Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Jag lovar att de inte skrattar åt dig. Jag har haft oräkneliga rundor där hunden tagit frestelsen och sprungit ärevarv. Och då jag tävlat i fyra år har jag lärt känna de i närheten som siktar på SM tillräckligt bra för att småprata med dem. Och ingen har skrattat eller sagt något nedlåtande. Har heller inte hört dem säga något sådant om andra. De flesta är fokuserade på sin egen insats.

Ok, en domare skrattade en gång men det var när hunden kliade sig i rumpan, bet tag om svansen och slog en kullerbytta. Jag förstod domaren helt och hållet den gången.

För mig hjälpte en ny startrutin mycket, en som håller liv i hundens energi genom det obligatoriska sittet vid startskylten. Du kan ju ta vintern att hitta en som funkar och bestäm om du vill satsa till våren.
Jag har haft domare som gått efter oss efter att vi diskat oss och pratat med skrivaren om hur dåliga vi var och att vi inte platsade i mästarklass. 😅 Men jag vet ju att de flesta inte är så.

Tänkte leta på någon kurs i mental träning eller liknande. Jag tycker ju att det är kul. Egentligen.

Hade inte tänkt vara med på KM eftersom jag kände att det skulle bli stressigt innan nattjobb men lilla Ms uppfödare insisterade då hon skulle tävla 😁.
Började med lilla M där vi fick lite missförstånd på ett par moment och backa har jag inte hunnit lära in 😅. Till råga på allt blev fröken kränkt och tänkte öht inte vara med längre då jag sa "oi, oi" i frestelsen men till slut behagade hon göra mig sällskap de återstående skyltarna (som inte var många som tur var).. Vi skrapade ihop 50 nånting poäng och domarkommentaren "positiv och peppig matte " 😆.
Spock hade fått en cykeltur innan och värmts igenom tre gånger tills han kunde ha alla fyra tassar i marken och förstått att vi INTE skulle in på agilityplan. Överlag jättebra känsla och jag känner att vi får till alla skyltarna också, i frestelsen är fokuset stenhårt på mig trots spännande leksak. Det visar sig att vi fick 98 poäng på rundan och korades till klubbmästare i fortsättningsklass 🥳🥳🥳.
Så himla glad!
Kan vi göra lika bra ifrån oss nästa helg så får vi titeln och kan flytta upp till avancerad 😅.

Spock 🥰
20251004_081116.webp

Vi tävlade våran första fortsättning förra helgen. Inte alls en bra dag för oss och jag hade ont i huvudet som tusan 😅 men vi lyckades i alla fall skrapa ihop två cert på 86p och 89p. Såå tråkiga -10. På första banan slarvade jag med att han skulle sitta ordentligt så jag gick iväg innan han satt ner rumpen🙈 På andra banan var det hinder och han har alltid så sjukt hindersug. Men jag borde tänkt på att det här var en annorlunda modell på hinder som han aldrig sett förut så jag skulle ha varit tydligare. Han sprang fram och undrade vart tusan hindret var när jag sa "hopp" och sprang såklart brevid🙈
Nya tag på DM nästa helg men då är det nybörjarbana men utan koppel🙂
20250927_152050.webp

Vi har faktiskt tränat rally på klubben både i veckan på öppen träning och idag 😁.
Känns helt okej inför morgondagens tävling, jag hoppas att lilla corgin kan låta bli att sura ihop och att Spock låter bli att explodera 😅.

Har inte hunnit få in ett backande på corgi-fröken och ligg är inte 100% men förutom det så känns det bra. Spock överarbetar gärna och där får jag verkligen försöka se till att jag inte gör saker som kan misstolkas. Han kan allt annars så där är det bara att se till att man själv gör rätt 💖.

Har anmält till träningsgrupp i mästarklass där jag tänkte gå med Spock för att förbereda oss lite. Tror vi tränat det mesta som behövs och högerhandling har vi också hyfsat. Med min förra hund Nessie missade vi oftast på att jag virrade bort mig, tex glömde tempo, gjorde fel på skylt eller råkade visa fel. Sista tävlingen jag gjorde med henne i mästarklassen fick vi 100 poäng tack vare att jag för en gångs skull gjorde det jag skulle 😆. Tänker att om vi går för tränare är ju chansen större att jag lyckas lotsa Spock runt en mästarklass bana när vi väl kommer dit 😁.

Spock
20251004_081224.webp

Nu får vi hoppas på att vi lyckas ta oss runt en bana imorgon så kan vi flytta upp i avancerad sen..

Vi har faktiskt tränat rally på klubben både i veckan på öppen träning och idag 😁.
Känns helt okej inför morgondagens tävling, jag hoppas att lilla corgin kan låta bli att sura ihop och att Spock låter bli att explodera 😅.

Har inte hunnit få in ett backande på corgi-fröken och ligg är inte 100% men förutom det så känns det bra. Spock överarbetar gärna och där får jag verkligen försöka se till att jag inte gör saker som kan misstolkas. Han kan allt annars så där är det bara att se till att man själv gör rätt 💖.

Har anmält till träningsgrupp i mästarklass där jag tänkte gå med Spock för att förbereda oss lite. Tror vi tränat det mesta som behövs och högerhandling har vi också hyfsat. Med min förra hund Nessie missade vi oftast på att jag virrade bort mig, tex glömde tempo, gjorde fel på skylt eller råkade visa fel. Sista tävlingen jag gjorde med henne i mästarklassen fick vi 100 poäng tack vare att jag för en gångs skull gjorde det jag skulle 😆. Tänker att om vi går för tränare är ju chansen större att jag lyckas lotsa Spock runt en mästarklass bana när vi väl kommer dit 😁.

Spock
Visa bifogad fil 175474

Nu får vi hoppas på att vi lyckas ta oss runt en bana imorgon så kan vi flytta upp i avancerad sen..
Lycka till imorrn🤩 Mitt mål är att försöka få ett sista godkänt resultat, vi fick 2 gk rundor för några veckor sen👍

Dagens bubblare stod corgi-fröken för! Hon gick helt fantastiskt bra! 95 poäng på första banan och 90 på andra. När domaren räcker över protokollet till sistnämnda runda säger hon att det egentligen var en 100 poängs runda men den lilla glädjesnurren efter målskylten kostade oss 10 poäng 😅😅😅.

Spock var svår att få kontakt med och vi hade lite svårt med kommunikationen på första banan (som inte alls passade oss). Det blev inte tillräckligt med poäng men han var glad och följde med fint där vi förstod varandra. På andra banan var han mer lagom, han behöver tid att landa och banan passade oss bättre. 95 poäng blev det och jag var jättenöjd.

Bägge kan nu lägga till RLD F till titlarna 😁. Även syster och hennes hund gjorde två jättefina rundor och fick titeln. Så nu är vi klara för start i avancerad klass 😅.

20251012_123702.webp

Söndagens rundor i F i Flen, ja vad hände på första banan? Den slutade med 50 poäng, vi var i olika bubblor, knappt ingen kontakt och jag tror jag hade svårt med alla tempoväxlingar.

Men vi laddade om till bana två, fick ihop 87p, fick domarens val där i den klassen med orden "klassens bästa samspelta ekipage där Wilda bara hade ögon för matte, otroligt fin kontakt, en bomb hade kunnat slå ner och hon hade inte brytt sig"
En -10p för jag gjorde fel i "stå sitt ligg", jag sa stå 2 gånger och hon gjorde som jag sa😁

Så det blev en titel, det RLD F🤩

Bifogade filer

• Collage_2025-10-13_02_13_28.webp
    Collage_2025-10-13_02_13_28.webp
    249,3 KB · Visningar: 39
Dagens bubblare stod corgi-fröken för! Hon gick helt fantastiskt bra! 95 poäng på första banan och 90 på andra. När domaren räcker över protokollet till sistnämnda runda säger hon att det egentligen var en 100 poängs runda men den lilla glädjesnurren efter målskylten kostade oss 10 poäng 😅😅😅.

Spock var svår att få kontakt med och vi hade lite svårt med kommunikationen på första banan (som inte alls passade oss). Det blev inte tillräckligt med poäng men han var glad och följde med fint där vi förstod varandra. På andra banan var han mer lagom, han behöver tid att landa och banan passade oss bättre. 95 poäng blev det och jag var jättenöjd.

Bägge kan nu lägga till RLD F till titlarna 😁. Även syster och hennes hund gjorde två jättefina rundor och fick titeln. Så nu är vi klara för start i avancerad klass 😅.

Visa bifogad fil 175521
Grattis till fina resultat och uppflytt🤩
Trevligt att träffas👍

Jag och Spock har varit iväg på coachgrupp och det fungerade bra. Han var aningen stökig men landade fort och hade enligt instruktören ett fantastiskt fokus. Svårt med backandet på höger sida men det kan bero på att han har ont i en tå där (såklart på utsidan) och kanske är orolig att matte ska kliva på den. Vi fick rådet att skippa det helt tills tån är läkt, risken är bara att det blir fel.

De här 360 graders snurrarna samtidigt gjorde mig snurrig och det var svårt att få till timingen, det behööver jag träna på så jag får bättre koll.

Kom hem och tränade lite med corgi-prinsessan med och husses hund också :p . Har anmält nu Spock och corgin till start i avancerad nästa månad, spännande!

Jag kan ha råkat anmäla Daisy till fortsättningsklass om ett par veckor. Vi har inte tränat ett enda rallypass någonsin så kanske dags att börja läsa in skyltarna :angel: (har tävlat fortsättning med tidigare hund men det har ju tillkommit skyltar sedan dess). Inget utom att backa BÖR vara något problem men allt kan ju hända när det är tävling.

Idag debuterade vi i fortsättningsklass, inga poäng att skryta om men ändå två kvalificerande resultat (81- 86). Det finns en skylt som vi verkligen inte kan och som jag aldrig har tränat på och GIVETVIS var det första skylt på första rundan och typ tredje i andra så där missade vi 10p i varje runda. Men nu måste jag ju försöka ta mig ut igen så vi får chans på titeln 😁.

Älskade CrazyDaisy som bara hänger med på alla tokigheter 🩷.

Bifogade filer

• IMG_20251101_160339.webp
    IMG_20251101_160339.webp
    118,6 KB · Visningar: 1 335
Vi har sjukstuga hemma.. Hade tänkt köra träning på klubben i veckan men blev sjuk och både jag och husse är sjuka nu 🙄.
Har knappt orkat ta mig ur soffan så träning har inte orkats med. Imorgon har husse iallafall halltid bokad och jag tänkte hänga på och träna igenom lite rally.
Ska ju debutera i avancerad nästa helg med bägge så kanske bra om man hunnit träna något 😅.

Corgi-prinsessan är en bubblare, hon tränar glatt så länge det passar henne men får bara strykas medhårs. Hennes stora styrka är att hon är så miljöstark, kan hon nåt hemma i vardagsrummet kan hon det överallt.

Spock tror jag att jag har goda chanser att ratta runt, dock behöver han tid att värma och landa på jorden.

Nu är jag mest otålig på att bli frisk men ska försöka köra ett litet pass i vardagsrummet idag..

Spock och Lilla M
20251007_115234.webp

Nej. Men. Va. Fan. Nu. Ger. Jag. Upp.

Efter tävlingen i lördags är vi nu uppe i fem diskningar i rad i nybörjarklass. Jag orkar inte 😭.

Hunden var SUPER innan start, helt perfekt. Men så fort jag går över bandet så tappar vi allt. Näsan åker ner i backen som på beställning. Han kan inte längre sitta, ligga eller följa med. Får tuggummi i öronen och sirap under tassarna.

Den första klassen diskade jag mig efter typ 5-6 skyltar utan kontakt (dock ganska lite avdrag visade det sig sen i protokollet). Tog tag i han , klappade om och började om. Då fick jag super kontakt igen och han blev fin.

Andra klassen hade jag gett mig fan på att fullfölja men där diskade domaren oss eftersom jag drog i kopplet (dvs, jag fortsatt gå när hunden började nosa). Men sista 3-4 momenten blev han sig själv och superfin så glad att jag fullföljde. Också glad för domarens kommentar "Klok matte som fullföljer, mycket fin kontakt på slutet".

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det här. Känner mest att jag övertänker hela tiden och det bästa eventuellt vore att inte träna någonting på ett halvår och sen göra en start på bara känsla. Men jag vill ju träna, det är ju det som är roligt 😅. Får väll träna ingång i plan, att gå över plastband, byta miljö osv. Och sen ska vi nog mest larva oss i vinter, ta tag i apporteringen igen och introducera rutan kanske. Ska nog träna ganska mycket "fjärrdirigering" alltså inte momentet, utan att kommendera på avstånd. Det kan vara ett kul projekt och träna på att hålla fokus. Och krypa vore roligt att lära han!

Nej. Men. Va. Fan. Nu. Ger. Jag. Upp.

Efter tävlingen i lördags är vi nu uppe i fem diskningar i rad i nybörjarklass. Jag orkar inte 😭.

Hunden var SUPER innan start, helt perfekt. Men så fort jag går över bandet så tappar vi allt. Näsan åker ner i backen som på beställning. Han kan inte längre sitta, ligga eller följa med. Får tuggummi i öronen och sirap under tassarna.

Den första klassen diskade jag mig efter typ 5-6 skyltar utan kontakt (dock ganska lite avdrag visade det sig sen i protokollet). Tog tag i han , klappade om och började om. Då fick jag super kontakt igen och han blev fin.

Andra klassen hade jag gett mig fan på att fullfölja men där diskade domaren oss eftersom jag drog i kopplet (dvs, jag fortsatt gå när hunden började nosa). Men sista 3-4 momenten blev han sig själv och superfin så glad att jag fullföljde. Också glad för domarens kommentar "Klok matte som fullföljer, mycket fin kontakt på slutet".

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det här. Känner mest att jag övertänker hela tiden och det bästa eventuellt vore att inte träna någonting på ett halvår och sen göra en start på bara känsla. Men jag vill ju träna, det är ju det som är roligt 😅. Får väll träna ingång i plan, att gå över plastband, byta miljö osv. Och sen ska vi nog mest larva oss i vinter, ta tag i apporteringen igen och introducera rutan kanske. Ska nog träna ganska mycket "fjärrdirigering" alltså inte momentet, utan att kommendera på avstånd. Det kan vara ett kul projekt och träna på att hålla fokus. Och krypa vore roligt att lära han!

Har du tränat på att gå över band på träning?
Är du hundra på att du själv inte är annorlunda när ni kliver in på planen?
Behöver du korta uppvärmningen? Han kanske redan är trött när det dax?
Spock behöver jag värma länge, länge det går liksom inte att övervärma honom utan tvärtom ju mer desto bättre. Corgi-fröken gör jag lite, väldigt lite övningar typ tre när vi kommer på plats innan ens samling och sen får hon vara fram till start. Jag ber öht inte alls om hennes uppmärksamhet innan det är dags. Medans Spock hålls inrutad hela tiden.

Har du en tydlig startrutin innan ni går in på plan?
Spock tränas inramat en god stund innan och lägger fokus på att vara lugn och bara godisbelöning för att han inte ska varva upp.
Lilla M går jag in och busar kort med innan jag samlar upp henne, gör en 360 vändning för att se att hon är med och kliver över bandet. Brukar se till att visa handen så hon inte tar ner nosen och kollar på bandet utan låtsas att jag har godis.
Om hundarna tar ner huvudet eller tappar fokus innan vi klivit över även om vi är nästan på väg in så gör jag en vändning och börjar om med startrutinen med 360 vändningen och får tillbaka uppmärksamheten.

Tips! Fokuserar du på bandet gör lätt hunden också det, fokusera på hunden och startskylten ni är på väg mot.

Oavsett, nästa tävling prova ändra något, kortare startrutin, uppvärmning längre innan eller närmare inpå, låt hunden vara framme och smälta miljön eller låt den ligga i bilen och ha det lugnt. Man måste prova sig fram för vad som passar ens hund. Så prova ändra en sak eller två nästa tävling jämfört med vad du gjort nu på tävling.
Generellt har jag öst på med godis och belöningar träningarna innan och på uppvärmning så att de är riktigt motiverade och belönat upp rallyn. Mina hundar går i princip endast en hel bana utan belöning på tävling, där använder jag rösten för att peppa corgin och Spock behöver bara hållas inramad.

Har du tränat på att gå över band på träning?
Är du hundra på att du själv inte är annorlunda när ni kliver in på planen?
Behöver du korta uppvärmningen? Han kanske redan är trött när det dax?
Spock behöver jag värma länge, länge det går liksom inte att övervärma honom utan tvärtom ju mer desto bättre. Corgi-fröken gör jag lite, väldigt lite övningar typ tre när vi kommer på plats innan ens samling och sen får hon vara fram till start. Jag ber öht inte alls om hennes uppmärksamhet innan det är dags. Medans Spock hålls inrutad hela tiden.

Har du en tydlig startrutin innan ni går in på plan?
Spock tränas inramat en god stund innan och lägger fokus på att vara lugn och bara godisbelöning för att han inte ska varva upp.
Lilla M går jag in och busar kort med innan jag samlar upp henne, gör en 360 vändning för att se att hon är med och kliver över bandet. Brukar se till att visa handen så hon inte tar ner nosen och kollar på bandet utan låtsas att jag har godis.
Om hundarna tar ner huvudet eller tappar fokus innan vi klivit över även om vi är nästan på väg in så gör jag en vändning och börjar om med startrutinen med 360 vändningen och får tillbaka uppmärksamheten.

Tips! Fokuserar du på bandet gör lätt hunden också det, fokusera på hunden och startskylten ni är på väg mot.

Oavsett, nästa tävling prova ändra något, kortare startrutin, uppvärmning längre innan eller närmare inpå, låt hunden vara framme och smälta miljön eller låt den ligga i bilen och ha det lugnt. Man måste prova sig fram för vad som passar ens hund. Så prova ändra en sak eller två nästa tävling jämfört med vad du gjort nu på tävling.
Generellt har jag öst på med godis och belöningar träningarna innan och på uppvärmning så att de är riktigt motiverade och belönat upp rallyn. Mina hundar går i princip endast en hel bana utan belöning på tävling, där använder jag rösten för att peppa corgin och Spock behöver bara hållas inramad.
Jag är nära 100 procent säker på att det är mitt fel och att jag gör något annorlunda. Men det gör det lixom inte lättare eller mindre frustrerande ;).

Jag har testat startrutin, jag har testat massa olika varianter av allting. Det är ju därför jag blir helt tokig.

Jag är nära 100 procent säker på att det är mitt fel och att jag gör något annorlunda. Men det gör det lixom inte lättare eller mindre frustrerande ;).

Jag har testat startrutin, jag har testat massa olika varianter av allting. Det är ju därför jag blir helt tokig.

Har du lagt ut startband på träning?
Har du testat att åka ut till ett helt nytt ställe och kört med startband?
När jag hade svårt att få min förra lydnads hund att hitta rutan på tävling så hade jag en ruta i bilen och kunde svänga in när jag var iväg på ett nytt ställe, slänga upp rutan och träna på den. Det var på parkeringar, utanför affärer, i parker ja typ överallt där det fanns en gräsplätt och hon inte varit innan. Det var lite omständligt men väl värt det då hon blev helt säker på rutan även på tävling.

Jag tänker att du kan göra liknande med några rallyskyltar och ett plastband?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka