Rakt bett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tajjger_Reg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 942
T

Tajjger_Reg

...med eller utan tungfrihet?

Funderar på att prova rakt bett på pållen som är lite orolig i munnen, och de flesta raka bett på marknaden är ju just... väldigt raka!

Hur upplever ni att dessa ligger i munnen? I min inskränkta tankevärld känns det som om det vore mer naturligt för hästen att ha ett rakt bett med lite tungfrihet för att det ska ligga bra i munnen och ge plats åt tungan, eller tänker jag helt fel?

Era åsikter och erfarenheter mottages tacksamt :bow:

Sv: Rakt bett...

Min häst som var orolig o skramlig med sitt 2-delade gick jättebra på rakt bett i ett år. Sedan bytte vi till 3-delat och det trivs hon bäst på.
Att det är helt rakt är enligt mig en fördel då det inte blir så skarpt, det ligger ju över tungan och inte ner på lanerna.

Fick rådet att rida på ett rakt bett ett tag på min pålle då hon hade blåsor uppe i gommen...fungerar sådär, hon är inte helt nöjd. Grejoar med tungan hela tiden och försöker få den både över, under och ut på sidorna :rofl: Får känsalan av att hon hänger sig lite i handen på det bettet, vilket hon inte gör på ett tre delat, som jag kommer återgå till så fort som möjligt.

/I

Jag har ett rakt fast svängt (sk. mullenmouth) till min häst som jag varierar med tredelat. Han trivs jättebra på det, blir lugn och stadig i formen med lagom stöd.

ju mer tungfrihet ju skarpare brukar bettet upplevas. så ett rakt med tungfrihet är lite starkare än ett rakt utan tungfrihet, som ger jämnare och stadigare tryck fördelat.

Jag växlar mellan ett rakt bett i rostfritt och ett rakt gummibett. Hästen går bäst på det i rostfritt, kan böja gummibettet och blir då orolig i munnen.
Två och tredelat fungerar inte alls.

Jag har lite olika bett till min pålle och varierar,men rakt går han inte alls bra på. Tar tag om det och blir jättehård och konstig i munnen. Men jag vet många som tycker det är bra. Det där är nog väldigt individuellt...

Rakt bett förespråkar jag... Tyvär vill min kille ha tungfrihet varav vi rider på en jaktkandar, dock med mildaste uppsättningen. :) han stortrivs med det!
Har jag ett vanligt rakt så sticker tungan ut, har jag ledat blir han rentav förbannad.... endast happy mouth rakt går korta turen, då går han o snuttar på det istället, men kimblewick (jaktkandar) fungerar klart bäst!

Jag tycker inte om raka bett. Trycker på tungan blir alldeles för stort, så jag tycker du tänker alldeles rätt.
Rider min pålle på ett mullenmouth, dvs en rak stång som är svagt böjd. Fungerar ypperligt. Det finns raka stänger med tungfrihet också men de är relativt svåra att få tag på.

Igår läste jag på internet om olika bett och det var även bild på en hästmun där man såg hur ett bett med tungfrihet ska ligga på lanerna. Det stod förklarat om olika bett och bl.a. om hur en rak stång kan kapa tungan om man exv ramlar av och hästen kliver på tyglarna. :eek: :eek:

Är lite förvirrad fortfarande :angel:

Är detta bettet att föredra (raaak stång)...

500082.jpg

...eller ett sådant här...

500421.jpg

...eller finns det något mittemellan (typ som första bettet men med lite tungfrihet (böj)...

Och vad är egentligen "mullenmouth" benämning på, hittar lite olika bett när man söker på det...

Tack/ Tajjger

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att hööks raka bett är ett mullen mouth, men ajg är inte helt säker.
Ett mullen mouth är en böjd mundel. Som på detta bettet;
image

Det undre bettet du visade är ett jaktkandar, och är ett stångbett.

Ett sånt har jag till min häst. Vi har verkligen provat ALLT på henne (pessoa, tre/tvådelat, bett med parerstänger, jaktkandar, pelham med/utan kedja), men hon går som bäst på detta :love:
Har testat både med och utan fasta ringar, och tkr hon går bäst på det med fasta ringar (ligger mer stilla i munnen).

Okej, så lite böjd mundel (mullenmouth?) är att föredra... Detta ska ligga bra i munnen? Så man ska inte behöva oroa sig för att det inte ger någon tungfrihet..? Har ju liksom inte sett några enkla bett med sådan mundel som på jaktkandaret...

Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig. Ett rakt bett är skarpare än ett tredelat eftersom tungtrycket blir större - hästen kan inte mildra trycket på samma sätt som med ett ledat bett. Ett mullen mouth-bett ligger bra i de flesta munnar! :)

Ett helt rakt bett trycker på tungan och är inte så behagligt för hästen. Köp ett mullen mouth som är bågformat. Det ligger bra i hästens mun.

Tigertofflan skrev:
Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig. Ett rakt bett är skarpare än ett tredelat eftersom tungtrycket blir större - hästen kan inte mildra trycket på samma sätt som med ett ledat bett. Ett mullen mouth-bett ligger bra i de flesta munnar! :)

Ett bett är skarpare desto fler brytningspunkter bettet har. Fick rådet av min tandläkare att rida på ett rakt bett med fasta ringar(undviker klämskador) som är något böjt för att ha ett "snällt" bett i munnen på henne tills blåsorna i munnen läkt.

När jag sökte hjälp för att min ponny var orolig i munnen, fick jag rådet att skaffa ett grövre och tyngre. Tycker själv att ett rakt bett är svårare att rida på då det verkar i båda sidor på munnen samtidigt. (kanske inte nåt för en häst som är orolig i munnen..?)

är inte benämningen tungfrihet egentligen lite fel... den lilla böjen på bettet är ju inte till för att låta tungan vara fri (så smal tunga har inte en häst, eller?) ett helt rakt bett verkar över hela tungan ett med "tungfrihet" gör ju att det blir punkttryck när man tar i tygeln, och därför verkar det skaprare om jag inte fått det helt om bakfoten!

Nja, där tänker vi nog lite olika...

Du tänker att ett rakt bett ger lite mer otydlig signal då det indirekt verkar på båda "sidor", har jag rätt?

Jag tänker att ett ledat bett (rider på tredelat just nu) har för mycket "rörlighet" för hennes känsliga mun, att hon joxar med det för mycket och att det inte ger så tydliga signaler jag vill kunna ge. Efterssom jag rider henne i en "självbärande form" har jag ej såpass mycket stöd i tygel/bettet som kanske behövs för att man skall kunna ge dessa små, fina signaler... Ett oledat bett känns då som ett bättre alternativ, efterssom det ger lite mer "stadga" och inte är lika mycket för damen att fippla med då hon är uttråkad...

Nåja, ska införskaffa ett rakt bett med fasta ringar nu till helgen och prova... återkommer med rapport! Tack för alla tips :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
841
Senast: WildWilma
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 381
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 027
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 722
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår