Rallylydnad

Puttar upp tråden*
Hur går det för er?
Jag har anmält mig och unghunden till kurs med start i april. Längtar så! Hade två ställen att välja på och valde den som hålls på brukshundklubben då jag känner till stället bäst och har bekanta där. Ångrar mig dock lite i efterhand då det finns en privat i närheten som hållet kurser och dessutom i inomhus hall, har hört så bra om henne nu så det svider lite att jag inte anmälde dit istället. Men kanske kan gå nån fortsättning där eller nått efter 🙄
Vi har haft lite vintervila från tävling och tränat på hemma och tillsammans med vår träningsgrupp. Fokus för i år är SM med den vuxna och att ta oss igenom avancerad klass med unghunden. (Hur länge kan man vara unghund 😄??) Om tid och framförallt ork finns ska jag hålla någon rallykurs på klubben längre fram i vår.
 
Vill gärna fortsätta jaga championatet med min stjärna. Hade varit kul om den äldsta tog titeln i avancerad, men hon har lite för mycket egen vilja tror jag. 😂 Den lilla skrutten får kanske göra några starter i nybörjare om hon landar lite.
 
Har dragit igång en liten satsning på rallyn i år. Anmält till både en helgkurs i maj och en coachgrupp som ska träffas sex tillfällen juni-september. Och jag ska se till att träna på andra ställen än klubben.
Började igår med att sätta upp en slinga i stadsparken. Det gick oväntat bra. Hon var taggad och hade fokus på mig. Men hamnade lätt snett, främst på vänster sida, så det måste i öva på.
 
Snaaart drar äntligen rallykursen igång 😁 vi har tränat en del moment hemma och det går jättebra men har lite problem med raka sättanden och lite rumpa ut under fotgåendet, hoppas få hjälp med det av instruktören som ser oss utifrån vad som är fel 🙂
 
Årets första tävling idag. Lite för taggad i första klassen vilket ledde till flera fel men hon var med mig nästan hela banan.

Bana två var hon verkligen med mig hela vägen men poängen blev sådär. Otydlig matte och stegfel orsakade två missade skyltar. Men vi klarade konskick mot frestelse och sedan att gå genom frestelsen så jag är mycket nöjd med dagen.
 
Rallykursen är igång för oss, har varit två tillfällen. Första gången var bara kaos, min 1åring med massa hormoner klarade inte riktigt ny plats, ny situation och som grädde på moset en löptik precis brevid sig 😒 så det var mest bara frustrerande för inget fungerade och jag vet ju vad vi egentligen kan.
Andra gången var han risig i magen så fick åka med min gamling istället, det gick betydligt bättre men tycker att träningarna är lite för långa/intensiva så hundarna blir så trötta och omotiverade det sista så det slutar med så dålig känsla. Nu är slyngeln bra i sin mage igen så denna veckan är det hans tur, han kommer aldrig palla 2,5 timme. Så hoppas att jag kan bryta tidigare och sätta honom i bilen. Eller ta en paus mitt på. Missar hellre lite av träningen än att få en dålig känsla.

Har börjat använda klicker. Har varit anti-klicker och det är ju bara dumt eftersom jag aldrig provat 😅 men har intalat mig att det bara är en extra grej att hålla ordning på så det blir brötigt. Tar tillbaka det nu för har hittills faktiskt fått väldigt bra känsla med den 😁 använder ni andra klicker?
 
Använder inte klicker. Testade någon gång men det var när jag tränade med hunden i koppel och då hade jag liksom ingen hand över för klickern. Och sedan har jag tyckt det går bra ändå.
Har stött på några som gör klickljud med tungan eller har annat kort belöningsljud och det skulle jag kunna tänka mig med framtida hund.
 
Rallykursen är igång för oss, har varit två tillfällen. Första gången var bara kaos, min 1åring med massa hormoner klarade inte riktigt ny plats, ny situation och som grädde på moset en löptik precis brevid sig 😒 så det var mest bara frustrerande för inget fungerade och jag vet ju vad vi egentligen kan.
Andra gången var han risig i magen så fick åka med min gamling istället, det gick betydligt bättre men tycker att träningarna är lite för långa/intensiva så hundarna blir så trötta och omotiverade det sista så det slutar med så dålig känsla. Nu är slyngeln bra i sin mage igen så denna veckan är det hans tur, han kommer aldrig palla 2,5 timme. Så hoppas att jag kan bryta tidigare och sätta honom i bilen. Eller ta en paus mitt på. Missar hellre lite av träningen än att få en dålig känsla.

Har börjat använda klicker. Har varit anti-klicker och det är ju bara dumt eftersom jag aldrig provat 😅 men har intalat mig att det bara är en extra grej att hålla ordning på så det blir brötigt. Tar tillbaka det nu för har hittills faktiskt fått väldigt bra känsla med den 😁 använder ni andra klicker?
Använder klicker sporadiskt och då ffa vid nyinlärning/shaping. Men är konsekvent med belöningsord. Ett yes! betyder samma som klicket och leder alltid till belöning. Fördelen med klicker för mig är att handen är upptagen så jag kan inte börja fippla med godis/leksak innan klick. Det blir väldigt mycket tydligare för hund vad det var som var rätt och ledde till belöning 😄
 
Använder klicker sporadiskt och då ffa vid nyinlärning/shaping. Men är konsekvent med belöningsord. Ett yes! betyder samma som klicket och leder alltid till belöning. Fördelen med klicker för mig är att handen är upptagen så jag kan inte börja fippla med godis/leksak innan klick. Det blir väldigt mycket tydligare för hund vad det var som var rätt och ledde till belöning 😄
Det är lite så jag tänker med att jag ska använda klickern vid inlärning av nya moment. Kommer inte orka med att ha den i handen jämnt 😅
 
Har börjat använda klicker. Har varit anti-klicker och det är ju bara dumt eftersom jag aldrig provat 😅 men har intalat mig att det bara är en extra grej att hålla ordning på så det blir brötigt. Tar tillbaka det nu för har hittills faktiskt fått väldigt bra känsla med den 😁 använder ni andra klicker?
Jag har använt klicker mycket vid inlärning av nya moment och tycker det är toppen. Lily är inte ens inklickad ordentligt... Det borde jag egentligen fixa, för då kanske vi lättare skulle få till ett snyggare fotgående. Ebrah är inklickad ordentligt och har ett fantastiskt fotgående.

Borde verkligen ta mig ut och tävla med Ebrah. Har haft så usel tävlingsmotivation, samtidigt som det känns dumt att bara skrota runt hemma med en så fantastisk hund när jag egentligen gillar tävlandet.
 
Tredje gången på kursen idag. Känns som jag hade behövt gå kursen utan hund, momenten kan vi rätt bra(när inte störningarna är för stora) men jag känner mig som världens pucko när det kommer till att läsa skyltar, komma på rätt sida av skyltar och på lagom avstånd :o är det normalt?😂 har ju tränat med båda hundarna rätt mycket hemma i trädgården utan skyltar och kunde aldrig tro att det skulle vara så svårt med 🙈 kordinationsförmåga noll 🙃
 
Tredje gången på kursen idag. Känns som jag hade behövt gå kursen utan hund, momenten kan vi rätt bra(när inte störningarna är för stora) men jag känner mig som världens pucko när det kommer till att läsa skyltar, komma på rätt sida av skyltar och på lagom avstånd :o är det normalt?😂 har ju tränat med båda hundarna rätt mycket hemma i trädgården utan skyltar och kunde aldrig tro att det skulle vara så svårt med 🙈 kordinationsförmåga noll 🙃
Ja det är normalt. Sett det både när jag hållit kurs, gått kurs, på träningar och även på tävlingar. Det kommer med mer träning och erfarenhet. Fortsätt kämpa 😀
 
Tredje gången på kursen idag. Känns som jag hade behövt gå kursen utan hund, momenten kan vi rätt bra(när inte störningarna är för stora) men jag känner mig som världens pucko när det kommer till att läsa skyltar, komma på rätt sida av skyltar och på lagom avstånd :o är det normalt?😂 har ju tränat med båda hundarna rätt mycket hemma i trädgården utan skyltar och kunde aldrig tro att det skulle vara så svårt med 🙈 kordinationsförmåga noll 🙃
När jag håller kurs är det alltid någon som inte tycker det är värt att "torrgå" skyltarna innan de provar, medan andra förstår att jag säger det av en anledning. De som inte torrgår är också de som är mest förvirrade tillsammans med sin hund sen. Så det är mitt tips- torrgå skyltarna, både som enstaka skyltar i början och banor. När det känns lätt utan hund är det mindre svårt med hund 😊
 
När jag håller kurs är det alltid någon som inte tycker det är värt att "torrgå" skyltarna innan de provar, medan andra förstår att jag säger det av en anledning. De som inte torrgår är också de som är mest förvirrade tillsammans med sin hund sen. Så det är mitt tips- torrgå skyltarna, både som enstaka skyltar i början och banor. När det känns lätt utan hund är det mindre svårt med hund 😊
Ja jag sa faktiskt det till några av dom andra deltagarna igår att jag hade önskat att man fick gå utan hund först och dom höll med. Kanske ska försöka lägga fram det till instruktören också 😅 är inte riktigt nöjd med kursen överlag, ångrar lite att jag inte valde det andra stället, men tänker nog gå någon fortsättning där sen istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 812
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp