Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Han brukar inte kunna släppa den skällande hunden med blicken utan stirrar så jag får knappt en chans att belöna. Det jag gjort hittills är att få så mycket avstånd som möjligt och bara säga att han är duktig när han visar tecken på att han är avslappnad. Han tar liksom inte ens hans favoritgodis när det blir sådär att en hund verkligen fortsätter i all oändlighet. Jag upplever inte att det är ett problem om han tex inte ser hunden att den är i en bil eller liknande utan det är när han ser hunden. Så eventuellt kanske får gömma mig bakom ett träd med honom. 😂 skönt att höra att det brukar vara relativt lugnt på tävlingarna.

Kan du blockera synfältet på nåt sätt så skulle jag göra det. Om det är ett träd, ett lydnadshinder, en bur eller du själv emellan spela ingen roll.
Spock kunde också låsa sig visuellt förut på en störig hund men jag tog ut avstånd och försökte se till att han inte hade fri sikt. Det har släppt mycket men det tog ju ett bra tag och han kan fortfarande bli lite störd av vissa hundar men man får snabbt tillbaka honom.

Tävlade igår med killarna 😝..

Spock hade tappat varje hjärncell, vi har höglöpande tik hemma och även om jag tidigare inte märkt av det tidigare löp så märktes det igår 😅😅😅. Så här påverkad brukar han inte vara, å andra sidan har jag antagligen inte heller gjort nåt som kräver fokus. Vallning och agility är ju så mycket mer självbelönande än att traggla rally. På plussidan var att han faktiskt ändå inte var så påverkad av miljön.

Tay var söt, glad och hade svårt att slå ner rumpan i backen..

Första banan var krånglig men tyckte den gick hyfsat med bägge även om vi drog på oss en del små fel. Spock tyckte jag att vi ändå tog oss runt bra fram till näst sista skylten där han istället för att backa ifrån mig hoppar upp på mig. Det var ju inte så mycket att göra, klappade om honom och diskade oss. Tay har ju inte bärande av föremål klart som var med på den banan så där drog jag fram en leksak så det blev disk för oss med.

Andra banan hade jag hopp om att det skulle gå hyfsat men Spock och jag trasslar till det på slutet, får nån fel övning och så men mycket var faktiskt fint. Jag tar det lugnare med Tay och är tydligare och vi får faktiskt 95 poäng och cert! 🥳

Sista banan går ganska bra med Spock trots brist på hjärnceller men vi får fel övning nånstans och hamnar på 85 poäng. Tay känns jättefin förutom sega sitt, jag är jättetrött i huvudet och är klantig och gör fel på nån skylt så det hjälps inte att hunden sköter sig 🙈.

Överlag så var Spock med mig på banan till största delen och hade bra fokus, det var mer när han inte var i jobb han var hopplös och klängig. Tay var jätte-glad och 100% med mig, så kul att få cert!

Jag hade själv svårt med fokuset, särskilt sista banan började jag vara slut i huvudet. Sen var det väldigt varmt också och man blev bra seg på slutet. Nästa vecka kör vi tävling igen!

20260320_135748.webp

Spock och Tay

Tävlade också igår. Det var bara en start i varje klass så många hade nog valt bort den då det var få startande.
Det var varmt och vi fick en dålig start men redan på tredje skylten fick jag med henne igen. Lite småfel efter det och vi landade på 82 poäng. Inga 10-minus så jag är nöjd.
Och vi hamnade faktiskt på delad förstaplats! Vår första pallplats i mästarklass. Och troligen den sista då det brukar vara flera SM-ekipage på våra tävlingar.
1000020414.webp

Tävlade också igår. Det var bara en start i varje klass så många hade nog valt bort den då det var få startande.
Det var varmt och vi fick en dålig start men redan på tredje skylten fick jag med henne igen. Lite småfel efter det och vi landade på 82 poäng. Inga 10-minus så jag är nöjd.
Och vi hamnade faktiskt på delad förstaplats! Vår första pallplats i mästarklass. Och troligen den sista då det brukar vara flera SM-ekipage på våra tävlingar.
Visa bifogad fil 184873
Grattis! Kul med pallen 🎉

Första tävlingen avklarad! Många nos och sk blev det, avbröt i andra starten, hundstackaren tog slut, liksom. Även jag tog slut, helt utmattad! Tappade en hel del motivation efter det, får se om jag hittar den nånstans, får nog leta på okända ställen…

Första tävlingen avklarad! Många nos och sk blev det, avbröt i andra starten, hundstackaren tog slut, liksom. Även jag tog slut, helt utmattad! Tappade en hel del motivation efter det, får se om jag hittar den nånstans, får nog leta på okända ställen…
Nos handlar ofta om att hunden känner av att föraren är annorlunda och använder sig av de lugnande signaler som är möjliga i situationen. Det brukar lugna ner sig med lite mer rutin för hund och förare och hunden märker att det inte är farligt att föraren är "konstig". Oftast förändras man mer än man är medveten om, även om man själv inte tycker att man är nervös.

Med det sagt så behöver man inte tävla. Tycker du inte att det är kul så behöver du inte leta efter motivationen. Träna och ha kul med din hund och vänta in känslan av att vilja tävla i stället. Behöver du leta efter motivation att träna rally så gör det mer lekfullt, på promenader eller hemma, men pressa varken dig själv eller hunden. Eller hitta något annat ni gillar mer, rally ska vara byggt på glädje och lust 🐕😊

Ja, vad ska jag säga om senaste kurstillfället...

Det gick halvbra? Jag gick en längre promenad på eftermiddagen och kom till kursplatsen en halvtimme innan start så att Labradåren skulle få mer tid på sig att landa. Det verkar ha hjälpt litegrann, han var fortfarande virrig i början men inte på långa vägar så mycket som första gången.

Han var rätt sniffig och tittig i vanlig ordning men med det hemliga vapnet - mjukost så fort han fokuserade på mig - så kunde vi faktiskt göra några av övningarna, och till och med vara mitt ute på planen istället för i utkanten. På fikarasten var det en som frågade om jag hade haft många hundar, för hon tyckte att vi såg rätt proffsiga ut. Fick hålla mig från att utbrista "ehh va?!" högt. :o Så tydligen såg det inte så illa ut, det lilla vi lyckades åstadkomma.

Fortsättningen efter fikat gick okej, jag kände att jag hade honom med mig fast han började bli lite trött. Men så sket det sig... när instruktören skulle titta till oss så kom hon lite för nära och då kunde inte en översocial fjant hålla sig från att försöka hälsa. Han drog till med full styrka, jag gjorde mitt bästa för att hålla emot och då sa min vad upp sig totalt. Muskelbristning så det är mycket vila och försiktig rehab som gäller i flera veckor framöver nu.

Tror resten av kursen fryser inne pga det här, det går ju inte att vara med när kroppen inte håller för att parera såna där vilddjursfasoner. :( Kanske att jag kan sitta med på teorin men det känns inte så värst roligt.

Ja, vad ska jag säga om senaste kurstillfället...

Det gick halvbra? Jag gick en längre promenad på eftermiddagen och kom till kursplatsen en halvtimme innan start så att Labradåren skulle få mer tid på sig att landa. Det verkar ha hjälpt litegrann, han var fortfarande virrig i början men inte på långa vägar så mycket som första gången.

Han var rätt sniffig och tittig i vanlig ordning men med det hemliga vapnet - mjukost så fort han fokuserade på mig - så kunde vi faktiskt göra några av övningarna, och till och med vara mitt ute på planen istället för i utkanten. På fikarasten var det en som frågade om jag hade haft många hundar, för hon tyckte att vi såg rätt proffsiga ut. Fick hålla mig från att utbrista "ehh va?!" högt. :o Så tydligen såg det inte så illa ut, det lilla vi lyckades åstadkomma.

Fortsättningen efter fikat gick okej, jag kände att jag hade honom med mig fast han började bli lite trött. Men så sket det sig... när instruktören skulle titta till oss så kom hon lite för nära och då kunde inte en översocial fjant hålla sig från att försöka hälsa. Han drog till med full styrka, jag gjorde mitt bästa för att hålla emot och då sa min vad upp sig totalt. Muskelbristning så det är mycket vila och försiktig rehab som gäller i flera veckor framöver nu.

Tror resten av kursen fryser inne pga det här, det går ju inte att vara med när kroppen inte håller för att parera såna där vilddjursfasoner. :( Kanske att jag kan sitta med på teorin men det känns inte så värst roligt.
OM jag velat gå kursen men varit skadad så hade jag funderat på hjälpmedel för att rama in hunden så jag inte skadas. Det hade jag ändå om jag riskerar att släpas med min hund..
På Spock hade jag halti ihop med halsband hela hans unghundstid då jag hade en knäskada. Det räckte med ett litet drag vid fel tidpunkt för att knät skulle kollapsa helt och då tog jag hellre det säkra före det osäkra.

OM jag velat gå kursen men varit skadad så hade jag funderat på hjälpmedel för att rama in hunden så jag inte skadas. Det hade jag ändå om jag riskerar att släpas med min hund..
På Spock hade jag halti ihop med halsband hela hans unghundstid då jag hade en knäskada. Det räckte med ett litet drag vid fel tidpunkt för att knät skulle kollapsa helt och då tog jag hellre det säkra före det osäkra.

I det här fallet stod jag still och det han gjorde var mer likt ett utfall, det var det mitt ben inte höll för... troligtvis var musklerna överansträngda redan för jag har ökat på promenaderna i förhoppningen att det ska hjälpa med annan träning. Han brukar inte släpa omkring mig, så ostyrig är han inte, men det går inte att komma ifrån att det är en jävligt stark hund med ordentlig kraft även bakom ett litet skutt.

Skulle halti tillföra nåt unikt som inte går att få med andra verktyg? Jag har provat diverse fysiska medel för att bromsa den här herrn, alltid med resultatet att han skiter blankt i obehaget. Sätter du t ex ett stryp på honom så kan han ändå dra tills han nästan kväver sig själv. Det är liksom ingen normalfuntad hund utan en betongskalle utan dess like.

Jag såg att han funderade på att göra ett försök till när instruktören kom förbi igen för att kolla hur det var fatt med mig, då fick han en lång ramsa om att skärpa till sig för helvete. Det tog han till sig och satte sig snällt ner... så visa att jag är missnöjd funkar hyfsat nuförtiden, men jag kan ju inte gärna fräsa ifrån stup i kvarten i förebyggande syfte.

I det här fallet stod jag still och det han gjorde var mer likt ett utfall, det var det mitt ben inte höll för... troligtvis var musklerna överansträngda redan för jag har ökat på promenaderna i förhoppningen att det ska hjälpa med annan träning. Han brukar inte släpa omkring mig, så ostyrig är han inte, men det går inte att komma ifrån att det är en jävligt stark hund med ordentlig kraft även bakom ett litet skutt.

Skulle halti tillföra nåt unikt som inte går att få med andra verktyg? Jag har provat diverse fysiska medel för att bromsa den här herrn, alltid med resultatet att han skiter blankt i obehaget. Sätter du t ex ett stryp på honom så kan han ändå dra tills han nästan kväver sig själv. Det är liksom ingen normalfuntad hund utan en betongskalle utan dess like.

Jag såg att han funderade på att göra ett försök till när instruktören kom förbi igen för att kolla hur det var fatt med mig, då fick han en lång ramsa om att skärpa till sig för helvete. Det tog han till sig och satte sig snällt ner... så visa att jag är missnöjd funkar hyfsat nuförtiden, men jag kan ju inte gärna fräsa ifrån stup i kvarten i förebyggande syfte.

Skillnaden med halti är att när de har en grimma på huvudet är det lättare att styra just huvudet och de har inte samma styrka där som i halsen. Tänk om vi skulle gå med halsband på hästar? Man skulle ju inte ha en chans när de vill dra. På en stark hund tycker jag det är ett alternativ, särskilt nu när du är skadad.

Halti gör att du får styr på huvudet, och dit huvudet går - dit går kroppen ;) De får helt enkelt inte samma kraft att göra saker.

Stryp fungerar aldrig som obehag skulle jag säga, nästan alla hundar bara lägger sig i det och fortsätter dra. Jag brukar sätta upp det och ha hunden bredvid mig när jag behöver extra ha kontroll på hunden, då får de inte heller kraft till några idiottryck, Gäller då att dra hunden "uppåt" och inte "bakåt" för att fungera. Jag kan gå med 2 galna dobbisar samtidigt på det viset.

Så idag kom den fruktade betygsättningen på kursen. Fråga mig inte varför dom satte den på tredje tillfället av åtta, det känns helt baklänges om det alls ska göras nån värdering av hur det går för ekipagen. Det var två olika banor uppställda och tanken var att vi skulle gå båda.

Såklart var min hund full av överskottsenergi efter en hel vecka utan ordentliga promenader, och ville inte göra annat än dra runt och nosa. Jag hade alltså fullt upp med att få honom att lyfta huvudet från marken för att lyssna på mig. Det var fyra moment på banan och vi lyckades med ett, resten blev det pannkaka av pga alla lukter.

När vi skulle gå andra banan så sa jag faktiskt stopp. Då gnisslades det en del från dom andra deltagarna om varför och instruktören undrade om han alls kunde momenten. Ja, sa jag, men inte på den här platsen, särskilt inte när han inte fått möjlighet att pysa ur sig lite energi innan jag börjar be om saker. Godare godis eller roligare leksaker gör inte nån skillnad och det vore fint om folk bara kunde lita på mig när jag säger att nåt är för svårt för min hund.

Mot slutet kunde jag åtminstone ta ut honom på parkeringen en sväng och med hjälp av mjukosttuben lyckades jag få lite fokus fast andra gick omkring och lastade i och ur sina hundar, och det gick att bryta honom när han ville kolla in fler luktfläckar. Det känns som en klen tröst i sammanhanget men jag tar allt jag kan få vid det här laget.

Än har jag inte känt att det är roligt, så går jag klart den här kursen så blir det på ren tjurighet.

Så idag kom den fruktade betygsättningen på kursen. Fråga mig inte varför dom satte den på tredje tillfället av åtta, det känns helt baklänges om det alls ska göras nån värdering av hur det går för ekipagen. Det var två olika banor uppställda och tanken var att vi skulle gå båda.

Såklart var min hund full av överskottsenergi efter en hel vecka utan ordentliga promenader, och ville inte göra annat än dra runt och nosa. Jag hade alltså fullt upp med att få honom att lyfta huvudet från marken för att lyssna på mig. Det var fyra moment på banan och vi lyckades med ett, resten blev det pannkaka av pga alla lukter.

När vi skulle gå andra banan så sa jag faktiskt stopp. Då gnisslades det en del från dom andra deltagarna om varför och instruktören undrade om han alls kunde momenten. Ja, sa jag, men inte på den här platsen, särskilt inte när han inte fått möjlighet att pysa ur sig lite energi innan jag börjar be om saker. Godare godis eller roligare leksaker gör inte nån skillnad och det vore fint om folk bara kunde lita på mig när jag säger att nåt är för svårt för min hund.

Mot slutet kunde jag åtminstone ta ut honom på parkeringen en sväng och med hjälp av mjukosttuben lyckades jag få lite fokus fast andra gick omkring och lastade i och ur sina hundar, och det gick att bryta honom när han ville kolla in fler luktfläckar. Det känns som en klen tröst i sammanhanget men jag tar allt jag kan få vid det här laget.

Än har jag inte känt att det är roligt, så går jag klart den här kursen så blir det på ren tjurighet.
Jag är inte direkt imponerad av hur den här kursen hanteras från instruktörens sida, känns helt idiotiskt faktiskt.

Och de andra kursdeltagarna, att de har åsikter om hur mycket du ska klara me din hund... alltså nej! När jag har hållit kurser så har alla deltagare varit stöttande mot varandra, har man sett att någon har haft problem med sin hund har man försökt hjälpa till - kanske för att jag som instruktör är tydlig med att vi alla har olika förutsättningar och framför allt väldigt olika hundar.

Bra ändå att du kunde ta ut honom på parkeringen mot slutet! Ta det för den vinst det är för det är det verkligen!! Bra jobbat av både dig och din hund!

Om du orkar tycker jag du ska gå klart kursen men inte så mycket för själva rallylydnaden utan se det som en chans att jobba med din hunds förmåga att hantera störningar. Gör som du själv vill, håll dig i utkanten om det behövs, vägra göra saker som du vet blir för svårt för din hund - jag blir helt matt över att instruktörerna inte kan se och hantera en sån sak!! - så får du i alla fall lite nytta av kursen. Tycker ändå att det låter som att ni gjort framsteg - även om instruktören inte kan se det.

