Rally-folk! (del 2)

Brukar du träna med andra hundar som störningen?
Funkar det att träna själv med lös hund?

Har hunden svårt med störning i form av andra hundar kanske det är en god idé att debutera innan utomhussäsongen börjar? Färre hundar i närheten av banan och om hunden skulle dra kommer den inte så långt :angel:

Vi tränar oftast löst, både själva och med andra hundar. Men det är andra hundar som hon nu känner och då är det inget problem. Det är när hon träffar en ny hund första gången som blir både stressad och glad och det blir lite väl mycket kaos i hennes huvud.

Det tråkiga är ju att man inte kan testa en gång och sen backa en nivå om det skulle gå helt åt h-e...
 
Vi tränar oftast löst, både själva och med andra hundar. Men det är andra hundar som hon nu känner och då är det inget problem. Det är när hon träffar en ny hund första gången som blir både stressad och glad och det blir lite väl mycket kaos i hennes huvud.

Det tråkiga är ju att man inte kan testa en gång och sen backa en nivå om det skulle gå helt åt h-e...

Testa att träna kopplat bland folk kanske?
Kan du få till en träning med nån hund hon inte känner?

Äh då är det bara att träna vidare :) men du känner ju själv om det känns genomförbart. Kanske vore det en idé att vara på plats lite tidigare då hon får chans att kolla av läget lite? Och säga till personen som startar efter dig att du inte vet hur din hund reagerar då det är debut?
 
Är det någon här som har erfarenhet av Stockholms hundsportcentrum (Väsbyhalle?)?
De har en fortsättning inomhus veckan efter årets tävlingsdebut.
@RedChili? @Malibu_Stacy? @någonannan??
Trångt men jag tycker det har fungerat bra. Men har man en hund som har svårt med andra hundar eller är störningskänslig kan det bli svårt. Utrymmet där man sitter och väntar är pyttelitet om de har flera klasser samtidigt. Brukar vara lätt med parkering i alla fall och man kan rasta hundarna bra där.
 
Är det någon här som har erfarenhet av Stockholms hundsportcentrum (Väsbyhalle?)?
De har en fortsättning inomhus veckan efter årets tävlingsdebut.
@RedChili? @Malibu_Stacy? @någonannan??
Jag har varit där och tycker att själva hallen är väldigt bra! Jag gillar underlaget mycket (någon gummimatta) och tycker att det är lagom varmt. Bra med parkering och rastningsmöjligheter också. Däremot är jag lite kinkig med vilka klubbar jag tävlar hos :p Vilken klubb är det som arrangerar tävlingen du tänker på? Väsby BK?
 
Vi tränar oftast löst, både själva och med andra hundar. Men det är andra hundar som hon nu känner och då är det inget problem. Det är när hon träffar en ny hund första gången som blir både stressad och glad och det blir lite väl mycket kaos i hennes huvud.

Det tråkiga är ju att man inte kan testa en gång och sen backa en nivå om det skulle gå helt åt h-e...
Dra ihop en liten träff med andra, träna i närheten av hundrastgårdar eller liknande? Kanske ha på sele och långlina som får ligga på marken, så kan du stoppa upp om hon vill springa iväg?
 
Jag har varit där och tycker att själva hallen är väldigt bra! Jag gillar underlaget mycket (någon gummimatta) och tycker att det är lagom varmt. Bra med parkering och rastningsmöjligheter också. Däremot är jag lite kinkig med vilka klubbar jag tävlar hos :p Vilken klubb är det som arrangerar tävlingen du tänker på? Väsby BK?

Ja, Väsby BK.
Vad är det du kollar på/tänker på när du är kinkig?
 
Dra ihop en liten träff med andra, träna i närheten av hundrastgårdar eller liknande? Kanske ha på sele och långlina som får ligga på marken, så kan du stoppa upp om hon vill springa iväg?
Så fort snön försvinner ska vi bli bättre på att åka till olika planer och träna i närheten av okända hundar. Just nu fungerar bara inomhusträning, galenpannan är en fryslort :p
 
Ja, Väsby BK.
Vad är det du kollar på/tänker på när du är kinkig?
Mest så att jag har dålig magkänsla av 2-3 klubbar efter att ha tävlat hos dem och därför undviker dem i framtiden (märkligt arrangerat, otrevliga funktionärer osv är sådant som jag ogillar). Sedan finns det vissa klubbar som jag tävlat på flera gånger där det alltid varit otroligt trevligt och välorganiserat, så de klubbarna tränar jag gärna på.
 
Mest så att jag har dålig magkänsla av 2-3 klubbar efter att ha tävlat hos dem och därför undviker dem i framtiden (märkligt arrangerat, otrevliga funktionärer osv är sådant som jag ogillar). Sedan finns det vissa klubbar som jag tävlat på flera gånger där det alltid varit otroligt trevligt och välorganiserat, så de klubbarna tränar jag gärna på.
Ok, då är jag med! Vi har varit på ett par ställen vi gillar mer än andra, men de flesta klubbar har vi inte varit på än :D
 
Så fort snön försvinner ska vi bli bättre på att åka till olika planer och träna i närheten av okända hundar. Just nu fungerar bara inomhusträning, galenpannan är en fryslort :p
Äh, bara på med massor av kläder ;)

Och för att fortsätta på mitt babbel om klubbar... om någon klubbs funktionärer kommer fram till mig och säger att mina hundar är korkade för att de är vinthundar (som exempel.. det har dessutom hänt) så blir jag mycket skeptisk till hela klubben. Det är möjligt att det bara varit en och annan dåre på klubben som jag råkat få kontakt med och att resten är bra, men jag tänker att de som är funktionärer ofta visar ganska bra hur "alla i gruppen" är.
 
Äh, bara på med massor av kläder ;)

Och för att fortsätta på mitt babbel om klubbar... om någon klubbs funktionärer kommer fram till mig och säger att mina hundar är korkade för att de är vinthundar (som exempel.. det har dessutom hänt) så blir jag mycket skeptisk till hela klubben. Det är möjligt att det bara varit en och annan dåre på klubben som jag råkat få kontakt med och att resten är bra, men jag tänker att de som är funktionärer ofta visar ganska bra hur "alla i gruppen" är.
Det är hunden som fryser, inte jag :D
Vi provade förra veckan, efter 10 meter fotgående hoppade hon på tre ben... Sitt och ligg var inte värt att testa :p

Hmm, korkade människor finns det gott om :banghead:
 
Det är hunden som fryser, inte jag :D
Vi provade förra veckan, efter 10 meter fotgående hoppade hon på tre ben... Sitt och ligg var inte värt att testa :p

Hmm, korkade människor finns det gott om :banghead:
Ja? :D jag gissar att hon får ha på sig massor av täcken osv för att klara långpromenader trots kyla? Går det att ordna så går det ju att träna också. Kanske kan vara klokt att hålla lite tempo, inte bara träna sitt-stå-ligg osv, men fungerar promenader går det ju att köra fotgående med svängar och snurrar, stå på kommando och lite annat smått och gott.
 
Ja? :D jag gissar att hon får ha på sig massor av täcken osv för att klara långpromenader trots kyla? Går det att ordna så går det ju att träna också. Kanske kan vara klokt att hålla lite tempo, inte bara träna sitt-stå-ligg osv, men fungerar promenader går det ju att köra fotgående med svängar och snurrar, stå på kommando och lite annat smått och gott.
Ja, alltså om jag tvingar henne att skritta på promenaden så fryser hon då med. Galopp är hennes naturliga gångart, men trav kan funka. Brukar promenera i långlina eller lös, koppelpromenader är för dagar utan snö och minusgrader :D Vi bor på landet, så hon behöver ju inte gå lugnt hemma :p
 
Ja, alltså om jag tvingar henne att skritta på promenaden så fryser hon då med. Galopp är hennes naturliga gångart, men trav kan funka. Brukar promenera i långlina eller lös, koppelpromenader är för dagar utan snö och minusgrader :D Vi bor på landet, så hon behöver ju inte gå lugnt hemma :p

Vad har du för hund? :p

Men med rätt täcken borde hon inte frysa så till vida hon inte är naken?
 
Vad har du för hund? :p

Men med rätt täcken borde hon inte frysa så till vida hon inte är naken?
Weimaraner, väldigt korthårig :p
Alltså, de vintrar snön har varit kvar så har det blivit bättre efter någon vecka-10 dagar, men nu när det växlar hela tiden är det som att hon aldrig hinner vänja sig.

Idag körde vi i varje fall några fot, gå runt och fot spring på morgonrunda :up: Jag blev svettig, men hunden frös inte :heart
 
Det går säkert jättebra :D Kanske någon bukefalist eller någon vän ska till samma, så kan ni peppa varandra och ha så kul att ni glömmer bort att vara nervösa?
Det får gå som det går :) Han kommer ju bara vara runt året vid tävlingstillfället så har väl inte direkt skyhöga förväntningar, tar vi oss bara runt är jag nöjd :D Är dessutom dubbelklass, så vi får två försök på oss :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 099
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 369
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp