Sv: Rakt odelat tränsbett
Knapplån
Min herre har alltid varit kinkig med bett, gillar ett tredelat med KULA i mitten (inte droppe) och kandar men annars har hans agt blä om det mesta. Har ända sedan han var ung misstänkt att han skulle trivas på rakt, svagt böjt, men inte velat prova eftersom man inte få tävla (dressyr) på det och jag inte vill vänja dem vid icke tävlingsgodkända bett.
När han blev T-märkt så provade jag dock rakt och precis som jag misstänkt var det jackpot direkt och hästen stortrivdes.
Den skillnad jag som ryttare märker är:
POSITIVT
Hästen tar mer stöd på bettet (positivt i min herres fall)
Hästen hade en stadigare form och stadigare bettkontakt
NEGATIVT
Det är en tunn linje mellan ta mer stöd och ta för mycket stöd och han har tendenser att när han är väldigt pigg bli en aning stark på det raka. Men då är jag väldigt gnällig med, det är fortfarande inga problem att ta tillbaka och han är fortfarande väldigt känslig, men jag kan få behöva 'påminna' honom om att bettet inte är till för att luta sig mot
Ställningar går igenom sämre, det är extremt bra på rakt spår men hästen som har en förmåga att ibland ställa oärligt och fuska i svängar har mycket lättare att göra det och gör det i högre utsträckning, det krävs alltså mer ridning och 'passning' från mig.
Det känns lite som Volvo vs ferrari. Det raka bettet är då volvon. Dvs jag förlorar väldigt mycket 'finlir' och kan inte ställa etc genom lillfingervickning längre utan det krävs större (om än inte stora) hjälper.
Så, jag roder gärna ut på det raka, men inte lika gärna dressyr (vilket inte är ett problem eg eftersom böjda spår är bannlyst för hästen)