Rapskaka till fånghäst?

pinky

Trådstartare
Nu har jag inte fått höanalysen ännu, men OM det skulle behövas så har vi eventuellt möjlighet att köpa in rapskaka som proteintillskott. Lusernet har blivit så hysteriskt dyrt, och soja kan jag inte ge min häst.

Nu slog det mig plötsligt, hur "säkert" är rapskaka till en fångis?
Det är ett helt nytt fodermedel för mig, har varken teoretisk eller praktisk kunskap om det, mer än att jag vet att det är ett proteinfodermedel.

Dela med er av era kunskaper! :bow:

Sv: Rapskaka till fånghäst?

Har bara erfarenheten från kosidan att smakligheten inte är den bästa. Begränsad hållbarhet eftersom det härsknar så se till att den är "nypressad". Men det var ju inte det du ville veta. Hoppas du får svar.

Har bara erfarenheten från kosidan att smakligheten inte är den bästa. Begränsad hållbarhet eftersom det härsknar så se till att den är "nypressad". Men det var ju inte det du ville veta. Hoppas du får svar.

Jo, men det är ju jätteviktigt att veta, det där med hållbarheten t.ex. :laugh:

Tack så mycket. :bow:

Vad innebär begränsad hållbarhet, förresten? Om man förvarar det i tunna med lock?

Vet inte om hållbarheten ökar om man försluter med lock. Vårt ligger ju tonvis i en stor hög på betongplatta. Men 1-2månader kanske det står sig. Vi blandar det i en mix till korna, dvs. de får ensilage,majsensilage,halm,kraftfoder,rapskaka, mineraler, mm ihopblandat så att det blir svårt att sortera ut det som inte smakar gott. Så jag kan tänka mig att om du succesivt blandar i kakan i något annant fodermedel så kan det funka.

Vart hittar man någon som säljer rapskaka? Jag har googlat men det gick inte så bra.
/U

Kakan är ju restprodukt när man pressar rapsolja. Så försök hitta någon som pressar olja.

Raps innehåller hälften så mkt stärkelse som sojamjöl vilket i sin tur innehåller rätt litet – ca 5 %. Ur den synpunkten alltså fångsäkert. De nyttiga fetterna motverkar sannolikt elaka ”fång”bakterier. Smakligheten är det största kruxet. Jag blandar i betfor eller betfiber. Då går det ner. Granngården kan ordna rapskaka om man inte hittar ngn lokal producent.

Hållbarheten är inte sämre än alla andra "feta" produkter.HH

Jamen det låter ju jättebra! :)

Nästa orosmoment är hennes mage allmänt, då hon kan reagera på vissa fodermedel (melass, soja, morötter etc...) om man inte vänjer in dem mycket långsamt. Men det brukar gå att rädda med en kur bakjäst, och nuförtiden vet jag ju om att hon är känslig.

Kommentarer till det?:bow:

Höet är förresten ingen superhöjdare, som jag hade önskat. "Bara" 35 g smrp och "hela" 8 MJ. Inga extremvärden åt något håll, men jag hade önskat liiite mer protein och liiite mindre MJ... ;)

Senast ändrad:

Hm... Har letat efter värdena på rapskaka, men hittar lite olika olika svar överallt.

En sökning på Buke ger svaren 285-339 g rp/kg TS, vilket blir ganska svårt att räkna på när man inte vet smältbarheten för häst.
Inte heller TS-halten i rapskakan nämns, vad jag kan se. :confused:

322 g smrp/kg foder såg jag också.

MJ kan tydligen ligga på 11-14, men per kg TS eller foder?

I "Hästens näringsbehov och utfodring" finns värdena 94 % TS, 12,1 MJ och bara 248 g smrp per kg foder, men då kallas det för rapsexpeller i tabellen på s. 240. Är det inte samma sak som rapskaka, eftersom värdena skiljer sig åt så?

Eller varierar värdena på rapskaka mycket, så att man bör analysera det aktuella partiet? :confused:

Du får nog analysera det partiet du köper för innehållet kommer variera beroende på hur mkt olja man fått ur. Expellerna är ju fabrikstillverkade så där är det ju en annan sak.

Vet inte riktigt om det är för långt ifrån för dig (eller om de kör hem foder) men vet att åsebro foder säljer rapskaka iallafall :D

Du får nog analysera det partiet du köper för innehållet kommer variera beroende på hur mkt olja man fått ur. Expellerna är ju fabrikstillverkade så där är det ju en annan sak.

Ja, det kanske är så...

Å andra sidan så är det ju ganska lite jag behöver ge, så ett ungefärligt värde skulle kanske kunna duga?

Vi kommer tydligen att få med deras analysvärden om vi köper! :idea:

Liknande trådar

S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 818
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?