Rallylydnad

Är det nån här som har lite tips på "trixigheter" som man kan råka ut för i nybörjarklass? En kombination av moment som blir klurigare än momenten för sig... jag tänker till exempel som att lägga frestelsen efter hindret i fortsättningsklass, eller spring -> backa i avancerad som många verkar tycka är en utmaning. Konskick mot publiken/frestelsen i mästarklass. Såna saker, fast med nybörjarklassens moment.

Har en kompis som ska börja tävla och ville att vi skulle träna på vad som kan dyka upp oväntat, men jag känner mig helt nollställd 😅 Det enda jag kommer på är om det är spring förbi målskylten, att man riskerar att missa att återgå till normalt tempo för man har bråttom ut från banan...
270-sväng och 360 i långsamt, är lätt att hunden sätter sig.
 
Är det nån här som har lite tips på "trixigheter" som man kan råka ut för i nybörjarklass? En kombination av moment som blir klurigare än momenten för sig... jag tänker till exempel som att lägga frestelsen efter hindret i fortsättningsklass, eller spring -> backa i avancerad som många verkar tycka är en utmaning. Konskick mot publiken/frestelsen i mästarklass. Såna saker, fast med nybörjarklassens moment.

Har en kompis som ska börja tävla och ville att vi skulle träna på vad som kan dyka upp oväntat, men jag känner mig helt nollställd 😅 Det enda jag kommer på är om det är spring förbi målskylten, att man riskerar att missa att återgå till normalt tempo för man har bråttom ut från banan...
Det finns grupper på facebook där folk lägger ut rallylydnadsbanor som de haft på tävlingar. Tips är att kolla där på vad som kan vara med. Själv tycker jag det är jobbigt när det är många "sitt" med i en bana, framförallt om det är stor del långsamt tempo också. Det blir så långtråkigt att både jag och hundarna somnar :angel: Någon gång kändes det som att vi hade hundra olika sitt på olika sätt, på rad, innan vi fick göra något annat, där blev det poängavdrag för oss.
 
Är total nybörjare på rallylydnad, det fanns knappt när jag hade hund sist :D. Gått nybörjarkurs och börjat träna med ett gäng på klubben. Jättekul tycker både hund och jag! Kanske blir det nån tävling så småningom:up:
 
Kanske om man har mycket spring/långsamt i banan och sedan moment med koner där man ska gå? Så att det blir spring - gå - spring - gå - spring, och att man efter t.ex. slalomen faktiskt ska komma ihåg att börja springa igen. (Jag minns att jag tävlat på i alla fall en sådan bana med ganska många konskyltar under spring delen, där det var ganska många som i slutet glömde att börja springa igen, men jag tror det var fortsättningsklass)

Det är ju dock en svårighet för föraren, och inte hunden ;)

Jättebra, tack!

270-sväng och 360 i långsamt, är lätt att hunden sätter sig.

Precis sånt, tack!

Det finns grupper på facebook där folk lägger ut rallylydnadsbanor som de haft på tävlingar. Tips är att kolla där på vad som kan vara med. Själv tycker jag det är jobbigt när det är många "sitt" med i en bana, framförallt om det är stor del långsamt tempo också. Det blir så långtråkigt att både jag och hundarna somnar :angel: Någon gång kändes det som att vi hade hundra olika sitt på olika sätt, på rad, innan vi fick göra något annat, där blev det poängavdrag för oss.

Jag är med där, men det är så många banor så jag passar på att fråga vad ni har stött på liksom :D

Håller med om det där med sitt. Det är det värsta med fortsättningsklassen tycker jag, det känns ibland som det är 75% nybörjarskyltarna med extra sitt överallt 😅
 
Jag såg att det ska vara en online-tävling i mars som verkar trevlig. Ska nog anmäla båda damerna. Lily för att få bra feedback och Ebrah för banträningens skull. Vill verkligen tävla Ebrah officiellt i år också, för jäklar vad härlig hon är i träningen!
Vad kul, jag tror att jag är anmäld till samma! Älskar hennes tävlingar, man får så himla trevlig feedback och det har varit roliga banor på de jag varit med på. Är pepp! Blir bara en klass för oss den här gången. De senaste gångerna har vi kört två klasser men det blir lite tight med tid nu.
 
Vad kul, jag tror att jag är anmäld till samma! Älskar hennes tävlingar, man får så himla trevlig feedback och det har varit roliga banor på de jag varit med på. Är pepp! Blir bara en klass för oss den här gången. De senaste gångerna har vi kört två klasser men det blir lite tight med tid nu.
Jag har inte varit med tidigare, så jag börjar absolut med en klass :p Tänker att det räcker gott att försöka få till en klass bra med två hundar så...
 
Jag har inte varit med tidigare, så jag börjar absolut med en klass :p Tänker att det räcker gott att försöka få till en klass bra med två hundar så...
Ja, det blir ju typ samma tidsåtgång som två klasser med en hund, låter helt rimligt. Håller tummarna att det går bra!
 
Nu närmar det sig debuten i mästarklass så idag snickrade jag ihop en rallyapport till Viktor. Vi har så klart tränat momentet tidigare men det är ju alltid kul att fixa saker till sin hund.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230226_110649.jpg
    IMG_20230226_110649.jpg
    164,7 KB · Visningar: 21
Varit på rallykurs hela helgen. Repetition av alla de nya skyltarna med bra tips på inlärning och utförande. Behöver främst träna på de nya konsvängarna och de där både jag och hund ska göra varsin 360. Samt att hunden börjat backa snett vid backa framför, så vi skulle behöva ta ett omtag på den träningen. Så det är vårens plan.
 
Varit på rallykurs hela helgen. Repetition av alla de nya skyltarna med bra tips på inlärning och utförande. Behöver främst träna på de nya konsvängarna och de där både jag och hund ska göra varsin 360. Samt att hunden börjat backa snett vid backa framför, så vi skulle behöva ta ett omtag på den träningen. Så det är vårens plan.
Jag brukar påminna om att backa rakt bakåt i fronten med hjälp av plattform. Kolla gärna på film från Anna och 3vallare om du vill ha inspiration 🙂
 
Då var debuten i mästarklass gjord. Poängmässigt räckte det inte till kvalificerade resultat men det hade jag inte räknat med heller. Jag är dock väldigt nöjd med känslan i 2 av 3 banor. Vi lyckades med flera träningsvinster och det är alltid roligt. Den 3:e banan passade oss inte alls, så är det ju ibland.
 
Då var debuten i mästarklass gjord. Poängmässigt räckte det inte till kvalificerade resultat men det hade jag inte räknat med heller. Jag är dock väldigt nöjd med känslan i 2 av 3 banor. Vi lyckades med flera träningsvinster och det är alltid roligt. Den 3:e banan passade oss inte alls, så är det ju ibland.
Grattis till debuten 🥳

Håller med om det där att banorna inte passar ibland. Tycker det är intressant hur olika det kan vara för olika ekipage vad som passar och inte!
 
Lite träning idag. De flesta av de nya momenten börjar sitta ganska bra, ett par behöver lite mer träning, främst av matte. Och vi har anmält oss till årets första tävling!
 
Började fortsättningskurs idag med pensionären 🥰 För tre år sen gjorde jag ett par nybörjartävlingar och hon tog sina kvalificerande resultat. Sen kom corona, hon drog korsbanden och opererades och det har inte blivit mer rally. Men hon älskar att träna, och det har varit lite synd om henne när de andra kör sin agility, så jag tänkte att hon ska få göra nåt. Och vilken stjärna 🌟 Hon gick in som om det var igår vi tränade 🥰 Det blir kul det här!
 
Började fortsättningskurs idag med pensionären 🥰 För tre år sen gjorde jag ett par nybörjartävlingar och hon tog sina kvalificerande resultat. Sen kom corona, hon drog korsbanden och opererades och det har inte blivit mer rally. Men hon älskar att träna, och det har varit lite synd om henne när de andra kör sin agility, så jag tänkte att hon ska få göra nåt. Och vilken stjärna 🌟 Hon gick in som om det var igår vi tränade 🥰 Det blir kul det här!
Så kul!
 
4 starter i avancerad idag resulterade i ett kvalificerande med en 3:e plats som bäst. Första starten snöpliga 79p som kunde varit 89 om jag bara hade kommit ihåg att springa när jag skulle efter slalomet men så är det. Alltid lär man sig nåt 😆
De andra två var sämre förstås och det vi verkligen behöver träna på är att backa på högersidan -funkade inte alls idag!

Men träningsvinst delux på alla snurrar, funkade skitbra idag 😍
 
Gjorde årets tävlingsdebut idag. Fyra mästarklasser.
Första gick superbra. Hunden var med mig hela tiden och jobbade på hela banan. Matte missade dock ett stå så där rök 10 poäng och vi slutade på 86 poäng.
Andra hade konskick mot frestelse. Det fixar vi inte, så där blev det disk.
Tredje var hon trött och fick ett akut behov av att rulla sig, så jag bröt.
Till fjärde fick vi en köttbulle av en kompis. Det var länge sedan vi hade köttbullar som belöning så det var jättegott och hon jobbade på hela banan, även genom en frestelse. Men vi fick ett dubbelsitt och slutade på 85 poäng.

Sammanfattningsvis en mycket bra känsla inför säsongen. Kan vi bli stabila kring 85 så kommet certen snart!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 794
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp