Bukefalos 28 år!

Ras från tag, vems ansvar?

Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Jag har INTE krävt att min stallvärd ska skotta hela taket - även om det är något jag inte tänker göra. Undrade mer om det inte vore ett måste/eller i alla fall lämpligt att det sattes upp varningsskyltar/avspärrningar, så att de som inte är på anläggningen till vardags vet var de kan parkera.

Gylle - vårt ridhus är delvis uppvärmt = det bildas en hel del is i det som rasar ner från taket.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Vem ska vara ansvarig då? Och snö kan rasa ner ändå, av sin egen tyngd.

@NeverEndingStory - Ja hur ska de som är ansvariga för en byggnad ensamma orka skotta - kanske hyra in folk? Det är brukligt om man har ett besvärligt tak och saknar utrustning. Det gäller som bekant inte bara ridhus och ridhusägare. Snöskottning ingår i normal drift av en anläggning, det är en sak som ska ingå i hyran så länge man inte även tar över yttre underhåll också.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Även om dom har satt upp varnings skyltar,är dom ansvarliga om någon/något blir skadat, dom har plikt att röja undan snön, för även med skyltar är det ingen som vet hur långt snön eller isklumpar kan fara, man kan ju i prinsip bli truffen av en isklump på andra sidan gatan om den studsar "rätt"....

Ursäkta att det kanske blir lite OT, men jösses vad gulligt det lät när jag läste det. Uttrycket alltså, inte att folk kan bli träffade... Jag fick lite samma skratt som när kompisen säger att hon tröck på knappen :p
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Värme läcker det alltid, och taket är en ren energi bov så visst kan det bildas is. Sen kanske man inte tror att en ouppvärmd/oisolerad byggnad skulle kunna generera någon värme men jodå det kan dem. Underlaget tar lite längre tid på sig att bli kallt, avger värme. Hästar avger mycket värme, så oavsett om det handlar om ett ridhus eller ett stall så har du värme där som lätta går upp mot taket och läcker den vägen. Då bildas is, så visst finns det is i snön även på en ouppvärmd byggnad.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Då har du sett speciella ridhus för jag har i alla fall aldrig sett något ridhus här nere det bildats någon is på inkl vårt eget. Och inte har jag märkt att underlaget tar längre tid på sig att bli kallt, det blir bottenfruset lika fort som ute om man inte har det saltat eller har sett till att det fått torka ut innan det fryser.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Vem ska vara ansvarig då? Och snö kan rasa ner ändå, av sin egen tyngd.

@NeverEndingStory - Ja hur ska de som är ansvariga för en byggnad ensamma orka skotta - kanske hyra in folk? Det är brukligt om man har ett besvärligt tak och saknar utrustning. Det gäller som bekant inte bara ridhus och ridhusägare. Snöskottning ingår i normal drift av en anläggning, det är en sak som ska ingå i hyran så länge man inte även tar över yttre underhåll också.

Ehhh hur skulle det vara om människor tog ansvar för sina egna dumma handlingar tex. och inte alltid skulle hitta någon annan att skylla på och kräva ersättning ifrån om de själva varit så korkade att de inte tänker sig för.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det är inte alltid så lätt att hyra in folk för at göra skottningen. Det försökte våran hyresvärd göra förra vintern. Men det fanns inga folk att hyra in för vanliga byggnader prioterades före ridhusen. Fanns inte tillräckligt med arbetskraft för att få ridhuset skottat. Alla minns väl rasrisk hysterin förra året. Det var bara att hjälpa till helt enkelt. Självklart skulle man väl önska att man som hyresgäst får allt serverat, med det är svårt att styra över vädrets krafter ibland.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Ehhh hur skulle det vara om människor tog ansvar för sina egna dumma handlingar tex. och inte alltid skulle hitta någon annan att skylla på och kräva ersättning ifrån om de själva varit så korkade att de inte tänker sig för.

Du det handlar inte om att kräva ersättning alltid, det är svårt för döda personer att åtala någon. Och inte heller är alla som riskerar att komma till skada myndiga eller döda ting, ja de kan tom vara små barn som får istappar i huvudet.

Man kan inte ha olika lagar beroende på var byggnaden står (det blir så besvärligt att följa lagen och att avgöra vilken som gäller) man ska kunna skicka sin 10-åring till ICA för att köpa mjölk utan att först själv kontrollera att vägen är säker och det inte riskerar falla ner istappar i huvudet på folk.

Sedan blir det attans besvärligt att röra sig utomhus efter det blivit mörkt, att besiktiga var byggnad man passerar när man går eller kör bil blir besvärligt. Så farligt är det väl inte att spärra av där det finns risk för ras (eller skotta) så att folk inte riskerar livet är det väl inte?
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Jo du det finns olika regler beroende på var fastigheten står. Nu diskuterar vi ett ridhus och snöras (inte istappar) på en privat gård.
Du kan aldrig jämföra detta ansvar med ett hus som ligger utmed en allmän trottoar på en stadsgata.
Ingen människa dör av att få rasande snö från ett ridhus tak över sig (även om det inte är skönt) har dessutom väldigt svårt att tro att det skulle bli några skador på bil och transport av desamma.
Vanligtvis sker snöras från tak vid töväder alternativt vid kraftigt snöande, vid töväder är det blötsnö som rasar vid snöande är det nysnö som rasar inte särskilt skadligt något av det. Dessutom är fallhöjden från ett ridhus sällan högre än 4 meter vilket inte är särskilt högt.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Om snön rasar så är det tungt, riktigt tungt dessutom. Om man säger så här, rasande snö som orkar ta med sig snöskenor från taket som var ordentligt reglade och förankrade så vad månne det ha ställt till med på en människa te x?

Jag vill nog påstå att Lobelias liknelse kan stämma överens här, så fort det pågår en verksamhet med människor och djur i och runt området så är det fastighetsägaren som har fulla ansvaret för att inget kan ramlar och ställer till med skada.

Du vet ju om du inte skottar och sandar din trädgårdsgång och någon gör inbrott hos dig, halkar och slår sig på vägen ut eller in. Det är ingen myt att du kan få betala ersättning till inbrottstjyven för så är det.

I övrigt så har jag en erfarenhet av snöras från just taket på ett ridhus, 2 ekipage på ingång för en hopplektion. Behöver jag berätta att det inte blev någon lektion för dessa två den här kvällen, och för den ena tog det ett bra tag innan det blev lektioner igen.:crazy:
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Snöras eller istappar, det är sak samma både och kan döda men vanligen skada det är också jämförbart med lösa föremål som faller ner. Ett område där man bedriver någon form av verksamhet kan rimligen inte räknas som helt privat och ridhuset i fråga är ju öppet för träningar. Förpliktelserna man har lär vara långtgående, det är dock inte helt lätt att spärra av, jag såg ett ras från taket vid ridbanan, det var väl en 15 kanske mer meter ut från väggen som snön varit direkt dödlig med tanke på mängden. En smärre lavin.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Ursäkta att det kanske blir lite OT, men jösses vad gulligt det lät när jag läste det. Uttrycket alltså, inte att folk kan bli träffade... Jag fick lite samma skratt som när kompisen säger att hon tröck på knappen :p


:angel:hehe, jag är inte födt i sverige, så min svenska är inte helt 100a, så jag hittade inte något bättre ord:p
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Hmm... Det är väl ändå så att så länge man hyr ut plats i sin egna byggnad så räknas den inte längre som helt privat?
Och då har man skyldighet att se till att ingen blir skadad av snöras.
Men det är ganska enkelt att fixa. Det är bara att sätta upp snörasskydd längs hela taket. Och blir det fullt är det betydligt lättare att tömma dom än att skotta taket.

Och sen kan det ju vara direkt farligt att få snöras blandat med is eller ibland bara is i huvvet när man går in och ut eller längs med en byggnad. Är ju därför som reglerna tillkommit.
Så jag tycker nog att man som ägare till byggnaden vill vara lite försiktig med dom som hyr in sig. Annars hade nog inte jag velat vara inhyrd där.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Vanligtvis sker snöras från tak vid töväder alternativt vid kraftigt snöande, vid töväder är det blötsnö som rasar vid snöande är det nysnö som rasar inte särskilt skadligt något av det. Dessutom är fallhöjden från ett ridhus sällan högre än 4 meter vilket inte är särskilt högt.

Fel fel fel!! Bara igår var det inte särskilt kul att ta in hästarna i stallet här. Tyvärr har vi inte något skydd för taket men det är definitivt något jag ska säga till ägaren att hon får sätta dit.
Det hade varit lite varmare igår så det kom nederbörd i form av snöblandat regn vilket frös så fort det hamnade på backen och taket. Vilket gjorde att snön som låg på taket blev väldigt tungt. Och efter ett litet tag så kom det nerrasandes. Kan ju säga att det inte var direkt något lätt som kom farandes. Det var lite snö med is ovanpå. Och det nästan smällde till när det for i backen.
Och hade jag eller mina hästar fått det i huvvet så hade vi iallafall fått rejält ont om inte ännu värre. Vill bara inte tänka på vad som hade kunnat hända med min lilla hund. =(
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

:angel:hehe, jag är inte födt i sverige, så min svenska är inte helt 100a, så jag hittade inte något bättre ord:p

Ta det inte som kritik bara, trots att jag är språkpolis så älskar jag en del uttryck som bara låter så söta :D

Men nu ska jag sluta vara off topic i tråden.

Over and out.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

;)
Ta det inte som kritik bara, trots att jag är språkpolis så älskar jag en del uttryck som bara låter så söta :D

Men nu ska jag sluta vara off topic i tråden.

Over and out.

Ingen fara, tok det inte som kritik:D

Godt Nytt År
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Fallhöjden från ridhustaket är mycket riktigt ca 4 meter, MEN... mängden snö som kommer nerfarande är ENORM! Några dm tjockt lager och ridhustaket är stort! Snön far ner med en väldig kraft och landar ca 10 m ut från ridhusväggen. Förra året hade vi ett gäng inplastade stöpallar som blev träffade av snömassorna. Behöver jag skriva att det låg småbalar huller om buller på hela planen efter att snön krossat pallarna som var inlindade i sträckfilm? Jag tror absolut att en transport kan förstöras av snöras från ett ridhustak.

I övrigt så tänker jag som "Schnork", när man hyr ut boxplatser/tar emot utomstående ekipage i ridhuset, då är anläggningen inte längre helt privat.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Jag har fått snöras över min bil från taket på en stor villa (gammal skola). Hög fallhöjd, ca 5-6 meter från nederkanten av taket till marken, och ganska stor yta för ett bostadshus men givetvis inte lika stor som ett ridhustak.
Vädret slog om från -10 till strax under 0 på några timmar och vips så kom snön ner.

Tak och motorhuv på bilen blev helt intryckta, vindrutan sprack.

Du har fel, snöras från ett ridhustak ger garanterat skador på den/det som befinner sig nedanför!
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Min personliga åsikt är att om man parkerar på platser som inte är avsedda för parkering så får man skylla sig själv om det rasar ner från taken på bil och släp. Som ridhusägare hade jag informerat mina gäster/kunder var de får parkera och väljer de att parkera på andra ställen så är det på eget ansvar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: Linnea_
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp