Rasfunderingar!

Sv: Rasfunderingar!

Jag ber om ursäkt, men tolkade det som att barnen var lite osäkra då du skrev att de var rädda för labradorliknande hundar.

INgen fara men det är just labbar för de labbar som de träffat är väldigt hoppiga och stressar omkring. Och golden för de som de träffat skäller typ hela tiden och barnen är lite ljudkänsliga.
 
Sv: Rasfunderingar!

Eller varför inte en Rodasian Ridgeback?
Perfekt för stall och häst ritter!

Jag tycker att man träffar ganska många RR som är nervösa och rädda av sig. Men det är självklart inte alla och det finns även trevliga av rasen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasfunderingar!

Storpudel kanske? De kräver dock en del aktivering.
 
Sv: Rasfunderingar!

Och jag tycker helt tvärtom, jag rör mig en hel del ute i RR-kretsar och tycker att det sällan är någon som man reagerar på som är osäker och rädd.

Till TS- Ge dig ut och träffa hundar, om du är ute efter hundar i södra sverige och just RR kan jag ju tipsa om att SRRS Skåne anordnar Specialutställning i anslutning till Sofiero i september, det brukar vara ett stort antal deltagande just pga tvådagars utställning.

Sen finns det även hundpromenader i Torup där man kan träffa 10-15 RR i mer avslappnad miljö.

Nu vet ju inte jag vart i småland du bor heller, så det kan ju kanske betyda långa resor för dig.
 
Sv: Rasfunderingar!

Jag är uppvuxen med en Bearded Collie-tik, och efter att hon fick somna in (pga hög ålder), så blev det så småningom en Beardis hane. Nu är jag säkert mycket partisk, men Beardisen är nog en av de mysigaste hundarna jag vet.

Är med på allt, från joggingturer till att ligga i stallet och titta på när man sköter hästarna. Ligga på en stor filt och se på film med resten av familjen är även en stor favorit.

Pälsvården tar tid, vår hane är däremot kortklippt nu, vi bor på stor bondgård så det finns en del grejer som kan fastna i pälsen, och vi har inga planer att ställa ut honom närmaste året iallafall.

Både tiken och hanen var/är överförtjusta i agility, hanen tycker även att tunneln är perfekt att ligga och sova i.

Tiken var nog så gott som den perfekta barnhunden, lugn och sansad, och höll alltid sig alltid i närheten för att se till så att vi inte gjorde allt för mycket dumheter ;) . Hanhunden kom till oss när vi "barn" var äldre, men är fortfarande gudomligt snäll med yngre barn.

Jag kan inte komma på några direkta nackdelar med Beardisar, bortsett från pälsvård om man vill ha dem i utställningsskick. (Kräver ju självklart en del annars också, men det gör ju nästan alla hundraser med lite päls :) ) Öronen kan det bli problem med, om man inte ser till att torka dem torra och rycka bort päls som växer sig "innåt" i örat med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 783
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 599
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 106
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp