då åtminstone vet vad man kan förvänta sig ur hunden.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 158
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 938
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 390
Senast: Johanna1988
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
16 447
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka