Rallylydnad

Oj va långt bak tråden hamnat 😁

Mästarklasshund från och med nu då 🎉
IMG_3033.jpeg


Vi har MASSOR att bli så mycket bättre på innan vi har chans på några cert, bla backandet på alla vis.
Planen är att ge det en chans på hemmaklubben i augusti, EVENTUELLT provar vi redan några veckor innan det på annan klubb i närheten, men det beror helt på hur vi får till det med träning innan dess.
 
Jag tror jag behöver börja träna mer på fotgående (och höger sida). Själva momenten kan vi, men jag har henne inte alltid med mig på banan.
Det är bara så tråkigt att träna på... Är dock anmäld till en halvdagskurs i juli så hoppas få lite tips då.
 
Tävlar mästarklass idag. Vi har knappt tränat något senaste dryga månaden. Först var hunden halt och sedan har vi bara inte kommit igång. Så med tanke på det gick det riktigt bra.
Hon var med mig nästan hela banorna. Gick fint igenom frestelsen men det var så jobbigt att hon behövde klia sig vid ett sitt ett par skyltar efter. Och backandet funkade dåligt idag. Men 85 och 72 poäng blev det ändå.
 
Vi har också tävlat idag, andra starten i mästarklass. Första banan fick vi felövning på 2 backamoment, 3steg bak på högersidan och backa ifrån, så där rök ju förstås massa poäng men fö gick det väldigt bra. Fin känsla och en Wissla i lagom mood.
Andra banan siktade hon in sig på fel kon i konskicket och redan innan det hade vi en felö så jag diskade oss där. Tog tilllbaka och riktade om mot rätt kon med massa hjälper och kampbelönade det skicket! Fortsatte ett par valda skyltar till innan vi gick av. Men från den banan tar jag med mej backandet på vänstersidan -funkade klockrent! 😃
 
Är väldigt ny inom sporten, har tränat lite med gamlingen dom senaste åren men inte för tävling. Har lite andra mål med valpen i framtiden och hoppas på tävling.
Men det känns som att så många är i mästarklass?😅 nästan alla jag känner som tävlar rally har ofta en hund eller har haft en hund i mästarklass. Det är väl högsta klassen? Vad gör man sen? 🙈
 
Är väldigt ny inom sporten, har tränat lite med gamlingen dom senaste åren men inte för tävling. Har lite andra mål med valpen i framtiden och hoppas på tävling.
Men det känns som att så många är i mästarklass?😅 nästan alla jag känner som tävlar rally har ofta en hund eller har haft en hund i mästarklass. Det är väl högsta klassen? Vad gör man sen? 🙈
Kvalar till SM. Sen finns det även nordiska klasser NM osv. 😅

Tar championatet i andra länder också.
 
Är väldigt ny inom sporten, har tränat lite med gamlingen dom senaste åren men inte för tävling. Har lite andra mål med valpen i framtiden och hoppas på tävling.
Men det känns som att så många är i mästarklass?😅 nästan alla jag känner som tävlar rally har ofta en hund eller har haft en hund i mästarklass. Det är väl högsta klassen? Vad gör man sen? 🙈
Som @mysboll skrev man satsar på SM och tränar för nordiska klasser. De nordiska har ännu så länge få tävlingar, tror bara det är landslagsuttagningarna men det kommer säkert öka.
Sen lär man sig de moment de andra nordiska länderna har, som inte vi har. Och lär sig deras annorlunda regelverk 🙈
 
Är väldigt ny inom sporten, har tränat lite med gamlingen dom senaste åren men inte för tävling. Har lite andra mål med valpen i framtiden och hoppas på tävling.
Men det känns som att så många är i mästarklass?😅 nästan alla jag känner som tävlar rally har ofta en hund eller har haft en hund i mästarklass. Det är väl högsta klassen? Vad gör man sen? 🙈
Fortsätter tävla i mästarklass för att det är kul. Ha som mål/dröm att sätta 100 poäng.
Eller hitta en helt ny sport. En vän till mig ska jag lära heelworkregler när hon tagit rallychampionatet.
 
Är väldigt ny inom sporten, har tränat lite med gamlingen dom senaste åren men inte för tävling. Har lite andra mål med valpen i framtiden och hoppas på tävling.
Men det känns som att så många är i mästarklass?😅 nästan alla jag känner som tävlar rally har ofta en hund eller har haft en hund i mästarklass. Det är väl högsta klassen? Vad gör man sen? 🙈
En av mina tre hundar är i mästarklass och har fått sitt RLD M - nu kör vi mer lydnad och agility istället. Rallylydnad gör vi nu mest för skojs skull, eller att hon får vara med och visa hur man gör något om jag håller i något träningspass. Jag skulle aldrig ens orka försöka kvala till SM :p, det är inte precis på varje tävling vi legat på +90p. Men hon är 10 år med underliggande cancer, så det är tyvärr inte så långt in i framtiden som jag behöver hitta på något annat att göra.

Sen har jag två yngre hundar som jag kör med, mellanhunden ska precis upp i avancerad och yngsta ska testa sin första nybörjartävling om ca två veckor.
 
Idag debuterade jag i rallylydnad nybörjarklass, dubbla starter, med Dunit, whippet, 3 år och Griseo, beauceron, 2 år. Tävlingen var på hemmaklubben vilket kändes som en bra nivå för debuten.

Målet var att försöka ta oss runt utan att hundarna slutade jobba samt att försöka ha så kul som möjligt.

Kan väl säga att det lyckades bättre än väntat - Dunit fick ihop 92 p och 90 p samt domarens pris i första klassen, Griseo fick 73 p samt 98 p!

Så stolt över mina fina killar! :heart

För ett år sedan parkerade jag längst bort på klubben och Griseo och jag tränade på att titta på andra hundar på avstånd eftersom han var rädd för dem, idag går han in och gör två kvalificerande resultat! Så jäkla bra gjort av honom!

20230902_171759.jpg
 
Debuterade F klass igår, efter ett halvår utan något tävlande.

Melker 7 år, började med rally förra året.

Det blev 100 p och klassvinst. Så stolt över grabben som presterade trots gassande sol och 25 grader. Han gillar inte värmeVisa bifogad fil 127190

Åh! Jag såg ju er runda - jag tävlade på förmiddagen och var funktionär på eftermiddagen, jag hämtade protokoll från just fortsättningsklassen. Det såg superfint ut, stort grattis!
 
Åh! Jag såg ju er runda - jag tävlade på förmiddagen och var funktionär på eftermiddagen, jag hämtade protokoll från just fortsättningsklassen. Det såg superfint ut, stort grattis!
Haha spionage 😉

Tack. Dumt att jag inte frågade inropare om de ville filma

Grattis till er också 😊
 
Tävlat idag, med Dunit och Griseo, dubbla nybörjarklass, i blåst och regn. Definitivt inte whippetväder, så jag räknade inte med några större insatser från Dunit.

Men minsann så slog han till och gjorde riktigt fina rundor, dock ville han inte gärna lägga sig i blött gräs - inte så konstigt då han inte har nån päls på magen.

Dunit fick 89 p i första klassen och 77 p i andra, Griseo fick 88 p i första och 84 p i andra. Båda har nu fyra kvalificerande resultat och är därmed uppflyttade till fortsättningsklass samt har titeln RLD N.

Så stolt över och nöjd med mina fina killar! :love:
 
Puttar upp tråden*
Hur går det för er?
Jag har anmält mig och unghunden till kurs med start i april. Längtar så! Hade två ställen att välja på och valde den som hålls på brukshundklubben då jag känner till stället bäst och har bekanta där. Ångrar mig dock lite i efterhand då det finns en privat i närheten som hållet kurser och dessutom i inomhus hall, har hört så bra om henne nu så det svider lite att jag inte anmälde dit istället. Men kanske kan gå nån fortsättning där eller nått efter 🙄
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 812
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp