Rakt odelat tränsbett

mackan

Trådstartare
Vill höra från folk med erfarenhet av att rida på detta bett. Hur gillar hästarna det, är det någon markant skillnad, "känsla mässigt" för ryttaren jämfört med ett tex tre delat? Är lite sugen på att införskaffa ett och använda som omväxling till mitt tredelade eggbett, min pålle är väldigt mjuk och fin i munnen, ganska känslig för tygeltag. Har liten (fullblod) mun. Har kollegor som testat rakt och hästarna tyckte inte om dem, ångade på i 180 km osv. Bara somsagt nyfiken på alla olika erfarenheter och åsikter innan jag går och köper ett :)
tack!

Sv: Rakt odelat tränsbett

Min pålla fick panik av ett rakt jag provade. Men alla fungerar ju olika. :D

Min fungerar mycket bättre på ett rakt, smalt. Hon tar stöd på ett helt annat sätt och håller inte på och tjafsar med munnen heller.
Har ett tredelat också, men använder bara det vid longering.
Angående känslan tycker jag inte man märker någon skillnad, kanske att man får ta lite mer i henne när man ställer osv.

Tack... Intressant (även till MercedesBenz - såna liknande reaktioner har ett par jag känner, det var därför jag nämnde det). Thera din upplevelse är ju raka motsatsen. Med andra ord får man väl pröva vad som gäller för just den enskilda hästen. Men din upplevelse låter positiv, ska absolut testa och hoppas att jag får samma resultat... tack bägge :bow:

Bra tråd, hade själv funderingar på att starta en likadan! Har precis köpt ett rakt jag tänkte prova ha som oväxling till pållens tredelade bett.

Jag har ett sådand med eggbetts ringar som jag hoppar min ena ft häst på och det är verkligen jätte bra!!

Provade rakt bett på mitt sto och det gick inte alls.
Fick hoppa av och gå tillbaka tillstallet och byta bett.

Men många av mina kompisar rider sina pållar med det och då funkar det super.

Jag rider på ett svagt böjt, men ändå oledat bett. Kanske var ett sådan du menade? Mullenmouth eggbutt tror jag det heter.
Jag har fått för mig att det är lite mildare än det helraka bettet.
Min häst fungderar jättebra på det, t.o.m bättre än på det tredelade vi annars rider på.
Det är ju lite skillnad att rida på det, men det lär man sig fort.

vissa hästar funkar jättebra på det! jag tycker att man brukar behöva rida me mycket mera ben när man har oledat tränsbett. kan åxå tycka att det blir lite svårare å ställa igenom......

Jag har ett rakt på min vbls valack som jag skiftar med när jag inte använder sidepullet.Det jag skulle kunna säga om det är att de jag mött på tycker att man inte kan "rida dressyr" med ett rakt bett d v s att de inte finns ngn kontakt , att det är lättare med ett tredelat då. Själv så tycker jag det är helt ok, min häst har definitivt inget emot det heller.

tant agda skrev:
vissa hästar funkar jättebra på det! jag tycker att man brukar behöva rida me mycket mera ben när man har oledat tränsbett. kan åxå tycka att det blir lite svårare å ställa igenom......

Låter fullständigt logiskt, något åt det håll jag hade föreställt mig... Min pålle är så pass känslig i munnen att man märker direkt om man själv har spänningar etc och blir mindre än mjukast i handen... då kan han bli ngt orolig i munnen på det tre delade, aldrig annars, normalt går han lugnt och harmoniskt på det och skummar osv.... Att använda mer ben och mindre hand är enbart positivt från både min och hästens synvinkel.... tack :bow:

domino skrev:
Bra tråd, hade själv funderingar på att starta en likadan! Har precis köpt ett rakt jag tänkte prova ha som oväxling till pållens tredelade bett.

aha - perfekt :p ser fram emot att höra dina åsikter när du börjar använda bettet - vill gääärna höra - vi rider ju dessutom redan på samma sorts tre delade...:) ! :D :bow:

popeye skrev:
Jag rider på ett svagt böjt, men ändå oledat bett. Kanske var ett sådan du menade? Mullenmouth eggbett tror jag det heter.
Jag har fått för mig att det är lite mildare än det helraka bettet.
Min häst fungderar jättebra på det, t.o.m bättre än på det tredelade vi annars rider på.
Det är ju lite skillnad att rida på det, men det lär man sig fort.

Just det - precis ett sånt jag hade i åtanke....! Finns det olika tjocklekar på detta oxå. Har hört att man ska eftersträva ett så smalt som möjligt när det gäller oledade för att störa så lite som möjligt i hästens mun - stämmer det....? :bow:

Har ridit på rakt bett ett par år nu på min häst. Hon går mkt bra på det, verkar trivas utmärkt med detta bett. Inget tjafs i munnen som det kan va annars. Milt bett som enligt många ligger bäst i munnen utan att störa.
Det är bara att prova, se hur din häst reagerar.
Tror min häst blev rätt fundersam om jag inte minns fel första gången jag red på det, men hon verkar som sagt trivas.
Rider ibland på delade bett oxå, jag tror att variation är bra!

finns säkert i olika tjocklekar, det kan säkert variera mellan märkena.
Mitt är från Globus, och det är jag jättenöjd med!
Mitt-i-mellan smalt och ligger stadigt och bra i munnen. Rätt billigt var det också! tyvärr fanns det inte i mässing :cry:
Så jag får acceptera att rida med träns med mässingsspännen och rostfritt bett. Ett öde värre än döden! :p

Knapplån

Min herre har alltid varit kinkig med bett, gillar ett tredelat med KULA i mitten (inte droppe) och kandar men annars har hans agt blä om det mesta. Har ända sedan han var ung misstänkt att han skulle trivas på rakt, svagt böjt, men inte velat prova eftersom man inte få tävla (dressyr) på det och jag inte vill vänja dem vid icke tävlingsgodkända bett.

När han blev T-märkt så provade jag dock rakt och precis som jag misstänkt var det jackpot direkt och hästen stortrivdes.

Den skillnad jag som ryttare märker är:

POSITIVT
Hästen tar mer stöd på bettet (positivt i min herres fall)
Hästen hade en stadigare form och stadigare bettkontakt

NEGATIVT
Det är en tunn linje mellan ta mer stöd och ta för mycket stöd och han har tendenser att när han är väldigt pigg bli en aning stark på det raka. Men då är jag väldigt gnällig med, det är fortfarande inga problem att ta tillbaka och han är fortfarande väldigt känslig, men jag kan få behöva 'påminna' honom om att bettet inte är till för att luta sig mot :angel:

Ställningar går igenom sämre, det är extremt bra på rakt spår men hästen som har en förmåga att ibland ställa oärligt och fuska i svängar har mycket lättare att göra det och gör det i högre utsträckning, det krävs alltså mer ridning och 'passning' från mig.

Det känns lite som Volvo vs ferrari. Det raka bettet är då volvon. Dvs jag förlorar väldigt mycket 'finlir' och kan inte ställa etc genom lillfingervickning längre utan det krävs större (om än inte stora) hjälper.

Så, jag roder gärna ut på det raka, men inte lika gärna dressyr (vilket inte är ett problem eg eftersom böjda spår är bannlyst för hästen)

Min häst gillar oledade bett, men det måste vara mullen mouth, hon ogillar för mycket tryck på tungan.

Det är lätt att det blir stumt i munnen, så man får vara noga med att vara mjuk i handen och göra mycket halvhalter, åtminstone på min häst. Hon är även något mer svårböjd på oledat än på tredelat.

Min hästs förra ägare varierade mellan pessoa och rakt bett och tyckte det funkade superbra. Själv har jag bara provat rakt bett på henne ett få tal ggr och ansåg då att det funkar men att hon är rätt tjaffsig i munnen med det raka bettet.

jag rider på det ibland och min häst gillar det, men man får ju inte ha det när man tävlar dressyr så jag har det mest när jag rider ut. Anders Eriksson rekomenderade mig att växla mellan det, ett tre-delat med tungfrihet, tredelat och vanligt. Köp ett smalt isåfall så det verkligen "får plats i munnen"

Liknande trådar

Utrustning Jag ska införskaffa ett nytt bett till min häst, som variation till det tredelade eggbettet som vi rider på idag. Det kommer...
Svar
8
· Visningar
1 138
Senast: Gimlan
·
Dressyr Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika...
Svar
16
· Visningar
3 328
Senast: mackan
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: minponny
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: theresesandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Blandraser och renraser
  • Shop to you drop, del 4