Rasdata- Hur gör man?

L

lilltigern

Jag önskar någon kunde hjälpa mig?

Jag undrar hur man gör för att få information om sin hund på rasdata ( både SKK o cavalierdata)?

Jag var tvungen att ta bort min älskade hund ( cavalier) endast 3 år o 9 mån. Pga. SM ( Syringomyelia). Nu vill jag att andra valpköpare ska få ta del av den informationen, innan de väljer den kenneln... Hon hade även fått blåsljud på hjärtat i samma veva. Eftersom SM är en gentiskt sjukdom så skulle jag som valpköpare vilja veta om vilka hundar som haft sjukdomen.

Vore tacksam för hjälp!
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Såg att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg.

Det jag menar är hur jag som ägare kan skicka in informationen om min hunds sjukdomar, till rasdata.

Tacksam för svar!
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Nu vet jag inte om du menar inlägget som jag tolkar det, men min tolkning är att du vill ha hjälp i att "smutskasta" en uppfödare så att ev. framtida valpköpare inte köper valp därifrån, eftersom du haft otur med din hund och den blev sjuk och behövde avlivas :crazy:

Hur som, så är det inte så att alla sjukdomar läggs in på hunddata/avelsdata/rasdata, men det man som ägare till en sjuk hund kan (och bör) göra är att meddela sin rasklubbs avelsråd om att hunden blivit sjuk, vad den insjuknat i och när den avlivades.

Enligt rasklubben, så verkar ju denna sjukdom vara ganska ovanlig och väldigt lite kunskap om dessutom, eftersom det på deras sida går att läsa följande:

Så här långt vet svenska veterinärer mycket litet om hur mycket
sjukdomen är spridd i den svenska populationen, det som är känt
är att det kommer mellan 10-15 fall till Strömsholm årligen samt
även en del fall till övriga djursjukhus med MR. Men det är redan
sjuka djur som når veterinären, inga studier är gjorda på hela
den svenska populationen. Det finns heller ingen klarlagd arvsgång.

Att utmåla uppfödaren som syndabock i det läget är helt fel enligt mig.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Det bästa är om du kontaktar SKK själva om du vill ha något infört i hundens register.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Tack för ditt svar!

Man får tolka mitt inlägg som man själv vill, men jag anser att rasdata är till för valpköpare för att få opartisk information om sjukdomar osv. Det var det jag trodde rasdata var till för? Att lägga in alla sjukdomar osv, så uppfödarna skulle få veta vilka hundar som varit friska eller varit sjuka. Och sedan försöka avla så man får friska hundar. Lika mycket som uppfödarna själva ger information när deras hundar fått blåsljud på hjärtat, på rasdata.

I annat fall kan man lika gärna köpa en blandras, du vet ändå inte vilka sjukdomar din rasrena hund har. Skillnaden är bara priset....

O nej, jag tycker bara att uppfödarna ska ta detta på allvar, o inte sopa under mattan...
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Tack för ditt svar!

Jag ska kontakta SSK. Tänkte bara kolla upp lite snabbt här innan.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Glömde,

Enligt veterinären jag hade på strömsholm, ( där vi gjorde MRI-scanning) o där jag fick se bilderna, så handlar bland annat sjukdomen om att huvudet är för kupolformad och lillhjärnan får inte plats, utan det blir lillhjärnebråck. Detta handlar för övrigt om aveln, man avlar på den huvudformen. Så kom inte o säg att det inte är gentetisk fel....

O nej, jag vill inte smutskasta uppfödaren, men jag anser att man har rätt som köpare att se all information utan genom uppfödaren. Därför vill jag att min hunds sjukdomar ska komma in i registret. Så andra nyblivna valpköpare kan bilda sin egen uppfattning.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Fast alla sjukdomar läggs inte in på hund/avels/rasdata. Du hittar ex.vis inte en enda hund med tex. ep eller bråck där.

Däremot brukar olika rasklubbar gärna vilja ha in sjukdomsinformation och vissa lägger även upp det på rasklubbens hemsida.

Jag har inte sagt att det inte är en genetiskt betingad sjukdom bara att 1) den inte verkar vanlig 2) arvsgången är inte klarlagd och detta är då info som jag kopierat från rasklubbens hemsida..

Jag har full förståelse för att du är upprörd och gärna vill hitta någon att skylla på, men det anser jag inte att det finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasdata- Hur gör man?

En eloge till dig! Jag anser att du tänker rätt. Är det så att hunden har en genetiskt överförbar sjukdom så ska den in på rasdata på SKK där alla kan hitta information på ett enkelt sätt. Vare sig den är rasbunden eller ej.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Som sagt: alla rasers alla sjukdomar läggs inte in på rasdata/hunddata/avelsdata oavsett hur mycket man vill.

Visst vore det kanonbra om det var så, men i dagsläget är det inte ens i närheten av det.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Vad som gäller är följande enligt SKK (nyss pratat med en mkt trevlig människa där för att dubbelkolla innan jag postar):

För alla raser:

HD, ED, Patella & ögonresultat stambokförs.

För individuella raser:

Fastslaget ärftliga sjukdomar som ingår i ett bekämpningsprogram i SKK stambokförs om rasklubben och SKK har kommit överens om detta. Avelsrekommendationer och ev. spärrar baseras och sätts efter varje sjukdoms genetiska arvsgång.

Övriga ärftliga sjukdomar stambokförs inte i SKK's hunddata eller avelsdata.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Tack för ditt svar!

Härligt att höra att fler tänker lika!

Tycker att hälsa o mentala hälsan går först, inte utseendet...
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Tack för ditt svar!

Då behöver jag inte fundera längre hur jag ska göra. Eftersom SM inte har något bekämpningsprogram ännu. Men däremot kan jag höra av till SKK och få in min hunds blåsljud på hjärtat.
 
Sv: Rasdata- Hur gör man?

Ja, är det diagnostiserat och rätt blankett ifylld så ska det ju skickas in och stambokföras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 517
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp