Rasfunderingar

tassel

Trådstartare
Hej:)

Jag har funderingar på 4 raser som jag skulle behöva lite hjälp med, ni som har erfarenheter av någon av nedanstående raser, positiva/negativa skulle jättegärna få hjälpa mig lite. Det är inte aktuellt än men har kommit fram till att det är dessa jag först och främst är intresserad av och som skulle passa mig när tiden kommer. Just Lhasa Apsos har jag alltid gillat men fick höra att Shih Tzu är lite lugnare i sättet, sant? Därför står båda med. Pudel har jag väl alltid tänkt att jag aldrig gillat men efter att ha träffat en storpudel är jag inte helt främmande för tanken. Så jag skriv jättegärna vilka erfarenheter ni har av rasen positiva som negativa och varför resp. varför inte man ska ha någon av raserna.:laugh:

Golden Retriever (DP eller Jakt)
Dansk Svensk Gårdshund
Lhasa Apso, Shih Tzu
Pudel

Sv: Rasfunderingar

Det är ju rätt stor skillnad på aktiveringsnivån av en Lhasa Apso och en Jaktgolden, skulle vara intressant att höra hur du kommit fram till att två så olika raser passar dig =D

Med alla sådana trådar som denna så handlar det i grund och botten om vad DU kan erbjuda hunden i forma av aktivering och vad DU vill ha ut av att vara hundägare?

Jag är medveten om att det är stor skillnad på raserna men skrev inget om det eftersom det inte är det tråden handlar om, utan vill höra andras erfarenheter av raserna (då de är aktiverade såklart, alla hundar kan ju bli understimulerade).

Jag kommer vara aktiv i mitt hundägande, därav dsg och golden, men ser inget problem med att ha en lhasa apso heller, det är ju inte precis som om den inte klarar av några aktiviteter alls och jag har fastnat för rasen. Det är kanske ingen ras att hålla igång så mkt med som en golden, men jag gillar båda rasernas "egenskaper" och anpassar mig efter vilken aktivitet som passar just hunden.

Men som sagt dethär är inte en sådan tråd som det finns gott om i detta forum, där folk frågar om den och den rasen passar mig, utan jag vill höra andras åsikter om raserna. Jag har som som sagt redan kommit fram till dessa 4:) Bara för att jag vill ha ett aktivt hundägande med en brukshund stoppar inte det en från att ha "bara" en vanligt sällskapshund någon gång heller. Det måste väl finnas många som haft ett aktivt brukshundsägande och sedan gått över till att bara ha en sällskapshund, eller tvärtom. Jag är iaf inte så enspårig att jag bara kan tänka mig en sorts hund;)

Senast ändrad:

Nu lägger du en massa ord i munnen på mig ;)

Jag har varken sagt det ena eller det andra som du tog upp, men jag var genuint nyfiken på vad som lockade med så olika hundraser. Vill man ha en aktiv arbetande hund som jaktgolden brukar man ha ambitioner att träna mycket och ofta, medan en Lhasa är på en helt annan nivå.

Jaktgolden har vi både en uppfödare och ägare av här på forumet, hoppas dom hittar hit =)

Jag har erfarenhet av DSG.
Jävligt roliga hundar, full fart :) Lättlärda och passar utmärkt till agility.
De behöver endel mentalträning så du kan få en bra "av-knapp" inomhus.
Var noga med den mentala biten när du tittar på kullar.

Min tjej är en riktig clown men hon är ganska osäker, går bra ihop med andra hundar men barn passar hon inte så bra ihop med. Hon kan naffsa om hon känner sig trängd.
Har jobbat MASSOR på detta och just nu (vid 4år) börjar det släppa :)
Sitter barnen ner o lockar på henne kommer hon gärna fram o vill bli klappad men skulle inte lämna henne ensam med ett barn för jag vet att hon inte reder ut det själv.

/Mimmi

Nu lägger du en massa ord i munnen på mig ;)

Jag har varken sagt det ena eller det andra som du tog upp, men jag var genuint nyfiken på vad som lockade med så olika hundraser. Vill man ha en aktiv arbetande hund som jaktgolden brukar man ha ambitioner att träna mycket och ofta, medan en Lhasa är på en helt annan nivå.

Sorry, vill bara förklara mig så alla som läse inte skriver samma igen;) Allt var inte riktat mot dig.

Å det vore bra om de hittade hit, funderar nämligen på om jakt är för mycket och det vore bättre med en DP (dual purpose). Jag är inte en sådan som vill "träna" 3 timmar om dagen 7 dagar i veckan nämligen så nyfiken på hur mkt folk aktiverar sina jakts.

Pudel och lhasa apso, shih tzu verkar det inte finnas så många på forumet med:crazy:, men hoppas det finns någon med dem.:bump:

Det finns väl en pudeltråd här om jag inte missminner mig så nog lär det finnas pudelägare här inne. :p

Har en "kusin" till Lhasa/shih. Nämligen Bichon Havanais, inte lika lång päls som Lhasan och inte Shihns korta nos.

Mina kan vara soffpotatisar en vecka, men hänger lika gärna med till agilityplanen eller med ut på timslång ridtur. Pälsen rymmer mycket spån och halm från stallet :p

Jag som DSG ägare har ju hjärtat där såklart och underbarare hund finns inte, han har alltid haft både på och avknapp ...inne sover han och är lugn...ute är han aktiv...alltid GLAD....alltid... Har aldrig haft problem med andra hundar ...han är lite försiktig..nromalt socialt begåvad, alltså springer inte fram til folk eller hundar men har heller inge problem att hälsa om jag tillåter.

Har även en sch/bc och dessa två är alltid lösa och jag bor i ett bostadsområde i karlstad....DSG'n har lite mycket näsa men är ändå såpass drillad att han lyder även lös i skogen...Åtm så är mib otroligt lättlärd och mycket will to please....jag gör som inget speciellt med honom , men om jag hade tid skulle vi köra spår och agility.
Rasen i sig är ganska bunden till sina mattar o hussar och vill helst inte bli lämnade ensamma länge på dagarna...dom sover gärna under täcket :love: och köper du en DSG så kommer du aldrig sluta skratta :D

7109032.jpg

26607017.jpg

Senast ändrad:

Jag som DSG ägare har ju hjärtat där såklart och underbarare hund finns inte, han har alltid haft både på och avknapp ...inne sover han och är lugn...ute är han aktiv...alltid GLAD....alltid... Har aldrig haft problem med andra hundar ...han är lite försiktig..nromalt socialt begåvad, alltså springer inte fram til folk eller hundar men har heller inge problem att hälsa om jag tillåter.

Har även en sch/bc och dessa två är alltid lösa och jag bor i ett bostadsområde i karlstad....DSG'n har lite mycket näsa men är ändå såpass drillad att han lyder även lös i skogen...Åtm så är mib otroligt lättlärd och mycket will to please....jag gör som inget speciellt med honom , men om jag hade tid skulle vi köra spår och agility.
Rasen i sig är ganska bunden till sina mattar o hussar och vill helst inte bli lämnade ensamma länge på dagarna...dom sover gärna under täcket :love: och köper du en DSG så kommer du aldrig sluta skratta :D

7109032.jpg

26607017.jpg

Så söt:love: Jo det verkar som himlans roliga hundar:D Och lättlärdhet är ett STORT plus;)

Har inte hört något speciellt negativt om dem än, förutom att de kanske kanske springer på lite väl stort område när de är lösa var det någon som sa.

fast det beror på dig, min är som sagt alltid lös och springer så långt han tillåts...han kommer o fotar direkt jag ber honom, om vi möter folk/hundar, eller om vi ska gå över nån gata...i skogen får man ha koll så han inte får upp ett spår, men tar jag honom i tid stannar han o kommer direkt...man märker direkt när nåt kommit i hans näsa så det är numera aldrig problem....längre än så får han aldrig vara från mig...(typ 15/20 m i skogen, 5/10 m inne i bebyggelse)

Men såklart är det ju spring i benen på dom :D......

Det verkar som många dsg är lite reserverade, det vore ju lite synd men ja med träning så går det väl få bukt med. Någon gång blir det en dsg helt klart!:D

kl
Vet bara inte vilken ras man ska satsa på först, jag gillar alla jag skrivit:o eller ja pudel vet jag inte riktigt får vänta och se om någon pudelägare hittar in här:laugh: Justja med pudel är det främst storpudel eller mellanpudel jag menar.

Personligen tycker jag att typ lhasa apso o den typen av hundar är snuskiga då det stannar massa kiss o dyl i pälsen....dom är ju trots allt "knähundar" :D

Inte om de är klippta? Min ev. kommer absolut inte ha så lång och hängande päls som utställningshundarna. Klippt skare va:love: Annars fastnar det ju såklart en massa och tovor ska vi väl inte prata om:p Tycker inte heller om hundar med lång päls som närapå släpar i marken.

Klippt Shih tzu:love:
shih-tzu_tomjpg.jpg

Senast ändrad:

Nu kom jag på en viktig fråga!:) Hur är det med hälsan i rasen (dsg)? finns det medfödda rassjukdomar o.dyl.? Jag känner spontant att det borde vara en frisk ras eftersom den väl inte är så sönderavlad.

dom ska röntgas för HD...för dom har trots sin litenhet haft problem med höfterna ( det har inte varit krav på rtg förut) sen finns nåt som heter leg perthes som man ska kolla upp på föräldradjuren, därefter finns inga rasrelaterade sjukdomar vad jag vet.

Jag har en jaktgolden. Hane med myyyycket energi :)

Nu är min grabb precis fyllda 9 år så han har lugnat ner sig massor, men i hans unga år så klättrade han på väggarna om man inte aktiverade honom ordentligt på ett par dagar.

Om man kan erbjuda hunden aktivering så är jaktgolden otroligt kärleksfulla och framför allt GLADA. Det allra bästa min hund vet är att bli insvept i en handduk efter ett simpass och mysa :love:

Såg nu att du undrade hur mycket jaktisarna blev aktiverade.

När min grabb var yngre så var ett spår i veckan, 4 långa promenader (minst 2 timmar) ett cykelpass/simpass och ett lydnadspass i veckan ganska lagom. (Ja, jag gjorde scheman :D) Det varierade givetvis beroende på säsong.

Nu när han är lite äldre är han fullt nöjd med en långpromenad om dagen på veckorna och lite simning eller spår på helgen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 776
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 062
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 393
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka