Rasfråga/rasval.

Sv: Rasfråga/rasval.

Ojdå! Jag hoppas Enya blir lika gammal-och frisk hela tiden. Min mamma har en korsning mellan border collie och irländsk setter och han är 13,5 år nu och ännu pigg trots epilepsi. Kanske är det väldigt induvidiellt... Min dobbis är en i jättefin form. Rasstandarden ska nog var något kg smalare än vad Enya är, men jag gillar som hon ser ut nu, inte för tjock och inte för smal.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Finsk Lapphund, kanske?

7247-t.jpg
8864-t.jpg


Verkar vara mysiga hundar. Långhåriga dock :o
 
Senast ändrad:
Sv: Rasfråga/rasval.

Nej, tyvärr. Gillar absolut inte utseedet på den typen av hund och så tycker jag att spetsvarianterna är skälliga. Jag bor visserligen inte i lägenhet, men känner att jagi nte vill höra "onödigt" med hundskall. Och så tycker jag att de är fula......
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jo de är större... Hon är bara fyra månader på bilden :angel:

Numera väger hon nästan trettio kilo och är drygt 60 cm hög. Dock upplever vi inte henne som "stor" det finns trots de som är betydligt större och tyngre.

Hon är såklart lika söt fortfarande men har mer päls!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

alltså. om du funderar på GD eller boxer så ska du inte köpa en terrier. då kommer du bara att bli besviken. ta istället reda på mer om de raserna ni fastnat för. men har du tänkt tävla (och komma upp i klasserna) agility så är kanske inte GD det bästa valet. men med en boxer borde det gå utmärkt.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Ja lite extra skall får man ju räkna med om man har spets :) Det är ju att vara överdrivet positiv om man får just DEN hunden som inte skäller.

Min kompis har svensk lapphund och han skäller inte överdrivet mycket. Men helt klart så "okynnes" skäller han när han vill att det ska hända nått. Mina hundar är ju helt tysta, så för mig är det stor skillnad!! Mitt x:s släktingar har en jämthund och det är samma där. Han skäller varje gång det kommer hem en människa, enda gånge den skälls här är när det ringer på dörren och det är bara en av hundarna som låter, den andra viftar bara på svansen.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag håller egentligen med. Är det verkligen en GD eller boxer som ni är sugna på, då ska ni skaffa någon av de raserna. Men jag är aldrig sen att göra lite reklam för border terrier ;).

Jag gillar också boxer, men känner tyvärr alltför många boxers som är sjuka :cry: Tumörer, förunkler, problem med tandköttet osv. Men det finns problem och sjukdomar i många andra raser. Jag har även en boxerpojke i kvarteret där jag bor ;12 år och still going strong ;), så visst finns det friska också :banana:

Lycka till med hundköpet!
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag är öppen för alla förslag med tanke på att både GD och boxer faktiskt har en ganska stor sjukdomshistoria bakom sig. EDet ska vara en hund som vi båda gillar i psyke och utseende. Min man gillar även JR så det är ju inte helt omöjligt att vi köper en liten hund, och avstår från boxer och GD pga sjukdomar.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag vet att det finns problem med sjukdomar i andra raser och jag vet att det även finns friska individer, men om det nu är så att just boxer har många sjukdomar så kanske man ska fundera på någon annan ras? Därför är jag öppen för andra raser också. Vi får helt enkelt ställa oss frågorna: Har vi lust att gång på gång lägga pengar på veterinärräkningar? Orkar vi med att ha en hund som gång på gång får problem? Hur klarar vi av att hantera en eventuell bortgång av hunden, med tanke på att vi har små barn som kommer att bli väldigt fäst vid hunden? Det är sånt vi ska fundera på.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

alla stora raser har problem med HD/AD. är rasen mer sällskaps- än "bruks"ras (syftar på bruks som arbetande ras) är risken för ev sjukdomar generellt större. men med en arbetande hund kommer allt jobb man behöver lägga ner på träning för att hunden ska må bra.

små eller lätta hundar får normalt mindre problem med HD/AD eftersom mindre tyngd frestar på lederna.

så här hade man kunnat hålla på i evigheter, men de flesta hundar håller sig faktiskt friska. och många GD's blir över 10 år. alla hundar dör också förr eller senare, det är något man måste räkna med. titta på kennelstatistiken och se hur många procent av avkommorna som faktiskt har fått defekter/blivit sjuka. då kan ni snabbt sålla bort de med hög andel dåliga valpar.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag VET att alla hundar dör förr eller senare! vad jag menar är att jag vill ha en hund som lever i minst 10 år, inte i 4- 5 år och som dör pga sjukdom.
Jag VET att större hundar har mer problem med HD/AD pga tyngden, men jag VET också att vissa raser är sjukare än andra i just HD/AD. Egentligen tror jag att du vet hur jag menar.
Jag VET också att en bruksras ska arbeta mer än en sällskapsras!
Var hittar jag kennelstatistik?

Herregud, jag vill inte åka i väg och köpa en boxervalp på studs utan att verkligen veta hur det blir. Jag vill göra rätt och om man tänker igenom förslaget om boxer sår är väl inte det fel? Tycker vi att vi inte vill köpa boxer trots allt så vill vi se om det finns en andrahandsras som passar oss, och det är väl inte fel att tänka så? Bara för att man vill ha en ras så betyder inte det att man ska köpa den oavsett vad. Vi vill bara att det ska gå så bra som möjligt.
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Jag gör reklam för den ras jag själv har....lagotto romagnolo :love: .
(Har 12 veckors pest hemma..... :angel: )
Liten och smidig, ca 40-45 cm i mankhöjd. Lättskött päls (ska klippas ner 1-2 ggr / år), snäll och vänlig, inget jaktintresse (försöker lära min lilla plutt det - ska nog läsa högt för henne ur rasboken :p ).
Tänkte just på om ni vill hålla på med agility - då borde de passa bra. De har lätt för att lära och är smidiga.
Det man ska vara noga med är uppfödaren, som jag sagt tidigare. Kolla att de avlar på HD-fria hundar!!! De flesta uppfödare gör det, men det finns vissa rötägg :mad: .
 
Sv: Rasfråga/rasval.

Om det är så att ni bestämmer er för en boxer eller annan bruksras, är ett tips att kolla HD/AD statistiken på fler släktingar än bara föräldradjuren. Svenska rottweilerklubben är en av de klubbar i Sverige som haft ett bekämpningsprogram emot AD/HD längst, men fortfarande har "vi" problem med dessa sjukdomar. Detta trots att de allra flesta uppfödare avlar på fria hundar. Ett anledning till detta tror jag, och flera veterinärer med mig, beror på att vi inte tittar på vad olika kombinationer lämnar för ledstatistik. Är det t ex en kombination som gjorts tidigare, titta på avkommornas ledstatistik. Allt detta finns tillgängligt på www.skk.se och klicka på SKK hunddata. Det finns dock aldrig några garantier när man köper en hund, men bäst är självklart att försöka utesluta så mycket framtida problem som möjligt och göra så gott man kan ;)

Än en gång lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
17
· Visningar
494
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp