Rasgissningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Falä-vadå??
Har jag aldrig hört talas om...
😂

De vanligaste gissningarna måste vara cavalier, chiuhuaua eller diverse korsningar. :p
20201110_112658.jpg
 
Kul tråd! Någons slags terrier el skotte är de vanligaste gissningarna jag får även om hyfsat många faktiskt gissar rätt på dvärgschnauzer. Någon gång har jag fått frågan om det är en tax :confused:

En kollega har en svart dvärg och hon får nästa bara höra att det är en sån där söt liten skotte. En gång var det ett barn som gissade på en sån där söt liten hund som tant Berg i Lotta på Bråkmakargatan har. Det tycket jag var supercharmigt sagt :D
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 20.27.56.png
 
Kul tråd! Någons slags terrier el skotte är de vanligaste gissningarna jag får även om hyfsat många faktiskt gissar rätt på dvärgschnauzer. Någon gång har jag fått frågan om det är en tax :confused:

En kollega har en svart dvärg och hon får nästa bara höra att det är en sån där söt liten skotte. En gång var det ett barn som gissade på en sån där söt liten hund som tant Berg i Lotta på Bråkmakargatan har. Det tycket jag var supercharmigt sagt :D
Visa bifogad fil 61755
Min kompis, som har en avkomma till Dahlia, hade hunden i knäet på bussen. Ett barn som gick på bussen sa till sin mamma:
”Kolla mamma, en get!” 😂
 
Det är sällan folk gissar rätt på vilken ras mina hundar är (American akita)
Har fått så många olika förslag att jag inte ens minns alla :p


Oftast gissar folk på "slädhund", husky, malamute, blandras, "vinterhund", varg
Brodern till min bruna var det en som gissade sankt Bernhard/schäfer på

En del gissar på Hachiko på min ljusa och det är ju i alla fall nästan rätt.
 
Jag har en aprikosröd mellanpudel och två aprikosröda dvärgpudlar. Gissa hur många som tror det är en mamma-hund med sina valpar? De blir alltid lika förvånade när vi talar om att de a) är tre hanar och b) mellanpudeln är mycket yngre än de små.

Mellanpudeln brukar folk tro är en labradoodle.O_o Färgen gör väl en del, den är ju ganska ovanlig, och så har jag honom nerklippt.
 
Att man tar fel på den här och en rottweiler är lite lustigt måste jag säga ( :D ) men då tänker jag att det är själva namnen man inte har koll på (alltså vilken hundras som heter vad).

Annars har jag full förståelse för att man kan ta fel på hundras. Har man kanske bara sett hundraserna på bild så är det inte konstigt att man tar fel. Bara för att jag tycker det är enkelt behöver inte någon annan göra det.

Visa bifogad fil 59723
Jag har denna rasen och den brukar inte folk ta fel på. Däremot är det inte ovanligt att folk säger ”Är det en sån där Pongohund?” :D. Det tycker jag är lite gulligt och fullt förståligt. Händer också att folk säger ”Titta två Dalmatinier”. Inte lätt att hålla reda på alla hundrasnamn.

Hade även en brunprickig dalmatiner förut och då kunde folk fråga om det var en blandras. Också för mig en fullt förståelig fråga.

Jag lärde mig för typ två veckor sedan att dalmatiner kan vara typ tricolor. Nu vet jag inte vad den färgen kallas inom rasen då de har både bruna och svarta fläckar. Väldigt läckert måste jag säga.
 
Nessie och Qila brukar de som inte vet att det en corgi helt enkelt fråga vad det är för ras, däremot har flera trott att hon är nån jakthundsras och blir förvånade när jag säger att det vallhundsgruppen hon tillhör. Ändå många icke hundägare som har koll på att det en "corgi" även om de missar att de finns två raser och oftast tänker på pembrooken.

Visa bifogad fil 59743
Älskar den där färgen!

Folk brukar tro att min corgi är en drever eller någon typ av grythund. Jag har varit med om folk som inte tror på mig när jag säger corgi och fortsätter att envisas med att det är en drever eller någon typ av grythund.... trots att jag förklarar att jag nog vet vilken ras och typ av hund jag har köpt. Bästa gissningen var blandras mellan tax och fladdermus. :D
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 716
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp