Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

Tror absolut pudlar är fräsigare inom agility, men det har jag inte heller intresse av att tävla 😄
En DS är en robustare och tuffare hund än pudeln, och då menar jag inte bara utseendemässigt. Jag gillar verkligen den tuffa attityden, schnauzermentaliteten, vilket jag inte riktigt tycker att pudel eller andra hundar i grupp 9 har.
Det var därför också som jag var lite osäker på BC då det generellt är en mildare och en helt annan typ av hund. Men där finns andra egenskaper som överväger som jag saknar hos DS när det kommer till träning.
Men någon gång ska jag våga ha en riktig riesen men det funkar nog inte riktigt med mitt liv just nu och jag är lite för feg för att ta klivet till en så stor hund.

Tog upp brukset med där det finns några mellanpudlar som tävlar framgångsrikt :)
Ja alltså, trivs man inte med rasen är det en annan femma. Det enda jag vände mig emot var att en DS generellt hade mer arbetslust/kapacitet än en pudel. Och då framförallt mellan.

Ja klivet till riesen förstår jag känns stort!


Bästa filmen på en DS som kör agility är väl ändå @Miao Boss:

😂😂😂

Men den här visar väl typ ändå tvärtemot det jag tänker att en fokuserad tävlingshund gör 😅 Även om videon är jätterolig.
 
Tog upp brukset med där det finns några mellanpudlar som tävlar framgångsrikt :)
Ja alltså, trivs man inte med rasen är det en annan femma. Det enda jag vände mig emot var att en DS generellt hade mer arbetslust/kapacitet än en pudel. Och då framförallt mellan.

Ja klivet till riesen förstår jag känns stort!




Men den här visar väl typ ändå tvärtemot det jag tänker att en fokuserad tävlingshund gör 😅 Även om videon är jätterolig.
Har inte många videos på mina dvärgar som tävlar så därav fick det bli videon på Boss. Jag älskar hans energi :p
 
Har inte många videos på mina dvärgar som tävlar så därav fick det bli videon på Boss. Jag älskar hans energi :p
Jag förstår ändå lite vad du menar. Alla tipsar om pudlar men jag har aldrig sett en med umfff. Vet inte om alla 50ish pudlar jag någonsin sett varit orastypiska, men visst har många haft integritet, visserligen varit clowner men inte riktigt haft det där extra man kanske söker. Förstår därför inte heller om man skulle vilja "byta upp sig" energimässigt varför man skulle gå från ett dvärgskägg till en pudel. :)
 
Jag förstår ändå lite vad du menar. Alla tipsar om pudlar men jag har aldrig sett en med umfff. Vet inte om alla 50ish pudlar jag någonsin sett varit orastypiska, men visst har många haft integritet, visserligen varit clowner men inte riktigt haft det där extra man kanske söker. Förstår därför inte heller om man skulle vilja "byta upp sig" energimässigt varför man skulle gå från ett dvärgskägg till en pudel. :)
Precis så. Jag har tränat tillsammans med ett gäng pudlar (oftast mellan) samt har en kollega som har en som hon tränar med. Har aldrig upplevt att de skulle ha mer av det jag letar efter jämfört med ett dvärgskägg.
 
Jag funderar ju också på vilken ras jag ska skaffa som nästa, har två CCD nu och båda har ett enormt driv. Den äldsta är av naturliga skäl inte lika på längre men gärna är med och tränar varje dag men ynglingen har mer driv och energi och arbetslust än jag trodde. Han är som en outtömlig källa till energi och han tänker och agerar så snabbt. Mini bc har jag fått höra många gånger. Drömmen för mig är en bc men jag vill kunna ge den allt. Hittar ingen ras som har det jag verkligen vill ha. Sänker jag nivån ett snäpp tänker jag aussie men det har ju många skrivit till att det kan vara knepigt med mentaliteten hos vissa, har funderat på pudel, hade en sheltie på prov man han var nog inte så socialt tränad så han låg under min säng hela tiden och vägrade komma fram, livrädd. Vet att många shelties har rädslor men han var nog extrem.

Om det inte blir en bc eller aussie vill jag ha en mellanstor hund, mina grabbar är 34 cm höga och väger 7 och 8 kg, mindre rasen än det vill jag inte ha. Men inte för stora heller.

Drömscenariot är en lättskött päls som inte fäller. Men är väl mer regel än undantag med fällande hundar.

Min livssituation är sån att jag är hemma med hundarna dygnet runt förutom när jag handlar eller går på något möte. Så dom kommer ju inte vara ensamma knappt något. Vill ha gos och närhet.

Hunden ska vara trygg och orädd, mjuk och formbar, jag är inte den som vill stå och gorma på min hund. Det ska vara lätt och fri kommunikation. Vilja träna rally, eventuellt freestyle och så funderar jag på någon bruksgren om jag hamnar med en sån ras. Öppen för det mesta utom jakt.

Vill inte ha mycket jaktintresse,den ska kunna vara lös i skogen.

Och ingen terrier.

Hmm, det slutar väl med att jag till sist står där med en till nakenfis. Men vill prova mer. Kanske satsa mot sms i någon gren, vill höja ribban.
 
Hunden ska vara trygg och orädd, mjuk och formbar, jag är inte den som vill stå och gorma på min hund. Det ska vara lätt och fri kommunikation. Vilja träna rally, eventuellt freestyle och så funderar jag på någon bruksgren om jag hamnar med en sån ras. Öppen för det mesta utom jakt.

Vill inte ha mycket jaktintresse,den ska kunna vara lös i skogen.

Och ingen terrier.

Hmm, det slutar väl med att jag till sist står där med en till nakenfis. Men vill prova mer. Kanske satsa mot sms i någon gren, vill höja ribban.
Vet att du skrev ingen terrier, men annars så passar väl bedlington rätt bra in. De är inte så terriertypiska direkt, iaf inte numer.
 
Vet att du skrev ingen terrier, men annars så passar väl bedlington rätt bra in. De är inte så terriertypiska direkt, iaf inte numer.

Australisk terrier kan kanske också vara värd en titt, den ska ändå vara förhållandevis mjuk för att vara terrier vad jag har förstått (jag har alltså själv fått rasen rekommenderad till mig här på Buke). Men jag är kattmänniska i grund och botten så jag har motsatta problemet, jag vet inte vad man ska göra med jätteföriga djur och förmodligen är det därför jag dras mer och mer mot terriers och vinthundar. :angel:
 
Australisk terrier kan kanske också vara värd en titt, den ska ändå vara förhållandevis mjuk för att vara terrier vad jag har förstått (jag har alltså själv fått rasen rekommenderad till mig här på Buke). Men jag är kattmänniska i grund och botten så jag har motsatta problemet, jag vet inte vad man ska göra med jätteföriga djur och förmodligen är det därför jag dras mer och mer mot terriers och vinthundar. :angel:
Jag har faktiskt funderat på rasen! Men de är så ovanliga så har aldrig träffat på någon i träning- eller tävlingssammanhang. Älskar utseendet dock!
 
Jag har faktiskt funderat på rasen! Men de är så ovanliga så har aldrig träffat på någon i träning- eller tävlingssammanhang. Älskar utseendet dock!

Ja, det är ju tyvärr en av nackdelarna, svårt att få träffa någon irl som gör annat än att vara sällskapshund. Det verkar ändå finnas några som visar framfötterna ute på tävlingsbanorna, om man ser till att rasklubben har Årets Aussie för flera grenar. Men vill du verkligen satsa och träna jättemycket så finns det nog raser som är säkrare kort, jag är ju på andra sidan av spektrumet och mina tänkbara rasval blir därefter. :idea:
 
Fick i uppdateringstråden tips om kelpie, har väl aldrig tänkt mig en sån då dom jag träffat på kurser varit överintensiva och inte varit så förtjust i utseendet men nu börjar rasen bli lite mer tänkbar. Dom är rätt så fina och med ordentlig aktivering kanske dom blir hanterbara?Vill ju som nu träna varje dag,gå kurser, tävla och promenera mycket.

Bedlington går helt bort för mig tyvärr.

Australisk terrier ser jätte söta ut men är för små, vill int ha mindre än mina nuvarande.
 
Jag tycker t.ex. att jakt golden är jätte fina men vet inte hur mycket jakt har dom i sig, kan dom gå lösa eller springer dom efter alla spår och är svåra? Gillar Tollare men är rädd att även dom har för mycket jakt i sig. Förstår ju självklart att dom har jaktinstinkter men frågan är hur mycket det påverkar vardagen?
 
Hunden ska vara trygg och orädd, mjuk och formbar, jag är inte den som vill stå och gorma på min hund. Det ska vara lätt och fri kommunikation. Vilja träna rally, eventuellt freestyle och så funderar jag på någon bruksgren om jag hamnar med en sån ras. Öppen för det mesta utom jakt.

Vill inte ha mycket jaktintresse,den ska kunna vara lös i skogen.
Jag klippte lite, men fastnade för just det här och att du funderat på Aussie. Om det här är vad du vill ha skulle jag absolut inte satsa på Aussie. Precis som @Bulldoozer beskrev är det en självständig ras med mycket egna idéer. Dom kan vara följsamma men också envisa på gränsen till tjockskallighet (sagt med mycket kärlek, har ju själv en äldre och skaffade valp av samma ras i somras). Det finns de som kan vara lösa hur enkelt som helst, men det finns också de som har mycket jakt i sig. Min äldre kan vara lös men det kräver att jag har stenkoll på honom och omgivningarna. Han kastade sig ner för en 1,30 hög mur för att sätta efter en katt senast för ett par veckor sedan (har precis stått och stängslat i snöstorm :meh:).
Aussies och BC är inte särskilt lika i sättet precis som flera skrivit. Man behöver ha koll på linjer med osäkerhet och reaktivitet (vilket vissa skyller på hög integritet och vakt-ursprunget).
Med allt ovan sagt, det finns absolut bra hundar men även de bra kan vara självständiga, envisa clowner. Det gäller att hitta och få köpa från seriösa uppfödare, för oseriöst finns det tyvärr en hel del av. Senaste goda exemplet jag sett annonseras är en tik yngre än två år som man inte ens brytt sig om att ögonlysa "för det är inte krav för registrering".
 
Jag tycker t.ex. att jakt golden är jätte fina men vet inte hur mycket jakt har dom i sig, kan dom gå lösa eller springer dom efter alla spår och är svåra? Gillar Tollare men är rädd att även dom har för mycket jakt i sig. Förstår ju självklart att dom har jaktinstinkter men frågan är hur mycket det påverkar vardagen?
Jaktgolden har nog inte mer jakt i sig än andra golden, om du med jakt menar att de drar efter vilt. Däremot är de arbetsmaskiner och kräver lika mycket som en bruksras, även om det är på ett annat sätt. Och en bra kennel säljer bara till de som vill satsa seriöst på att träna jaktapportering med sikte mot prov eller aktiv jakt.
Om du vill ha golden, leta i stället efter en kennel som avlar på hundar som tävlar i olika grenar och inte bara har utställningsmeriter så får du nog en mer "lagom" hund, om du förstår vad jag menar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 916
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej tråden! Har läst ett tag och känner att det är dags för inlägg. :) I augusti flyttade min systerdotter hit med sin 2,5 åriga...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp