Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Igår var sista tillfället på kursen, och vi fick ha träningstävling med bedömning (fast vi fick ge godis på banan, så riktigt på riktigt var det ju inte). Det var jättekul och hela kursen har varit toppen. Men jag undrar lite hur jag bäst tränar vidare. Vår stora stora stora svårighet är att hitta balans mellan trevlig energi och total överpepp. Det är knutet till belöning - min hund får nästan förväntansångest om hon ser framför sig att hon får sin leksak i slutet. Å andra sidan är den det allra bästa hon vet; godis kan inte riktigt mäta sig med den, och jag vill ju att hon ska få bra betalt för sin insats.

Ska jag bara skippa leksaken ett tag, och satsa på godis som belöning? Det är ju inte så att hon ogillar godis (hon är retriever 😅).

Hur har ni andra gjort när ni tränat vidare efter nybörjarstadiet?
Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag gjorde, det är ju 8-9 år sedan. Men det som du behöver träna på är ju uthållighet med målet att hon kan gå en hel bana utan belöning. Tipset jag ofta fått där är att variera. Ibland belöna efter 1-2 skyltar och sedan efter 5 och sedan efter 2 igen. Och bara någon gång ibland testa en hel bana tills man märker att det börjar funka. Och att inte alltid ha skyltar, utan träna in själva momenten "skyltlöst" så man själv inte har pressen att det måste göras just vid skylten innan momentet sitter.

Igår var sista tillfället på kursen, och vi fick ha träningstävling med bedömning (fast vi fick ge godis på banan, så riktigt på riktigt var det ju inte). Det var jättekul och hela kursen har varit toppen. Men jag undrar lite hur jag bäst tränar vidare. Vår stora stora stora svårighet är att hitta balans mellan trevlig energi och total överpepp. Det är knutet till belöning - min hund får nästan förväntansångest om hon ser framför sig att hon får sin leksak i slutet. Å andra sidan är den det allra bästa hon vet; godis kan inte riktigt mäta sig med den, och jag vill ju att hon ska få bra betalt för sin insats.

Ska jag bara skippa leksaken ett tag, och satsa på godis som belöning? Det är ju inte så att hon ogillar godis (hon är retriever 😅).

Hur har ni andra gjort när ni tränat vidare efter nybörjarstadiet?
Jag är kanske lite snål, men jag försöker att tänka att inte betala hunden mer än vad som behövs för insatsen den gjort 😊
Vilket kan innebära lite lägre värde på belöningen om miljön inte är så påfrestande, vi har inte utmanat uthålligheten och inte gjort något extra svårt. Men det innebär också jackpott och superbelöning om vi gjort något i en svår miljö, med mer uthållighet än vi brukar eller extra svåra saker.
I ert fall kanske ni inte behöver leksaken efter varje gång ni gjort något på banan, men ibland är den faktiskt precis vad som behövs?

Jag brukar också variera när och var belöningen kommer, även för mina rutinerade hundar. I träningen kan det handla om att jag ibland går hela banor och belönar innan vi går av banan, eller efter vi gått förbi ban-bandet, som på tävling. Men det kan också vara att jag stannar upp och belönar något de genomfört extra bra, och sen går vidare på banan. Och ibland handlar det om att jag kampanjar något specifikt, t ex ingångar på plan och startskylten, eller ett fotgående på höger sida eller stadga vid inkallningarna osv.
På tävling händer det fortfarande att jag gör "disk-starter" och belönar med leksak inne på planen. Sen kan jag fortsätta resten av banan, men hundarna vet inte om det plötsligt dyker upp något kul 😄

Just att variera belöningen och försöka vara oförutsägbar i det tycker jag stärker belöningsförväntan, och jag vill att mina hundar ska ha hög förväntan, det är en del av motorn i arbetet. Men det är också superviktigt att träna dem för längre sträckor och längre tid innan belöningen kommer! Mina mästarklasshundar får ibland gå banor som är 40-50 skyltar långa, och ju längre vi går desto mer fokus och tryck blir det i dem, de ska minsann visa mig att de är värda sin belöning 🤩 Efter det är det såklart jubel och julafton med belöningen och vi kan leka i 10 minuter innan vi tar en paus.

Igår var vi på sista rallytävlingen för säsongen. Tre starter i mästarklass.

Första banan var hon överpigg. Vi hade långt att åka så det hade inte blivit någon morgonpromenad. Och så klart var det en frestelse med roliga leksaker. Första skylten var en inkallning och då valde hon att springa till frestelsen i stället för till mig. Men vi fortsatte. Hennes fokus var dåligt, hon trängde mig och jag blev lite stressad, så det blev inget flyt, jag fick stanna till m m. Plus en petig domare. Slutade på noll poäng med massa bris och förarfel.

Andra banan gick bättre och hon jobbade bra och försökte. Lite otydlig handling från min sida gav lite missar så det blev 67 poäng.

Tredje banan var hon trött så det blev lite sega och sneda sättande plus någon mer miss. 64 poäng.

Vi tränar nog egentligen för lite numera för att få godkända poäng, men så länge vi båda har kul kommer vi åka på tävling ändå.

Igår var vi på sista rallytävlingen för säsongen. Tre starter i mästarklass.

Första banan var hon överpigg. Vi hade långt att åka så det hade inte blivit någon morgonpromenad. Och så klart var det en frestelse med roliga leksaker. Första skylten var en inkallning och då valde hon att springa till frestelsen i stället för till mig. Men vi fortsatte. Hennes fokus var dåligt, hon trängde mig och jag blev lite stressad, så det blev inget flyt, jag fick stanna till m m. Plus en petig domare. Slutade på noll poäng med massa bris och förarfel.

Andra banan gick bättre och hon jobbade bra och försökte. Lite otydlig handling från min sida gav lite missar så det blev 67 poäng.

Tredje banan var hon trött så det blev lite sega och sneda sättande plus någon mer miss. 64 poäng.

Vi tränar nog egentligen för lite numera för att få godkända poäng, men så länge vi båda har kul kommer vi åka på tävling ändå.
Bra kämpat ändå! Och huvudsaken är ju att ha kul 🎉

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka