Rasgissningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Långhårig greyhound, saluki och afgahn är det jag hör mest om borzoi, vilket ju inte är så konstigt egentligen. Jag brukar inte bry mig speciellt mycket om folk som gissar fel, bara det att de ser att det är en vinthund är bra nog när det kommer till folk som inte verkar kunna speciellt mycket om hundar öht. En liten unge gissade på chihuahua en gång men det var väl troligen för att det var det enda rasnamnet han kunde gissar jag, "polishund" hörde jag också någon gång med min förra.

Mitt största problem är egentligen att ingen hör vad man säger när man säger "borzoi". Får ofta säga det 3-4 ggr innan jag ger upp och säger "rysk varghund/vinthund".
Kommer de från Ryssland alltså? Det visste jag inte! 😃
 
hekla_140601_460px.jpg

Många kopplar inte att mops även finns som svart, så detta är tydligen en fransk bulldogg enligt en del...
masha1_460px.jpg

Denna mastiff var allt från kamphund och pitbull till grand danois.

musslan2_460px.jpg

Den här skulle visst vara en shar-pei enligt vissa, Eller varför inte sankt bernhard (vilket en dam frågade om det var när jag gick med denna tik på stan som valp)...

nocky.jpg

Karelsk björnhund... de som säger det vet ju naturligtvis inte hur en sådan ser ut, utan tänker att de nog ser ut som en björn...

Jag tar inte alls illa upp när folk föreslår andra raser än vad hundarna är, utan tycker att det är lite roande. Det märkligaste jag hörde var när vi var ute med husvagnen och hade alla hundarna med oss i en hage i förtältet. Hundarna var en blå långhårig chowtik, några röda korthåriga chowtikar samt mastifftiken (som är på bild i detta inlägg). En person kom fram och beundrade hundarna, pekade på den blåa chowtiken och frågade om det var en annan ras än de andra och om mastiffen var pappa till de röda korthårstikarna... När jag då förklarade att den blå chowtiken var urmoder till de röda chowtikarna (mor, mormor etc) och att mastiffen var en helt annan ras, så såg personen mest förvånad ut...
 
Relativt många ändå gissar mas men så träffar jag mest hund folk, rätt många gissar på ozzy-valp vilket också är förståeligt och så har jag haft nån som tycker att hon en border-collie så det är ju rätt ras grupp iallafall 😋.

IMG_20201105_134407.jpg
 
Nessie och Qila brukar de som inte vet att det en corgi helt enkelt fråga vad det är för ras, däremot har flera trott att hon är nån jakthundsras och blir förvånade när jag säger att det vallhundsgruppen hon tillhör. Ändå många icke hundägare som har koll på att det en "corgi" även om de missar att de finns två raser och oftast tänker på pembrooken.

received_405180997152994.jpeg
 
Att man tar fel på den här och en rottweiler är lite lustigt måste jag säga ( :D ) men då tänker jag att det är själva namnen man inte har koll på (alltså vilken hundras som heter vad).

Annars har jag full förståelse för att man kan ta fel på hundras. Har man kanske bara sett hundraserna på bild så är det inte konstigt att man tar fel. Bara för att jag tycker det är enkelt behöver inte någon annan göra det.

Visa bifogad fil 59723
Jag har denna rasen och den brukar inte folk ta fel på. Däremot är det inte ovanligt att folk säger ”Är det en sån där Pongohund?” :D. Det tycker jag är lite gulligt och fullt förståligt. Händer också att folk säger ”Titta två Dalmatinier”. Inte lätt att hålla reda på alla hundrasnamn.

Hade även en brunprickig dalmatiner förut och då kunde folk fråga om det var en blandras. Också för mig en fullt förståelig fråga.
Och hur många är det som tror att det heter en dalmatin, två dalmatiner...
 
Jag har två kullsystrar, en halvsyster och en obesläktad och inte många gissar rätt på vilka som är släkt (den bruna och svarta är kullsystrarna, den lilla gråa deras halvsyster och den stora gråa obesläktad). Annars brukar de flesta gissa pudel på de gråa och chihuahua på den svarta, vilket är hälften rätt. Oftast brukar de bara oja sig över hur bedårande Pärla är (lilla gråa) och ignorera de andra.
(Systrarna plus halvsyster är också lysande exempel på hur mycket pooblandningarna kan skilja i utseende när man kommer till andra generationen)

Min storpudel var oftast curly coated retriever, pommen fick nog inte så många gissningar vad jag minns men en man vägrade acceptera att han var en pom för han hade minsann haft pom i hela sitt liv och de fanns inte i svartvitt. Att min hund hade stamtavla trodde han inte på. Kinesen var folk mest förundrade över att han var naken.
F7EDC894-42AD-4B9E-802F-C137159804C5.jpeg
 
Fått en hel del gissningar!
Ofta jakthund, en man var helt övertygad om att det var en drever för en sån hade han minsann i sitt jaktlag! Husky och huskyblandning. "En sån där Schäfer" "en fjällhund" (???) eller min favorit "en f*cking corgi" sagt av en kille i yngre tonåren.
 

Bifogade filer

  • 20201107_181748.jpg
    20201107_181748.jpg
    285,1 KB · Visningar: 37
39203800-535C-4322-ADF7-B4F69A8A8A56.jpeg

Jag har förvånansvärt nog aldrig fått frågan eller påståendet att Nora är ”en sån där kamphund”. Jag antar att det kanske beror på att hon har ett sånt näpet litet huvud?
Får däremot ofta frågan om hon är valp. Antagligen av samma anledning.
 
Ytterligare en pudelblandning här.
En gång när jag fick frågan om ras och svarade pumi så sa den andra personen bestämt "jaha, du menar PULI!". Nu har jag lärt mig att det är enklare att svara "en ungersk vallhund, den är inte så vanlig..." :angel:
DSC_6827 (1).jpg
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 775
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp