Rallylydnad

Har idag varit på träning med enbart de nya skyltarna inklusive tips på hur de kan tränas in. Superbra, och det känns inte alltför svårt.
Vi har börjat träna in de nya skyltarna, superkul! Lite oväntat, fast jag borde kunnat räkna ut det om jag tänkt till innan, är sitt, backa 1 steg sitt, backa 2 steg sitt, backa 3 steg sitt den vi har svårast för. Hon backar lite för villigt helt enkelt, tror vi kommer få avdrag om hon sätter sig mer än en halvmeter bakom mig 🙈😄
 
Vi har börjat träna in de nya skyltarna, superkul! Lite oväntat, fast jag borde kunnat räkna ut det om jag tänkt till innan, är sitt, backa 1 steg sitt, backa 2 steg sitt, backa 3 steg sitt den vi har svårast för. Hon backar lite för villigt helt enkelt, tror vi kommer få avdrag om hon sätter sig mer än en halvmeter bakom mig 🙈😄
Samma här. Viktor backar för långt och sen går han gärna framåt igen så han hamnar i rätt position. Det bli ju fel övning då 🙈 Har börjat testa att säga stanna och sitt innan jag samlar ihop fötterna, verkar funka för oss.
 
Samma här. Viktor backar för långt och sen går han gärna framåt igen så han hamnar i rätt position. Det bli ju fel övning då 🙈 Har börjat testa att säga stanna och sitt innan jag samlar ihop fötterna, verkar funka för oss.
Ska prova det!
Nu försöker jag öva in att backa 1 steg punkt. Det går sådär 😄
 
Igår gjorde vi äntligen vår tävlingsdebut. 80 p och godkänt.
I snöblandad 1 plus, snålblåst. Inget kul väder alls. Blöt gräsplan och min hund ville INTE lägga sig i det. Vilket resulterade i 2*10 för fel övning. Men vilken fin kritik vi fick.
Extra beröm för bakdelskontroll, kroppskontroll, följsamhet och samarbete. Jag kunde verkligen inte varit mer nöjd med grabben min.
 
Vi har börjat träna in de nya skyltarna, superkul! Lite oväntat, fast jag borde kunnat räkna ut det om jag tänkt till innan, är sitt, backa 1 steg sitt, backa 2 steg sitt, backa 3 steg sitt den vi har svårast för. Hon backar lite för villigt helt enkelt, tror vi kommer få avdrag om hon sätter sig mer än en halvmeter bakom mig 🙈😄

Samma här. Viktor backar för långt och sen går han gärna framåt igen så han hamnar i rätt position. Det bli ju fel övning då 🙈 Har börjat testa att säga stanna och sitt innan jag samlar ihop fötterna, verkar funka för oss.
Tipset vi fick igår är som @farin redan gör, träna på att bara backa ett steg och sedan belöna.
Och att sällan sätta hunden utan belöna stående och absolut inte ha "automatiskt" sitt utan bara på kommando. Så hunden inte sätter sig efter ett steg när det sedan ska vara två och tre steg.

Och den träningen har man också igen vid "backa två steg". Dvs att hunden inte förväntar sig att man ska backa tre steg utan följer föraren. Så backa inte exakt tre steg i träning, utan ett ex ett eller fem.
 
Riktigt bra träning idag. Vi var några som gjorde varsin slinga med en hel del nya skyltar. Gick mycket bra, hunden var taggad.

Och så kul att vi äntligen är ett bra träningsgäng som ligger på samma nivå och med ungefär samma mål - alla vill ha championatet men ingen siktar på SM. Det började med att vi gick samma kurs och bestämde oss för att träna ihop efter. Sedan hängde instruktören från kursen på och även en annan som vi brukar umgås med på tävlingar.
Vi är från fem olika klubbar och bor ganska långt från varandra men hoppas vi kan hålla ihop även framöver. Ingen av oss verkar i alla fall tycka det är konstigt att åka en timme för att träna.
 
Rallyträning med klubben i onsdags och med några träningskompisar idag. Märks att vi haft lite paus. Hunden är supertaggad i början men hushåller inte med energin och blir snabbt trött i huvudet. Måste komma igång mer regelbundet inför tävlingssäsongen så hon vänjer sig igen.

Och vi är några som funderar på att sätta ihop ett lag till lag-SM, då det går här i trakten i år. Vi är alla väldigt ojämna och skulle bara vara med för det är kul att överhuvudtaget vara med på ett SM. Är ju inget kval till lag-SM utan bara att anmäla sig.
 
Dagens träning blev en bra check på vad vi behöver träna och fila lite extra på inför tävlingen. Har knappt kört rally på ett år så det finns en del att jobba på. Tur det är några veckor kvar tills det är dags för tävling.
 
Förra helgen debuterade vi i mästarklass. Med en väldigt tonårig unghund som tycker att allt som händer är det roligaste som har hänt hittills i hennes liv, så även mästarklass. Det var dessutom snöblandat regn på tvären och typ en minugrad. Och jag var så NERVÖS! 😅 Så knäppt, jag är typ aldrig nervös annars, det brukar vara det enda jag är bra på i tävlingssammanhang. Således blev det också lite hejsan hoppsan av det hela.
Det började med att Tilja jämfotahoppade in på banan i nån form av glädjeyra (se bild nedan) och sen inte kunde gå rakt hela första linjen (såklart en hel långsida på banan, typ sju moment). Vi lyckades dock vingla igenom det mesta, men ett litet lokalt anfall av zoomies gav -18 poäng i dubbeltysken och lite annat vingel och skutt gjorde att vi hamnade på 63 poäng. Men jag är ändå jättenöjd med henne, hon är ung och vild och vi är båda nya i grenen så det är lika mycket (nej, mer) jag som behöver lära mig utmaningarna i mästarklassen.

Andra starten blev det disk efter en väldigt omfattande mängd kaos som resulterade i en domare som bröt ihop av skratt och Tilja fick efteråt en shoutout från arrangören för att hon var dagens gladaste hund. Såatteh...vi bjuder på den. Vi klarade ändå 15 av 18 moment utan kaos, det var mest att när det blev kaos så blev det jättemycket kaos 😅

Älskar den här hunden. Hon gör mig glad varje dag :love:

Mästarklass skutt.jpg
 
Är det nån här som har lite tips på "trixigheter" som man kan råka ut för i nybörjarklass? En kombination av moment som blir klurigare än momenten för sig... jag tänker till exempel som att lägga frestelsen efter hindret i fortsättningsklass, eller spring -> backa i avancerad som många verkar tycka är en utmaning. Konskick mot publiken/frestelsen i mästarklass. Såna saker, fast med nybörjarklassens moment.

Har en kompis som ska börja tävla och ville att vi skulle träna på vad som kan dyka upp oväntat, men jag känner mig helt nollställd 😅 Det enda jag kommer på är om det är spring förbi målskylten, att man riskerar att missa att återgå till normalt tempo för man har bråttom ut från banan...
 
Är det nån här som har lite tips på "trixigheter" som man kan råka ut för i nybörjarklass? En kombination av moment som blir klurigare än momenten för sig... jag tänker till exempel som att lägga frestelsen efter hindret i fortsättningsklass, eller spring -> backa i avancerad som många verkar tycka är en utmaning. Konskick mot publiken/frestelsen i mästarklass. Såna saker, fast med nybörjarklassens moment.

Har en kompis som ska börja tävla och ville att vi skulle träna på vad som kan dyka upp oväntat, men jag känner mig helt nollställd 😅 Det enda jag kommer på är om det är spring förbi målskylten, att man riskerar att missa att återgå till normalt tempo för man har bråttom ut från banan...
Kanske om man har mycket spring/långsamt i banan och sedan moment med koner där man ska gå? Så att det blir spring - gå - spring - gå - spring, och att man efter t.ex. slalomen faktiskt ska komma ihåg att börja springa igen. (Jag minns att jag tävlat på i alla fall en sådan bana med ganska många konskyltar under spring delen, där det var ganska många som i slutet glömde att börja springa igen, men jag tror det var fortsättningsklass)

Det är ju dock en svårighet för föraren, och inte hunden ;)
 
Jag såg att det ska vara en online-tävling i mars som verkar trevlig. Ska nog anmäla båda damerna. Lily för att få bra feedback och Ebrah för banträningens skull. Vill verkligen tävla Ebrah officiellt i år också, för jäklar vad härlig hon är i träningen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 794
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp