Rallylydnad

Bukefalos 30 år!

@Irrbloss precis som @Wingates skriver så gör oftast mängdträning skillnad. Jag har åkt ofta till klubben med de miljökänsligare hundarna men inte bara till klubben utan till många olika miljöer.
Jag kan ju konstatera att jag skulle behöva åka mer till olika platser med Spock då han är så känslig på tävling. Just han har inte hängt med lika mycket som de andra på tävling och så eftersom han var en "tröst"valp när min tävlingshund plötsligt dog. Av naturliga skäl hängde vi mest hemma och i fårhagen.. De andra hundarna har oftast fått naturlig träning av tävlingsmiljö då de fått hänga på när man tävlat de vuxna hundarna. Där har det oftast inte varit nåt större problem att tävla dem sen eftersom de redan varit med som sällskap på många tävlingar när det dax för dem själva 🙂.
Jag åkte ett tag ofta till klubben för att bara promenera och hänga när jag hade en hund som blev överexhalterad av att komma dit på träning. Det tog ett bra tag men det blev klar förbättring när man gjort det XX gånger 😝.

Upp som en sol, ner som en pannkaka :banghead:.

Corgi-fröken var inte med första banan men det var ett tag sen vi tävlade och hon har varit i löp nyligen. Andra banan tyckte jag gick relativt bra men vi drog på oss en massa småfel..

Jag hade hoppats på att Spock skulle ha landat mer i utomhus miljön sen i fredags men nej, han var lättstörd och ofokuserad. Vet inte om den långa väntan tog på honom också då han varit på tävlingplatsen sen morgonen då lilla M körde. Tycker det är svårt att ha en väldigt på och övertaggad hund på träning och sen en som inte alls är med en på tävling. Eftersom han inte tar leksak i det "mind-setet" så ger det inget att belöningsdiska. Nu fanns skicka till kon med bland de sista momenten på första banan och han fick då upp energin så han kunde ta leksak.
Andra banan blev det lite småstrul nånstans men han utförde de flesta moment dock utan större engagemang och hängde inte riktigt med en. Jätte-surt faktiskt men men, jag hade ju precis börjat känna igen min hund på tävling innan utomhus-säsongen började och jag hade väl hoppats på att han ändå skulle kunna ställa om sig snabbare då han gick bra utomhus förra året (visserligen i nybörjar och fortsättningsklass men ändå).

Aja, nya tag nästa gång!

På "att göra" listan finns nu:
Träna i helt nya miljöer iallafall en gång i veckan
Träna mer leksak så han kan ta den i svåra situationer
Försöka hänga på husse på hans tävlingar för att Spock ska få mer miljöträning

Nöjd med kvällens insats på kursen. Det var mjukosten i högsta hugg och Labradåren var som väntat tittig och ville nosa, men jag började med att belöna lugn redan inne i bilen, så att han skulle ha rätt inställning. Jag ska fortsätta med det för jag upplevde att det gjorde skillnad.

Flera ur kursgruppen var borta idag men det var bruksträning längre bort på planen så det var störigt ändå, många fler bilar på parkeringen med folk som gick till och från och lastade i och ur hundar. Jag tragglade runt på parkeringen ett tag, gick bara nån meter fram och tillbaks åt vardera håll och vände direkt om han började dra. Mjukost direkt om han istället tittade på mig. Det blev ganska snabbt mycket mer värt att göra så än att kolla på allt annat. :idea:

Efter en stund kunde vi gå lite längre fram och tillbaka på parkeringen, och sakta närma oss planen utan att det blev haveri. Till slut kunde jag sitta på en bänk i utkanten av planen och han kunde sitta kvar och hålla fokus på mig fast dom andra gick banorna och ibland kom ganska nära. Han förtjänar en guldmedalj för att han inte rörde sig fast det gick förbi en snygg tik alldeles bakom honom. Finaste killen, dom andra får tycka vad dom vill om att vi "gör ingenting".

Efter fikat så tog jag ut honom på parkeringen och körde lite fotgående med sitt-ligg och sitt-stå, det gick också fint fast han ville återigen nosa och titta en del, men han blev inte låst utan bara kollade av lite snabbt och sen fokuserade han på mig igen. Han blev lite flamsig nära slutet av kursen men det var helt uppenbart att det var pga trötthet, så då satte jag punkt.

Men så var det dags för efterpratet och där blev det tydligt att ingen ser dom framsteg vi gör. Det är fullt fokus på att gå banor och inte så mycket annat. En av dom andra deltagarna tyckte att jag måste prova att gå nån bana, och instruktörerna höll med. Jag begriper inte varför dom måste vara så hetsiga, är hunden inte redo så är han inte det. Dessutom var jag tydlig redan vid första tillfället att jag inte har nåt mål att tävla i rally utan huvudsaken är att det ska vara roligt. Inte fan blir det roligt om jag pressar fram saker pga andras tyckande.

Och än en gång frågade huvudinstruktören om han kunde si och så moment. Hemma utan alla störningar är han jätteduktig och det sa jag redan förra gången, så jag blir irriterad å hans vägnar när det ifrågasätts igen. Han är ju ingen färdig tävlingshund, utan är mer som Lotta på Bråkmakargatan, "Tänk för att jag kan det ni. I smyg!"

Glad åt hunden men själva kursen är verkligen inget att hänga i julgranen.

Flera ur kursgruppen var borta idag men det var bruksträning längre bort på planen så det var störigt ändå, många fler bilar på parkeringen med folk som gick till och från och lastade i och ur hundar.
Nyfiken fråga, för jag vet att du kommenterat angående störning av andra innan:
Förväntade du dig att det enbart skulle vara ni kursdeltagare på klubben under kursen?

Förväntade du dig att det enbart skulle vara ni kursdeltagare på klubben under kursen?
Nu var det inte jag som fått frågan, men i mitt fall har jag aldrig varit med om att det varit andra än kursdeltagarna där när jag antingen gått kurs eller hållit i kurs (oavsett gren). Men, jag har mest gått hos privata tränare eller på den lokala Brukshundklubben (där jag också hållit kurser) - och min lokala klubb är väldigt liten. Så allt annat än trängsel.
(jag brukar också ha ett ganska lågt max antal deltagare i mina kurser, max 4-5, så det är verkligen ganska lugnt på området vid kurserna jag själv har hållit i).

Nu var det inte jag som fått frågan, men i mitt fall har jag aldrig varit med om att det varit andra än kursdeltagarna där när jag antingen gått kurs eller hållit i kurs (oavsett gren). Men, jag har mest gått hos privata tränare eller på den lokala Brukshundklubben (där jag också hållit kurser) - och min lokala klubb är väldigt liten. Så allt annat än trängsel.
(jag brukar också ha ett ganska lågt max antal deltagare i mina kurser, max 4-5, så det är verkligen ganska lugnt på området vid kurserna jag själv har hållit i).
På våran klubb som är en liten klubb hålls oftast 2 kurser samtidigt. Så det kan vara rally på ena banan och på banan brevid kan det vara agility. Där i mellan är ju inte medlemmarna förbjudna att komma och träna på egen hand på klubben på de ytor där inte kurserna hålls just då. Så det kan vara massor av ekipage på klubben samtidigt.

Nöjd med kvällens insats på kursen. Det var mjukosten i högsta hugg och Labradåren var som väntat tittig och ville nosa, men jag började med att belöna lugn redan inne i bilen, så att han skulle ha rätt inställning. Jag ska fortsätta med det för jag upplevde att det gjorde skillnad.

Flera ur kursgruppen var borta idag men det var bruksträning längre bort på planen så det var störigt ändå, många fler bilar på parkeringen med folk som gick till och från och lastade i och ur hundar. Jag tragglade runt på parkeringen ett tag, gick bara nån meter fram och tillbaks åt vardera håll och vände direkt om han började dra. Mjukost direkt om han istället tittade på mig. Det blev ganska snabbt mycket mer värt att göra så än att kolla på allt annat. :idea:

Efter en stund kunde vi gå lite längre fram och tillbaka på parkeringen, och sakta närma oss planen utan att det blev haveri. Till slut kunde jag sitta på en bänk i utkanten av planen och han kunde sitta kvar och hålla fokus på mig fast dom andra gick banorna och ibland kom ganska nära. Han förtjänar en guldmedalj för att han inte rörde sig fast det gick förbi en snygg tik alldeles bakom honom. Finaste killen, dom andra får tycka vad dom vill om att vi "gör ingenting".

Efter fikat så tog jag ut honom på parkeringen och körde lite fotgående med sitt-ligg och sitt-stå, det gick också fint fast han ville återigen nosa och titta en del, men han blev inte låst utan bara kollade av lite snabbt och sen fokuserade han på mig igen. Han blev lite flamsig nära slutet av kursen men det var helt uppenbart att det var pga trötthet, så då satte jag punkt.

Men så var det dags för efterpratet och där blev det tydligt att ingen ser dom framsteg vi gör. Det är fullt fokus på att gå banor och inte så mycket annat. En av dom andra deltagarna tyckte att jag måste prova att gå nån bana, och instruktörerna höll med. Jag begriper inte varför dom måste vara så hetsiga, är hunden inte redo så är han inte det. Dessutom var jag tydlig redan vid första tillfället att jag inte har nåt mål att tävla i rally utan huvudsaken är att det ska vara roligt. Inte fan blir det roligt om jag pressar fram saker pga andras tyckande.

Och än en gång frågade huvudinstruktören om han kunde si och så moment. Hemma utan alla störningar är han jätteduktig och det sa jag redan förra gången, så jag blir irriterad å hans vägnar när det ifrågasätts igen. Han är ju ingen färdig tävlingshund, utan är mer som Lotta på Bråkmakargatan, "Tänk för att jag kan det ni. I smyg!"

Glad åt hunden men själva kursen är verkligen inget att hänga i julgranen.
Du har nog liknande läge som jag skillnaden är väl att min hund blir uppjagad och galen och gör utfall mot alla främmande hundar. Jag körde samma upplägg som du beskriver sist vi var på rallylydnad öppen träning. Cirklade runt i utkanten av planen i skogskanten med hundgodis och försökte få hunden att koncentrera sig på mig efter nån halvtimme kunde vi sätta oss på en bänk lite närmare en äldre dam med en rundlagd cavalier som var helt ointresserad av min hund.
Vi satt och tittade på och jag avstyrde utfall genom att mata med godis hela tiden.
En instruktör med en superlydig jaktlabbe ( hade inte ens koppel) närmar sig och ska vara hjälpsam jag bara ” kom inte för nära” hon ” du vet väl att du kan pröva med godis ?” Jag bara ”jag har godis men hon har jobbigt med andra hundar” instruktören ” men har du provat med leksak?” Jag bara suckade. Där satt jag med uppjagad hund som äntligen lugnat sig utrustad med tre sorters godis och en leksak. Och jag måste säga till att hon inte ska låta sin labbe komma för nära.
Hon ville väl bara vara hjälpsam men det blev lite korkat och komiskt 😅

På våran klubb som är en liten klubb hålls oftast 2 kurser samtidigt. Så det kan vara rally på ena banan och på banan brevid kan det vara agility. Där i mellan är ju inte medlemmarna förbjudna att komma och träna på egen hand på klubben på de ytor där inte kurserna hålls just då. Så det kan vara massor av ekipage på klubben samtidigt.
De är inte förbjudna här heller, och det hade kunnat vara flera kurser här också rent plats- och regelmässigt.

Men jag tror min klubb är mindre (en av de minsta i Sverige?) - det finns i dagsläget inga SBK instruktörer (tidigare fanns två, en har dött och en har bytt klubb), en instruktör som är utbildad på annat håll men som enbart har möjlighet att ha kurs en heldag då och då. Jag hade några kurser förra året (valp och NW) och har haft innan i rally, men är egentligen inte utbildad och nu med bebis kommer jag ju inte ha några kurser de närmaste åren. Och antalet aktiva ekipage som kommer och tränar ganska regelbundet på klubben utanför kurser är nog ungefär någonstans mellan 4-10 (jag och en annan kör lite blandade grenar, en tredje kör lydnad men verkar vara på väg att lägga ner snart då hon känner att hon inte får till det på tävlingar med hundarna, en fjärde tränar agility, en femte bruks, och sen troligtvis några få till). På öppen träning kommer normalt sett 1-2 ekipage per tillfälle. Den enda aktiviteten som har mer folk som kommer är den gemensamma promenaden en kväll varje vecka.

Så att det är lugnt och bara en kurs åt gången har inget med regler att göra, utan beror på den minimala storleken på klubben och antalet aktiva. Men, det har också gjort att det varit lugna miljöer under kurser, möjlighet att ha små och billiga kurser etc.

(det här är alltså definitivt en klubb som kämpar för att överleva)

Förväntar och förväntar, jag tycker att dom kunde planerat in kurstillfällena lite annorlunda för att minimera antalet tillfällen där det kommer vara ekipage utöver kursgruppen där. Alternativt kunde dom hållit kursen på en annan plats än klubben så skulle vi alla sluppit kruxet med att samsas om den enda planen.

Mest är jag besviken på att dom inte informerat redan i kursannonsen att det kan förekomma många störningar. Det är en nybörjarkurs och då tycker jag att dom faktiskt får vara beredda på att det kan komma ekipage som är nybörjare på hela grejen med att träna i klubbmiljö. Jag känner inte att jag får nån större förståelse för det i gruppen.

Jag betackar mig för fler nyfikna frågor för ärligt talat får dom mig bara att känna mig ännu dummare än jag redan gör.

Ah okej. Jag är van vid klubbar där det ofta är mer än 1 kurs samtidigt + träningsgrupper eller folk som tränar själva. Dagtid är väl den enda gången man är själv på klubben liksom.
På vår klubb finns ingen trängsel ändå, planen är stor.

Förväntar och förväntar, jag tycker att dom kunde planerat in kurstillfällena lite annorlunda för att minimera antalet tillfällen där det kommer vara ekipage utöver kursgruppen där. Alternativt kunde dom hållit kursen på en annan plats än klubben så skulle vi alla sluppit kruxet med att samsas om den enda planen.

Mest är jag besviken på att dom inte informerat redan i kursannonsen att det kan förekomma många störningar. Det är en nybörjarkurs och då tycker jag att dom faktiskt får vara beredda på att det kan komma ekipage som är nybörjare på hela grejen med att träna i klubbmiljö. Jag känner inte att jag får nån större förståelse för det i gruppen.

Jag betackar mig för fler nyfikna frågor för ärligt talat får dom mig bara att känna mig ännu dummare än jag redan gör.
Rent logistikmässigt känns det svårt att ha kurs när ingen annan är på klubben? Rent generellt kan ju flest personer på kvällen under vardagar och det är även då andra hundägare vill kunna träna sina hundar. Att vara på annan plats kräver ju att man har tillgång till det och att kursdeltagare är villiga att betala för detta.

Jag har nog aldrig sett en annons med den informationen? Jag tror, om vi pratar kurs som hålls utomhus, att man antar att folk förstår att det kan förekomma andra på klubben under tiden.

Jag tycker inte du är dum - men jag tänker att du kanske behöver skruva ner förväntningarna på både dig själv, hunden och kurserna? :) Jag har själv stått och gråtit på plan med min nuvarande när han helt låst på andra hundar men det går att komma vidare - man får traggla på bara.

Om det är vanligt med mycket störningar på det sättet på brukshundklubbar kanske det kan vara intressant att kolla om det finns någon privat? De jag kört för privat har aldrig varit något annat än bara en kurs igång samtidigt.

Om det är vanligt med mycket störningar på det sättet på brukshundklubbar kanske det kan vara intressant att kolla om det finns någon privat? De jag kört för privat har aldrig varit något annat än bara en kurs igång samtidigt.

Privattränare är en lyx vi inte har tillgång till. Det finns inte så många i den här delen av landet, och ingen av dom är tillräckligt nära för att det ska vara rimligt att gå kurs där. Hade jag haft några alternativ så hade jag verkligen inte tvingat mig på klubben med ångest upp över öronen varje vecka.

Jag bor i en stad där ena klubben stänger av hela området av under pågående kurs medans den andra är full aktivitet på trots kurs :)

Privattränare är en lyx vi inte har tillgång till. Det finns inte så många i den här delen av landet, och ingen av dom är tillräckligt nära för att det ska vara rimligt att gå kurs där. Hade jag haft några alternativ så hade jag verkligen inte tvingat mig på klubben med ångest upp över öronen varje vecka.
Jag vet inte hur gammal din hund är, men hunden på bilden har varit ”sämst i klassen” på så många kurser att jag har tappat räkningen. Jag gick flera kurser med det uttalade syftet att han skulle lära sig att vara bland andra hundar och människor utan att balla ur. Han fyller sju i höst och nu har vi precis gått en kurs där det för första gången var kul.

Jag har lagt sjukt mycket tid på att bara få honom att inte uppföra sig som en komplett idiot men det händer fortfarande att det spårar ur. Jag försökte till exempel ha med båda hundarna på en ”trevlig” gruppromenad. Det blev kaos. Nu känner jag de som höll i aktiviteten så det blev inte så där jobbigt som det kan bli när man känner sig utstirrad och misslyckad.

Det är tråkigt och jobbigt med en hund som lämnar hjärnan i bilen så fort man kommer till en ny plats. Jag tycker det är tråkigt att läsa att instruktören inte är bättre på att peppa och hjälpa dig och din hund. Jag har haft turen att träffa många bra instruktörer som gett fina råd och som hjälpt både mig och andra att komma framåt.

Jag vet inte hur gammal din hund är, men hunden på bilden har varit ”sämst i klassen” på så många kurser att jag har tappat räkningen. Jag gick flera kurser med det uttalade syftet att han skulle lära sig att vara bland andra hundar och människor utan att balla ur. Han fyller sju i höst och nu har vi precis gått en kurs där det för första gången var kul.

Jag har lagt sjukt mycket tid på att bara få honom att inte uppföra sig som en komplett idiot men det händer fortfarande att det spårar ur. Jag försökte till exempel ha med båda hundarna på en ”trevlig” gruppromenad. Det blev kaos. Nu känner jag de som höll i aktiviteten så det blev inte så där jobbigt som det kan bli när man känner sig utstirrad och misslyckad.

Det är tråkigt och jobbigt med en hund som lämnar hjärnan i bilen så fort man kommer till en ny plats. Jag tycker det är tråkigt att läsa att instruktören inte är bättre på att peppa och hjälpa dig och din hund. Jag har haft turen att träffa många bra instruktörer som gett fina råd och som hjälpt både mig och andra att komma framåt.
Jag har haft en hund som blev avstängd från kurs som unghund för den störde så mycket.
Som vuxen var den den minst störiga och enklaste hund att träna då den inte brydde sig om annat än mig och träningen.

Jag har haft en hund som blev avstängd från kurs som unghund för den störde så mycket.
Som vuxen var den den minst störiga och enklaste hund att träna då den inte brydde sig om annat än mig och träningen.
Jag kan tycka att det blir konstigt att stänga av den hund som kanske behöver kursen mest. Om det händer en förstagångshundägare kanske man aldrig mer anmäler sig till en kurs.

Jag kan tycka att det blir konstigt att stänga av den hund som kanske behöver kursen mest. Om det händer en förstagångshundägare kanske man aldrig mer anmäler sig till en kurs.
Det här var inte en valp eller vardagslydnadskurs utan förberedande unghundskurs i en viss disciplin kommer inte ihåg om det var sök eller något liknande för det var så länge sen men ja som du skriver ska man ju inte stänga av någon från en allmän kurs.
Jag kunde dock i det här fallet byta till min äldre hund och gå med henne trots att hon var vuxen så det löste sig :)

Han är snart fyra år, så med showlabbemått mätt har han nyss blivit vuxen på riktigt. Tror snart att varenda människa på kursen har frågat mig hur gammal han är. Jag tycker det är jättejobbigt för det känns som att dom värderar mig som hundförare utifrån svaret. Jaha, du har en fyraåring som inte är helt chill i kursmiljö, då är det för att du inte vet ett skit om att träna hund och vi kommer att behandla dig därefter.

Han är inte ens den mest kaosiga hunden på kursen, om jag får vara partisk. Han varken skäller eller försöker tjafsa med nån hund, och att han kan prioritera nosande över att spana in alla är dessutom en tydlig signal på hundspråk att "jag vill inte bråka". Men visst, att han är den mest distraherade hunden i gruppen kan jag gå med på. Han har inte varit i den här typen av kursmiljö sen vi gick slyngelkurs och då var han under ett år gammal, så det är inte ett dugg konstigt att han är stökig.

Utifrån hur det gick i måndags så vill jag tro att det ger sig själv med tiden, ju mer erfarenhet han får i miljön och lär sig vad som förväntas där. Men för att det ska gå så måste vi ju kunna vara där, utan att det blir ett väldans hallå för att vi inte gör övningarna som alla andra.

Han är snart fyra år, så med showlabbemått mätt har han nyss blivit vuxen på riktigt. Tror snart att varenda människa på kursen har frågat mig hur gammal han är. Jag tycker det är jättejobbigt för det känns som att dom värderar mig som hundförare utifrån svaret. Jaha, du har en fyraåring som inte är helt chill i kursmiljö, då är det för att du inte vet ett skit om att träna hund och vi kommer att behandla dig därefter.

Han är inte ens den mest kaosiga hunden på kursen, om jag får vara partisk. Han varken skäller eller försöker tjafsa med nån hund, och att han kan prioritera nosande över att spana in alla är dessutom en tydlig signal på hundspråk att "jag vill inte bråka". Men visst, att han är den mest distraherade hunden i gruppen kan jag gå med på.

Utifrån hur det gick i måndags så vill jag tro att det ger sig själv med tiden, ju mer erfarenhet han får i miljön och lär sig vad som förväntas där. Men för att det ska gå så måste vi ju kunna vara där, utan att det blir ett väldans hallå för att vi inte gör övningarna som alla andra.

Fast att folk frågar ålder behöver inte vara värderande utan ren nyfikenhet. Många tror att lilla M är jätte-ung (fyra) för att hon är liten och näpen även för rasen. Hon är jätte-chill att ha med överallt och har varit sen unghund.
Spock däremot som också är fyra beter sig som en tonåring just nu 🙄.. Han gör sin närvaro hörd när man åker iväg till tävling även om det blivit bättre så är han verbal och stökig initialt 😝.
Tay kan skutta runt och bete sig som en valp och fyller sex i år.

Jag tycker att just hur gammal hunden är brukar vara en av de vanligaste frågor folk ställer oavsett vilken hund jag har i kopplet. Kanske lite fler som utgår ifrån att lilla M är unghund och det baseras på hennes utseende skulle jag tro.

Jag tänker att du KANSKE läser in lite väl mycket i omgivningen utifrån hur du upplever situationen. Att folk "tjatar" att ni ska göra saker är antagligen inte för att sätta dit er utan kanske för att din "kamp" inte syns på det sättet du tror. Jag tycker att det halv-kaos oftast när jag är ute med gänget och tycker att de kan vara dryga, ouppfostrade (ja, mitt fel såklart) och allmänt stökiga. Sen får nam kommentarer som "era hundar är så väluppfostrade " eller "ni har ju så väldresserade hundar" av folk runtomkring så man undrar om de har fel på synen? Min upplevelse av oordning och kaos är inte nödvändigtvis vad folk utifrån ser 😅.

Samma när jag på tävling upplever att Spock verkligen är ofokuserad och inte med, min klubbkompis tycker oftast att våra rundor ser bra ut. När jag kollar på film så ser det oftast också bättre ut än vad jag känner men min känsla är ju att han inte är så fokuserad som han brukar vara på träning. Dvs det jag känner syns inte så mycket man skulle tro, det betyder ju inte att min känsla är fel men andra kanske inte ser det.

Sen som instruktör till sex ekipage(!) har jag ibland svårt att komma ihåg vad jag sagt, frågat, redan gett för input till folk. Ni är tio på kursen, jag tänker att de kanske inte "tjatar" utan kommer helt enkelt inte ihåg vad de sagt tidigare.
På mina kurser brukar jag i förväg be om ursäkt för om jag upprepar saker, jag kommer inte alltid ihåg vad jag sagt och inte sagt och vissa saker tål att upprepas. Jag brukar också be mina kursare om att " Påminn mig nu nästa gång att det var det här och det här du skulle fokusera på" eller "Påminn mig om att du och din hund ska börja här" eller "Tala om nästa gång att din hund behöver stöd med detta" eller "Snälla säg nästa gång att din hund blev låg av det här". Jag kommer inte ihåg annars förrän nästa gång när man är inne i träningen att hund x behöver heja-rop och push eller att ekipage y behöver träna stadga och lugn miljö mm. Då tycker jag det hjälpsamt om de påminner mig om vad jag sa förra gången för då kan vi börja direkt i rätt ända och jobba på rätt saker. Bara jag får en liten påminnelse så kommer jag ihåg just det ekipaget och var vi låg i träningen.

Med det sagt så verkar det ändå inte som om dina instruktörer är så bra på upplägg, individ anpassning mm men jag tänker att du ändå kanske inte ska dra så stora växlar på att de "tjatar" med tio ekipage skulle jag själv ha svårt att komma ihåg vad man sagt och inte sagt till folk. Sen finns det instruktörer som absolut kommer av sig om man kör sitt eget "race" men det är deras problem inte ditt. Hade några som undrade vad jag gjorde på nybörjarkurs när de visste att jag tävlat mästarklass men som helt köpte när jag sa att min hund behövde miljöträningen. Jag fick säga det ett par tillfällen men det var skönt för dem för då kunde de släppa mig och fokusera på de andra och jag kunde träna efter eget huvud med min hund. Sen kom de ju ändå förbi och checkade läget ibland och gav välmenande tips även om jag var väl medveten om hur vi låg till så var det inget som jag störde mig på. De kan ju inte veta exakt hur jag känner, tänker eller vill lägga upp det hela och ville bara väl även om jag faktiskt hade en helt egen plan så var det bara att humma och " ja, jag vet" eller "nä, just nu vill jag fokusera på det här ". Det ju liksom deras roll att ändå försöka vara behjälpliga även om de säger självklarheter eller saker jag inte kan/vill applicera så gör de ju inte det för att vara taskiga. Även om kursen inte passar dig, instruktören inte passar dig och miljön är rörig tycker jag att du gör det rätta för dig själv och din hund som tar det i de steg ni behöver. Jag tänker också att om man tycker att mycket blir jobbigt blir det lätt att mycket också tolkas negativt som inte nödvändigtvis är det. Jag vet själv att om jag har en bra dag så "snäll-tolkar" jag mycket mer vad folk säger jämfört med om jag är negativt inställd så tolkar jag lätt samma kommentar negativt.

Heja dig som ändå jobbar vidare! Jag tänker att det kanske blir lättare nästa gång om du tänker att de antagligen inte riktigt har koll på er alla och att det kanske ändå ser bättre ut från sidan av än vad du själv upplever. Att det därför de är på, för att de tror att ni faktiskt klarar mer och det är ju inte negativt även om det kanske inte stämmer. Sen är det helt rätt att du inte sätter er i en svårare situation än vad du känner dig bekväm med.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka