Rasgrupp vid försäkring...

A

amanin

Om en korsningshäst står registerad med okända föräldrar, vilken rasgrupp tillhör den då? Även om man vet om raserna så borde ju detta inte spela någon roll då detta ej är registrerat, och hästen tillhör då den lägre rasgruppen? Eller har jag fel? Skiljer ganska många tusen i premie...

Sv: Rasgrupp vid försäkring...

Detta undrar jag också lite om. Har en korsning med okänd härstamning, där mamman var ponny troligen, och någon har "gissat" att den är korsad med halvblod, men hästen ser snarare ut att ha mer fullblod i sig än halvblod. Men den förre ägaren, uppgav halvblodskorsning, vilket gör försäkringspremien rejält dyrare än om hästen uppgivits ha annat blod i sig. Hur gör man?

kikade på agrias hemsida och där finns två alternativ

blandras rasgrupp 3

blandras rasgrupp 0

och vad innebär det?

halvblod är alltid dyrare att försäkra eftersom de används i ridning mer utsträckt en vad en korsningsponny på 120 cm gör. men konstigare än det är att enligt agria så är en minishetland dyrare att försäkra än en normalstor shettis.. :eek: vad grundas det på? enligt mig så bör en normalstor shettis ha större chans att skada sig då de rids på ett annat sätt än en mini, de kan användas i trav osv.. men tydligen så har den mindre av dem högre skaderisk.. :crazy:

Ja, jag undrade också vad dessa rasgrupper innebär. Och om nu förra ägaren betecknade min häst som halvblodskorsning, går det att ändra? För ingenstans finns det belägg för att det ÄR halvblod i henne. Hon ser ut att kunna ha new forest i sig, och något smäckrare än halvblod.

hur hög är hon?

du behöver ju inte ta över förra ägarens försäkring utan du kan ju ringa och teckna en ny! då anger du själv vad du tror är i henne eller snarare att det är en korsning

Rasgrupper -01

Hos Agria styrs hästförsäkringens premie bl a av hästens ras. Raserna är grupperade i tre grupper utifrån den skadekostnad som respektive ras har. I nedanstående tabell kan du se vilken rasgrupp just din ras tillhör.

Rasgrupp 1
Fjordhäst
Ardenner
Haflinger
Islandshäst
Minishetland
Nordsvensk Brukshäst
Russ
Shetlandsponny
Blandras rasgrupp 1

Rasgrupp 2
American Curly
American Painthorse
American Quarterhorse
American Saddle Bred
Angloarabiskt fullblod
Appaloosa
Arabiskt Fullblod
Baschkirhäst
Blandras rasgrupp 2
Connemara Ponny
Dartmoorponny
Ej angiven ponnyras
Exmoorponny
Falabella
Finsk Häst
Frieserhäst
Kallblodstravare
Knabstruper
Korsningsponny
Lippizzaner
Miniknabstruper
Morgan häst
New Forest Ponny
Shagyaarab
Shirehäst
Svensk Ridponny
Tinkerhäst
Varmblodstravare
Welsh Cob
Welsh Cob-typ
Welsh Mountain Ponny
Welsh Ponny
Övriga Kallblod

Rasgrupp 3
Arabiskt Halvblod
Blandras rasgrupp 3
Danskt Varmblod
Ej angiven halvblodsras
Ej angiven ras
Engelskt Fullblod
Hannoveraner
Holsteiner
Korsning med Halvblod
Oldenburgare
Svenskt Halvblod
Torihäst
Trakhener
Övriga Fullblod
Övriga Halvblod

hur hög är hon?

du behöver ju inte ta över förra ägarens försäkring utan du kan ju ringa och teckna en ny! då anger du själv vad du tror är i henne eller snarare att det är en korsning

Hon är ca 154. Försäkringen tog jag över i samband med köpet. Men eftersom vi tidigare bara haft ponny, så hade jag ingen aning om att det gjorde så mycket i kostnad på försäkringen om man hade uppgett att det var halvblodskorsning.

När jag köpte en korsning där det i passet stod korsning så hade henne försäkring i Agria varit för varmblod..... eftersom sljarna visste att pappan var en travare.....
Men ingen annan vet ju det,så jag kollade på Agrias sida och skrev i fälten för de olika raserna för att jämföra priserna... dock ändrade jag försäkringen genom att ringa och säga att jag köpt en häst som är korsning enl passet och att jag därf vill ha henne försäkrad som halvblodskorsning,och de ändrade det direkt,de sa att är hästen inte rent varmblod enl passet så ska den inte vara försäkrad som det.....

Denna har inget travarblod, är korsning ponny troligen och något ännu mer okänt. Den som skaffade pass var förra ägaren som hade henne en kort period bara, så passet är helt nygjort och där står bara okänd härstamning. Är smäcker i modellen och inte så hög. Litet smäckert huvud. Och ponnyrufsig man med massa virvlar :-D

Japp, har redan kollat på dessa grupper, men de var ju inte det som var själva frågan... Utan hur man klassar en häst som är registrerad med okända föräldrar..? Hade föräldrarna varit kända i registreringen hade det ju varit enkelt... Jag kan ju hävda att det är en kallblodskorsning istället för fullblodskorsning, för vem kan kontrollera när det inte finns i registreringsbeviset?

Eller tillhör en häst med okänd härstamning automatiskt den dyrare gruppen? Man vet ju inte ens om att det är en korsning om föräldrarna är okända... Ingen som vet?

Puttar lite på tråden...

Har varit i kontakt med två försäkringsbolag. Folksam satte hästen som övrig korsning/blandras utan att fråga om vad man tror det är korsning mellan, medans Agria ville veta exakt vilka raser även fast hästen är av okänd härstamning. Och det skillde ca 3000 på premien mellan Agrias olika korsningar... Hur kommer det sig att de hanterar korsningar så olika?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka