Rakt Bett???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Finns_inte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 643
F

Finns_inte

Hej..
Rider just nu på ett normaltjockt tredelat bett på min häst. Hon trivs med det men kan ibland bli ngt tung och även stundtals stark, ngt jag försöker träna bort med lydnad ständigt.. när jag rider dressyr skulle jag vilja få henne i mer högrest och lättare form. vill helst undvika att byta bett men tänkte ändå höra hur rakt bett inverkar på dem. Blir de lättare eller?? Några andra tips?

Sv: Rakt Bett???

De brukar ta MER stöd och bli något 'tyngre' i handen på rakt bett. Det är enklare att hänga sig på ett rakt bett än ett ledat, dvs som har fler brytpunkter. Rakt fungerar oftast utmärkt på hästar som är lite oroliga i munnen och inte riktigt vill söka och behålla stödet.

Så i ditt fall skulle jag inte 'tro på' rakt bett.

Sen det finns INGET bett i hela världen som ger en 'lättare och mer högrest form', det görs med ridning och ridning allena. Du kan skapa en falsk illusion genom att slänga på ett skarpare bett som hästen inte vågar/vill ta så mkt stöd på, men du får ingen bättre form för det, bara en annan huvudplacering.

Så, ditt problem sitter inte i bettet utan i ridningen, så det är bara att nöta på, massor med övergångar, tempoväxlingar halter och halvhalter bara och se till att hon VERKLIGEN svarar - varje gång. Och sen när lydnad och styrka kommer så kommer fronten upp av sig själv när bakdelen aktiveras mer. Men det finns inget bett som kan göra det åt dig..tyvärr :devil:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 200
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 606
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 524
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Bärväska för liten hund