Bukefalos 28 år!

ras-råd önskas

morgaine

Trådstartare
Bakgrund: Pappas och mammas älskade hund har gått bort, hon var en siberian husky 13 år.
Problemet nu är att både mamma och pappa helst skulle vilja ha en ny husky men inte känner att de orkar med det i minst 10 år till eftersom båda nu har passerat 60.
Mao ska den önskade hunden helst se ut som en husky men inte vara så motionskrävande.
Något mindre än husky också gör inget heller, samt att den inte får vara skällig. Det måste även gå att släppa den lös på promenaderna.
Har ni några tips på lämplig ras?

Jag funderade lite på dvärgspets, men de är skälliga va?
 
Sv: ras-råd önskas

Sh är ju en ras som har växt enormt de senaste åren och de födds fler valpar än de finns köpare.
Kanske en omplacerings vovve?
Jag hade nog inte sattsat på en valp ,för valptiden kan vara jobbig oavsätt ras på hunden.

tror en gång Husky alltid husky så lär de bli för mig :grin:
 
Sv: ras-råd önskas

Håller med! Lundehunden kan nog passa! Alla jag träffat har varit superhärliga små hundar, med mycket personlighet och en lagom portion integritet
 
Sv: ras-råd önskas

lunde-hund? Är inte de skälliga alltså? Ska googla lite på dem, tack för tipset!
 
Sv: ras-råd önskas

åh, ja lapphundar är fina! Hur är de att släppa då? Är finska lapphundar skälliga? Har hört att vanlig lapphund är ofta skälliga.
 
Sv: ras-råd önskas

Nja, omplaceringshundar har ju ofta skaffat problembeteenden också, så det är nog inte aktuellt. Det är ju inte valptiden de inte orkar med, det är ju 3 timmar promenader per dag i framtiden de inte orkar med, samt att de vill ha en hund de kan släppa lös.
Annars finns det ju inget som slår en husky, nej! :love:
 
Sv: ras-råd önskas

Hej!
Alla ompl. hundar har inte några problem.
Min äldsta 7,5 åriga tik har en brorsa som måste omplaceras. Världens goaste och trevligaste kille.
Fäller ingen päls. Stamtavla, vaccinerad mm.
Men, familjen skall flytta utomlands, barnen är vuxna o flyttar inte med.
Både mamman o pappan i familjen kommer att jobba mycket.

De har bara 2 val, omplacera eller avliva.
Tycker att det är så hemskt, hunden är frisk och precis lika kelen o lugn som min tik.

Så leta på omplaceringar... Lycka till!
 
Sv: ras-råd önskas

Eftersom jag själv har 5 lundehundar här hemma och föder upp rasen, så får du/ni gärna fråga mer om den om du/ni vill. Ang skällandet så kan jag säga att det också är frågan om uppfostran. Själv så upplever jag islänsk fårhund, norsk buhund mfl som betydligt skälligare.
 
Sv: ras-råd önskas

Jag har bara träffat en enda isländsk fårhund, och ja den var väldigt skällig. Även de få buhundar jag träffat har varit skälliga, förra hyresvärden hade 3 st, så det stämmer nog. Buhund betyder ju skällhund ;)
Lundehund har jag bara sett någon enstaka bild på förut, fast nu har jag kollat många bilder, och vilken jättesöt liten hund!!! :love: Detser ju ut som en mini-husky på jättemånga bilder! Mao så bra det kan bli tror jag, dessutom står det ju att de är lydiga med inkallning.
Verkar perfekt förutom ev skäll men helt perfekt kan det nog aldrig bli. Vi hade en skällig pudel i min barndom, så efter 12 års skällande är man lite trött på det. Fast om den tystnar ganska omgående så är det ju inte så farligt.
De verkar ha rätt tunn päls, stämmer det? Svansarna ser lite tunna ut på vissa av bilderna, brukar de det?
Hur många timmars motion om dagen behöver en sådan liten knatte för att trivas? :angel:
 
Sv: ras-råd önskas

Vad skoj att du tyckte om vad du såg. Lundehundarna är inte så motionskrävande men älskar att få gå långa promenader om det erbjuds. Själv så får mina följa med på ridturerna. Lundehundarna trivs bäst då de får vara tillsammans med flocken dvs ägaren mfl. Ligger gärna i en stol på kontoret, bara de får följa med.
Avfällda så är de rätt så tunnhåriga, ja. Men fullpälsade så är de väldigt mjuka och goa i pälsarna. Två av mina tikar har just haft valpar så då är det helt naturligt att de blir nakna. Kanske är det avfällda hundar de sett eftersom de är relativt välpälsade på svansarna annars.
Pm:a din mailadress så kan jag skicka bilder.
 
Sv: ras-råd önskas

åh, ja lapphundar är fina! Hur är de att släppa då? Är finska lapphundar skälliga? Har hört att vanlig lapphund är ofta skälliga.

Oja, skälliga och ofta agressiva (inte pga av dålig ägare, utan helt enkelt i generna). Trivs bäst utomhus med mycket motion, så ingen hund jag rekomenderar till detta par.. :)
 
Sv: ras-råd önskas

Jag såg på tv för en tid sen, ett par i USA som hade s.k miniatyrhuskys. Såg precis ut som huskys förutom att de va hälften så stor eller ännu mindre, än den vanliga huskyn. Fruktansvärt söta var dom!
Men de har tydligen framavlats enbart för att folk gillar utseendet på rasen.:s Vet inte mer, men kanske står något om man söker på google!
 
Sv: ras-råd önskas

Bakgrund: Pappas och mammas älskade hund har gått bort, hon var en siberian husky 13 år.
Problemet nu är att både mamma och pappa helst skulle vilja ha en ny husky men inte känner att de orkar med det i minst 10 år till eftersom båda nu har passerat 60.
Mao ska den önskade hunden helst se ut som en husky men inte vara så motionskrävande.
Något mindre än husky också gör inget heller, samt att den inte får vara skällig. Det måste även gå att släppa den lös på promenaderna.
Har ni några tips på lämplig ras?

Jag funderade lite på dvärgspets, men de är skälliga va?

Lapsk vallhund då?! De jag har träffat har genomgående varit hemskt trevliga och de ligger absolut på min "Vill-Ha-Nån-Gång-Lista" :love:

Lagom stora, ganska så Husky-lika, verkar inte skälliga i allmänhet osv.
Dessutom vore det väl roligt att ha en av sveriges till antalet minsta och mest okända hundraser?
 
Sv: ras-råd önskas

Men lapphundar är väl i allmänhet sådanna som behöver mkt motion.. ?
 
Sv: ras-råd önskas

Jo de var fina, fast de var nästan mer schäferlika än huskylika tyckte jag. Samma storlek som huskys också, och eftersom de är avlade för renvallning är det tveksamt om de vill vara sällskapshundar och bo inomhus, samt förmodligen rätt motionskrävande. Vår husky ville helst vara ute, men eftersom det nu ska vara en pensionärshund vore det bra med en hund som trivs inne och inte bara vill in och "kolla läget".

Trolltyg: det lät ju bra det där med motionen också. Det är ju inte så att mamma och pappa är stugsittare, pappa promenerar numera varje dag utan hund, och de har ju trädgård och stuga i bohuslän. Men det är bra om man slipper känna kravet på 2-3 timmar/dag för att hunden ska må bra. Pm på väg! :laugh:

Annie_92: Minihuskies? aldrig hört om, vad sött! (Fast jag tyckte nästan lundehundarna var det). Måste googla och se om jag hittar något!

Tack för tipsen allihop!
Detta måste göras grundligt förstår ni, för enligt pappa finns det tydligen ingen hund som kan mäta sig med henne, så det måste bli helt rätt...
 
Sv: ras-råd önskas

Mailar dig under morgondagen då jag strax ska iväg just nu.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 068
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 274
Senast: hundtant
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 833
Senast: NOC14
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 728
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp