Rally-folk! (del 2)

Blir nog dubbel då :D

Haha det gör inte jag. Har två domare i min region (har tävlat för den ena och vart med när den andra dömt) och jag gillar inte banorna. De är goda vänner förövrigt. Denne jag tävlade för är dessutom ganska otrevlig, är generellt färre anmälda till klasser de dömer. Lägger ofta moment nära kantbandet och hopp bredvid när domaren står eller sitter. Min hund funkar ju på sånt men det känns så onödigt och kan jag välja andra tävlingar gör jag det :) Vissa domare åker jag gärna och tävlar för. Behöver inte alltid nödvändigtvis vara för att de gör roliga banor utan att jag hellre tävlar för en domare som är trevlig och bidrar till en god stämning.
Oj så märkligt. Jag kan inte minnas att jag någonsin tävlat för en otrevlig domare. Däremot är ju vissa trevligare än andra. Katarina Strömberg som ju dömer överallt hela tiden är otroligt peppande och trevlig vid banvandringen tex. Det är förövrigt den enda domaren vars namn jag minns :p
 
Oj så märkligt. Jag kan inte minnas att jag någonsin tävlat för en otrevlig domare. Däremot är ju vissa trevligare än andra. Katarina Strömberg som ju dömer överallt hela tiden är otroligt peppande och trevlig vid banvandringen tex. Det är förövrigt den enda domaren vars namn jag minns :p

Var glad för det! De är ganska omtalade här nere :angel: De har blivit bättre än de var när rallyn var ny som officiell gren. Men det är fortfarande inte allt för ovanligt att nån blir diskad för att svansen ligger över kantbandet ;) Ska jag bli diskad ska det inte vara för att en svans råkar peka åt fel håll eller att en snurr inte blir tillräckligt tajt.

Tävlade för en domare i januari som vid banvandringen hade ställt fram en stor skål godis för att hon inte ville att någon skulle svimma av lågt blodsocker (undrar i mitt stilla sinne om hon hade vart med om det :rofl:).

Men visst blir det lite extra roligt om domaren bidrar till god stämning. Jag blir laddad av det. Om jag nån gång ska tävla i dina trakter ska jag hålla utkik efter henne då ;)
 
Nu är vi anmälda till avancerad förövrigt :nailbiting: Blir att lägga extra tid på bakdelskontroll i högerfoten och raka back.
Heja heja! :D

jag borde träna med mina dårar... Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Det är SÅ svårt att komma igång med något träningspass, att ta sig tid till det osv trots att jag älskar varje sekund när vi väl tränar. Det behöver ju inte vara så komplicerat heller. Jag skulle ju lätt kunna ta med något att belöna med när vi går ut nästa gång, stanna till vid en gräsplätt och köra några meters fotgående bara (mer hinner vi väl inte innan de börjar frysa...), det hade ju fortfarande varit mer än att inte göra något alls. Ändå gör jag sällan sådant.
 
Heja heja! :D

jag borde träna med mina dårar... Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Det är SÅ svårt att komma igång med något träningspass, att ta sig tid till det osv trots att jag älskar varje sekund när vi väl tränar. Det behöver ju inte vara så komplicerat heller. Jag skulle ju lätt kunna ta med något att belöna med när vi går ut nästa gång, stanna till vid en gräsplätt och köra några meters fotgående bara (mer hinner vi väl inte innan de börjar frysa...), det hade ju fortfarande varit mer än att inte göra något alls. Ändå gör jag sällan sådant.

Du får sätta upp det som personligt mål :) Träna x ggr i veckan. Längd är ju ointressant bara det blir av. Skulle det hjälpa att ha en plan innan? Att typ imorgon ska träningen fokusera på det här och jag ska träna vid kl XX?

Jag blir mer peppad om jag har en plan. Annars kör jag bara samma saker och de bitarna sitter vid det här laget :p
 
Hej allt Rally-folk. Hoppar på er tråd nyfiket. Får ju hem en vuxen hund om två veckor och är väldigt sugen på att i framtiden testa rally med henne. Men var någonstans i det hela börjar man med en hund man inte känner? :)
 
Hej allt Rally-folk. Hoppar på er tråd nyfiket. Får ju hem en vuxen hund om två veckor och är väldigt sugen på att i framtiden testa rally med henne. Men var någonstans i det hela börjar man med en hund man inte känner? :)

Kontaktövningar. Leka hade jag gjort en del. För att bygga upp förtroende och en känsla av att jag är så jäkla rolig! Hur mycket är hunden tränad sedan innan? Har ju viss betydelse för om det till exempel finns ett fotgående eller inte.
 
Du får sätta upp det som personligt mål :) Träna x ggr i veckan. Längd är ju ointressant bara det blir av. Skulle det hjälpa att ha en plan innan? Att typ imorgon ska träningen fokusera på det här och jag ska träna vid kl XX?

Jag blir mer peppad om jag har en plan. Annars kör jag bara samma saker och de bitarna sitter vid det här laget :p
Jag brukar peppa mig själv genom att anmäla till tävlingar :angel: Meeen nu dröjer det till nästa tävling och det kan ju vara klokt att träna nu trots det. Vi behöver mest träna på att göra saker i olika miljöer, själva momenten fungerar finfint annars... Jag tror att mitt största problem är att jag krånglar till det för mycket i mitt huvud, alltså tänker att det måste vara så fokuserat och ordenligt osv.. ska nog försöka köra en vecka där jag en gång per dag gör något med dårarna, oavsett om det bara är några enkla trick eller mer riktad träning. Då kanske vi kommer igång.
 
Heja heja! :D

jag borde träna med mina dårar... Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Det är SÅ svårt att komma igång med något träningspass, att ta sig tid till det osv trots att jag älskar varje sekund när vi väl tränar. Det behöver ju inte vara så komplicerat heller. Jag skulle ju lätt kunna ta med något att belöna med när vi går ut nästa gång, stanna till vid en gräsplätt och köra några meters fotgående bara (mer hinner vi väl inte innan de börjar frysa...), det hade ju fortfarande varit mer än att inte göra något alls. Ändå gör jag sällan sådant.
Jag tränar något smått på i princip varje promenad. Ser till att ha godis i alla jackor. :D Oftast blir det fotgående, ingångar, bakdelskontroll, sitt framför osv. Gå fot förbi andra hundar är det vi tränar mest just nu. :angel:
 
Hej allt Rally-folk. Hoppar på er tråd nyfiket. Får ju hem en vuxen hund om två veckor och är väldigt sugen på att i framtiden testa rally med henne. Men var någonstans i det hela börjar man med en hund man inte känner? :)
När jag fått hem omplaceringar så har jag börjat med att leka! Vi har lekt med alla möjliga typer av leksaker på alla tänkbara sätt och vis. Dels gör det att hunden lär sig att den kan ha kul med mig, dels gör det att jag lär mig vad som fungerar som belöningar och inte. Jag testar också olika godisar, gärna i kombination med att jag ropar hundens namn och därmed får en liten grund för bra inkallning :p

När jag har koll på vad som går att belöna med så klickar jag in hunden. När hunden helt säkert förstår att klick betyder "du gjorde rätt, nu kommer belöning" så börjar jag shejpa in olika moment. Vad det blir beror helt och hållet på hunden. Jag försöker göra träningen enkel. Med en hund kan det bli att träna stå på kommando, för att få det lite lugnare med allt, en annan hund kan jag köra apportering med, eller något fånigt litet trick. Sedan byggs det på mer och mer tills det blir sådant som ingår i rallylydnad och så sätter jag ihop allt till längre och längre slingor med moment så att hunden kan jobba länge innan belöning kommer.
 
Jag tränar något smått på i princip varje promenad. Ser till att ha godis i alla jackor. :D Oftast blir det fotgående, ingångar, bakdelskontroll, sitt framför osv. Gå fot förbi andra hundar är det vi tränar mest just nu. :angel:
Känns som att sådant blir lättare när man bara har en hund också :p jag skulle visserligen kunna träna fotgående med båda samtidigt, ha en på varje sida, men det känns.. svårt just nu :D
 
När jag fått hem omplaceringar så har jag börjat med att leka! Vi har lekt med alla möjliga typer av leksaker på alla tänkbara sätt och vis. Dels gör det att hunden lär sig att den kan ha kul med mig, dels gör det att jag lär mig vad som fungerar som belöningar och inte. Jag testar också olika godisar, gärna i kombination med att jag ropar hundens namn och därmed får en liten grund för bra inkallning :p

När jag har koll på vad som går att belöna med så klickar jag in hunden. När hunden helt säkert förstår att klick betyder "du gjorde rätt, nu kommer belöning" så börjar jag shejpa in olika moment. Vad det blir beror helt och hållet på hunden. Jag försöker göra träningen enkel. Med en hund kan det bli att träna stå på kommando, för att få det lite lugnare med allt, en annan hund kan jag köra apportering med, eller något fånigt litet trick. Sedan byggs det på mer och mer tills det blir sådant som ingår i rallylydnad och så sätter jag ihop allt till längre och längre slingor med moment så att hunden kan jobba länge innan belöning kommer.

Låter klokt! Antar att allt blir mycket lättare när jag vet ungefär var vi har varandra och vilken nivå man kan lägga på allt. Lek och kontakt kommer vara A och O när hon kommer! :up:
 
Hej allt Rally-folk. Hoppar på er tråd nyfiket. Får ju hem en vuxen hund om två veckor och är väldigt sugen på att i framtiden testa rally med henne. Men var någonstans i det hela börjar man med en hund man inte känner? :)
Fokusera på lek och kontaktträning och annat som ger en bra relation :). Ha kul helt enkelt. Skulle inte ställa för mkt krav utan fokusera på att hitta varandra. Tänk också på att inte ställa massa krav på dig själv! Av erfarenhet vet jag att det är lätt att göra.

Fråga uppfödaren vad hon kan också tex om hon har shejpa med henne och så. Det är riktigt kul att göra. Själv älskar jag att gå kurs så jag skulle kolla om det fanns ngn som börjar kanske 1-3 mån efter hon har kommit. Gärna en kurs som fokuserar just på relationen, alltså kontaktövningar och belöningar. Typ lydnadskurs, spårkurs etc skulle jag vänta med eller ja inte fokusera på i början :)
 
Känns som att sådant blir lättare när man bara har en hund också :p jag skulle visserligen kunna träna fotgående med båda samtidigt, ha en på varje sida, men det känns.. svårt just nu :D
Det har du iofs rätt i. :angel: Men kan du inte binda fast en hund i taget om ni är på något lämpligt ställe och sen köra med de en och en. Så som du gjorde i tunnelbanan eller vart det var innan? :)
 
Fokusera på lek och kontaktträning och annat som ger en bra relation :). Ha kul helt enkelt. Skulle inte ställa för mkt krav utan fokusera på att hitta varandra. Tänk också på att inte ställa massa krav på dig själv! Av erfarenhet vet jag att det är lätt att göra.

Fråga uppfödaren vad hon kan också tex om hon har shejpa med henne och så. Det är riktigt kul att göra. Själv älskar jag att gå kurs så jag skulle kolla om det fanns ngn som börjar kanske 1-3 mån efter hon har kommit. Gärna en kurs som fokuserar just på relationen, alltså kontaktövningar och belöningar. Typ lydnadskurs, spårkurs etc skulle jag vänta med eller ja inte fokusera på i början :)

Tack! Det låter väldigt klokt. Jag tror du bekräftar min oro att även ställa för höga krav på mig själv. :rofl:
 
Tack! Det låter väldigt klokt. Jag tror du bekräftar min oro att även ställa för höga krav på mig själv. :rofl:
Äh, ingen idé att ställa höga krav på sig själv. Saker du tror ska gå fel eller vara svåra kommer visa sig lättare än vad du trott, det som går fel, det är sådana saker som du inte ens kunde föreställa dig att skulle gå fel eller som du inte ens visste att fanns. Alltså är det onödigt att oroa sig för eventuella framtida problem ;)
 
När jag ändå var igång och anmälde mig så slank det med en tävling till redan helgen efter debuten :angel: Jag är hopplös!

Är antagligen samma domare så tänkte att vad tusan har jag att förlora på det. Ska ändå tävla avancerad till tidigast augusti. Ska tävla i april och maj sedan har hon fritt i juni. Lika bra att hinna med ett gäng starter innan vilan :D

Nån mer som tänkt starta i Motala 8/4 eller i Tranås 14/4?
 
Hej allt Rally-folk. Hoppar på er tråd nyfiket. Får ju hem en vuxen hund om två veckor och är väldigt sugen på att i framtiden testa rally med henne. Men var någonstans i det hela börjar man med en hund man inte känner? :)

Säger som alla andra, börja med lek och kontakt :)
När galenpannan flyttade till oss som femåring kunde hon inte leka utomhus och inne lekte hon mest för sig själv. Nu kan VI leka tillsammans, både inne och ute och på träningsplanen :up: och lek med matte har blivit en bra belöning :)
För egen del så började jag med att fundera igenom vilka kommandon som funkar för mig och hur jag använt dem tidigare. Kom på att vissa kommandon använts till dubbla beteenden, så där fick jag tänka till och lära om :p
 
Idag har vi kört ett andra träningspass i ridhus. Läggande går bättre, men än så länge med täcke på... antar att man inte får ha det på tävling? Jaja, får väl ta 10 minus om ligg är med på tävlingen. Vi har ju redan våra kval klara så egentligen spelar resultatet ingen roll. Men jag vill ju såklart ha så höga poäng som möjligt ändå!

Funderar nu på att anmäla till fortsättningsklass redan innan starten. Behöver en tävling för att hålla i träningen och känns trist att bli kvar i nybörjarklass. Men så var det ju det där med lös hund och andra hundar runtomkring...
 
Idag har vi kört ett andra träningspass i ridhus. Läggande går bättre, men än så länge med täcke på... antar att man inte får ha det på tävling? Jaja, får väl ta 10 minus om ligg är med på tävlingen. Vi har ju redan våra kval klara så egentligen spelar resultatet ingen roll. Men jag vill ju såklart ha så höga poäng som möjligt ändå!

Funderar nu på att anmäla till fortsättningsklass redan innan starten. Behöver en tävling för att hålla i träningen och känns trist att bli kvar i nybörjarklass. Men så var det ju det där med lös hund och andra hundar runtomkring...

Brukar du träna med andra hundar som störningen?
Funkar det att träna själv med lös hund?

Har hunden svårt med störning i form av andra hundar kanske det är en god idé att debutera innan utomhussäsongen börjar? Färre hundar i närheten av banan och om hunden skulle dra kommer den inte så långt :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 087
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
14 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp