Angående tävla hund (novell).
Jag tävlar för hundens skull! Inte för att de har så himla mycket glädje av tävlingarna i sig men för att de får mycket bättre träning med strukturerade och tydlig matte som tränar mot ett mål och inte bara för "skojs" skull då jag bara får till halvdan träning utan tydliga målbilder. För vissa hundar passar vardagsträning utmärkt men jag har ju hundar som älskar att jobba och ju mer desto bättre!
Sen har jag mål och delmål. Ett mål kan till exempel vara att jag vill ta titel i nybörjarklass, ett delmål kan vara att starta hunden på sin första tävling och ge den en bra upplevelse genom att bara gå in ochh ta tre skyltar och sen belöningsdiska inne på plan. Planera för att första tävlingen blir mer en miljöträning och att checka av hur hunden uppför sig, hur mycket stöttning den behöver inne på plan och om den kan utföra moment på främmande plats. För vissa hundar är det självklart att ett "sitt" betyder sitt i alla situationer och miljöer medans andra hundar inte alls förstår ett "sitt" i ett annat sammanhang än vad den är van vid och då behöver den individen mycket mer träning i olika miljöer.
Olika hundar och hur jag lägger upp det:
Spock är en relativt känslig, brötig och hög tempererad individ. Han har blivit lite låg på tävling men ändå snabbt klättrat i klasserna, vi har gått från nybörjarklass till mästarklass på mindre än ett år. Nu jobbar vi mycket på att få upp känslan och glädjen på tävling och har just nu inga mål på att ta poäng, när min hund börjar bli trygg på tävling så kommer poängen börja trilla in men det ingen stress dit. Han älskar att jobba, älskar att träna och det väger över att tävlings situationen är lite jobbig att han uppskattar den träning vi lägger ner inför tävling.
Tay, egentligen bara året äldre än Spock och husses tävlingshund. Han har varit där Spock är idag men tävlats betydligt mer (i agility med husse) och gått från stressad, reaktiv och hypad hund till en trygg och glad "gammal" tävlings-räv som chillar runt på tävlingsplatsen och är road av att få titta på andra hundar som springer agility. Han har egentligen inte alls samma repetoar i rallyn som Spock har men är glad, motiverad och trygg på rallybanorna med mig med svansen rätt upp glatt viftandes. Även om inte alla moment sitter så är han en fröjd att få gå in med och visa på en hund som verkligen trivs inne på plan

. Jag vill tro att jag och Spock kommer vara här nästa år eller året efter beroende på hur mycket tävlingsrutin vi bygger upp.
Lilla M... Alltså miljöstark och egentligen inte brydd alls av tävlingmiljö men vad hjälper det när fröken gör lite som hon känner för . Vi har kommit runt med jättefina poäng där banan passar på läppen och fröken har glatt humör och vi har diskat oss för att fröken inte alls har lust för dagen. Här handlar det mycket om att bygga upp uthållighet och mer träningsglädje även för sånt hon tycker är "tråkigt".. Hon har gått från att inte kunna "ligg" för ett år sen till att nu vara ett kval.resultat ifrån mästarklass så det har gått väldigt fort men nu behöver vi som sagt lägga en bättre grund om vi ska kunna ta oss runt mästarklass banor i framtiden. Hon är en jätte-käck och rolig hund men också utmanande i och med att om hon inte tycker att det är "roligt" nog så gör hon andra saker. Där måste jag lägga ner mycket träning på att belöna upp saker så mycket att de blir självbelönande

. Här skulle man kunna tänka att denna primmadonna inte behöver tränas egentligen utan kansek skulle vara nöjd med att skrota runt hemma. Tyvärr inte, denna hund blir ett litet as utan mental och fysisk träning och är den hunden som det märks mest på när hon inte fått den träning hon behöver för att vara chill med livet.
Sen vill jag nämna min tidigare tävlings hund som startade allting (det var börja träna hund på riktigt eller omplacera terrorist-hunden):
Nessie, en welsh corgi cardigan som gärna hade haft 8 timmars arbetsdag. Ju mer träning desto bättre!! Fick träna in belöningar på henne för att för henne fanns ingenting som kunde slå att få träna egentligen i hennes värld. När man äntrade planen med duracell-hunden så gick hon in med attityden "störst, bäst och vackrast", hon tog verkligen in från tårna på tävling.
Blev det bra? Nä, det var lite som att gå in med en tänd dynamitgubbe och invänta explosionen men hon fullkomligt älskade det. När jag efter nåt år fick ordning på mig själv och lärde mig att Nessie behövde gärna ett rejält träningspass innan tävling (eller två, eller en heldag ute i fårhagen

) för att vara "lagom" tänd så trillade resultaten in. Det här var den mest fantastiska (och mest krävande) hund jag haft, vi körde allt mellan himmel och jord och hon gjorde det med samma glädje oavsett om det var lydnad, freestyle, rally eller annan träning. Som tur var hittade jag knapparna på henne för att hon skulle komma till sin rätt på tävling och därefter har jag insett att varje hund behöver olika saker av mig som förare för att nå sin fulla potential. Vissa hundar behöver mer miljöträning, andra behöver jobba upp en träningsglädje och vissa som är supermotiverade och träningsnarkomaner kanske behöver bli av med överskotts energi för att inte gå fullständigt bananas inne på tävlingsplan

.
När jag började träna och tävla Nessie så var det min absolut första hund jag tränade och tävlade på nån nivå, vår väg var jätte krokig trots hennes enorma kapacitet på grund av mina tillkorta kommanden som ny i allt vi företog oss. Såhär efteråt så är det inte resultaten jag minns utan vår resa tillsammans. Den dagen jag körde en kvällstävling i rally efter en heldagsträning i vallning och jag var så trött så att jag knappt visste vad jag pysslade med men hunden skötte sig perfekt. Eller den gången det var nästan 40 grader varmt och samtliga hundar och förarepå tävlingen helt klart var lite påverkade av värmen men jag och Nessie hamnade högst upp på pallen för att hon var "lagom" när alla andra var trötta av värmen. Hur hon aldrig tackade nej till aktivitet oavsett vad eller vem som erbjöd det. Hur hon tävlade med min syster i bruks och jag hade "glömt" bort att varna för att hon gav extra "allt" på tävling

.
Slutligen:
Var inte så hårda mot er själva eller hundarna. När jag började tävla hund så kom jag från en bakgrund av att ha tävlat i kraftsport. Även om det helt olika så hade jag ändå en vana av att tävla (och att göra allt fel innan man lärde sig..) och tävlingsnerverna var på plats. I kraftsport så hänger allt på "min" prestation, hur jag tränat, vilat och vilken dagsform man har. I hundsport är man två i ekvationen, där ska både jag och hunden ha ett teamwork, må bra för dagen, synka och lyckas hålla ihop bägge två. Jag har säkert gjort varje fel som finns i regelböckerna (för det så jag lär mig; av mina misstag) och haft hundar som hälsat på domare, publik, kissat på plan, gått med nosen i backen, snott frestelsen, kört ärevarv, kampat med kopplet m.m. Tro mig, funkisar och domare har nog stött på det mesta men oavsett så det som värmer i mitt hjärta är förare som ändå är snälla mot sina hundar när det går fel, busar till det, har roligt och gör det hela till en bra erfarenhet för hunden oavsett prestation.
I slutändan så vill vi alla samma sak, ha kul med