Rallylydnad

Är det någon som jämfört de båda varianterna på kortlekar med skyltarna som finns? Storlek, kvalitet på korten, förvaringslåda, textstorlek på instruktionerna och ev annat?

Den ena leverantören har ju ritat egna skyltar, vilket inte känns helt rätt, men det verkar ju väldigt osäkert om/när den andra kommer så jag känner att jag vill veta mer innan jag bestämmer mej.
 
Har återupptäckt tjusningen med rallylydnad.
Och hunden likaså. Han älskar verkligen rallyträningen. Vi har varit ganska enkelspåriga med nosework, då tiden liksom begränsat vad jag kunnat lägga fokus på.

Men nu ska vi snart debutera som tävlingsekipage i rally. (Hund blir 7 nästa år)
Ska bli spännande. Lite nervös över att få honom att hålla fokus på mig utan godis 😂.
 
Vi ska prova på rally till våren 😊
Tränade en del med min petit, han var dock lite mer samlad och hade lättare att fokusera.
Harry är mer fullt ös medvetslös och tappar fokus väldigt snabbt 😅
Men ska bli kul att testa om det kan hjälpa honom att hitta lite fokus.
Annars tror jag agility är mer hans grej så det ska vi också testa. Springa, hoppa, balansera älskar han 😁
 
Jag kör rally med mitt fluff, hade tänkt att debutera avancerad nu i höst, men det blev en allergiutredning istället med efterföljande medicinering. Jag hoppas att han blir symtomfri så att vi kan söka dispens för att tävla.

Men nu har vi i alla fall massor med tid för att träna in de nya momenten ;)
 
Idag gick valpen sitt finaste fotgående hittills! På höger sida dessutom! 😁😍 Ska ut och tävla henne lite sen men bara på skoj och inte den målmedvetna satsning jag gjorde med hennes mamma. Det var inte bra för någon av oss.. 😕
 
Idag gick valpen sitt finaste fotgående hittills! På höger sida dessutom! 😁😍 Ska ut och tävla henne lite sen men bara på skoj och inte den målmedvetna satsning jag gjorde med hennes mamma. Det var inte bra för någon av oss.. 😕
Det är svårt det där med "lagom" ibland. Jag lärde mig det i tävlingslydnaden genom att dåvarande hunds motivation totaldog så fort vi kom in på tävlingsbanan. Hade tränat fel och råkat lära in att tävling var pisstråkigt. Så vi testade rallylydnad bara för att få det roligare. Samma sak hände där och det blev en rejäl väckarklocka för mig. Vi fortsatte med rallyn, insåg att den var jätterolig och efter det har fokus bara varit på att ha roligt och att sträva mot att förbättra oss. Om det sedan ger 10 poäng eller 90 poäng, det är sak samma, så länge känslan är bra och jag får en idé om vad vi kan förbättra.
 
Rallyträning ikväll, klubbens första inomhusträning för vintern. Hunden var supertaggad så det var riktigt roligt. Så nu är jag inspirerad att börja titta på de nya momenten inför en kurs om några veckor.
 
Jag tävlar rally med den vuxna hunden och tanken är att även unghunden ska ut på banorna, även om det just nu känns som att det kommer dröja 🙈😂
Den vuxna är rallychampion, nu är målet att sätta en 100-runda i mästarklass. Personbästa hittills är 98 poäng, så vi närmar oss 🤩
Tycker det ska bli kul med de nya skyltarna! Och spännande med upp till tre dubbelhinder i mästarklass, min hoppglada hund kommer ha svårt att fokusera på annat med sex hinder på banan 😂 Tror dock inte det kommer hända så ofta, inte många klubbar som har sex hinder godkända för rally. Än i varje fall.
 
Tilja har nu gjort sin första hela bana i mästarklass på en onlinetävling! Eftersom jag tänker lite som några av er ovan, att jag inte vill döda råka hennes glädje, så har hon ganska "lösa tyglar" inne på banan fortfarande. Hon är bara 1,5 år, då ska livet vara party. Därför blir det lite som det blir ibland, och i bärande av föremål fick hon zoomies och var tvungen att visa sitt fina föremål för vår filmare.
Meeen, om man bortser från de -19 som den lilla utflykten resulterade i, så fick hon bara -3 på övriga moment. Är jättenöjd med henne! Så jäkla rolig hund att jobba med, och hon tycker verkligen att rally är det roligaste som finns i heeeela världen. Svårt att inte bli inspirerad och haka på då :love:
 
Då är det snart dags för oss att debutera på tävlingsplanen.
Har fått lite hjärnsläpp och under lite vad för utrustning man ska ha och vad man inte får ha

N klass, så hunden ska vara kopplad. Har vid träning använt ett retriverkoppel, som är stoppat så det inte blir stryp. Är det godkänt?
Får man ha godisväska/midjeväska.
Ska man ha nummerlappshållare?
 
Då är det snart dags för oss att debutera på tävlingsplanen.
Har fått lite hjärnsläpp och under lite vad för utrustning man ska ha och vad man inte får ha

N klass, så hunden ska vara kopplad. Har vid träning använt ett retriverkoppel, som är stoppat så det inte blir stryp. Är det godkänt?
Får man ha godisväska/midjeväska.
Ska man ha nummerlappshållare?
Alla halsband som är lagliga är godkända så retrieverkoppel går bra. Du får ha midjeväska men inte bara en liten godisficka/godispåse. Ingen nummerlappshållare.
 
Alla halsband som är lagliga är godkända så retrieverkoppel går bra. Du får ha midjeväska men inte bara en liten godisficka/godispåse. Ingen nummerlappshållare.
Tack 😊

Får man reda på startordning vid anmälan i sekretariatet?
Jag läste PMet idag, men där stod inget om startlista.

Är så van sen Nosework att man får startlista någon vecka innan
 
Tack 😊

Får man reda på startordning vid anmälan i sekretariatet?
Jag läste PMet idag, men där stod inget om startlista.

Är så van sen Nosework att man får startlista någon vecka innan
Normalt sett så finns startlistan på SBK tävling, där man tidigare kunde se alla anmälda i klassen brukar man kunna se startlistan
 
Tack 😊

Får man reda på startordning vid anmälan i sekretariatet?
Jag läste PMet idag, men där stod inget om startlista.

Är så van sen Nosework att man får startlista någon vecka innan
Startlistan läggs upp på SBK tävling men ofta ganska sent. Detta då det kan bli ändringar pga strykningar och löptikar. Men 1-2 dagar innan brukar den finnas. Och så klart i sekretariatet vid anmälan.
 
Kikar in här, har precis börjat lite med rallylydnad med min nio månaders sheltie och tvi tycker det är väldigt kul. Just nu han mycket unghund så det är lite utmanande att få till fokus. Hemma går det toppen men när det är i tex en träningshall så är det svårt att få hans hjärna och hormoner att samarbeta emellanåt. ;)
 
Är det någon som jämfört de båda varianterna på kortlekar med skyltarna som finns? Storlek, kvalitet på korten, förvaringslåda, textstorlek på instruktionerna och ev annat?

Den ena leverantören har ju ritat egna skyltar, vilket inte känns helt rätt, men det verkar ju väldigt osäkert om/när den andra kommer så jag känner att jag vill veta mer innan jag bestämmer mej.
Jag laddade hem skyltar från SBK, A4 som jag sedan laminerade själv. Tror de även har A5 och visitkort, men osäker
 
Jag laddade hem skyltar från SBK, A4 som jag sedan laminerade själv. Tror de även har A5 och visitkort, men osäker
De har A5 men inte A6 eller visitkort (vilket är vad jag vill ha). Jag har köpt A6 från annan tillverkare, för träning funkar de utmärkt. Utseendet inte speciellt annorlunda, orange i stället för gult och svart/grå stoppskyltar i stället för röda. Väntar på att kortleken ska komma ut, har bevakning på den.
 
Sitter och kikar lite på ett rally-koppel. Ett koppel med knopp istället för handtag, Någon som har och är det mer lätthanterat i momenten?
 
Sitter och kikar lite på ett rally-koppel. Ett koppel med knopp istället för handtag, Någon som har och är det mer lätthanterat i momenten?
Jag har ett sånt men har knappt använt det, jag är alldeles för fumlig och tyckte det var svårare att greppa när man t.ex. byter koppelhand bakom ryggen. Men jag vet flera som har rallykoppel som är jättenöjda, så det är nog en smaksak som man måste testa för att veta.
 
Jag är tävlingssekreterare och var därför med när distriktet hade en digital genomgång med frågestund av alla nya regler och skyltar i helgen. Jättebra! Och nästa helg ska jag gå en kursdag om de nya skyltarna. Så i teorin kommer jag kunna dem, sedan ska de "bara" tränas in med hunden också...

Så jag har erbjudit en liten genomgång i samband med klubbens vinterträningar för de som vill ha, med liten brasklapp att jag inte kommer kunna visa alla skyltar med hund och att jag inte är instruktör. Men det verkade uppskattas i alla fall, så får det bli som det blir.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 812
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp