Bukefalos 28 år!

Ramlat av annans häst, hur göra med försäkring?

Va? Jag har väl inte försökt lägga ansvaret på nån annan?

Då har jag nog missförstått - men det står "Blir det några konsekvenser för hästägaren om jag anmäler detta? Hästen blev rädd, så jag vill inte straffa hästägaren på något vis". Logiskt tänkt: det är någon annans häst ryttaren har ramlat av?
 
Då har jag nog missförstått - men det står "Blir det några konsekvenser för hästägaren om jag anmäler detta? Hästen blev rädd, så jag vill inte straffa hästägaren på något vis". Logiskt tänkt: det är någon annans häst ryttaren har ramlat av?

Ja, det är en annans häst. Men jag förstår inte hur du läser in att jag försöker lägga ansvaret på nån annan i det du citerade?
 
Vilka andra konsekvenser tänker du då på?

Ex intjänad självriskrabatt som ryker, att ägaren får betala självrisk etc kan väl vara ex på sånt som kan drabba hästägaren.


I Folksams "Hästsäker" är det ingen självrisk har jag för mig och om hästen skadas på tävling tror jag att självrisken på vet-försäkringen stryks.

Ts: det är ju sånt du måste ta m ägaren, ingen annan vet ju exakt vilka försäkringar/villkor denne har.
 
Senast ändrad:
Jag har ärligt talat inte vågat ta upp det med ägaren än, ska samla mod. Rädd att hon ska tycka jag är girig eller så.
 
Jag har ärligt talat inte vågat ta upp det med ägaren än, ska samla mod. Rädd att hon ska tycka jag är girig eller så.
Trams! Inte är du girig :)
Hade jag varit hästägaren så hade jag sett det som en självklarhet. Annars får hon ju inte låta någon annan rida sin häst.
Villkoren kan du läsa själv på Agrias hemsida. Däremot får du fråga hästägaren om hon verkligen har en sån.
Du skall absolut anmäla det till alla försäkringsbolag du kan. Detta för att om du får bestående problem så kan det röra sig om mycket pengar.
 
Trams! Inte är du girig :)
Hade jag varit hästägaren så hade jag sett det som en självklarhet. Annars får hon ju inte låta någon annan rida sin häst.
Villkoren kan du läsa själv på Agrias hemsida. Däremot får du fråga hästägaren om hon verkligen har en sån.
Du skall absolut anmäla det till alla försäkringsbolag du kan. Detta för att om du får bestående problem så kan det röra sig om mycket pengar.

Tack! Jag är rätt konflikträdd, så sånt här är jobbigt.
 
Skulle det finns en bra försäkring , om du nu inte har en egen olycksfallsförsäkring , vore det ju förfärligt om du går miste om ersättningen.
 
Skulle det finns en bra försäkring , om du nu inte har en egen olycksfallsförsäkring , vore det ju förfärligt om du går miste om ersättningen.

Jag har en egen olycksfallsförsäkring, men dom tyckte ju hästens försäkring skulle ta det i förstahand. Ersättningen i dagsläget är troligen "bara" nån tusenlapp, men eftersom jag lagt ut endel så är det bättre än inget. Däremot om jag skulle få men, så absolut!!
 
Jag har en egen olycksfallsförsäkring, men dom tyckte ju hästens försäkring skulle ta det i förstahand. Ersättningen i dagsläget är troligen "bara" nån tusenlapp, men eftersom jag lagt ut endel så är det bättre än inget. Däremot om jag skulle få men, så absolut!!
Självklart ska du åberopa försäkringen om det finns en sådan ! Att ägaren får betala ev självrisk är ju inget konstigt alls , om ägaren tecknat en sån försäkring är det ju för att denne VILL ha en försäkring som skyddar ngn vid olycka ! Vid personskada ska du givetvis vara noga om rapportera in till berörda FB - det handlar ju om din hälsa och rätt till ersättning om ngt skulle bli tokigt skademässigt för dig . I den aspekten finns det inget "vara fin i kanten" vilket jag räknar med att försäkringstagaren (ägaren) har insikt i :)
 
Fast jag hade aldrig i livet betalt någon annans självrisk, särskilt inte i det här fallet.
Ingen vet ju som sagt ngt om hästägarens tagna försäkring så skulle ev självrisk vara del av den tagna försäkringen så är det ju så . Är det inte så är det ju bra men det vet vi ju inget om som sagt . Har du en försäkring som träder in där självrisk faller på dig är det ju liksom så det är varken mer eller mindre . Känns som lite moot point .
 
Ingen vet ju som sagt ngt om hästägarens tagna försäkring så skulle ev självrisk vara del av den tagna försäkringen så är det ju så .

Öh, va? Självrisk handlar ju om skadan, det är den som får ut pengarna som betalar självrisken. Det regleras genom utbetalt belopp.

Det har inte ordats om självrisk, däremot om bonusminskning tidigare i tråden. Och den smällen får ju absolut försäkringstagaren ta, inte den som tar emot utbetalningen.
 
Öh, va? Självrisk handlar ju om skadan, det är den som får ut pengarna som betalar självrisken. Det regleras genom utbetalt belopp.

Det har inte ordats om självrisk, däremot om bonusminskning tidigare i tråden. Och den smällen får ju absolut försäkringstagaren ta, inte den som tar emot utbetalningen.
Öh va själv ? Läs TS redogörelse och hela tråden ? Nu känns det som det blivit en älg av en höna typ och fortfarande kvarstår faktumet att ingen vet vad för ev hästförsäkring det gäller . Jag förstår inte vad du svarar på nu eller vad du tycker gäller utifrån tråden som befogar dina svar ?
 
Öh va själv ? Läs TS redogörelse och hela tråden ? Nu känns det som det blivit en älg av en höna typ och fortfarande kvarstår faktumet att ingen vet vad för ev hästförsäkring det gäller . Jag förstår inte vad du svarar på nu eller vad du tycker gäller utifrån tråden som befogar dina svar ?
Du tog upp självrisk, som du tyckte hästägaren fick stå för. Vilket jag uttryckte en åsikt att jag aldrig betalt ut till en medryttare som trillat av (självrisken dras från utbetalt belopp, ska jag alltså som hästägare ta ut pengar och betala medryttaren för att trillat av hästen?).

Den risk hästägaren eventuellt löper om medryttaren utnyttjar försäkringen, är en bonusförändring. Om det ö h t finns en bonus på premien.
 
Du tog upp självrisk, som du tyckte hästägaren fick stå för. Vilket jag uttryckte en åsikt att jag aldrig betalt ut till en medryttare som trillat av (självrisken dras från utbetalt belopp, ska jag alltså som hästägare ta ut pengar och betala medryttaren för att trillat av hästen?).

Den risk hästägaren eventuellt löper om medryttaren utnyttjar försäkringen, är en bonusförändring. Om det ö h t finns en bonus på premien.
Nej du läser som fan läser bibeln . Jag svarade TS tidigast i tråden sen har ni övriga bökat vidare och skapat en älg av en höna som sagt .
INGEN råkar ut för en bonusförändring som standard öht vare sig det gäller x eller y . De flesta FB har inte ens sånt och ffa inte för en enstaka händelse !

Har du råkat ut för en kraschad bil där den som kraschar bilen inte har försäkring ? Till exempel .

Självklart beroende på försäkring kan hästägaren åka på en ev självrisk ! Du betalar aldrig ut ngt till en privatperson personligt ?


Jag TYCKER inte som du tydligen läst det att "det får hästägaren stå för " . Du är ute och snurrar hur du läser att jag tycker . Vad jag tycker har jag aldrig blandat in här i tråden öht . Det är helt irrelevant.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 930
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 431
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen...
Svar
14
· Visningar
4 739
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp