Rasgissningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Tretton år and still going strong
20201108_145817.jpg
 
Jag har alltid haft cocker spaniel och med färgen blue roan, dvs "skimmel" på svart bas. Cocker är ju en vanlig hundras, men att de kan ha den här färgen (som är en av de absolut vanligaste) är något nytt för många. Därför gissar de hej vilt på allt möjligt annat och när jag säger att det är cocker så menar de flesta att de "alltid" är "bruna" (vilket troligen innebär röd).

Den roligaste rasgissningen jag varit med om var när mitt ex och jag promenerade med våra hundar en dag. Han hade borzoier och vi mötte två kvinnor med ursprung i gissningsvis Mellanöstern eller Nordafrika. De tittade lite skeptiskt på cockrarna men blev glatt eld och lågor över borzoierna. De kunde ingen svenska men upplyste oss om att det var "sloughis". Ordet sloughi/saluki betyder väl vinthund, så tydligen kom dessa kvinnor från en miljö där sådana fanns, även om jag gissar att borzoierna var större och med annorlunda päls. Men typen kändes igen!
 
Jag har alltid haft cocker spaniel och med färgen blue roan, dvs "skimmel" på svart bas. Cocker är ju en vanlig hundras, men att de kan ha den här färgen (som är en av de absolut vanligaste) är något nytt för många. Därför gissar de hej vilt på allt möjligt annat och när jag säger att det är cocker så menar de flesta att de "alltid" är "bruna" (vilket troligen innebär röd).

Den roligaste rasgissningen jag varit med om var när mitt ex och jag promenerade med våra hundar en dag. Han hade borzoier och vi mötte två kvinnor med ursprung i gissningsvis Mellanöstern eller Nordafrika. De tittade lite skeptiskt på cockrarna men blev glatt eld och lågor över borzoierna. De kunde ingen svenska men upplyste oss om att det var "sloughis". Ordet sloughi/saluki betyder väl vinthund, så tydligen kom dessa kvinnor från en miljö där sådana fanns, även om jag gissar att borzoierna var större och med annorlunda päls. Men typen kändes igen!

Sloughi är en egen ras. :)
 
Ett ex till mig hade en rottweiler.
Vi stod utanför en uteservering och hängde när vi väntade på take away mat då det var lite trångt på serveringen och folk kan ju absolut vara rädda. De andra som satt på uteserveringen tyckte absolut att vi och våran snälla labbe skulle komma upp, hade ju varit skillnad om vi haft en stor rottweiler eller en kamphund :D
Hon var ändå rätt stor, men det var varken första eller sista gången hon blev kallad labrador.
 
En gång när jag var ute med min första schipperkevalp fick jag frågan om det var en kanin 😂

Förra kelpien var brun, fick frågan om hon var en räv. När jag gick med henne och förra schipperken fick jag flera gånger frågan om de var mamma och barn.

Nuvarande kelpien är black and tan och liten i storlek, flera som frågat om det är en dvärgpinscher, blandras är det också många som gissar på.
 
Det har nog faktiskt aldrig hänt att någon gissat fel på min storpudel, oberoende av frisyr. Antar att pudel är en ras som även icke-hundmänniskor känner till. Däremot säger de alla flesta kungspudel istället för storpudel, men det tycker jag må vara hänt... Någon har varit väldigt förvånad över att det (uppenbarligen) finns andra färger än svart och vit...
Något som aldrig slår fel är att alla kommenterar och tycker hon är sååå söt så fort hon har ett hårband på huvudet (pga inte hunnit klippa och vill att hon ska se ordentligt).
C5A39457-0CF1-4AF8-B375-691241A7A76A.jpeg
 
Det har nog faktiskt aldrig hänt att någon gissat fel på min storpudel, oberoende av frisyr. Antar att pudel är en ras som även icke-hundmänniskor känner till. Däremot säger de alla flesta kungspudel istället för storpudel, men det tycker jag må vara hänt... Någon har varit väldigt förvånad över att det (uppenbarligen) finns andra färger än svart och vit...
Något som aldrig slår fel är att alla kommenterar och tycker hon är sååå söt så fort hon har ett hårband på huvudet (pga inte hunnit klippa och vill att hon ska se ordentligt).

Jag har en brun storpudel, och jag känner tvärtemot dig - det är nästan aldrig någon som gissar rätt :p Det händer att det gissar rätt, men det är minst lika ofta som de gissar på någon annan ras. I mitt fall tycker jag att det beror mycket på frisyren - är hon i full lejonklippning för utställning så är det fler som gissar på pudel. Har hon halvlångpäls på hela kroppen inkl ansiktet så blir det en del gissningar på labradoodle. Just nu är hon klippt med helrakad bakdel men päls på framdelen, och då kommer det en del gissningar på portugisisk vattenhund. En har funderat på om hon är barbet, och någon har gissat irländsk vattenspaniel. I alla fall två olika har gissat på wachtel :p

Men jo, annars håller jag med om att folk använder begreppet kungspudel snarare än storpudel.

IMG_20180509_182305384.jpg
 
Till skillnad från de flesta här så har vi en blandras som ofta får beröm för att hon är en så fin schäfer. Veterinären undrade om det står blandras för att hon är oreggad.

De som kan hund märker när de klappar henne att det är något som inte stämmer. Pälsen är nämligen inte det minsta sträv. Annars kan jag hålla med om att det är mycket schäfer både på insidan och utsidan.
IMG_20200401_082548_976.jpg

Pappa bruksschäfer
Mamma korsning mellan schabrador och schäfer men såg ut som en smal labbe
 
Till skillnad från de flesta här så har vi en blandras som ofta får beröm för att hon är en så fin schäfer. Veterinären undrade om det står blandras för att hon är oreggad.

De som kan hund märker när de klappar henne att det är något som inte stämmer. Pälsen är nämligen inte det minsta sträv. Annars kan jag hålla med om att det är mycket schäfer både på insidan och utsidan.
Visa bifogad fil 59904
Pappa bruksschäfer
Mamma korsning mellan schabrador och schäfer men såg ut som en smal labbe
Och ibland vill hon vara inkognito som sköldpadda 😁
IMG_20200606_085251_207.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 723
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp