Sv: Rakryggad schäfer till avel?
KL
Tävla hit och tävla dit, den biten håller jag inte med om. Det finns dom som vill ha tex gårdshund med lite vakt eller rent av fastnar för en blandning med bruksraser men inte känner sig motiverad att betala 12000 och uppåt för meriter och linjer men som aktiverar och tränar på hobby nivå för träna olika grenar får du göra på bruks ändå, gå valpkurs och unghundskurs osv trots du har en blandning.
Jag förstår båda sidor ang renras och blandras, det finns alltid en risk med att köpa en blandning om man inte har följt upp föräldrarna och om det finns tidigare kullar från föräldrarna. Själv ska jag skaffa ny hund inom en snar framtid, jag är ingen tävlingsidiot men älskar att träna lydnad, spår osv vilket jag gjorde med min blandis tik. Jag kan visst det om jag känner för att lägga 10 lappar och uppåt tänka mig en del renraser men jag är varken intresserad av att ställa ut, avla eller något vidare intresserad i att börja tävla. Däremot tränar jag mycket hemma, med vänner och på brukshundsklubben om det vore så. Tom kan tänka mig en omplacering så alla är olika i tänket och syftet med hund.
Blir jag i framtiden intresserad av att börja tävla ja då kan jag skaffa en "bra" hund för ändamålet men som det ser ut i dagens läge så skulle jag lätt kunna tänka mig en blandis med lämpliga raser, som skulle passa i det jag ska ha den till och få en go hund ändå. Är inte för att korsa in 3-10 raser men med närliggande som inte är för olika så kan det bli en bra livskamrat som får komma hit och bo på gården. Vi får se vart det blir, det blir alltid infekterat i sådana här frågor vilket är förståeligt men som det kommer upp titt som tätt om att inte kunna ställa ut eller tävla, det tror jag dom som tänkt skaffa hund vet om och det kanske inte är det viktiga för dom. Nu flöt jag i väg från huvudfrågan men blir så trött på att det alltid ska tas upp att blandisägare inte verkar ha någon hjärna eller veta överhuvudtaget vad det är dom har på andra sidan kopplet, många kanske inte vet men det finns dom som har full kontroll också och då ska dom inte dras in i den "oseriösa" diskussion mot blandraser. Dom kommer alltid finnas så varför inte acceptera det man inte kan förändra och ta det ansvar man själv tror på?
Jaja det va inte detta tråden skulle handlar om men men.