Med Griseo gick jag länge (många månader) omkring i utkanten av parkeringen på klubben och lät honom äta mjukost, i hans fall var det för att han tyckte allting var så himla läskigt vilket är både svårare och lättare att jobba med än en överglad hund som vill nosa på alla roliga fläckar. Vi gick sen även en allmänlydnadskurs med inriktning på rally - vissa övningar var för svåra för Griseo och vi testade en gång (tex gå slalom mellan de andra ekipagen) men insåg direkt att det inte gick och jag sa direkt ifrån att det här testar vi inte igen. Instruktören är en tjej som är vettig och duktig och som själv gått kurs hos mig och hon sa precis samma sak, det där blev för svårt för honom, men har man otur med instruktör så får man själv bli lite hård och bestämd och vara advokat för sin hund, även om jag tycker att det är tråkigt att instruktörer inte kan se sånt och stötta och hjälpa, det är ju liksom instruktörens roll tycker jag...

Idag blev det tävling igen med bc-pojkarna, bägge fick varsitt cert! 🥳.
Första rundan gick Tay

Tycker du gjorde helt rätt. Du är där för din och hundens skull, inte för att släpa han igenom varje svårighet som finns när bara situationen och miljön är svår nog. Se det som miljöträning om inte annat :heart . Sen brukar det på SBK kurser jag gått relativt ofta delas ut en enkätför att utvärdera kursen och där tycker jag du ska skriva dina synpunkter isåfall. Kan ju tycka att individanpassning verkar saknas av det du berättar..

Efter senaste öppna träningen i rallylydnad så bestämde jag mig för att pausa med unghunden. Ja unghund hon är nu 2,5 år. Hon gick upp i stress jättemycket och när vi kom hem så kollapsade hon och var helt slut. Det kändes inte bra så vi väntar en säsong och ser om hon lugnar sig lite eller om vi kan hitta ett träningssammanhang där inte så många hundar är inblandade. Lite tråkigt för när det funkar är hon både pepp och motiverad till träning så hon är så rolig att träna med.
Har också skaffat in mjukost och ny leksak tack vare råd härifrån. Kanske hänger vi i utkanten på hundklubben någon kväll.
Min andra hund skulle jag ev kunna starta i rallylydnad nybörjarklass nu men vi är fullt igång och tävlar nosework och jag orkar bara hålla reda på en hundsport i taget 😅
Men planen är att till hösten får det bli mera rally. Båda hundarna tycker det är kul när jag tar mig samman och tränar lite.

Tycker du gjorde helt rätt. Du är där för din och hundens skull, inte för att släpa han igenom varje svårighet som finns när bara situationen och miljön är svår nog. Se det som miljöträning om inte annat :heart . Sen brukar det på SBK kurser jag gått relativt ofta delas ut en enkätför att utvärdera kursen och där tycker jag du ska skriva dina synpunkter isåfall. Kan ju tycka att individanpassning verkar saknas av det du berättar..

+ @Åsa A

Tack för stödet. :heart Behandla det som miljöträning känns som det enda rätta, för jag kan inte se att vi kommer till ett stadie där han helt kan ignorera allt runtomkring och bara göra momenten, inte på den tid som är kvar. Jag vill inte sätta nån press på honom med förväntningar i det här läget, det vore inte alls rättvist.

Instruktören tyckte att jag skulle ta dit honom när det är tomt och vänja in honom vid miljön så men jag tvivlar på att det skulle göra nån större skillnad. Lukterna är ju där oavsett eftersom det är folk och hundar där flera dar i veckan. Nu i helgen är det tävlingar och nästa kurstillfälle är på måndag, samtidigt som öppen bruksträning... ja ni ser ju, dom kunde lika gärna skrivit i kursannonsen "anmäl dig bara om din hund kan ignorera precis alla störningar".

För utomstående ser det säkert ut som att jag har en tjurig och totalt otränad hund, det tycks vara en universal sanning hos en del att "tjocklabbar" är såna. Och ja, han har mycket egna idéer men han är ändå följsam nog för att vilja känna att han gör rätt och är duktig. Det har noseworken verkligen satt en strålkastare på, han fullkomligt lyser när han hittar en gömma och får hurrarop. Jag skulle vilja att vi kan komma dit i rallyn också men det kommer inte att gå med upplägget på den här kursen. Då är jag hellre den där griniga jäveln som kör sitt eget race i utkanten av planen, för jag vet hur illa vi har haft det i träningen och jag tänker inte hamna där igen.

Vi får helt säkert en utvärdering att fylla i vid slutet av kursen, och jag kommer inte att skräda orden. Jag upplever att kurskvaliteten varierar väldigt mycket på den här klubben, för noseworken vi gått under våren har ju varit jättebra. Jag får väl ta det som en lärdom vilka instruktörer jag törs prova att gå kurs för igen. :cautious:

+ @Åsa A

Tack för stödet. :heart Behandla det som miljöträning känns som det enda rätta, för jag kan inte se att vi kommer till ett stadie där han helt kan ignorera allt runtomkring och bara göra momenten, inte på den tid som är kvar. Jag vill inte sätta nån press på honom med förväntningar i det här läget, det vore inte alls rättvist.

Instruktören tyckte att jag skulle ta dit honom när det är tomt och vänja in honom vid miljön så men jag tvivlar på att det skulle göra nån större skillnad. Lukterna är ju där oavsett eftersom det är folk och hundar där flera dar i veckan. Nu i helgen är det tävlingar och nästa kurstillfälle är på måndag, samtidigt som öppen bruksträning... ja ni ser ju, dom kunde lika gärna skrivit i kursannonsen "anmäl dig bara om din hund kan ignorera precis alla störningar".

För utomstående ser det säkert ut som att jag har en tjurig och totalt otränad hund, det tycks vara en universal sanning hos en del att "tjocklabbar" är såna. Och ja, han har mycket egna idéer men han är ändå följsam nog för att vilja känna att han gör rätt och är duktig. Det har noseworken verkligen satt en strålkastare på, han fullkomligt lyser när han hittar en gömma och får hurrarop. Jag skulle vilja att vi kan komma dit i rallyn också men det kommer inte att gå med upplägget på den här kursen. Då är jag hellre den där griniga jäveln som kör sitt eget race i utkanten av planen, för jag vet hur illa vi har haft det i träningen och jag tänker inte hamna där igen.

Vi får helt säkert en utvärdering att fylla i vid slutet av kursen, och jag kommer inte att skräda orden. Jag upplever att kurskvaliteten varierar väldigt mycket på den här klubben, för noseworken vi gått under våren har ju varit jättebra. Jag får väl ta det som en lärdom vilka instruktörer jag törs prova att gå kurs för igen. :cautious:
Inte bara i rallylydnad, men det här med instruktörer tycker jag kan vara väldigt viktigt - man passar inte med alla. De flesta instruktörer jag har gått för har jag gillat, och har gillat upplägget på kurserna även om inte alla deras förslag åfunkat på hunden jag tränat med. Men, jag har också gått någon kurs för någon instruktör där jag inte riktigt gillat upplägget (t.ex. sitta och vänta 7/8 av tiden, utan att vara aktiv på något sätt), någon instruktör som jag bara testat gå för en halv lektion tror jag inte att jag skulle trivas med, och någon annan instruktör som brukar vara väldigt populär tycker jag kanske inte att jag själv får ut lika mycket av som vissa andra.

Vi var som sagt och tävlade igår.

Hade en stund tankar på att ge upp rally helt med Spock.. Det har ju flytit på bra sista gångerna inomhus men nu när vi flyttat till utomhustävlingar igen är han väldigt distraherad. Bägge banorna saknade jag kontakten jag brukar få med honom, att jag kom runt alls med en hund som uppenbarligen hade tankarna på allt utanför planen var nog bara för att han kan momenten så bra. På sista rundan fick vi 93 poäng då vi inte gjorde några större missar även om Spock inte var med mig i tanken 😅. Så nu har han fått sitt första cert i mästarklass 🥳.
Domarkommentaren var: " Bra kämpat! Hade önskat något mer energi i hunden. " Jo tack, jag hade också önskat det ihop med lite fokus 😅.

Tay däremot var helt chill med miljön men jätte-taggad istället. Vi fick cert i första rundan, det var på håret med 90 poäng 😁. Han var lite överallt men gjorde det mesta fint. Ett cert till så blir han rallychampion 🙂.

Imorgon blir det tävling igen med corgi-flickan och Spock. Tay ska iväg och tävla agility med husse 🥰.

Spock
20260508_201435.webp

Det kan nog göra skillnad att åka dit mer och träna, även om det är tufft.
Min hund är extremt intresserad av andra hundar och låser lätt på dem - men har åkt mycket till klubben (i mitt fall när det är som mest folk där) bara för att få mängdträning.
Jobbat mycket med startsignal och små trix för att få in oss i bubblan och det har gjort stor skillnad! Man får traggla för att göra dem mindre känsliga för störningar men det brukar ge effekt =)

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka