Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

Han är snart fyra år, så med showlabbemått mätt har han nyss blivit vuxen på riktigt. Tror snart att varenda människa på kursen har frågat mig hur gammal han är. Jag tycker det är jättejobbigt för det känns som att dom värderar mig som hundförare utifrån svaret. Jaha, du har en fyraåring som inte är helt chill i kursmiljö, då är det för att du inte vet ett skit om att träna hund och vi kommer att behandla dig därefter.

Han är inte ens den mest kaosiga hunden på kursen, om jag får vara partisk. Han varken skäller eller försöker tjafsa med nån hund, och att han kan prioritera nosande över att spana in alla är dessutom en tydlig signal på hundspråk att "jag vill inte bråka". Men visst, att han är den mest distraherade hunden i gruppen kan jag gå med på. Han har inte varit i den här typen av kursmiljö sen vi gick slyngelkurs och då var han under ett år gammal, så det är inte ett dugg konstigt att han är stökig.

Utifrån hur det gick i måndags så vill jag tro att det ger sig själv med tiden, ju mer erfarenhet han får i miljön och lär sig vad som förväntas där. Men för att det ska gå så måste vi ju kunna vara där, utan att det blir ett väldans hallå för att vi inte gör övningarna som alla andra.
Mina är tre och snart sju. Jag var iväg och vaccinerade dem för en stund sedan och det var helt oharmoniskt. För min äldsta hund är alla miljöombyten/nya platser en källa till urspårning. Vi bor mitt i stan, han är van att följa med ”överallt” och har gått oräkneligt antal kurser men kan fortfarande bli helt övertaggad. Den yngre hunden känner av detta och hakar på. Det låter som att din labbe har stora likheter med min äldsta hund. Man blir med tiden bra på att ta djupa andetag och gilla läget :)

Jag träffar många utställningsavlade spaniels och jag upplever att de har hög energi men att det kan vara svårt att som ägare styra den dit man vill då deras arbetslust inte alltid är i nivå med energin.

Fast att folk frågar ålder behöver inte vara värderande utan ren nyfikenhet. Många tror att lilla M är jätte-ung (fyra) för att hon är liten och näpen även för rasen. Hon är jätte-chill att ha med överallt och har varit sen unghund.
Spock däremot som också är fyra beter sig som en tonåring just nu 🙄.. Han gör sin närvaro hörd när man åker iväg till tävling även om det blivit bättre så är han verbal och stökig initialt 😝.
Tay kan skutta runt och bete sig som en valp och fyller sex i år.

Jag tycker att just hur gammal hunden är brukar vara en av de vanligaste frågor folk ställer oavsett vilken hund jag har i kopplet. Kanske lite fler som utgår ifrån att lilla M är unghund och det baseras på hennes utseende skulle jag tro.

Jag tänker att du KANSKE läser in lite väl mycket i omgivningen utifrån hur du upplever situationen. Att folk "tjatar" att ni ska göra saker är antagligen inte för att sätta dit er utan kanske för att din "kamp" inte syns på det sättet du tror. Jag tycker att det halv-kaos oftast när jag är ute med gänget och tycker att de kan vara dryga, ouppfostrade (ja, mitt fel såklart) och allmänt stökiga. Sen får nam kommentarer som "era hundar är så väluppfostrade " eller "ni har ju så väldresserade hundar" av folk runtomkring så man undrar om de har fel på synen? Min upplevelse av oordning och kaos är inte nödvändigtvis vad folk utifrån ser 😅.

Samma när jag på tävling upplever att Spock verkligen är ofokuserad och inte med, min klubbkompis tycker oftast att våra rundor ser bra ut. När jag kollar på film så ser det oftast också bättre ut än vad jag känner men min känsla är ju att han inte är så fokuserad som han brukar vara på träning. Dvs det jag känner syns inte så mycket man skulle tro, det betyder ju inte att min känsla är fel men andra kanske inte ser det.

Sen som instruktör till sex ekipage(!) har jag ibland svårt att komma ihåg vad jag sagt, frågat, redan gett för input till folk. Ni är tio på kursen, jag tänker att de kanske inte "tjatar" utan kommer helt enkelt inte ihåg vad de sagt tidigare.
På mina kurser brukar jag i förväg be om ursäkt för om jag upprepar saker, jag kommer inte alltid ihåg vad jag sagt och inte sagt och vissa saker tål att upprepas. Jag brukar också be mina kursare om att " Påminn mig nu nästa gång att det var det här och det här du skulle fokusera på" eller "Påminn mig om att du och din hund ska börja här" eller "Tala om nästa gång att din hund behöver stöd med detta" eller "Snälla säg nästa gång att din hund blev låg av det här". Jag kommer inte ihåg annars förrän nästa gång när man är inne i träningen att hund x behöver heja-rop och push eller att ekipage y behöver träna stadga och lugn miljö mm. Då tycker jag det hjälpsamt om de påminner mig om vad jag sa förra gången för då kan vi börja direkt i rätt ända och jobba på rätt saker. Bara jag får en liten påminnelse så kommer jag ihåg just det ekipaget och var vi låg i träningen.

Med det sagt så verkar det ändå inte som om dina instruktörer är så bra på upplägg, individ anpassning mm men jag tänker att du ändå kanske inte ska dra så stora växlar på att de "tjatar" med tio ekipage skulle jag själv ha svårt att komma ihåg vad man sagt och inte sagt till folk. Sen finns det instruktörer som absolut kommer av sig om man kör sitt eget "race" men det är deras problem inte ditt. Hade några som undrade vad jag gjorde på nybörjarkurs när de visste att jag tävlat mästarklass men som helt köpte när jag sa att min hund behövde miljöträningen. Jag fick säga det ett par tillfällen men det var skönt för dem för då kunde de släppa mig och fokusera på de andra och jag kunde träna efter eget huvud med min hund. Sen kom de ju ändå förbi och checkade läget ibland och gav välmenande tips även om jag var väl medveten om hur vi låg till så var det inget som jag störde mig på. De kan ju inte veta exakt hur jag känner, tänker eller vill lägga upp det hela och ville bara väl även om jag faktiskt hade en helt egen plan så var det bara att humma och " ja, jag vet" eller "nä, just nu vill jag fokusera på det här ". Det ju liksom deras roll att ändå försöka vara behjälpliga även om de säger självklarheter eller saker jag inte kan/vill applicera så gör de ju inte det för att vara taskiga. Även om kursen inte passar dig, instruktören inte passar dig och miljön är rörig tycker jag att du gör det rätta för dig själv och din hund som tar det i de steg ni behöver. Jag tänker också att om man tycker att mycket blir jobbigt blir det lätt att mycket också tolkas negativt som inte nödvändigtvis är det. Jag vet själv att om jag har en bra dag så "snäll-tolkar" jag mycket mer vad folk säger jämfört med om jag är negativt inställd så tolkar jag lätt samma kommentar negativt.

Heja dig som ändå jobbar vidare! Jag tänker att det kanske blir lättare nästa gång om du tänker att de antagligen inte riktigt har koll på er alla och att det kanske ändå ser bättre ut från sidan av än vad du själv upplever. Att det därför de är på, för att de tror att ni faktiskt klarar mer och det är ju inte negativt även om det kanske inte stämmer. Sen är det helt rätt att du inte sätter er i en svårare situation än vad du känner dig bekväm med.
Fråga om ålder anser jag vara kallprat bara, det är inget annat än det i mina ögon.
Vet inte hur många gånger jag blivit frågad eller själv frågat hur gammal någons hund är bara för att inleda eller ha någon slags konversation.

Regn och rusk stoppade inte kvällens kurs. Vad ska jag säga, plötsligt händer det?

Två banor uppställda igen. Jag fick spendera nån kvart med den sedvanliga startrutinen, bara gå fram och tillbaka och ge mjukost när han byter fokus till mig. Till slut kunde vi ta oss fram till kanten av planen och vänta där utan att han försökte dra iväg. Vi stod och tittade på när dom andra gick banorna, det är ju också miljöträning att se andra hundar jobba.

Så småningom var det vår tur, jag var inte optimistisk men tänkte att vi gör väl ett försök då. Till min förvåning gick det helt okej. Han ville nosa väldigt mycket vid starten och då valde jag att vänta ut honom hellre än ställa krav. Det tog väl en fem minuter så var han klar och vi kunde gå nästan hela banan utan större problem. Jag säger nästan hela för vid sista skylten före mål luktade det väääldigt intressant och blev helstopp. Jag tycker att han gjorde det bra ändå med tanke på att vi nu är mer än halvvägs klara med kursen och det inte varit möjligt att ens försöka gå en bana förut.

Efter fikapausen tog jag ut honom en till sväng, bara en kort för att se om han fortfarande var med på tåget. Lite tittig när andra gick förbi (mest dom som har tikar, tjejer är ju jättespännande) men vi tog oss ut på planen igen, efter att jag fått vända några gånger för att visa att det inte lönar sig att dra. När jag tyckte att jag hade honom med mig tillräckligt så vågade jag göra ett försök på den andra banan. Det var snett och stökigt med hoppig hund men vi tog oss ända till mål.

Vi har långt kvar innan det ser ordentligt ut, om vi nånsin kommer dit, men idag känns det åtminstone lite mindre hopplöst. :heart

Regn och rusk stoppade inte kvällens kurs. Vad ska jag säga, plötsligt händer det?

Två banor uppställda igen. Jag fick spendera nån kvart med den sedvanliga startrutinen, bara gå fram och tillbaka och ge mjukost när han byter fokus till mig. Till slut kunde vi ta oss fram till kanten av planen och vänta där utan att han försökte dra iväg. Vi stod och tittade på när dom andra gick banorna, det är ju också miljöträning att se andra hundar jobba.

Så småningom var det vår tur, jag var inte optimistisk men tänkte att vi gör väl ett försök då. Till min förvåning gick det helt okej. Han ville nosa väldigt mycket vid starten och då valde jag att vänta ut honom hellre än ställa krav. Det tog väl en fem minuter så var han klar och vi kunde gå nästan hela banan utan större problem. Jag säger nästan hela för vid sista skylten före mål luktade det väääldigt intressant och blev helstopp. Jag tycker att han gjorde det bra ändå med tanke på att vi nu är mer än halvvägs klara med kursen och det inte varit möjligt att ens försöka gå en bana förut.

Efter fikapausen tog jag ut honom en till sväng, bara en kort för att se om han fortfarande var med på tåget. Lite tittig när andra gick förbi (mest dom som har tikar, tjejer är ju jättespännande) men vi tog oss ut på planen igen, efter att jag fått vända några gånger för att visa att det inte lönar sig att dra. När jag tyckte att jag hade honom med mig tillräckligt så vågade jag göra ett försök på den andra banan. Det var snett och stökigt med hoppig hund men vi tog oss ända till mål.

Vi har långt kvar innan det ser ordentligt ut, om vi nånsin kommer dit, men idag känns det åtminstone lite mindre hopplöst. :heart
Jag måste säga att jag är imponerad av din uthållighet!
Dels för att du orkar fortsätta träna din hund med mjuka, belöningsinriktade metoder ❤️ (vilket man kan tycka är en självklarhet men som inte alltid är det). Men framför allt för att du kämpar vidare i en kurs som inte är optimalt upplagd för dig och din hund 🤩 Om du vill kommer ni säkert kunna tävla längre fram.

Åh så roligt, vilken framgång! Hejja er!!

Jag håller med i det farin skrev här ovan - väldigt imponerad av din uthållighet! Så himla roligt att det nu även börjar ge resultat!

Någon som kan hjälpa mig för här kommer en kanske dum fråga. Men jag har anmält mig själv och unghunden till klubbens KM i rallylydnad nybörjarklass. Vi ska träna på tävlingssituationer är planen. Hon kan alla moment här hemma utom ståkommandot som är svajigt.
Jag googlar och surfar runt på SBKs sidor och jag förstår inte om ståkommandot ingår eller inte? Får upp olika svar när jag ska kolla. Har också frågat runt och får upp olika svar då med.

Någon som kan hjälpa mig för här kommer en kanske dum fråga. Men jag har anmält mig själv och unghunden till klubbens KM i rallylydnad nybörjarklass. Vi ska träna på tävlingssituationer är planen. Hon kan alla moment här hemma utom ståkommandot som är svajigt.
Jag googlar och surfar runt på SBKs sidor och jag förstår inte om ståkommandot ingår eller inte? Får upp olika svar när jag ska kolla. Har också frågat runt och får upp olika svar då med.

På kursen har vi fått lära oss att vid skylten Stå är det gott nog att hunden står still i några sekunder när ni stannar, det ska räcka för att momentet blir godkänt. Kommando behövs först när hunden ska växla mellan att stå och göra nåt annat.

Med reservation för att jag totalt missuppfattat vad instruktörerna sa. 😅 Just ståendet är det flera i gruppen som haft det klurigt med så det blev en del frågor på ämnet.

Vad menar du med ståkommandot?
Momentet stå är med i nybörjarklass sedan förra regelrevideringen. Du får säga stå och även använda handtecken när ni stannar för att hunden ska förstå att den inte ska sätta sig.

På kursen har vi fått lära oss att vid skylten Stå är det gott nog att hunden står still i några sekunder när ni stannar, det ska räcka för att momentet blir godkänt. Kommando behövs först när hunden ska växla mellan att stå och göra nåt annat.

Med reservation för att jag totalt missuppfattat vad instruktörerna sa. 😅 Just ståendet är det flera i gruppen som haft det klurigt med så det blev en del frågor på ämnet.
Vad menar du med ståkommandot?
Momentet stå är med i nybörjarklass sedan förra regelrevideringen. Du får säga stå och även använda handtecken när ni stannar för att hunden ska förstå att den inte ska sätta sig.
Tack! Då får vi träna mer på detta. Vi har lite svårigheter här.

Idag var det återigen två banor uppställda när vi kom till kursen, varav vi hann gå den ena innan pausen. Han var ganska studsig och halvvägs igenom banan blev det totalt flamsryck, men då höll jag huvudet kallt, gick åt sidan och langade fram en leksak. Efter att ha tramsat loss med den en liten stund så hade han tillräckligt med ånga för att gå klart resten.

Jag tyckte att han var all over the place men det såg nog bättre ut än det kändes i stunden, för både hjälpinstruktören och flera av dom andra deltagarna sa att det var bra jobbat. 🥹:heart Det kändes jättejobbigt att bli iakttagen så det var nog en bidragande orsak till att hunden ballade ur lite, han är på gott och ont väldigt uppmärksam på hur jag mår.

Efter pausen skulle vi prova att bygga egna banor. Det blev mindre lyckat, kombo av trött hund och moment som var ganska lika varandra = äh jag skiter i det här och nosar istället. Men med lite tjurande och mutor så tog vi oss till mål även där.

Huvudinstruktören känns tyvärr fortsatt blaha, idag föreslog hon att jag skulle försöka locka hunden med mig med hjälp av mjukosten och inte bara belöna att han sitter lugnt. Ja, jo, jag har gjort exakt det massvis ute på parkeringen i stort sett hela kursen, trist att du missat det. Gör jag inte så inne på planen så är det för att hunden inte är i rätt mentalt läge att jobba där än. Jag står liksom inte och matar honom med mjukost för att det är så otroligt kul. :meh:

Men men, hon såg åtminstone lite av när vi gick den andra banan. Hoppas att hon fick en tankeställare av det, för jag har hela tiden hävdat att hunden kan men inte känt att jag blir trodd. Det är nästan löjligt hur mycket han kan, enkom för att jag tänkt "klart grabben ska ha hjärngympa" och lärt in nåt nytt trick. Däribland flera rallymoment. Roligt att han äntligen fick en chans att visa det, synd att det tog såhär många gånger att komma dit.

Nu har vi två veckors "ledigt" tills nästa gång, så det är bara att traggla vidare hemma som gäller. Och försöka med lite nya miljöer och se hur det går att få fokus där. Jag räknar kallt med att Labradåren alltid kommer behöva extra tid för att landa innan han kan arbeta på bortaplan, men jag vill se om det är nån skillnad beroende på typen av plats.

@Irrbloss att hundar plötsligt inte kan göra saker på ny plats är inget ovanligt, det tänker jag att de flesta instruktörer borde förstå.

Har man tur har man en hund som generaliserar vilket faktiskt bägge corgisarna gjort, kan de en sak hemma så kan det göra det överallt.
Sen kan man ha en Spock som kan jättemycket men blir distraherad på nya platser och får svårt att utföra det på grund av störning.
Eller så kan man ha en hund som verkligen inte fattar att "sitt" betyder "sitt" i ett nytt sammanhang, ny miljö eller man ändrar på en liten detalj så blir det liksom helt obegripligt. Där blir det liksom en nyinlärning av kommandot x 100 tills man täckt in så mycket som möjligt för att hunden ska förstå kommandot i alla olika miljöer och sammanhang 😝.

Kul att det går framåt!

@Irrbloss att hundar plötsligt inte kan göra saker på ny plats är inget ovanligt, det tänker jag att de flesta instruktörer borde förstå.

Har man tur har man en hund som generaliserar vilket faktiskt bägge corgisarna gjort, kan de en sak hemma så kan det göra det överallt.
Sen kan man ha en Spock som kan jättemycket men blir distraherad på nya platser och får svårt att utföra det på grund av störning.
Eller så kan man ha en hund som verkligen inte fattar att "sitt" betyder "sitt" i ett nytt sammanhang, ny miljö eller man ändrar på en liten detalj så blir det liksom helt obegripligt. Där blir det liksom en nyinlärning av kommandot x 100 tills man täckt in så mycket som möjligt för att hunden ska förstå kommandot i alla olika miljöer och sammanhang 😝.

Kul att det går framåt!

Jag upplever att min är bra på att generalisera, har faktiskt aldrig varit med om att han glömmer vad saker betyder, även om vi är på en ny plats. Då är han mer som din Spock, han kan massor men har svårt att gå in i rätt arbetsläge när det är saker runtomkring som stör.

Jag skulle säga att en stor del av problemet med min beror på grav FOMO. 😅 Han bara måste hålla koll på vad alla andra gör. Om vi lyckas komma till ett stadie där han accepterar att han inte måste lägga sig i hela tiden så kommer mycket vara vunnet.

Idag var det återigen två banor uppställda när vi kom till kursen, varav vi hann gå den ena innan pausen. Han var ganska studsig och halvvägs igenom banan blev det totalt flamsryck, men då höll jag huvudet kallt, gick åt sidan och langade fram en leksak. Efter att ha tramsat loss med den en liten stund så hade han tillräckligt med ånga för att gå klart resten.

Jag tyckte att han var all over the place men det såg nog bättre ut än det kändes i stunden, för både hjälpinstruktören och flera av dom andra deltagarna sa att det var bra jobbat. 🥹:heart Det kändes jättejobbigt att bli iakttagen så det var nog en bidragande orsak till att hunden ballade ur lite, han är på gott och ont väldigt uppmärksam på hur jag mår.

Efter pausen skulle vi prova att bygga egna banor. Det blev mindre lyckat, kombo av trött hund och moment som var ganska lika varandra = äh jag skiter i det här och nosar istället. Men med lite tjurande och mutor så tog vi oss till mål även där.

Huvudinstruktören känns tyvärr fortsatt blaha, idag föreslog hon att jag skulle försöka locka hunden med mig med hjälp av mjukosten och inte bara belöna att han sitter lugnt. Ja, jo, jag har gjort exakt det massvis ute på parkeringen i stort sett hela kursen, trist att du missat det. Gör jag inte så inne på planen så är det för att hunden inte är i rätt mentalt läge att jobba där än. Jag står liksom inte och matar honom med mjukost för att det är så otroligt kul. :meh:

Men men, hon såg åtminstone lite av när vi gick den andra banan. Hoppas att hon fick en tankeställare av det, för jag har hela tiden hävdat att hunden kan men inte känt att jag blir trodd. Det är nästan löjligt hur mycket han kan, enkom för att jag tänkt "klart grabben ska ha hjärngympa" och lärt in nåt nytt trick. Däribland flera rallymoment. Roligt att han äntligen fick en chans att visa det, synd att det tog såhär många gånger att komma dit.

Nu har vi två veckors "ledigt" tills nästa gång, så det är bara att traggla vidare hemma som gäller. Och försöka med lite nya miljöer och se hur det går att få fokus där. Jag räknar kallt med att Labradåren alltid kommer behöva extra tid för att landa innan han kan arbeta på bortaplan, men jag vill se om det är nån skillnad beroende på typen av plats.
Får han ta ut sig fysiskt innan träning? Låter som den har mycket överskottsenergin.

Får han ta ut sig fysiskt innan träning? Låter som den har mycket överskottsenergin.

Varför då? För att han fick flamsryck? Tråkigt att du väljer en sån sak att undra över ur ett helt långt inlägg. Flamsryck har han fått sen han var valp och oavsett hur mycket fysisk aktivitet han får. Det är ett sätt för honom att visa att han är mentalt trött, eller inte förstår vad som väntas av honom. Att gå banor är väldigt nytt så det faller in i den senare kategorin, han är osäker på vad som förväntas och blir då lite stökig.

Nu har han fått ta det lugnt ett tag eftersom jag varit skadad, men han har inget stort behov av att springa av sig ens när han får möjlighet. Strosa i sin egen takt och nosa mycket är viktigare och det har jag kunnat fixa även fast jag har svårt att gå längre sträckor.

Det är liksom inte fel på hunden för att han behöver lite tid att landa och att han kommunicerar tydligt när det blir jobbigt. Att han dessutom - när han väl kommer in i arbetsläge - förbryllar folk som har en bild av alla showlabbar som sega och tråkiga är bara en bonus.

Varför då? För att han fick flamsryck? Tråkigt att du väljer en sån sak att undra över ur ett helt långt inlägg. Flamsryck har han fått sen han var valp och oavsett hur mycket fysisk aktivitet han får. Det är ett sätt för honom att visa att han är mentalt trött, eller inte förstår vad som väntas av honom. Att gå banor är väldigt nytt så det faller in i den senare kategorin, han är osäker på vad som förväntas och blir då lite stökig.

Nu har han fått ta det lugnt ett tag eftersom jag varit skadad, men han har inget stort behov av att springa av sig ens när han får möjlighet. Strosa i sin egen takt och nosa mycket är viktigare och det har jag kunnat fixa även fast jag har svårt att gå längre sträckor.

Det är liksom inte fel på hunden för att han behöver lite tid att landa och att han kommunicerar tydligt när det blir jobbigt. Att han dessutom - när han väl kommer in i arbetsläge - förbryllar folk som har en bild av alla showlabbar som sega och tråkiga är bara en bonus.
Oj vilken reaktion?
Okej min erfarenhet är att hundar som får springa ur sig fysiskt brukar ha lättare att fokusera sen då inte fokuset behöver ligga på överskottsenergi.

Det var bara en fråga inget antagande :)

Oj vilken reaktion?
Okej min erfarenhet är att hundar som får springa ur sig fysiskt brukar ha lättare att fokusera sen då inte fokuset behöver ligga på överskottsenergi.

Det var bara en fråga inget antagande :)
När min äldsta hund (12 år) var ung testade jag det, som förslag från en av instruktörerna jag körde för då. T.ex. ut och cykla ett antal kilometer, åka till stor inhägnad yta och få henne att springa en del, etc. Det hjälpte dock inte henne och hennes problem - all typ av stress eller jobbiga situationer eller bara minipauser då instruktören pratade gjorde att hon "slog över" och antingen bara sprang omkring eller började bita i koppel, armar etc. Ingen skillnad i hur mycket hon rört sig eller gjort innan - hon verkade bara allmänt ha svårt för att hålla sig lugn om hon inte hade en uppgift att fokusera på. Hon kan fortfarande inte ligga och vila när vi är iväg, annat än i bilen. Men det som jag märkte hjälpte henne var att ge henne saker att fokusera på, mycket t.ex. sitt, ligg, lyfta tass etc. så att hon inte hamnade i ett läge där hon inte visste vad hon skulle göra med sig själv.

Jag tänker att man kan testa olika saker om man vill, och vissa saker man testar kan hjälpa, men i slutändan känner man själv sin hund bäst och märker vad som verkar funka och inte.

Jag tänker att man kan testa olika saker om man vill, och vissa saker man testar kan hjälpa, men i slutändan känner man själv sin hund bäst och märker vad som verkar funka och inte.

Precis, och jag har redan testat det mesta med den här hunden redan. Det var många månader där jag trodde att det var helt hopplöst, och flera veckor av rallykursen med. Men jag ser ett mönster kring vad som funkar och inte och jag jobbar därefter.

Så när jag tycker att det äntligen börjar gå åt rätt håll, och skriver om det för att jag är glad med vår prestation, är det inte roligt att få ett sånt svar som det från dig @Nota. Det finns tillfällen då det är lämpligt att ställa en sån fråga men det här är inte ett av dom.

Precis, och jag har redan testat det mesta med den här hunden redan. Det var många månader där jag trodde att det var helt hopplöst, och flera veckor av rallykursen med. Men jag ser ett mönster kring vad som funkar och inte och jag jobbar därefter.

Så när jag tycker att det äntligen börjar gå åt rätt håll, och skriver om det för att jag är glad med vår prestation, är det inte roligt att få ett sånt svar som det från dig @Nota. Det finns tillfällen då det är lämpligt att ställa en sån fråga men det här är inte ett av dom.
Men skärp dig vad är det för storhetsvansinne att tro att andra vet allt om vad du skrivit tidigare. Jag svarade utifrån att jag skummade några inlägg från dig det är allt, din reaktion är ju helt galen.

Jag förstår inte riktigt vad som var fel med Notas fråga, det är ju inte alls ett ovanligt problem med hundar som har överskottsenergi. Att din inte har det och att du har koll på saken är ju jättebra, jag tycker det låter som att du vet precis hur din hund fungerar och hanterar det bra, men det var ingen attack mot dig som person eller ägare när Nota ställde frågan om överskottsenergi.
Det betyder inte att hen antar att du inte tar hand om din hund på rätt sätt.

Var och tränade lite rally på klubben igår medans husse höll till på agility-plan. Det var rejäl störning att inte få gå att köra agility istället utan att behöva fokusera på rally. Tay gick jätte-bra ändå om än lite mer distraherad än vanligt, Spock hade det svårare men det är ju därför vi tränar och det blev ganska likt så som han är på tävling så vi ska bara jobba på att få till ett bra fokus i alla lägen.

Idag tränade jag för instruktör på nytt ställe med bägge killarna. Tay fick beröm för fint fokus och följsamhet och Spock var som vanligt distraherad på ny plats vilket var bra för jag ville att hon skulle se vilka problem jag har på tävling. Det syns att han kan det mesta och jag skulle låta bli att "curla" honom runt banan för hon menade på att jag gör det lätt för honom så att han behöver inte vara fokuserad 😅 . Vi ska alla träna mer på backande, dubbelsnurrar, olika konskick och tydliga vändningar samt att jag ska träna om sidbytena framför.

På söndag är det tävling med Spock igen, vi får se om några hjärnceller landat mellan öronen nu när grann-tiken är ur höglöp :p.. Fokus på att hitta fokus och energi och ta det som träning helt enkelt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka