H

Horserider

Hej!
1. Jag undrar vad ni har för erfarenheter av rakt bett med fast ringar?
Är det ett av dom snällaste betten? (vet att det beror mkt på ryttarens hand också).
Kan vem som helst rida i det?
Menar inte att man lägger upp nybörjare på ryggen men vissa bett ska man vara så otroligt erfaren av. Ex kandar. Alla säger att man måste vara väldigt rut. Är detta bett också ett sånt?

2. Sen funderade jag också på om någon rider med sidepull. Kan man rida "normalt" eller ska man vara extra försiktig?

3. Vad har ni för storlek på era bett och vad har ni för häst/kategori?

Tack!
 
Sv: Rakt bett

Jag rider min på rakt bett ibland. Tycker det är ett snällt bett, mycket tryck hamnar på tungan. Du ska vara lika försiktig med ett rakt bett som med ett delat, men i och med att det inte är ett stång/gagbett så kommer känslan vara samma som att rida med ett två eller tredelat. :)

Jag rider med sidepull ibland. Skilnaden då är att jag rider på långa tyglar, och inte så korta som man har när man rider på engelskt vis.

Min häst drar 115 i bett, han är en varmblodig travare med 165 i manken.
 
Sv: Rakt bett

Det raka bettet är lugnare i munnen på hästen. Ofta mycket bra att börja med på unga hästar. Jag varierar bett från dag till dag mellan rakt bett, delad stång, vanligt delat och sidepull.

Tänk på att sidepull ligger an på nosryggen där det i stort sett bara finns skinn och ben så det är mycket lätt att skapa tryckskador där om man inte är försiktig i handen, men det gäller hela tiden oavsett vilket bett du använder. Det finns egentligen inga skarpa bett utan bara skarpa händer! :cool:

Bettets storlek ska vara ca 1 cm bredare än själva käkens(själva benets bredd med mjukdelarna borträknade) bredd på vardera sidan. Inte att förväxlas med utsidans bredd, alltså.
:cool:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 036
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp