Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Har du lagt ut startband på träning?
Har du testat att åka ut till ett helt nytt ställe och kört med startband?
När jag hade svårt att få min förra lydnads hund att hitta rutan på tävling så hade jag en ruta i bilen och kunde svänga in när jag var iväg på ett nytt ställe, slänga upp rutan och träna på den. Det var på parkeringar, utanför affärer, i parker ja typ överallt där det fanns en gräsplätt och hon inte varit innan. Det var lite omständligt men väl värt det då hon blev helt säker på rutan även på tävling.

Jag tänker att du kan göra liknande med några rallyskyltar och ett plastband?
Jag har inte tränat med exakt sådana där band som brukar användas på tävling. Men med andra grejer, även på enstaka ny plats. Funderade faktiskt på var man hittar sådana band? Kanske man skulle köpa in och bara lägga överallt när jag tränar, typ som jag slänger ut leksaker som frestelser över hela gräsmattan ibland. Låter som en bra idé oavsett! Kan vara nyttigt för oss båda.

Sen skadar inte miljöträning heller, för jag upplever att fortfarande behöver en stund på sig att landa på nya platser. Det var dock inte alls problemet i helgen. Utan då var det någon typ av blockad hos mig :rofl:.

Jag har inte tränat med exakt sådana där band som brukar användas på tävling. Men med andra grejer, även på enstaka ny plats. Funderade faktiskt på var man hittar sådana band? Kanske man skulle köpa in och bara lägga överallt när jag tränar, typ som jag slänger ut leksaker som frestelser över hela gräsmattan ibland. Låter som en bra idé oavsett! Kan vara nyttigt för oss båda.

Sen skadar inte miljöträning heller, för jag upplever att fortfarande behöver en stund på sig att landa på nya platser. Det var dock inte alls problemet i helgen. Utan då var det någon typ av blockad hos mig :rofl:.
Ett tips från mig är också att filma din träning.
Nästa gång du är på tävling be nån filma! Jämför.

Första tävlingshunden gjorde jag så mycket konstigt på tävling och inte alls likadant på träning. Inte konstigt att hundstackaren var förvirrad 😅. När jag såg det på film fick jag en aha upplevelse 🤣..

Ett tips från mig är också att filma din träning.
Nästa gång du är på tävling be nån filma! Jämför.

Första tävlingshunden gjorde jag så mycket konstigt på tävling och inte alls likadant på träning. Inte konstigt att hundstackaren var förvirrad 😅. När jag såg det på film fick jag en aha upplevelse 🤣..
Jag vet, borde verkligen filma. Har inte haft någon med mig som kan göra det. Och klubbkompisarna är ju upptagna med sitt :). Men får försöka haffa någon frivillig. Nu väntar ett långt uppehåll oavsett, så mycket kan tränas och fixas med. Det kan vara välgörande.

Mycket tacksam för all din input!

Lite träning idag med vovvarna.. Spock hade supersvårt, mycket energi då de fått vila pga att jag varit sjuk. Dessutom rejält med störning brevid med agility, han älskar agility. Det var svårt för honom idag, särskilt högerhandlingen. Hade säkert gått bättre om han fått en cykeltur innan men min cykel har punka 😝.

Corgi-fröken står stabilt på jorden, hon kör också agility men hon brydde sig inte alls om dem. Alltså det är faktiskt hennes största styrka, att hon går så himla konsekvent i alla lägen. Nu börjar hon dessutom vara riktigt pepp på rally så det går att träna mer seriöst. Har försökt träna position och det går framåt, när vi gjorde första starterna i nybörjare hade hon inget fotgående att tala om 🙈🙉🙊. Nu börjar det dock komma och högerhandlingen satt bra idag med.

Det ju tacksamt faktiskt att även om det svårt att ställa om mellan två hundar så är den ena så lätt att det bara ta henne ur bilen och köra. Hade jag haft två Spock hade det varit svettigare att hinna, nu kan jag fokusera på Spocks värmning på tävling eftersom corgin inte behöver nåt 😅.

Rallytävling idag, debut i avancerat för bägge.. Första banan kom jag runt hyfsat med Spock ääven om fokuset inte var hundra, riktigt klurig frestelse som han inte tog. Vi fick 86 poäng, 2 poäng på bris och resten på förarfel :angel: :banghead:.
Bana två var jag verkligen inte med i matchen och fick inte till nåt flyt alls på banan, inte Spocks fel, jag var helt i osynk med banan. Blev snurrig av alla sidbyten :crazy:..

Fröken röd som gått som en klocka på senaste tiden for bara runt och var allmänt fladdrig, hon hade glömt allt vad rally hette.. Kom på sen på hemvägen att hon nog hade fel förväntningar, hon har ju aldrig tävlat rally inomhus och typ tränat det en gång i hall. Hon var nog inställd på agility för hon var så himla gasad, annars har hon ju varit enormt stabil på tävling. Sen hjälpte det inte att jag typ legat sjuk en vecka och hon knappt fått göra nåt, aja vi får se nästa gång.

Så ett uppflytt på fyra rundor, att corgin inte var med på noterna är inget jag kan göra så mycket åt men alltså det var väldigt stor skillnad att gå från fortsättning till avancerad och då tycker jag inte att banorna nödvändigtvis var svåra men det mycket att hålla redan på. Pluspoäng till Spock som kunde vara i hallen utan att tjuta som en mistlur, han låg till och med och chillade på läktaren en stund. Sen hjälpte det nog att husse hade tagit honom till fårhagen på morgonen och jobbat honom så han inte hade så mycket överskottsenergi :D .

Nästa vecka på fredag har vi tävling igen sen tror jag det lutar åt vintervila, eventuellt att jag anmäler till en tävling som går i närheten. Det är bara Spock som ska tävla men Lilla M står som reserv så det finns en risk att hon kommer med.

Spock lyckades slita sönder en trampdyna på agilityträningen så blev tvungen att avanmäla honom från rallytävlingen :meh:..

Åkte med lilla M fast jag inte var super-sugen men tänkte att vi behöver träna på att tävla. Banorna passade henne gentligen riktigt bra upptäckte jag på plats. Hon var lite väl i gasen första banan, efter typ fem första skyltarna började hon komma ner på jorden och jag tog mig igenom hela trots att jag visste att poängen inte skulle räcka. Jag ville att hon skulle ha chansen att insupa miljön ordentligt inför nästa runda :D.
Runda nummer 2 värmer jag henne ordentligt, ja nästan så att hon känns lite slö. Vi tar oss igenom och det känns ganska bra faktiskt, lyckades få 96 poäng!

Jag är sjukt nöjd med fröken! Det här är en hund som vare sig kunde ligg eller hade ett fotgående i våras när jag anmälde oss till nybörjartävling och att därifrån ta sig till avancerad klass och faktiskt få ihop nästan 100 poäng är jag sjukt nöjd över. Tränade in läggande under gång ute på parkeringen idag för att den fanns med och jag inte hunnit få in det i träningen och vi fixade det sen i banan :p. Hon är snabb på att lära sig, bara jag vet hur jag ska lägga upp det och tur är ju det..

Nu fick jag blodad tand och anmälde både lilla M och Spock till tävling nästa månad också, vi får väl se om vi kommer med men sen blir det vinter-paus tänker jag.

Nu blir det att lägga sig och sova lite efter en lång kväll!

20251115_001347.webp

Spock lyckades slita sönder en trampdyna på agilityträningen så blev tvungen att avanmäla honom från rallytävlingen :meh:..

Åkte med lilla M fast jag inte var super-sugen men tänkte att vi behöver träna på att tävla. Banorna passade henne gentligen riktigt bra upptäckte jag på plats. Hon var lite väl i gasen första banan, efter typ fem första skyltarna började hon komma ner på jorden och jag tog mig igenom hela trots att jag visste att poängen inte skulle räcka. Jag ville att hon skulle ha chansen att insupa miljön ordentligt inför nästa runda :D.
Runda nummer 2 värmer jag henne ordentligt, ja nästan så att hon känns lite slö. Vi tar oss igenom och det känns ganska bra faktiskt, lyckades få 96 poäng!

Jag är sjukt nöjd med fröken! Det här är en hund som vare sig kunde ligg eller hade ett fotgående i våras när jag anmälde oss till nybörjartävling och att därifrån ta sig till avancerad klass och faktiskt få ihop nästan 100 poäng är jag sjukt nöjd över. Tränade in läggande under gång ute på parkeringen idag för att den fanns med och jag inte hunnit få in det i träningen och vi fixade det sen i banan :p. Hon är snabb på att lära sig, bara jag vet hur jag ska lägga upp det och tur är ju det..

Nu fick jag blodad tand och anmälde både lilla M och Spock till tävling nästa månad också, vi får väl se om vi kommer med men sen blir det vinter-paus tänker jag.

Nu blir det att lägga sig och sova lite efter en lång kväll!

Visa bifogad fil 177049
Grattis till härlig känsla och fina poäng!

Jag hade träningsgrupp igår och vi körde banträning på mästarklass bana.. En del av skyltarna var nya för mig 😅. Fick tips om vissa saker som ger onödiga avdrag. Det var Spock som fick hänga på och han landade betydligt fortare än förra gången. Överlag tycker jag banan gick riktigt bra för oss, vissa saker behöver slipas på men men.

Idag körde jag rally i hall med syster och lilla Ms uppfödare, jätteskönt nu när det kallt ute 😁. Alla vovvarna fick gå lite och jag byggde upp banan från förra tävlingen som jag inte riktigt fick till.

Jag har ju mest tränat rally lite ute på promenader och i vardagsrummet men nu när man är i avancerad klass känns det som om man behöver lite mer struktur i träningen. Bara det att ta fram skyltar och se till att man inte slår i dem, eller att det lite störning från andra runtomkring.

Spock och Lilla M
20251119_142517.webp

Vi tävlade igår.. (Novell om hur det kan börja uselt och sluta rätt bra ändå)

Allt som kunde strula strulade.. Naturligtvis kom corgi-prinsessan i löp precis dagen innan, blev att inhandla ett tik-skydd i sista minuten. Har försökt ha det nåt av de första löpen men hon bara massakerade dem så vi gav upp och nu var hon ytterst kränkt och vägrade sitta med det på när jag provade ett litet träningspass hemma :meh:.

På morgonen tyckte jag att jag hade såå gott om tid men bilen (lånade makens) var nästan soppatorsk så det blev en omväg till att tanka då det som fanns på vägen men en bra bit bort var jag osäker på om jag skulle komma fram till. Aja, tog in tiden lite i körningen, kommer fram och det känns väldigt lugnt?? Dubbelkollar PM:et, jag har åkt till FEL hundhall :banghead:. Ringer kontaktperson och förklarar läget, att jag kommer hinna till samlingen men inte hinna fram och pricka av mig på rätt tid. De löser det säger hen :bow:..

Aja, slirar in på parkeringen springer in till samling och banvandring. Tay som var reserv fick plats i första rundan också.. Rasta tre hundar. Försöker värma Spock lite som behöver mycket värmning. Gör ett försök med corgin som bara är super-sur över trosa. Regnet strilar ner generöst som pricken över i:et och humöret är under marknivå efter att ha haft puls sen man åkte hemmifrån.

Aja, bara att bita ihop.

In med Tay på första rundan. Han känns faktiskt jätte-fin! Litet missförstånd så vi får -10 på fel övning och lite snett backande osv men 83 poäng och kval.resultat!

Spock känns inte riktigt som han brukar, han är lättstörd och lite loj nästan. Får kämpa för att behålla honom med mig för han blir störd av sorlet från de som tittar. En fel övning här också på samma skylt som Tay dessutom så det nog jag som gör fel.. Kommer runt med 84 poäng som jag fått kämpa för!

Corgi-prinsessan känner plötsligt att hon har lust att träna ändå efter att jag busat upp henne och mutat med köttbullar. Pigg och glad på uppvärmningen! Håller på att springa ifrån mig när vi är på väg in på plan så hinner vända innan banden och samla ihop oss. Överlag pigg, glad och käck attityd men en handfull att hålla reda på :angel:. Får massa småfel och fel övning i åttan då hon glider förbi en kon. På mål-rakan väljer jag att plocka upp en leksak och diska oss då hon glider iväg. Synd nog så kom hon inte med på andra rundan för hon brukar gå bättre då.. Dock mindre stressigt för mig med "bara" två hundar.

Jag springer och rastar samtliga hundar igen och ber en klubbkompis ta mina protokoll då det ska vara prisutdelning emellan. De är sjukt snabba för när jag kommer tillbaka så har domaren börjat bangenomgången men klubbkompisen hade snällt sagt att jag var på plats vid uppropet tack och lov! Puls igen! 🙈

Runda två med Spock, fortsatt loj och lite disträ.. Stör sig på funkisar och publik men jag kämpar oss igenom banan. Vi landar på 89 poäng och kval.resultat och därmed titeln i avancerad klass! Så glad.
Tror Spock kanske är lite extra distraherad av att corgin kommit i löp och därför han inte är riktigt som han brukar vara.💝

Runda två med Tay. Jag vet att det hänger på mig att inte klanta till det för den här banan ska inte vara nåt problem för honom. Han känns så himla fin hela rundan och jag lyckas också hålla mig i skinnet och göra det jag ska. Vi landar på 99 poäng och kommer 2:a på pallen. Så imponerad av hunden jag tränar allra minst med som går in och bara sätter allt! ⭐️⭐️⭐️

Så min morgon som började med stress, kaos och uselt väder klarnade upp rejält med titel till Spock och två kval.resultat till Tay och till och med pallplats! Corgi-flickan är jag också nöjd med, hade jag bara varit med henne lite mer på banan och inte i mitt eget huvud så hade jag säkert lyckats lotsa runt henne. Jag hade dock tusen saker i huvudet och med henne måste man ha fullt fokus på det man pysslar med.

Var så taggad efter tävlingen faktiskt så jag har anmält till en tävling till i avancerad klass innan års-skiftet. Tyvärr ska husse tydligen iväg och träna sin hund så jag anmälde bara corgin och Spock. Egentligen hade jag tänkt flytta upp Spock men eftersom han hade så svårt ändå med miljön så får han hänga på och tävla han med. Hade Tay varit ledig hade jag snott honom istället så han kunde ha chans på sista uppflyttsresultatet och få titeln..

Tay med sina rosetter
20251207_145848.webp

Allt som kunde strula strulade.. Naturligtvis kom corgi-prinsessan i löp precis dagen innan, blev att inhandla ett tik-skydd i sista minuten. Har försökt ha det nåt av de första löpen men hon bara massakerade dem så vi gav upp och nu var hon ytterst kränkt och vägrade sitta med det på när jag provade ett litet träningspass hemma :meh:.

På morgonen tyckte jag att jag hade såå gott om tid men bilen (lånade makens) var nästan soppatorsk så det blev en omväg till att tanka då det som fanns på vägen men en bra bit bort var jag osäker på om jag skulle komma fram till. Aja, tog in tiden lite i körningen, kommer fram och det känns väldigt lugnt?? Dubbelkollar PM:et, jag har åkt till FEL hundhall :banghead:. Ringer kontaktperson och förklarar läget, att jag kommer hinna till samlingen men inte hinna fram och pricka av mig på rätt tid. De löser det säger hen :bow:..

Aja, slirar in på parkeringen springer in till samling och banvandring. Tay som var reserv fick plats i första rundan också.. Rasta tre hundar. Försöker värma Spock lite som behöver mycket värmning. Gör ett försök med corgin som bara är super-sur över trosa. Regnet strilar ner generöst som pricken över i:et och humöret är under marknivå efter att ha haft puls sen man åkte hemmifrån.

Aja, bara att bita ihop.

In med Tay på första rundan. Han känns faktiskt jätte-fin! Litet missförstånd så vi får -10 på fel övning och lite snett backande osv men 83 poäng och kval.resultat!

Spock känns inte riktigt som han brukar, han är lättstörd och lite loj nästan. Får kämpa för att behålla honom med mig för han blir störd av sorlet från de som tittar. En fel övning här också på samma skylt som Tay dessutom så det nog jag som gör fel.. Kommer runt med 84 poäng som jag fått kämpa för!

Corgi-prinsessan känner plötsligt att hon har lust att träna ändå efter att jag busat upp henne och mutat med köttbullar. Pigg och glad på uppvärmningen! Håller på att springa ifrån mig när vi är på väg in på plan så hinner vända innan banden och samla ihop oss. Överlag pigg, glad och käck attityd men en handfull att hålla reda på :angel:. Får massa småfel och fel övning i åttan då hon glider förbi en kon. På mål-rakan väljer jag att plocka upp en leksak och diska oss då hon glider iväg. Synd nog så kom hon inte med på andra rundan för hon brukar gå bättre då.. Dock mindre stressigt för mig med "bara" två hundar.

Jag springer och rastar samtliga hundar igen och ber en klubbkompis ta mina protokoll då det ska vara prisutdelning emellan. De är sjukt snabba för när jag kommer tillbaka så har domaren börjat bangenomgången men klubbkompisen hade snällt sagt att jag var på plats vid uppropet tack och lov! Puls igen! 🙈

Runda två med Spock, fortsatt loj och lite disträ.. Stör sig på funkisar och publik men jag kämpar oss igenom banan. Vi landar på 89 poäng och kval.resultat och därmed titeln i avancerad klass! Så glad.
Tror Spock kanske är lite extra distraherad av att corgin kommit i löp och därför han inte är riktigt som han brukar vara.💝

Runda två med Tay. Jag vet att det hänger på mig att inte klanta till det för den här banan ska inte vara nåt problem för honom. Han känns så himla fin hela rundan och jag lyckas också hålla mig i skinnet och göra det jag ska. Vi landar på 99 poäng och kommer 2:a på pallen. Så imponerad av hunden jag tränar allra minst med som går in och bara sätter allt! ⭐️⭐️⭐️

Så min morgon som började med stress, kaos och uselt väder klarnade upp rejält med titel till Spock och två kval.resultat till Tay och till och med pallplats! Corgi-flickan är jag också nöjd med, hade jag bara varit med henne lite mer på banan och inte i mitt eget huvud så hade jag säkert lyckats lotsa runt henne. Jag hade dock tusen saker i huvudet och med henne måste man ha fullt fokus på det man pysslar med.

Var så taggad efter tävlingen faktiskt så jag har anmält till en tävling till i avancerad klass innan års-skiftet. Tyvärr ska husse tydligen iväg och träna sin hund så jag anmälde bara corgin och Spock. Egentligen hade jag tänkt flytta upp Spock men eftersom han hade så svårt ändå med miljön så får han hänga på och tävla han med. Hade Tay varit ledig hade jag snott honom istället så han kunde ha chans på sista uppflyttsresultatet och få titeln..

Tay med sina rosetter
Visa bifogad fil 177963
Tycker jag har fullt upp med en hund på tävling, hade inte pallat 3 🤣🙈 snyggt jobbat 🤩

Aja, bara att bita ihop.

Tay med sina rosetter
Visa bifogad fil 177963
Stort grattis!!

Tränade i hundhall igår och hade sällskap. Nyttigt och bra, det känns som om man faktiskt blir bättre också på taimingen.

Har tagit mitt eget råd och börjat filma träningspassen. När jag sen tittar på filmen ser jag tydligt vart det brister. Det är oftast hos en själv inser man 🙈. Antingen förbereder man inte tillräckligt bra, är otydlig eller råkar visa fel. Försöker nu jobba på att handsignalerna blir tydligare, det händer alltför ofta att en hand är ute och vevar på ett sätt som kan betyda lite vad som helst 🙃..

Sen inser man när man tittar på film att man kanske i träningen hänger upp sig på petitesser och missar att helheten faktiskt är bättre än man tror.

Tay, lilla M och Spock
20251209_151621.webp

Kollar på mästarklass tävlingar och funderar på att anmäla Spock för debut i januari. Tay har jag också hittat en avancerad klass tävling jag tänker mig anmäla till och då får nog corgin också hänga på 😁.

Åkte iväg och tränade rallylydnad idag och husse hängde också på. Det var välbehövligt, Spock var initialt väldigt lättstörd, corgin var överallt och husse fick gå med Tay som såg jättefin ut även om det ibland blev missförstånd. På slutet fick jag bra rundor med både corgi fröken och Spock. I helgen tävlar vi, vet inte riktigt hur jag tänkte när jag anmälde mig till tävling nästan 3 timmar bort 😅🙃.. Ska få sällskap iallafall av en klubbkompis så det skönt.

Spock är sen anmäld till mästarklass efter denna tävling medans Tay och lilla M ska köra avancerad iallafall en omgång till. Tay följer ju inte med nu då husse tydligen har agilityträning och han behöver ett uppflytt till. Corgin behöver två uppflytt och vi lär inte få det i helgen känns det som. Vi har en hel del kvar att fila på.. Men man kan ju alltid hoppas 😁.

Spock
20251214_100408.webp

Kul men lång dag igår!

Tre starter med vardera hund. Första rundan gick corgi-fröken lite sina egna vägar och jag plockade upp leksak för disk. Lopp två blev hon väldigt störd av publiken, vi hade tragglat om så mycket så jag trodde vi var diskade men fortsatte banan igenom för träning men det blev 40 nånting poäng :angel:. Runda tre var hon sansad och vi kom faktiskt runt med kval.poäng, fick fel övning på backandet då det inte sitter ännu.

Spock fastnade i mattan innan första rundan, den luktade tydligen supergott. Fick kämpa innan vi gick in för att få honom alls med mig. Han var distraherad men jag kände att det inte var nån vits att ta upp leksak för han hade inte tagit den då han var så störd av allt utan vi tog oss runt med 60 nånting poäng. Runda två var bättre, fortfarande inte det fokus jag är van vid men vi tuffade på och fick 97 poäng och vann den rundan! :banana:

Runda tre tyckte jag egentligen han kändes bättre men vi drog på oss nåt förarfel och pos samt bris så där hamnade vi på 87 poäng :p.

Det flöt på, är nöjd med tävlingen såtillvida att jag själv inte gjorde jättemycket missar, corgin behöver jag hitta en balans på i uppvärmningen och Spock behöver väl egentligen mest tävlingsrutin. Samåkte med en klubbkompis vilket var jätte-trevligt, särskilt när man hade nästan 3 timmars resväg.. Hoppas det blir fler gånger!

Nu är Spock anmäld till två mästarklass efter årsskiftet och corgin och Tay är anmälda till en avancerad, vi får väl se hur det går.

Stor och liten rallyhund 🥰
20251229_092138.webp

Rallyträning idag med Spock och Lilla M med ett gäng från klubben.
Corgi-fröken ger mig gråa hår, hon bestämde sig för att mattes händer var livsfarliga och vägrade komma nära eller ens ta godis från handen :wtf:. Hade smörjt in händerna tidigare med hudkräm somhade eucalyptusdoft, det blev lite bättre när jag tvättat händerna två gånger men släppte inte helt.
Spock gick ner sig lite, det var bra för han har en tendens att gå ner sig lite på tävling så då fick jag tillfälle att träna på att få upp honom. Busade upp honom innan första rundan och försökte själv ha bra energi och han hakade på, efter det så blev det bara bättre och bättre. Fick kommentarer om att han var jätteduktig :heart.

På torsdag så ska jag tävla Lilla M och husses Tay i avancerad, bägge behöver ett kval.resultat för att gå upp i mästarklassen. Jag har väl inte jättehöga förhoppningar på corgi-prinsessan efter dagens pass. Samtidigt kan träningarna verkligen gå skit och man undrar varför man ens håller på men så får hon för sig att kamma till sig på tävling och gå riktigt bra.
Tay känns stabil även om jag inte tränat honom jättemycket, det kan nog gå bra om jag sköter mig och gör rätt..

Spock ska debutera i mästarklass nästa vecka, tanken är att försöka gå in och satsa på att ha kul då han varit lite off under inomhustävlingarna, jobba på att få upp energin då den inte saknas under träning :laugh:.

Uppdaterade inte efter tävlingen, har haft fullt upp då vi även ska flytta :p.

Corgi-fröken var något bättre än på träningen, första rundan surade hon dock ihop på skylt åtta och jag körde disk med leksak. Andra rundan kom vi runt bättre men hon var inte på humör, sista tredjedelan av banan tog hon bra men det räcker ju inte :angel:. Hon var iallafall med mig och betydligt bättre än på träningen två dagar innan och hade vi haft lite tur och det varit en bana som passat henne hade det kanske gått bättre.
Tay och jag var inte helt i synk första rundan och jag slarvade bort lite poäng. Andra rundan gick bättre och vi fick kval.resultat även fast jag slarvade bort 10 onödiga poäng på att få fel övning då jag satte om honom :banghead:. Nu har han titeln i avancerad och jag tänkta anmäla honom i mästarklass nästa tävling.

20260116_101928.webp

Nu till helgen gör Spock debut i mästarklass, tyvärr kom vi bara med på en av rundorna och han brukar inte ha det bästa fokuset första vändan i ny inomhushall.. Vi satsar på att försöka ha roligt och få till en bra energi så går det som det går.

Uppdaterade inte efter tävlingen, har haft fullt upp då vi även ska flytta :p.

Corgi-fröken var något bättre än på träningen, första rundan surade hon dock ihop på skylt åtta och jag körde disk med leksak. Andra rundan kom vi runt bättre men hon var inte på humör, sista tredjedelan av banan tog hon bra men det räcker ju inte :angel:. Hon var iallafall med mig och betydligt bättre än på träningen två dagar innan och hade vi haft lite tur och det varit en bana som passat henne hade det kanske gått bättre.
Tay och jag var inte helt i synk första rundan och jag slarvade bort lite poäng. Andra rundan gick bättre och vi fick kval.resultat även fast jag slarvade bort 10 onödiga poäng på att få fel övning då jag satte om honom :banghead:. Nu har han titeln i avancerad och jag tänkta anmäla honom i mästarklass nästa tävling.

Visa bifogad fil 180156

Nu till helgen gör Spock debut i mästarklass, tyvärr kom vi bara med på en av rundorna och han brukar inte ha det bästa fokuset första vändan i ny inomhushall.. Vi satsar på att försöka ha roligt och få till en bra energi så går det som det går.
Grattis till titeln 🎉✨
Skönt att snart ha alla tre i samma klass igen 👍 Även om det också har sina utmaningar att hinna med 😄

Hoppade in på träningsgrupp mot mästarklass igår med Spock, förklarade för instruktören att han får sitta i bilen tills det dax så jag får lite samma effekt som på tävling. Det fick det också, han var lite lättstörd och blev lite låg även om han var duktig :love:. Han blev såklart bättre och bättre när han kom in i miljön mer.
Feedbacken jag fick var att försöka jobba på energin och det är också tanken på tävlingen.
Dock är det inte så att jag kan ta fram leksaken och tjoa och tjimma med honom tyvärr för om han inte känner att han gjort bra ifrån sig så ignorerar han det :heart. Det har bara blivit så, det är samma i agilityn att om han känner att det är fel så tar han inte leksaken eller svarar på beröm. Det har inte heller med min sinnestämning att göra utan jag kan tycka att han var jättebra men han dissar sig själv eller jag kan tycka att han inte uppnådde kriterierna men han själv tycker att han är duktig :p. Annars hade jag faktiskt kört disk med leksak med honom för att belöna inne på plan och lyfta känslen men har testat nån gång men han har helt struntat i det.
Ska försöka jobba på att kunna leka utan prestation också men det blir ett långsiktigt projekt.

Var roliga och kluriga slingor som vi ändå kom igenom bra, jag vill bara ha upp lite av den energi vi brukar ha i träningen i välbekant miljö.

Sen så har det gått fort, vi tävlade första tävlingen i rally för tio månader sen och nu ska vi debutera i mästarklass så kraven har ju höjts åtskilligt..
spooki.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka